PDA

Vis full versjon : Driftssikkerheit 2.5 TDI?



steini88
11/07/11, 06:56
Vurderar å kjøpe meg V70 e.l med diesel då eg køyrer endel og syns en liter på mila er litt mykje, men lurer på om desse motorane er driftssikre sjølv om dei har gått litt. Har oppdaga at en skal slite litt med å finne en med lav km.stand og viss en finn det er dei ofte litt dyre...

Takk for alle svar:)

mrstfu
11/07/11, 07:13
Ta en titt i kjøpsguiden til 850/x70 øverst her, står noe der.

Uansett, selv om jeg ikke har noe førstehåndserfaring med motoren, har jeg alltid fått høre at den er like driftssikker som bensinmotorene. Motoren i seg selv er ganske annerledes, da den er produsert av VAG, men er som regel gode og dravillige kjøremaskiner. Med en chip kan du visstnok få skremt den opp i 190hk, med tilsvarende mer dreiemoment (+- 400Nm). Om du er like vennlig med høyrefoten, vil jo forbruket kunne gå tilsvarende mer ned, tror ikke 05.-06 er urealistisk på den motoren.

Det som er aberet med de motorene, visstnok, er at du må være PINLIG nøye med skifteintervaller av kritiske ting som kamreimer og olje. Å banke inn en årlig rutine på skifte av glødeplugger og diverse filter i samme slengen er nok ikke dumt det heller.

Uansett, har godt inntrykk av motoren, jeg kunne GJERNE tenkt meg en:D

coche
11/07/11, 08:02
Jeg hadde denne motoren i 3 år uten noen problemer. Var ikke noe voldsom sprek motor, men var seig og dro godt, og med et forbruk på 0,5 på langkjøring. Er ikke så uvanlig at man ved forbikjøringer og større akselerasjoner svartlegger de bak..Tror ikke det er noe alvorlig. Mer irriterende. Reg.reimskifte er dyrt. ca 15000,-
Stort sett alle andre steder enn på vccn.no får denne motoren slakt, så vet ikke hvem som har rett.. Men ta uansett en NAF-test før handel. Det kan nok lønne seg. Ellers er det jo ikke feil med komplett servicehefte.

Sagen
11/07/11, 08:16
Har hatt en '98 mod i seks + år, og kjørt den fra 154' - til nå 306' km uten plunder. Det har selvsagt vært bytte av vanlige slitedeler, men ingen ting annet. Glødepluggene bytta jeg første vinteren og har ikke rørt de siden. Et batteri som gir mye startstrøm er minst like viktig på kalde dager. jeg betalte under 6000 kroner for det siste reg. reim skifte - inkludert reima til diesel pumpa, alle løpehjul og strammere (Ja - på Volvo orig, verksted!) har skifta olje og filter hver 10' - 12' km. Motoren er chippa og skal yte ca 180 HK. Har ikke effekten dokumentert, men den går godt. Forbruk mitt har vært mellom 0,5 og 0,85 avhengig av kort/lang kjøring, last og ikke minst høyrebein. Normalt er ca 0,6+ sommer og drøyt 0,7 vinter.

mrstfu
11/07/11, 08:24
Stort sett alle andre steder enn på vccn.no får denne motoren slakt, så vet ikke hvem som har rett..

Ja, jeg hadde og inntrykket av det da jeg skrev Kjøpsguiden til 850/x70, men da fikk JEG slakt, den var visstnok skuddsikker. I etterkant kan det stemme, da de fleste motorhavarier jeg har hørt om med denne motoren har vært ved slaskete holdning overfor serviceintervaller.

Uansett motor stemmer det jo som sagt hvor godt den er tatt vare på og, ja.

Sagen
11/07/11, 09:30
Hehe.. noen vil alltid være uenige - uansett tema, eller bare for å være det. Min erfaring er at det er en solid maskin, så fremt den får regelmessig service. Den skal også ha 30' km service intervall på etterstramming av kam/diesel pumpe reim. Bytter vannpumpa på hvert andre reg. reim skift. Egen erfraing tilsier også at det er en maskin ikke trenger å kjøres stort over 3' - 3,5' o/min. Den går lett til rødmerkinga, men momentkurva avtar en del tidligere. Vil tro det gjør noe med levetiden det og!

mrstfu
11/07/11, 11:04
Hehe.. noen vil alltid være uenige - uansett tema, eller bare for å være det. Min erfaring er at det er en solid maskin, så fremt den får regelmessig service. Den skal også ha 30' km service intervall på etterstramming av kam/diesel pumpe reim. Bytter vannpumpa på hvert andre reg. reim skift. Egen erfraing tilsier også at det er en maskin ikke trenger å kjøres stort over 3' - 3,5' o/min. Den går lett til rødmerkinga, men momentkurva avtar en del tidligere. Vil tro det gjør noe med levetiden det og!

