PDA

Vis full versjon : må bytte clutch



chrissi504
04/07/11, 19:30
jeg må snart bytte clutch på min volvo 240 92 modell.
lurer litt på om det er noen som har noen tips og slikt og hvordan jeg gjør det?

og hvor jeg får kjøpt ny?

Sebbe
04/07/11, 19:57
du får ny hos pedersensracing.no

chrissi504
22/07/11, 01:14
er det mulig og strammr clutchen

vazborris
22/07/11, 04:06
Beste er og investere rundt 1000-1500 og få på en ny en biltema har vel også clutch billlig om det haster men aner ikke kvaliteten på den

chrissi504
22/07/11, 12:37
ja jeg skal det men tenker bare i mellomtiden nå får ikke ny clucth før etter ferien, og den jeg har nå er rett før den ryker.

chrissi504
06/08/11, 12:22
da har jeg fått meg ny clutch. er det noen her som har noen veildere osv, om hvordan jeg skifter?

paal-andre
06/08/11, 13:01
Er ikke så vanskelig. jekk opp bilen - ta av girkassa(med clutchhus ) da ser du trykkplata. ta av denne. er festet med umbrako. når den er av har du lamellen løs inni der. sett inn den nye lamellen ( riktig vei. står ofte flywheelside eller noe annet som tilsier hvilken retning den skal. er du usikker så ser du på hvordan den gamle sto =) legg den nye lamellen på plass. sett på trykkplata. sentrer lamellen med sentreringsverktøy så den passer med veiva. få på litt locktite og stram til trykkplata og sleng på resten igjen. så er det tut å kjør =) sjekk at utløserlageret sitter riktig når du tar på kassa igjen =)

christoffera
06/08/11, 13:32
Beste er og investere rundt 1000-1500 og få på en ny en biltema har vel også clutch billlig om det haster men aner ikke kvaliteten på den

Biltema har ikke clutch til 240 lenger... Kanskje like greit det.
Kjøp på pedersen. Mener å huske jeg ga 1100 for clutch og trykkplate der.
Da får du også kvalitetsclutch, Sachs.

chrissi504
07/08/11, 08:37
Biltema har ikke clutch til 240 lenger... Kanskje like greit det.
Kjøp på pedersen. Mener å huske jeg ga 1100 for clutch og trykkplate der.
Da får du også kvalitetsclutch, Sachs.

je det er den jeg har kjøpt

chrissi504
07/08/11, 08:39
Er ikke så vanskelig. jekk opp bilen - ta av girkassa(med clutchhus ) da ser du trykkplata. ta av denne. er festet med umbrako. når den er av har du lamellen løs inni der. sett inn den nye lamellen ( riktig vei. står ofte flywheelside eller noe annet som tilsier hvilken retning den skal. er du usikker så ser du på hvordan den gamle sto =) legg den nye lamellen på plass. sett på trykkplata. sentrer lamellen med sentreringsverktøy så den passer med veiva. få på litt locktite og stram til trykkplata og sleng på resten igjen. så er det tut å kjør =) sjekk at utløserlageret sitter riktig når du tar på kassa igjen =)

ok hørtes jo veldig lett ut da men trenger jeg noe spesielt utstyr uten om sentrerins verktøy

christoffera
07/08/11, 12:20
Nei, du trenger ikke spesialverktøy. Ikke sentreringsverktøy en gang.
Du kan bare sage av tuppen på en feiekost, så bruker du bare den som sentreringsverktøy.

paal-andre
07/08/11, 12:54
Nei, du trenger ikke spesialverktøy. Ikke sentreringsverktøy en gang.
Du kan bare sage av tuppen på en feiekost, så bruker du bare den som sentreringsverktøy.

evt bare en pipeforlenger så slipper du ødelegge kosten :P
men sentrerings verktøy er kjekt om man vil være på den sikre siden =) men som sagt ikke noe must =)

christoffera
07/08/11, 14:37
yess, helt klart! Skal selv ta utgående aksel fra en ødelagt girkasse jeg har liggans...

chrissi504
07/08/11, 16:56
men noen tips om hvordan få bilen i litt høyde? sette den på krakker? og en annen ting, bruker jeg en jekk under girkassa og lufter den litt ned da jeg har løst fra alle skruvene?
noen som har noen bilder

christoffera
07/08/11, 17:16
Slik gjorde jeg det:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/472.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/473.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/474.jpg

Jo mer høyde du får jo lettere blir det.
90% av jobben kan du klare alene. om du ikke er veldig sterk da.
Eneste du trenger et par ekstra hender til er når kassa skal på igjen.
Det er litt jævli å ligge på bakken å benke girkassa mens du samtidig skal riggle den på plass. Få den av går fin alene om du bare setter en jekk under som den kan hvile kassa på mens du får den av. Husker den satt godt på da jeg bytta på min, det nytta ikke bare å ligge under å dra, jeg måtte bruke flatjern å hammre inn i de hullene som er der slik at den gikk litt og litt av... det tok lang tid :P
Tatt av flere girkasser og har også opplevd at de kommer lett av.
Du trenger ikke demontere girspaken, men det blir lettere om du løsner den i bunnen så du kan ta spaken helt frem.

Lykke til ;)