PDA

Vis full versjon : Datoen volvo trakk tilbake godkjenningspapir for v8?



pogona
04/07/11, 07:46
Er i skrivende stund i dialog med statens vegvesen ang. ombygging av volvo 240 med chevrolet v8. som mangen vet har volvo trukket tilbake sine gamle godkjenningspapir på dette. jeg prøver nå å føre en saklig dialog med biltilsynet for å få utarbeidet en slags dispensasjon for slik ombygging og trenger derfor tips, info eller kopi av orginal dokumentet der volvo forklarte at dei har trukket tilbake dette papiret. eventuelt ein konkret dato som noen kan dokumentere.

kan se ut til at dette skrivet er slettet fra volvo norge sine sider og de jeg har vert i kontakt med hos volvo på teknisk som kunne ha svar er på ferie i 4 uker.

send gjerne info på mail dersom du har noe å komme med.
Rsturbo87@hotmail.com

Tom K
04/07/11, 08:53
Her finner du ihvertfall hva som kan/kunne gjøres

http://81.191.169.162/pub/volvogodkjenteproduktendringer.pdf

Kodja
04/07/11, 09:09
send en pm til Volvo-Power. tror kanskje han har alle papirer liggende :)

olavxxx
04/07/11, 09:11
Hei,
De godkjenner fremdeles alternative motorer med 220hk, så fremt de ikke overstiger tillatt foraksellast (samt dreiemoment), så fremt han har ventilerte skivebremser.

Man må også ha en motor som er innenfor avgasskravene.

MAO: Det skal være uvesentlig om motoren er v8, v12, v4, v6, r6, r5, etc. Det som er vesentlig, er:
1) Godkjent effekt ikke overstiges
2) Avgasskravene til motoren vs. bilen (årsmodell)
3) Foraksellast
4) Det må være skikkelig utført
5) støy

Hva du velger å slenge nedi, er sånn sett uvesentlig, så lenge du oppfyller kravene.
Det har aldri vært papirer for rekke-6 i rwd volvoer, eller rekke-5, men mange har fått det godkjent. At volvo før hadde godkjenning for v8, gjorde egentlig ikke saken noe enklere spør du meg. (v8 godkjenning krevde jo dieselfjærer).

Det du kan argumentere for, om de maser om vekt av motor, etc. er at 240/940, etc. ble levert med V6. V6 i form av b27/b28 veier sykt mye.

Det samme gjelder forøvrig dieselmotoren.
Senkesett fra lesjöfors er vel godkjent for 240 med diesel også, tror jeg.