PDA

Vis full versjon : -93 Volvo 940 (ikke ABS) lang dødgang bremsepedal



steinar.schei@gmail.com
03/07/11, 22:05
hei.
periodisk kjøretøykontroll avslørte to feil:
1) lang vandring på bremsepedal. ellers tok bremsene slik de skulle.
2) ujevn tomgangsturtall, lekkasje på manifold innsugningspakning.
Mekaniker mente at det var luft i bremsesystemet og at lufting ville løse dette.

Har luftet bremsene etter alle kunstens regler, ingen bedring....
....men oppdaget i dag under utluftingen at når bremsepedalen ble trykket inn, kom det luft ut fra det stedet hvor innsugningspakningen er skadet.

Er det noen kopling mellom bremser og innsugningsluft :confused:
Helt til jeg oppdaget denne sammenhengen mente jeg at bremsefeilen lå i hovedbremsesylinderen....nå er jeg litt usikker.

Hva tror dere?

gaupe
03/07/11, 22:22
Bremsekraftforsterkaren er tilknytta innsuget ja, den får vakuum derifrå. Bremsesystemet utanom dette, er eit lukka system.

steinar.schei@gmail.com
03/07/11, 22:28
Bremsekraftforsterkaren er tilknytta innsuget ja, den får vakuum derifrå. Bremsesystemet utanom dette, er eit lukka system.

..men tror du det er sammenheng mellom dødgangen og innsugslekkasjen?

olavxxx
04/07/11, 00:33
..men tror du det er sammenheng mellom dødgangen og innsugslekkasjen?

mangel på vakuum skal gi deg steinhard bremsepedal, ikke myk pedal, i min erfaring. Høres ut som hovedsylinder som er d.f., eller.no i den dur. (ironisk nok postet jeg om dette tidligere i dag)

roarrr
04/07/11, 10:43
Kan lønne seg å sjekke om gliderne i Caliperne glir som de skal....
Om ikke, så blir det en bende-situasjon, som kjennes som lang dødgang. Enkelt å sjekke, skru av hjulet, og sjekk om glidepinnene glir som de skal.

Om ikke, så få løsnet de, og smør skikkelig, og bend godt, til de glir igjen. De har en tendens til å sette seg, i dette saltede landet.

steinar.schei@gmail.com
05/07/11, 20:51
Byttet innsugningsmanifold pakning og bremsene ble bra igjen.
Pakningen hadde lekkasje i sylinder 1.