PDA

Vis full versjon : Kan lekasje fra vakum-treet påvirke motorens prestanda?



Langedal
06/07/11, 22:10
Hva skjer dersom det er lekasje på selve vakum-grana ovenfor gasspjeldet (bensinmotorer) eller noen av vakumslangene som er tilkoblet?

Vil motoren dra falskluft, eller er dette vakumsystemet "adskilt" fra selve forbrenningsprosessen?

Mistenker at jeg kan ha lekasje i mitt system, men merker ikke noe på motor. Får bare en feilkode i ny og ned som kan indikere falskluft.

mrstfu
07/07/11, 01:36
Det vil vel ikke påvirke motorens prestanda (regner med det er sugemotor du snakker om), motoren drar jo inn luft og bryr seg fint lite om hvor den kommer fra, men dette kan nok forklare evt feilkoder, ja.

Om det er en turbomotor, blir det jo noe litt annet. Ettersom dette sitter i en trykksatt del av innsuget (såvidt jeg vet), vil du jo miste turbotrykket, og dra inn falskluft. Resultatet blir jo i ditt tilfelle nesten som å kjøre 2.0 10v motoren, ganske dødt i forhold:D

Husker ikke sånn i farta hvor alt går, veivhusventilasjonen går inn på innluftsrøret før gasspjeld, kan jo være verdt å sjekke om denne sitter skikkelig. Den sitter jo etter luftmengdemåleren på innsugsrøret, om den lekker blir det jo falsk luft, i og for seg.