PDA

Vis full versjon : Vida



Holern
05/07/11, 00:38
Dette VIDA, som omtales "overalt", er det noe som er allment tigjengelig, eller er det kun verksteder som får tilgang til slikt?
Er dette kun et dataprogram som kan lastes inn i en standard-PC? Ser at det finnes noen OBD-adaptere "der ute" som skal kobles opp i mot VIDA, og som man da kan lese av feilkoder med osv....... eller har jeg misforstått det hele??

Er helt fersk med nyere Volvo, har kjørt Mercedes og Opel de siste 10-15 årene :o , så dere får unnskylde om det blir noen teite spørsmål fra meg :rolleyes:

ASK Racing
06/07/11, 12:43
nei, desverre er dette kun tiljengelig for verkstedene. du kan kjøpe lisens dersom du driver eget verksted, men det er nok ikke billig, i tilleg må du ha en DICE dersom du skal snakke med bilen også :)

har set slike blir solgt på e-bay

vida.volvocars.biz mener jeg adressa var :) men det er riktignok vida on web, ikek vida all in one som brukes på verkstedet.

Tore
06/07/11, 12:48
har kjørt Mercedes og Opel de siste 10-15 årene :o , så dere får unnskylde om det blir noen teite spørsmål fra meg :rolleyes:

Unnskyld OT, men måten du sier det får det til å virke som at du mener det er fordummende å kjøre Mercedes eller Opel ;)

Holern
06/07/11, 13:05
Unnskyld OT, men måten du sier det får det til å virke som at du mener det er fordummende å kjøre Mercedes eller Opel ;)

He he...nei på ingen måte :o Både Opel og Mercedes er gode biler...(hadde økonomien vært raus med meg, hadde jeg nok kjørt Mercedes S212 i dag) :)
Det var mer ment om min "uvitenhet" om dagens Volvo.
Siste Volvoen jeg hadde var en '85 240 (245), og før det hadde jeg en '84 360GLT. Min første Volvo var en '73 144. Utviklingen har gått sin gang siden dess ;) Heldigvis vil noen si, dessverre for andre...:)

everlong
06/07/11, 15:33
Kanskje ikke helt det du ser etter men:

Bilens OBDII-info in i GPS/Android/I-phone (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=62297)

Tore
06/07/11, 21:19
Jeg har diverse OBDII lesere og sw men ingen spesifikke for nyere volvo. Om du vil kan vi gjerne teste om det funker... Nordlandsfelter, evt om det ikke haster kan jeg ta med neste gang jeg er hos brutter, du bor vel rett ved Malmtunet?

Holern
06/07/11, 22:59
Jeg har diverse OBDII lesere og sw men ingen spesifikke for nyere volvo. Om du vil kan vi gjerne teste om det funker... Nordlandsfelter, evt om det ikke haster kan jeg ta med neste gang jeg er hos brutter, du bor vel rett ved Malmtunet?

Hmm....det var da voldsomt :eek:
Har jeg lagt ut så mange spor at du vet hvor jeg bor :rolleyes: ?
Bor litt lenger ned enn Malmtunet....Dullum.

Tore
06/07/11, 23:14
Hmm....det var da voldsomt :eek:
Har jeg lagt ut så mange spor at du vet hvor jeg bor :rolleyes: ?
Bor litt lenger ned enn Malmtunet....Dullum.

Navnet her koblet jeg fort mot etternavnet ditt. Du hadde vel en Omega da du jobba på Værnes, eller i alle fall rett etterpå... Jobba samtidig på Værnes jeg også, Natcon. Dessuten er vel sønnen din omgangsvenn med min nevø, Anders på Malmtunet :-)

Holern
06/07/11, 23:31
Navnet her koblet jeg fort mot etternavnet ditt. Du hadde vel en Omega da du jobba på Værnes, eller i alle fall rett etterpå... Jobba samtidig på Værnes jeg også, Natcon. Dessuten er vel sønnen din omgangsvenn med min nevø, Anders på Malmtunet :-)

He he....verden er ikke stor gitt :)
Joda det stemmer på en prikk det. Husker deg seff nå...
Vi kan godt ta en test en dag og se hva vi finner ut.
Sender deg en PM etterhvert.

turboleif
20/07/11, 23:53
Dette VIDA, som omtales "overalt", er det noe som er allment tigjengelig, eller er det kun verksteder som får tilgang til slikt?
Er dette kun et dataprogram som kan lastes inn i en standard-PC? Ser at det finnes noen OBD-adaptere "der ute" som skal kobles opp i mot VIDA, og som man da kan lese av feilkoder med osv....... eller har jeg misforstått det hele??

Er helt fersk med nyere Volvo, har kjørt Mercedes og Opel de siste 10-15 årene :o , så dere får unnskylde om det blir noen teite spørsmål fra meg :rolleyes:

Vida står for "Vehicle informasjon & diagnostic for aftersales" og er diagnosesystem og verksteds håndbok for volvo biler.
Og privat personer har ikke tilgang til det systemet.

Holern
21/07/11, 14:03
Vida står for "Vehicle informasjon & diagnostic for aftersales" og er diagnosesystem og verksteds håndbok for volvo biler.
Og privat personer har ikke tilgang til det systemet.

OK, men er det kun en PC med VIDA installert, med div kabeltilbehør, eller er det en egen dedikert maskin med eget OS og spesiell programvare?

Stig-Arne
21/07/11, 14:22
VIDA brukes på en helt vanlig PC.

Og joda, privatpersoner kan også kjøpe seg begrenset tilgang. Mener å husket det kostet en 30 000 i året, men kan også kjøpes for enkeltdager og uker/måneder.

Men man trenger jo da også ett interface :)