PDA

Vis full versjon : h4 xenon kit ifra 240 til 740?



Dimmern
11/07/11, 17:21
går det ann å få brukt h4 xenon kit ifra 240 på en 740? :)

BlåFare
11/07/11, 18:15
Er da akkurat samme pæresokkel (h4)
Så skulle jaggu tro det gikk ann og bruke :)

Dimmern
11/07/11, 18:38
funka fint fant jeg ut ;)

Svirre
21/07/11, 11:47
Ikke får å være frekk, men sånne som deg møter meg med fulltlys, og jeg har 225w xenon i bøttene foran grillen :rolleyes:

Om du er på jakt etter bedre lys så vil jeg anbefale deg Osram sine Nightbreaker's! Ikke fått prøvd dem selv enda, men kjørt en bil tilhørende en kompis med slike pærer. Utrolig bra lys. Med xenon så skaper du mest irritasjon og du blir et aldri så lite samlepunkt for snuten :p

Refinement!
21/07/11, 20:56
Å kjøre med 225w xenon på langlys for så å blende ned til 110w nightbreaker er som å gå fra dagslys til bekmørkt på et øyeblikk:rolleyes: Enda dummere enn H4 xenon:p

Er en grunn til at det er et regelverk for hvor mange fjernlys du har lov å ha på bilen. Det må være et forhold mellom lysmengde på fjern og nærlys;)

BlåFare
21/07/11, 22:06
@Svirre. du har ikke lov og ha 3bøtter heller. :p

Svirre
22/07/11, 05:23
Å kjøre med 225w xenon på langlys for så å blende ned til 110w nightbreaker er som å gå fra dagslys til bekmørkt på et øyeblikk:rolleyes: Enda dummere enn H4 xenon:p

Er en grunn til at det er et regelverk for hvor mange fjernlys du har lov å ha på bilen. Det må være et forhold mellom lysmengde på fjern og nærlys;)

Er ikke så ille egentlig. Men ja, det er en stor forskjell, og det blender i hvertfall ikke møtende trafikk (på nærlys). Det skal godt gjøres å unngå det med ettermontert xenon i reflektorene til volvo som er like store som noen parabolskåler :rolleyes:



@Svirre. du har ikke lov og ha 3bøtter heller. :p

Fullt klar over at det ikke er montert "parvis", men det med 3 lykter ser de litt igjennom finga med. Kommer an på om bilen er "bygd for" 3 stk. Jeg har plass til å ha 3 der, i motsetning til hva en Berlingo kunne hatt. Om det gav deg noen mening :p

BlåFare
22/07/11, 06:57
Uansett i en teknisk kontroll trur jeg du hadde slitt.
Mtp "lux" verdiene, men tviler de går så kjett etter de for tia... :p

Svirre
22/07/11, 14:08
Uansett i en teknisk kontroll trur jeg du hadde slitt.
Mtp "lux" verdiene, men tviler de går så kjett etter de for tia... :p

Gått greit hittil :) Enda så mange ganger som jeg har blitt stoppa. Men i værstefall så er det bare å ta av lysrekka, vise bilen og skru på igjen. Null problemo :D

gatebilboy
22/07/11, 22:24
Gått greit hittil :) Enda så mange ganger som jeg har blitt stoppa. Men i værstefall så er det bare å ta av lysrekka, vise bilen og skru på igjen. Null problemo :D

fortsatt like ulovlig som ettermontert xenon...

mister-klæbu
22/07/11, 22:36
225w ballast fins vell ikke da men...110w er det største jeg har hørt om :-p

Espen Hveding Nordgård
22/07/11, 23:10
Svirre har 3x75w mener jeg.
Men Xenon i nærlys kan brenne! Død over xenon i nærlys...

Men for å dra opp diskusjonen over her,
jeg mener at lysregla i Norge er vanvittig merkelige... Hvorfor i alle dager kan ikke jeg få lov å lyse opp veien, veikanten, grøfta så mye og lang og sterkt som jeg vil, sålenge lampene ikke sitter i veien for skilter og orginale lys? Det er jo ingen som skal se at de lampene lyser uansett!

