PDA

Vis full versjon : Vakum diagram for Ac / Ecc. Volvo 960.



Volvo_960_1995
06/07/11, 22:48
Hei.

Er det noen av dere som har Vakum diagramene til Ac / Ecc, Volvo 960, 1995+

Har en lei vakumlekkasje, og finner ikke ut av det....

Ellers er det noen som vet om varmekontroll ventilen skal stenge sent ved vridning mot kald luft ?, og motsatt ved varm luft, siden den da går hurtig opp ?.

Noen som vet ?.

Takk.

R.G
07/07/11, 15:26
varmeventilen som sitter på torpedo på varmeapp slange skal stenge/åpne hurtig. og det gjør den KUN på kaldeste innstilling på panelet. på den laveste graden liksom. ellers temp styring foregår via ett spjeeld som styrer luft fra ute igjennom register eller forbi register.

Volvo_960_1995
07/07/11, 22:54
Takk for svar.

Nå stenger den ikke hurtig, den nye er av plast og virket mer simpel enn den som var av plast / metall.

Skal filme imorgen, slikt at det kan bli foretatt en riktig domsavgjørelse....

Men er det noen som har oversikten på Vakum slangene ?.

Takk.

R.G
08/07/11, 18:02
Takk for svar.

Nå stenger den ikke hurtig, den nye er av plast og virket mer simpel enn den som var av plast / metall.

Skal filme imorgen, slikt at det kan bli foretatt en riktig domsavgjørelse....

Men er det noen som har oversikten på Vakum slangene ?.

Takk.

kommer jo anpå da. har en som er av metal i 760n og den er kjappere enn den som er av plast som er i 740n.

letteste å se ang vacuum er å ta av hanskerommet ditt. da ser du hva som går hvor.

når det gjelder di 3 på torpedo i motorrom ihvertfall:

så er den ene (den i midten) til varmeventil på slange på torpedo
og di to siste vaccumslangene på torpedo der er den ene til varmereguleringspanelet ditt,
og den siste går rett opp i taklampa di.

den til reguleringspanelt ditt, går inn på en enhet du ser sitter på varmeapp med alle andre vacumslanger som går til resterende spjeld.

men jeg har ett 960 apparat som er plukket ut, og kan da se der nøye hvilke farger som går hvor. kan ikke være noen lekkasjer på detta utenom i koblinga inn på spjelda dine. pga er plastrør hele turen som ligger så det ikke slites i stykker.



svar på første innlegget ditt:

grunn til forskjellig åpningshastigheter på ventilen er fordi den styres av vacuum, og når den ikke skal ha vacuum er det ei fjør inni ventilen som gir motstatt virkning. derfor treg ene veien å kjapp andre veien.

og hvorfor mistenker du vaccumlekkasje? hvilke syndromer har du? har to biler med det type klima stånde, og ett løst apparat med alle slanger å koblinger og det er så enkelt detta systemet der, har man først en vacuumlekkasje så vike nesten ingenting noen steder der, uansett hvor den lekkasjen kan være. derfor den til taklampe går på sin egen krets fra torpedo pga den har "lekkasje" hele tida. (suger inni taklampa ved tempfølern, igjennom hullet man ser mellom spottene). hadde denne slangen vært på samme krets som resten av reguleringer ville ingenting ha virket. derfor på torpedo 3 stk koblinger ved ac røra. En til selve varmeappregulering, en til ventilen på varmeappslange i motorrom, og den siste til taklampa hvor den suger i fri luft:)

Volvo_960_1995
08/07/11, 23:28
Takk for svar :)

Mistenker vacucumlekkasjer fordi spjeldene under akserlasjon forandrer seg. Luft i de midterste spjeldene forsvinner....

Samt at med en gang en skrur av motoren, så slipper blant annet varmekontroll ventilen trykket..

Har skiftet begge Non-Return Valve`ene, uten bedring...

På den gamle 940`en jeg hadde, som hadde gått som eskortebil, kobblet ac`en seg ut under akserlasjon.

