PDA

Vis full versjon : motoren dauer.



Gazoline
05/03/10, 16:40
Hello!

Har et lite problem da motoren, b230ft, dauer ut hvis jeg drar på og slipper gassen helt, men går helt fint på tomgang ellers. må liksom tappe på gassen før turtelleren går til null, for at den ikke skal daue. Motoren fusker ikke eller har noen problemer ellers. Eneste er at jeg får feilkode på lambdasonden, er den gåen da tru eller får motoren feil blanding?

:)

TeamBørnOut
05/03/10, 16:42
Montert dumpventil eller lignende på den? Kan være lekasje et sted. trykktest.
det er hvertfall tegn på drukning

-Shark-
05/03/10, 16:42
Sjekk for falsk luft
Eksos lekkasje før Lambda sonde
Lambda sonden kan du måle ut om virker
LMM kan du nappa av kontakt og se om det er stor forskjell

ClassicTurbo
05/03/10, 20:34
Bytte lamdasonden kansje siden du får feilkode på den?

jonass
05/03/10, 20:44
Er ikke bare at den lampa i dasjen med lambda symbolet lyser da?

Gazoline
07/03/10, 12:06
Er ikke montert dumpventil, men kan se etter lekasjoer, fant ut at det fiser litt eksos imellom toppen og blokka, så lurer på å bytte topppakning, ikke noe overtrykk i olje eller kjølevæske men.
Skal få målt den lambdasonden, er det noe som vet ca hva jeg skal måle a? kun sjekke om det er brudd eller måle ohmverdi?
Lamda lampa i dasjen har jeg ikke koblet opp :)

Takker for alle svar her ;)

Shaiko
07/03/10, 12:39
Imellom toppen og blokka? hadde det gjort det så trur jeg neimen ikke bilen din hadde går så reint

ChrML
07/03/10, 12:47
Sikker på at det ikke fiser eksos mellom manifold og topp? Skal litt til for at det skal fise eksos ut mellom blokk og topp uten å berøre vann/olje. Og da hadde nok ikke motoren gått så rent eller.

Gazoline
07/03/10, 14:05
Er ikke så mye, men ser det når jeg lyser med lommelykt og det er mørkt ute, kommer en liten strøm som ligner eksos mellom toppen og blokka rett overfor fordeleren. Syns det var rart sjøl men. :p Skal bytte toppen etter motorgodkjenning uansett, men er redd for at avgass krava ikke stemmer hvis lambdan er føkka. Er chippa tenning og bensinhjerne om det kan ha noe å si...?

ChrML
07/03/10, 15:01
Er ikke så mye, men ser det når jeg lyser med lommelykt og det er mørkt ute, kommer en liten strøm som ligner eksos mellom toppen og blokka rett overfor fordeleren. Syns det var rart sjøl men. :p Skal bytte toppen etter motorgodkjenning uansett, men er redd for at avgass krava ikke stemmer hvis lambdan er føkka. Er chippa tenning og bensinhjerne om det kan ha noe å si...?
Den går igjennom avgass med chippet tenning/bensin, men ikke hvis lambda, LMM eller tenningsdeler er for ødelagte. Sålenge katalysatoren er der.

Motoren skal ikke gjøre dette pga chip eller hvis du ikke har kjøpt noe jallagreier :p.

Gazoline
07/03/10, 15:42
Okey, tviler egentlig på at noe er ødelagt da den går helt fint og drar godt sett bort i fra at den dauer sånn når gassen slippes brått. Men så regulerer vel lambdan kun ved tomgang og, eller? Skal sjekke om den er i funksjon jeg :) Takker for alle svar ;)

ChrML
07/03/10, 15:45
Okey, tviler egentlig på at noe er ødelagt da den går helt fint og drar godt sett bort i fra at den dauer sånn når gassen slippes brått. Men så regulerer vel lambdan kun ved tomgang og, eller? Skal sjekke om den er i funksjon jeg :) Takker for alle svar ;)
Yes, lambda regulerer kun vanlig kjøring og tomgang. Over et visst turtall og belastning så går den i open-loop og da brukes ikke lambdasignalet lenger.

Gazoline
26/03/10, 19:11
Kan det kanskje ha noe med at jeg ikke har dumpventil, sitter vel orginal resirk dump på disse motorene? Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å hindre at den dauer ut da i så fall? :=)

TeamBørnOut
27/03/10, 00:33
And boom goes the dynamite....... søk....

Gazoline
27/03/10, 17:33
Hmm, hvorfor ikke bare gjøre om forumet, hvor alle som kriver noe kun får beskjed å søke, eller lete andre steder? :)

TeamBørnOut
27/03/10, 18:18
Det står skrevet så utrolig mye om akkurat dette på forumet. sikkert 40-50 tråder...
Jeg fant flere tråder bare ved å bla litt på disse sidene..
Ikke vondt ment. men hvis du søker på lmm etc så finner du også ofte litt andre tips også. som kanskje kan hjelpe til med andre ting.

ArneR
27/03/10, 18:33
Hmm, hvorfor ikke bare gjøre om forumet, hvor alle som kriver noe kun får beskjed å søke, eller lete andre steder? :)
Det er normal forumskikk å sette seg inn i reglene, der står det at man skal prøve å søke før man spør..

