PDA

Vis full versjon : HJLP. Bremseproblemer 940



bernt
06/07/11, 16:12
Hei har en 2,4 tdi med abs. byttet begge calipere framme. når jeg skulle til og lufte kom det ikke store spruten ut av lufteskruen, men en kort stråle.
bremsene framme vil ikke bite skikkelig.

er det en ventil som må slåes over for å få kretsen framme til å åpne??
bakbremsene låser skikkelig ved hard bremsing, men bremsepedalen er skikkelig hard og vanskelig å få til og vandre.

Når vi lufter og åpner lufteskruen, så glir heller ikke pedalen ned når en holder trykk.
men går rett til bunds når vi lufter direkte på slavesylinderen som går inn i bremsekraft forsterkeren.
Det jeg vet som en liten tilleggsopplysning er at en abs føler er gåen men det har den vært i lange tider og dette skjedde når jeg bytta til nye calipere.
De gamle caliperene satte jeg inn igjenn og det hjalp ikke, ergo det er ikke de nye caliperne det er noe feil med.

Håper det er noen volvo guruer her, og hvis noen vet om en så gi meg et tips.

bernt
06/07/11, 17:11
500kr til den som kommer med løsningssvaret................................... ..

Børge Vikebø
06/07/11, 22:42
Sjekk bremseslangene. koble de fra caliperene og se om du får noe ut da. Om ikke så demonterer du slangene fra røret og ser om det blir forskjell da. Om slangene "buler"på innsiden så vil du få problemer med å få væske gjennom. Jeg har ikke vært borti at ABS-modulen har skapt noe krøll for meg.. Men om det skulle ha noe å si, så setter du bare på tenningen under lufting.

Om jeg har løsningen på dette, så putter du bare pengene tilbake på konto..

bernt
07/07/11, 15:50
Nja. skjønner. skal prøve dette. men det kommer bremsevæske ut av lufteskruen men ikke skikkelig kommer ok med væske men virker som om det mangler skikkelig trykk i det.

Lurer på om jeg skal demontere hovedsylinder og bremsekraftforsterker. noen som vet om alle bremsekraftforsterkere er like på 940 med abs. hvis jeg skulle trenge deler.

gull pilen
08/07/11, 09:54
du har ikke rett og slett montert bremse kalipperne på motsatt side av hva de skal være slik at lufteskruen peker ned istedenfor opp???
bare sånn for enkelhetens skyld:rolleyes: fort gjort med sånn liten fille feil i kampens hete...

bernt
09/07/11, 00:05
Hei og hå.¨
Tenker folk her inne er interessert i hva som var galt med volvoen. fant svaret rett før Gull Pilen postet hadde klart og montert bremsecaliperne feil ja eeeeeh pinlig. Men så over til hvorfor jeg gikk til det skrittet og bytte calipene med gliderammer og hele sullamitten, ja faktisk så bestilte jeg flette nye slissa skiver og til den komplett.¨
Nemmelig fordi jeg nettopp syntes den ikke bremset i nærheten som konebilen (bmw 525tdi) men nå som jeg monterte inn caliperne rett (snudd rundt på de) så bremser den nemmelig ikke bedre enn før jeg byttet til alt nytt.

Det egentlige gale er altså at vacumpumpa er begredelig dorlig og skaper for lite vacum derfor er bremsepedalen hard og en må bruke mer makt enn vanlig for å låse hjulene.

så hvis noen har ei vacumpumpe gi meg beskjed. har bare på følelsen at den er svindyr ny.

Takker for masse gode svar, og gull pilen satt på svaret men jeg fant det ut selv kvelden føre...