PDA

Vis full versjon : Sikftet servo olje, merkelig napping i ratt. Volvo 960.



Volvo_960_1995
05/07/11, 19:55
Hei.

Servo olje bytte på en Volvo 960, 1995 modell.

Løftet bilen opp på bukker og gjorde meg klar til å skifte servo olje.

Tok ut retur slangen og startet opp. Medhjelper rykket litt i rattet, og det kom noe servo olje ut.

Ga beskjed om at det var fullt rattutslag som gjelder.

Tømte oppi ny servo olje, mens den gamle etterhvert kom i retur slangen, og ut i det fri....

Men....Under lufting, så kom det selvsagt mye luft opp, og ved fullt rattutslag begge veier så ristet det som bare det. Mye luft kom.

Men etter litt, så sluttet det når en svingte til venstre.

Men svinger en til høyre, så hogger / hopper / vibrerer ratt og bil som bare det :confused:

Ved kjøring på vei merkes ikke noe av det, verken til venstre eller høyre rattutslag. Ved normal fart.

Tok en runde på en P-Plass og svingte til høyre og venstre, alt ok.

Kom hjem og skulle rygge inn, og la rattet til høyre, og da hogget / hoppet / vibrerte det igjen. Da var det snakk om meget sakte fart. (Nesten tomgang).

Åpnet opp beholder til servo oljen og ingen luftblærer der :confused:

Så hva kan det være ?.

Takk for svar.

de_icer
05/07/11, 22:13
Kjør litt til og kontrollér væskenivå. Det gir seg etterhvert, tar bare litt tid før all lufta kommer ut.

Volvo_960_1995
06/07/11, 03:52
Kjør litt til og kontrollér væskenivå. Det gir seg etterhvert, tar bare litt tid før all lufta kommer ut.

Først og fremt Takk for svar.

Men jeg kjørte bilen noen mil, og satte den på bukker igjen.

Og tror det eller ei, problemet er der fremdeles :eek:

Ingen tegn til luftbobbler i beholderen heller nå :confused:

Så hvor mange mil skal en kjøre for å vite at det er iorden, for selve lugging / napping / vibrering kjenner en ikke når en kjører....

Har aldri opplevd det på noen av de andre Volvo`ene jeg har hatt opp igjennom tidene, da var det rattutslag noen ganger, så var all luften ute..

Takk for svar. :)

de_icer
11/07/11, 11:48
Det har variert litt fra gang til gang, jeg har også vært gjennom denne prossessen med en del 7/9-serie Volvo.

Har det gitt seg nå?

Volvo_960_1995
11/07/11, 18:14
Det har variert litt fra gang til gang, jeg har også vært gjennom denne prossessen med en del 7/9-serie Volvo.

Har det gitt seg nå?

Har ikke kjørt bilen noe videre i det siste, har måttet fikse noen "småting" til på den..

Skal heise den opp en av dagene når det blir litt bedre vær ute.

Takk for svar :)

Roye
03/09/14, 21:11
Drar opp denne eldgamle tråden da jeg har fått samme problem etter tannstangbytte. Bare at jeg har også en voldsom hvinelyd fra pumpa, akkurat som om den står på fullt rattutslag med gammel olje. Sånn lyd har jeg tidligere erfart på andre merker tar knerten på servopumper. Lyden var ikke der før (for 2 dager siden) og er redd dette ender med å måtte kjøpe ny pumpe til 2500kr :(

I den "nye", overhalte tannstanga var det litt igjen en litt grå-grønn olje og jeg fylte vanlig rød ATF-olje og utfra det jeg har lest hittil kan det tyde på at det var CHF-11s-bassert olje og den må ikke blandes med ATF-olje. Nå var det sikkert ikke mer enn en teskje med grå-grønn olje igjen, men vil dette være skadelig for pumpa?

Roye
09/09/14, 01:34
Ordna seg :)