Takk for svar.

R.G
09/07/11, 10:39
da er det nok lekkasje siden di forandrer seg under aks. kun di i midten? kan sjekke opp i løpet av dagen hvilken farge vaccumslange som er til di spjeld i midten hvis av intr

Volvo_960_1995
09/07/11, 11:10
da er det nok lekkasje siden di forandrer seg under aks. kun di i midten? kan sjekke opp i løpet av dagen hvilken farge vaccumslange som er til di spjeld i midten hvis av intr

Ja takk, setter meget stor pris på det. Ja det er de i midten som sliter...

Men at vakum tanken ikke holder vakum så lenge, den sliter jeg med.

Må vell skaffe ett eller annet verktøy for å kunne måle vakum ?. Tips ?.

Så snart det er mulighet for å filme, så skal jeg vise varme ventilen i aksjon.

Takk.

R.G
09/07/11, 13:53
da har jeg sett på apparatet fra 95 960n jeg har kiggende.

starter i motorrom: vacuum koblinger på torpedo.
nærmest motor og mot høyre skjærm:
-vacuum til tank og regulering (hvit inni bil)
-ventil i motorrom på slange til register (grå inni bil)
-vacuum til taklampe (hvit tjukkere inni bil)

den som er til vacuum inni bil kommer i ett t-stykket hvor den deles til vacuumtank og reguleringsenheten.


og da inne i bil på varme apparat.

der sitter det en elektrisk enhet (sitter rett til venstre ved siden av vaccumtank) som mottar signal fra reguleringspanelt ditt.
på denne enheten er det da 7 vacuum slanger.
farger på di er: fra sjåførside til pass-side:
blå-rød-blank-hvit-gul-grå-oransj

blå: maks defroster
rød: luftdyser på dash mot ansikigt maks
blank: luftdyser mot ansikt og gulv
hvit: vacuum motorrom/tank
gul: gulv
grå: ventil på varmeappslange i motorrom
oransj: resirk.


når jeg ser dette så VET jeg du har vaccumlekkasje. pga motor suger vacuum, og da man gir gass blir vaccum borte og da skal varmeapp jobbe via vaccumtank.

da du mister vacuum og det slutter da å blåse i dysene mot ansikt, er det fori vaccum blir borte. da kutter di ut og varmeapp går i stilling defroster og gulv. pga denne stilling krever ingen vacuum vacuumklokka til denne stilling er to-veis. med vaccum slange på hver sin sie av blære, og denne havner i 0 vaccumstilling som gir da luft opp og ned.. og derav att ventil i motorrom siger tilbake fort også.

da er nok feilen din antagelighvi dette: tanken din. pga da siden alt er i orden ellers så er vacuumsystemet i orden. og da det gies gass så skal tanken holde igjen så blir vacuum (pga tilbakeslagsventil i motorrom på vaccumslanger er enveisventil gjør att vacuum ikke siger tilbake oog da er kun tank eneste utvei). og da vil det si att tank ikke holder på vacuumet siden tank har samme vacuumslange som motor.varmeapp.




kommer du til slangekoblinga inn på vaccumtank, så ville jeg skrudd ut vaccumtank og prøvd å suge i den, og se om den holder igjen trykket ved å legge tunga over koblinga:p jalla sjekk, men fungerer:)

Volvo_960_1995
11/07/11, 18:22
Takk for svar :)

Skal se om jeg kan få lånt ett vaccum test apparat på Bilia, for å sjekke den lille vaccum tanken som er under dashbordet.

En ny en koster 700 Nkr, og jeg kjøper ikke det for å kun teste den tanken.

Prøvde testen med tungen, men det slapp ?. Så enten holder tungen ikke tett, ellers så lekker vaccumtanken så det holder....

Håper du finner fargediagrammene :)

Takk.

R.G
11/07/11, 21:47
slapp tungn så er det nok mest sannsynerligvis lekkasje ja.