ChrML
27/03/10, 19:56
Det er normal forumskikk å sette seg inn i reglene, der står det at man skal prøve å søke før man spør..
Yep. Er igrunn bra det, så kan man heller diskutere litt nye problemer og temaer enn at samme spørsmål repeterer seg 2-3 ganger i uka i nye tråder. Så slipper vi samme folka å svare på det samme ørten ganger :).

Gazoline
27/03/10, 20:05
Selfølgelig
Men har lett mye og finner ikke ut av dette, er slitsomt å måtte holde igjen på gassen hver gang når jeg slipper den. Flere som har samme problem med åpen dump, men jeg kjører uten dump i hele tatt.

TeamBørnOut
27/03/10, 20:06
Seff har de det problemet når de kjører uten eller med åpen dump uten å flytte lmm...

ChrML
27/03/10, 20:08
Hmm, er jo rart at du skal ha det problemet uten dump da. Da skal jo lufta fortsatt gå tilbake via LMM (baklengs gjennom turbo) og ikke forårsake falske målinger.

Er ikke noe annet som er galt? Vakumlekkasje eller noe. Har hatt samme problemet selv enkelte ganger, men det så ut til å gå over av seg selv av en eller annen grunn.

Hvis du kjører uten speedometergiver eller har plugga ut den ledningen bak på instrumentpanelet som gir speedometersignal til hjernen så får du samme problem.

TeamBørnOut
27/03/10, 20:15
Lmm skjønner ikke mye når man kjører uten noe eller åpen dump. må flyttes hvis man skal ha "plystrelyd" :)

A.Finstad
27/03/10, 22:12
skjønner egentlig ikke hvorfor folk sier at bila dems dæver uansett har flere kamerater som har både åpen dump og bare filter for å få lyden og ingen av de bila stopper når dem slepper gassen? skjønner ikke detta jeg:p noen har problemer med det og noen andre ikke:p

TeamBørnOut
27/03/10, 22:29
De som ikke har problemer får luft til motoren på andre måter. Falskluft gjør at man ikke merker "problemet" som oppstår. men så fort man fikser slike ting så drukner motorn når man gir på litt

Gazoline
29/03/10, 15:01
Hmm, er jo rart at du skal ha det problemet uten dump da. Da skal jo lufta fortsatt gå tilbake via LMM (baklengs gjennom turbo) og ikke forårsake falske målinger.

Er ikke noe annet som er galt? Vakumlekkasje eller noe. Har hatt samme problemet selv enkelte ganger, men det så ut til å gå over av seg selv av en eller annen grunn.

Hvis du kjører uten speedometergiver eller har plugga ut den ledningen bak på instrumentpanelet som gir speedometersignal til hjernen så får du samme problem.

Ja, syns og det er merkelig det skal ha noe å si om man har resirk dump, eller ingen. Angående speedometerkabelen har jeg jo vaier på bilen, og den blå/sorte kabelen fra hjernen er ikke koblet til noen ting, kanskje det er den som kødder med meg?


Og den lille lekasjen som var mellom toppen og blokka, var toppakningen som lakk litt olje, fikk bytta den og ble potte tett! :)

TBO; vil det hjelpe å flytte tilbake lmm hvis jeg ikke har dumpventil uansett?


Takker for alle svar her ;-)

TeamBørnOut
29/03/10, 15:10
Du må ha et signal fra bakakselen til hjernen.
Hvis du har orginal turbo med resirk (og den koblet til) med lmm på orginalplassen så skal du ikke få problemmer med at den får formye suppe og dauer når du slipper gassen. da er det lekasje i systemet ditt. trykktest

ChrML
29/03/10, 15:20
Angående speedometerkabelen har jeg jo vaier på bilen, og den blå/sorte kabelen fra hjernen er ikke koblet til noen ting, kanskje det er den som kødder med meg?
Yes, da er det årsaken. Den blå/sorte kabelen må være tilkoblet speedometeret for at hjernen skal fungere som den skal. Ellers vil den daue av i kryss og når du slipper gassen etter pådrag som du sier. Min gjorde det hele tiden når jeg koblet den fra i forbindelse med ombygging av klima.

Gazoline
29/03/10, 15:21
Okey, turboen er ikke orginal 940 turbo, så er uten dump, og lmm er plassert mellom turbo og KNfilter. Men jeg må vel bytte bakaksel for å få elektrisk signal fra den? vurderer å hive i 1031 med sperre, men blir ikke før til sommeren i så fall. Går ikke ann å "lure" signalet på et vis, legge det til jord eller + f eks?

Gazoline
29/03/10, 22:19
Og rensa\lodda foresten sammen feilkodesøkeren igjen nå, så den fungerer igjen, og fikk opp disse tallene:
3-1-1 Hastighetssignal mangler. Dette hadde jo vi konkludert med og :-p
3-2-2 LH 2.4 luftmassemålerens rensefunksjon (avbrenning) fungerer ikke.
Har liten tro på at lmm er defekt, da bilen går helt fint ellers, men sender vel ikke ut denne feilmeldingen uten grunn heller :p
Får iallefall ikke noe feilmelding på lambdaen lenger. :)