Kjenner den, blir som med en HiAce. Den GÅR til 4.500, men momentkurva er flat fra 3.500, så man kaster bare bort diesel:D

steini88
11/07/11, 15:03
Takk for gode svar:) Så om eg skal kjøpe en TDI så bør eg sjå etter en med dokumentert godt vedlikehold og som virkar som den er kjørt fint om eg ikkje vil ha dyre problem med den? :) Er 2,4D'en i nyare V70 bedre/meir driftssikker enn den gamle VAG-dieselen? :)

mrstfu
11/07/11, 15:23
Både ja og nei, altså... De gamle er jo i og for seg driftssikre så lenge man som sagt opprettholder serviceintervallene. De nyere D5motorene er Volvos egne motorer, og har nok noe mer slingringsmonn akkurat der, ikke dermed sagt at man skal drite i intervallene:D

Men de er mer moderne, fatters sin 163hk D5 (du får de i 131, 163 og 185hk utførelser, mener jeg å huske) har ca 360Nm, og er en del mer økonomiske. Kjørte tur retur Charlottenberg igår (ca 30mil) med snitt på 0.44, inkludert et par friske forbikjøringer:D

Igjen, ettersom det er nyere og mer lydisolerte biler, er fartsfølelsen ganske dempet. Sammenlignet med min manuelle 144hk 850, er den både komfortabel, men og til tider farlig distanserende, for å si det sånn. Første gang jeg kjørte den, vrengte jeg ut på E6 og ga bånn gass som jeg er vant til i min, når jeg følte at jeg lå i 120, begynte jeg å nærme meg 170 i D5en:D

JEPS
11/07/11, 15:46
Jeg, å de jeg kjenner med denne motoren (3stk) har vært plaget med kaldstart.
er iallefall en tråd om det her.
anbefaler motorvarmer ;)

lilleulv
11/07/11, 15:53
finnes mange som ikke tåler denne motoren :D men det komme vel mest av at det er en vag motor, har selv kjørt med denne motoren i div biler, å det er som med alle andre motorer,, de lever så lenge de får godt vedlikehold, naboen har en nå, (nr 2 bil) denne har 389tusen på telleren,, å går som ei klokke,, husk bare reg reim må byttes på disse :p glødeplugger bytter man ved behov, sjekk at det er nokk strøm, å at gløde reele funker, så starter den,

JEPS
11/07/11, 17:03
men når den hadde startet var den bra...

coche
11/07/11, 22:38
Men ikke kjøp glødepluggene på biltema. Det gjorde jeg. Måtte bytte de ut etter et halvt år. Da var de gåen...

Aartun
12/07/11, 10:15
Jeg har i grunn også bare godt og melde om denne motoren, hadde store problemer med start på kalde vinterdager, handlet inn nye glødeplugger og motorvarmer, da jeg skulle bytte glødisene fant jeg ut at kun 3 av 5 var tilkoplet, koplet til de to siste og hadde ikke problem resten av vinteren :)
motorvarmer blir nok montert før vinteren for å skåne motoren for påkjenningen ved kaldstart om morgenen.
Forbruk på min, rundt 0,5 på langkjøring, 0,7 på bykjøring, og 0,84 i fjor sommer med campingvogn (ei lita ei) på kroken.

edit: min har gått 266000
angående soting i eksosen så legger det seg fort ved rolig kjøring,(som tidligere nevnt så kommer dette ut ved pådrag, og av og til i store mengder) har forstått det som at dette skyldes egr system, som noen har blokkert med suksess.

Sagen
13/07/11, 10:54
Du unngår en del soting ved å blokkere EGR ventilen. Operasjonen er temmelig enkel. Har en tråd et eller annet sted her om hvordan det(jeg) gjorde det.

T90
13/07/11, 14:29
link?

mrstfu
13/07/11, 17:35
EGRblokking er vel bare å blokkere den delen som sirkulerer noe av eksosen?

altså jeg fikk inntrykket av at EGR foretar en sirkulering av noe av eksosen tilbake i inntaket, for å forbrenne lufta mer effektivt, og på den måte senke utslipp?

eller tar jeg skammelig feil?