Svirre
23/07/11, 03:26
Svirre har 3x75w mener jeg.
Men Xenon i nærlys kan brenne! Død over xenon i nærlys...

Men for å dra opp diskusjonen over her,
jeg mener at lysregla i Norge er vanvittig merkelige... Hvorfor i alle dager kan ikke jeg få lov å lyse opp veien, veikanten, grøfta så mye og lang og sterkt som jeg vil, sålenge lampene ikke sitter i veien for skilter og orginale lys? Det er jo ingen som skal se at de lampene lyser uansett!

Kunne jo hende at du møtte noen som du kunne blende :rolleyes: Det de baserer seg på.

Refinement!
23/07/11, 16:48
Men for å dra opp diskusjonen over her,
jeg mener at lysregla i Norge er vanvittig merkelige... Hvorfor i alle dager kan ikke jeg få lov å lyse opp veien, veikanten, grøfta så mye og lang og sterkt som jeg vil, sålenge lampene ikke sitter i veien for skilter og orginale lys? Det er jo ingen som skal se at de lampene lyser uansett!

Hvis du leser det jeg skrev litt lenger oppe, så står det noe om det der;)

Svirre
24/07/11, 02:06
Hvis du leser det jeg skrev litt lenger oppe, så står det noe om det der;)

Det er forskjell på å kunne se noe med møtende bil og kunne se fra egen bil. Syns egentlig ikke det lyser noe bedre eller lengre enn nitghtbreakers. Bare fordi at du veit det er xenon og den ekstreme hvitfargen gjør at du trur du har mer mer. For en reflektor som ikke er bygd for xenon klarer ikke å fokuserer lysmengden dit den skal. Derfor er det bedre med halogenpære, selv mom det føles dårligere ut.

Refinement!
24/07/11, 18:43
Prinsippet er uansett det samme, en blir blendet enten lyset kommer fra egen bil eller motgående. Å gå fra dagslys til "mørke" gjør at man ser dårligere, øynene trenger tid til å omstille seg. Punktum.

At H4 xenon ikke er særlig vellykket er helt riktig, har vært borti det på flere biler og det gir veldig mye strølys. Fjernlyset har faktisk vært dårligere enn halogen. Mer lys er ikke det samme som bedre lys. Feks å kjøre med tåkelys og nærlys i mørket gir dårligere syn da man blender seg selv med det sterke lyset rett foran bilen. Øynene klarer ikke å fokusere lenger frem der man ønsker å se.

På samme måte vil øynene tilpasse seg til det sterke fjernlyset og når man blender ned vil overgangen være for stor til at øynene klarer å tilpasse seg den mindre lysmengden fort nok. Ergo man ser mindre.

Svirre
24/07/11, 18:57
Prinsippet er uansett det samme, en blir blendet enten lyset kommer fra egen bil eller motgående. Å gå fra dagslys til "mørke" gjør at man ser dårligere, øynene trenger tid til å omstille seg. Punktum.

At H4 xenon ikke er særlig vellykket er helt riktig, har vært borti det på flere biler og det gir veldig mye strølys. Fjernlyset har faktisk vært dårligere enn halogen. Mer lys er ikke det samme som bedre lys. Feks å kjøre med tåkelys og nærlys i mørket gir dårligere syn da man blender seg selv med det sterke lyset rett foran bilen. Øynene klarer ikke å fokusere lenger frem der man ønsker å se.

På samme måte vil øynene tilpasse seg til det sterke fjernlyset og når man blender ned vil overgangen være for stor til at øynene klarer å tilpasse seg den mindre lysmengden fort nok. Ergo man ser mindre.

Da vil jeg heller ha det oppsettet jeg har i dag i stedet for å innstallere xenon i hovedlysene da lyset der er dårligere forkusert slik glasset er produsert for halogenpærer.

Er enig i deg at øyene bruker lenger tid på å omstille seg til "mørket", men det er fremdeles å ha et lite mørkt øyeblikk i stedet for å ha to lyskastere lysene mot seg!