PDA

Vis full versjon : Justere høyde på frontlys



boble73s
10/07/11, 21:57
Får ikke justert lyktene høyt nok. Har skrudd "max" på justeringsskruene. Noen som har noen tips? Dette gjelder begge sider. Volvo s60 -03 med bi-xenon.

mister j
10/07/11, 22:17
Får ikke justert lyktene høyt nok. Har skrudd "max" på justeringsskruene. Noen som har noen tips? Dette gjelder begge sider. Volvo s60 -03 med bi-xenon.

Da må du nok ta deg en tur til volvo.
Og de må kalibrere nivågiveren på bakakselen ;)

mrstfu
11/07/11, 07:00
stjeler denne litt...

sliter med samme på fars V70N 04, halogen originallykter med elektronisk høydejustering i kupeen (campingvognhjulet:D).

el-justeringa justerer ikke opp lyset mer enn ca 25-30 meter foran bilen, mistenker det muligens har noe å gjøre med spreller nye Nivomater bak. Har ikke tittet enda, men innbiller meg at det kan bli problemer å justere inn manuelt når el-justeringa er der, eller er det bare tull?

De står veldig fokusert inn mot midten av lysbildet og, smalere enn bilens bredde, oppfattes det som... men det er da høyden som er "problemet":D

(sidenote: hvor stort skal mellomrommet mellom senter felg og hjulbue være med nivomat? i forhold til hjulbuen foran, ser den nesten hevet ut bak, og det er ingenting galt med høyde foran, såvidt jeg ser av bilder og andre biler.. kan jo hende det er årsaken, kom det Nivomater med større slaglengde på demperen enn standard til V70N? demperene kom fra en bekjent, da det var feilbestilt på Bilia, fikk han de rimelig billig. Ingen monterings,- eller passformproblemer med de)

a|ex
11/07/11, 11:53
Stjeler også denne litt! Har akkurat montert R-xenon lampene på S60'en min, og her lyser lysa nå for høyt i vanlig posisjon, og det venstre lyser høyere enn det høyre.

Er det de to hvite skruene oppå hver lykt jeg skal skru på for å justere?

Hvilken av de to skruene justerer hva isåfall?

boble73s
11/07/11, 12:07
Jeg manglet litt på hver side; nå gjorde jeg et "speidertriks" som kanskje kan hjelpe andre og forhåpentligvis er nok.

Jeg løsnet de to skruene som holder lykten på plass og slipte hullet større.
Presset lykten bakover og festet skruene.

mrstfu
11/07/11, 15:24
det var speidertriks, ja:D trur fatters hadde servert hjertklapp på løpende bånd om jeg hadde prøvd meg på noe sånt noe:D

mister j
11/07/11, 16:02
Stjeler også denne litt! Har akkurat montert R-xenon lampene på S60'en min, og her lyser lysa nå for høyt i vanlig posisjon, og det venstre lyser høyere enn det høyre.

Er det de to hvite skruene oppå hver lykt jeg skal skru på for å justere?

Hvilken av de to skruene justerer hva isåfall?
Er den bak på lykta som justerer opp-ned, den som ligger på selve høydejusteringsmotoren.
Den som ligger på siden av lykta, ut mot skjermen, er til å justere sideretning ;)

mrstfu
11/07/11, 16:07
fett, da skal de skrues til den store gullmedaljen. HATER for kort nærlys.

mister j
11/07/11, 16:08
fett, da skal de skrues til den store gullmedaljen. HATER for kort nærlys.
Tror det er en 8mm ;)

aarnes
11/07/11, 19:31
dra på et verksted å få gjort det riktig.
koster 200kr ...
min erfaring er at det ALDRI blir bra når du skrur på de selv ;)

todleif
11/07/11, 21:23
Min erfaring med å ha bilen på lysjustering på verksted er dårligt!
Ein gang lyste lyset for kort. Ei annen gang lyste det for langt.

Etter det har eg justert lysa sjøl viss det har vært nødvendigt.
Ulempen med Volvo lampene er at du ikkje kan justere fjernlyset separat i forhold til nærlyset. Det er noke dritt!!

a|ex
11/07/11, 21:46
Ser man det ja, da skal jeg ut og justere litt bare det blir skikkelig mørkt her! Fasiten må vel være å ha nærlysa så høyt som mulig uten at de blender imøtekommende trafikk, og det høyre lyset noe høyere enn det venstre :)

Ellers er det noe dritt om man ikke kan justere nær- og fjernlys individuelt, ja :eek:

a|ex
13/07/11, 03:57
Da har jeg justert meg ferdig, og må si meg veldig fornøyd med resultatet. Hadde mye å gå på begge veier på begge lyktene her. Tåkelysa fikk seg også en kalibrering i samme slengen.

Det eneste jeg ikke har prøvd meg på enda er sideveis-innstillingen på frontlyktene. Tenkte jeg skulle eksperimentert litt med det også bare jeg får tid, men inntil videre ser ting veldig riktig ut, og det blender ingen :)

a|ex
13/07/11, 03:58
Tror det er en 8mm ;)

Tallet er seks!

mister j
13/07/11, 08:15
Tallet er seks!Der ser du. Tro kan jeg vist gjøre i kirka :D

mrstfu
13/07/11, 17:38
Tallet er seks!

Enda en lottomillionær?:D

a|ex
13/07/11, 17:57
Hadde det enda vært sju så..:D

mrstfu
13/07/11, 20:52
Nøyer meg med 14.5 jeg. Alt overskytende går til et veldedig formål.