Aartun
13/07/11, 20:37
EGRblokking er vel bare å blokkere den delen som sirkulerer noe av eksosen?

altså jeg fikk inntrykket av at EGR foretar en sirkulering av noe av eksosen tilbake i inntaket, for å forbrenne lufta mer effektivt, og på den måte senke utslipp?

eller tar jeg skammelig feil?

Om du tar feil så er vi i alle fall to...:)

mrstfu
13/07/11, 20:44
Virker jo litt bakvendt, da motoren lever og går best under forhold med oksygenrik og kald luft. Motoren går ikke like effektivt med varm luft, så det burde vel strengt tatt øke forbruk og utslipp eterhvert?

Sagen
14/07/11, 07:32
EGR-ventilen gjør at eksosgassen resirkuleres, og du får dermed mindre utslipp av NOx gasser. Ved pådrag sperres ventilen(derfor vakuumklokka), slik at all eksosen går til å drive turboen. Det finnes EGR system også på biler uten turbo. Det er de som mener at de har fått bedre effekt ved å blokkere ventilen. Det som da er geia, er at ventilen ikke har lukket som den skal, og de har dermed ikke oppnådd fult turbotrykk (mindre eksos til å drive turbo, da noe av den går rett i innsuget)

Jeg blenda ventilen der det var enklest å komme til - der den er montert på innsugsmanifolden. Brukte gammel pakning som mal og klippet/filte til ei plate i rustfritt. Annet duger sikkert også. Brukte et tynt lag tettemasse som tåler litt temp på begge sider før jeg skrudde sammen. Se bilder.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/979.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/978.jpg

mrstfu
14/07/11, 15:14
Så jo ut som en knall løsning,det?

Sagen
15/07/11, 06:41
Jada, fungerer utmerket. Alternativt kan jo eksosen blendes nede ved eksosmanifolden, eller før vakuumklokka/ventilen. Hele greia kunne sikkert vært tatt bort, og begge hull blendet siden den er satt ut av funkjson.

Aartun
15/07/11, 10:50
Jada, fungerer utmerket.

Har du kjørt lenge med dette? km? har vurdert det for å få ned sotnivået, merkes godt når man drar campingvogn..

vovlo
16/07/11, 19:02
Jeg blendet EGR for 2 år siden, har kjørt ca.30 000 etter dette, merket endel forskjell i sotnivå. Det beste med hensyn til redusering av sot har for min del vært å ikke ligge på for lave turtall(dødkjøring). En tur og to til Danmark og/eller Tyskland i året for å blåse ut "koksen" er heller ikke å forakte! Har kjørt endel på Autobahn med min, 4 personer+bagasje, snittfart rundt 150(2700-2800 omd), da ligger forbruket på 0,65.

mrstfu
16/07/11, 19:07
Hva kjører du for noe a? Evt, hvilke girkasse sitter på TDIene?

Min M56 gir meg 2300rpm i 100kmt, jeg når IKKE 150 inn 2800rpm, garantert!

Sagen
22/07/11, 18:01
Har kjørt ca 40' med sperra ventil. Det soter mindre ved pådrag, det er den eneste forskjellen jeg har merka - og det er den eneste forskjellen du vil merke og (så fremt EGR ventilen virker som den skal).

vovlo
25/07/11, 22:33
Hva kjører du for noe a? Evt, hvilke girkasse sitter på TDIene?

Min M56 gir meg 2300rpm i 100kmt, jeg når IKKE 150 inn 2800rpm, garantert!

Kjører vanlig V70 TDI `97, vet ikke hvilken kasse som står i. Kan få det sjekket ganske snart. Lå på ca. 4200 omd ved 200 km/t på GPS, da ville den ikke mer oppi turtall. Jeg har ingenting å utsette på driftsikkerheten på min iallefall, høres forferdelig ut på tomgang er vel det eneste, klakker som en sliten Sierra..

Sagen
28/07/11, 14:59
Du er antagelig klar over det, but just in case.. -Klakkinga de på tomgang skyldes vakuumpumpa til bremsekraftforsterkeren.. Kjent VAG-sjuke.

Ewout
02/08/11, 11:51
Jeg solgte min Nederlandske 850 TDI ved 500.000km på odo. Jeg vet at den kjører fortsatt og nåddet 625.000km. Ikke spar på service! Min Norske V70 TDI gikk akkuratt over 350.000km på veien tilbake til Norge.