Vis full versjon : Hva er symtonene på dårlig(e) motorfeste(r)? Løst - Donelyd borte.
cortinaterje
02/07/11, 17:53
Har etter ferietur på vestlandet fått en donelyd i bilen ved tomgang. Nesten som om det er en lekkasje i eksosen.
Lyden er der når motoren går tomgang og om jeg øker turtallet lett fra tomgang med ca 100-200 omdr.
Øker jeg turtallet mer, eller når jeg kjører er lyden borte og jeg mistenker ikke lenger eksosen.
Mistenker et motorfeste, men vil gjerne ha meninger fra dette kloke fora :)
Bilen er en 02 V70 D5 automat
høres mer ut som et eksosfeste syns jeg.
øvre motorfestet mitt var helt på trynet, merket det bare ved at det rykka litt ekstra i motoren...
det bakre eksosfestet har en tendens til å ryke.
ellers kan det være katalysatoren din og.. den lager en rar lyd når den blir dårlig
cortinaterje
02/07/11, 18:22
Byttet bakre eksosfeste for et par år siden, sjekka nå det holder enda.
Høres ikke ut som når katalysatoren var gåen på tulipanbilen (V40) til kjerringa var gåen og jeg knuste all innmat ut. Lyden nå er mye dypere doning, ikke klirring.
Er diesel katalysator og bensin katalysator like innvendig?
Okai da er jo den saken biff.
Jeg hadde def. katalysator på V40'en min så jeg vet åssen det høres ut .
usikker på om det er samme kat på bensin og diesel.
nei da har jeg ingen forslag på stående fot. kan være dekselet på motoren din som ikke sitter ordentlig. :p
cortinaterje
02/07/11, 18:45
Takker for gode forslag så langt i alle fall.
kan være det ender opp med en tur på Volvoverk eller NAF
Få noen til å se i motorrommet mens du holder på bremsen å rygger og kjører frem. Beveger motoren seg unormalt mye, så er ett feste defekt, du vil jo få en svak dunkelyd i bilen når du gir gass fra stillestående, helt til slakken i festet er tatt opp.
cortinaterje
03/07/11, 09:57
Få noen til å se i motorrommet mens du holder på bremsen å rygger og kjører frem. Beveger motoren seg unormalt mye, så er ett feste defekt, du vil jo få en svak dunkelyd i bilen når du gir gass fra stillestående, helt til slakken i festet er tatt opp.
Bra tips - takker.
Det hjelper også å åpne øynene, :) ser nå med åpne øyne at det øvre motorfestet er helt av.
cortinaterje
04/07/11, 18:11
Har byttet øvre motorfeste. Var som å få ny bil ang "gynging" men det hjalp desverre ingenting på lyden. Er det ikke alltid slik? :)
Har fortsatt dyp doning eller klirring på tomgang. Lyden blir holere om jeg legger foten forsiktig på gassen, men i det øyeblikket turtallet begynner å øke blir lyden borte.
Har du sjekket det "motorfeste" som står under motoren?? kan jo vere innmat i potte som holder på å løsne?
cortinaterje
04/07/11, 23:33
Har du sjekket det "motorfeste" som står under motoren?? kan jo vere innmat i potte som holder på å løsne?
Hvilket mener du med under? Det under turboen eller det under registerreima på H side?
Det under registerreima er jeg skeptisk til og kan finne på å bytte det bare for å være sikker.
Har også nettopp funnet hull i slangen inn på turboen. dvs slangen som kommer fra luftfilteret. Her er det hull på undersiden rett ved turboen. Kan ikke se det, men kan stikke fingra helt inn i turboen her. Må bestille denne slangen i morgen.
øvre motorfestet mitt var helt på trynet, merket det bare ved at det rykka litt ekstra i motoren...
Ser du har en diesel... jeg har en 2,4T bensin. På den er det øvre motorfestet koblet i et stag som er festet i begge dempertårnene på hver side av bilen. Er det slik på dieselen også? Evt hvordan artet feilen seg på motorfestet ditt?
På min kjennes staget helt løst ut ute ved dempertårnene... kan vippe det fram og tilbake 2-3 cm i foringene her. Mistenker at dette kanskje er årsaken til et lite rykk jeg kjenner av og til når jeg gir gass etter å ha bremset på girene...?
cortinaterje
05/07/11, 22:47
Jeg har byttet konsollen med gummiforing to ganger på min D5. Siste gangen nå fikk jeg tak i et med nye utformingen på gummiforingen. Skal bli spennende å se om dettte holder bedre enn de 120 000 de andre har holdt hver. Om jeg orker å ha bilen sålenge da :)
http://http://www.spare-parts.dk/kataloger/katv70-nymodel.pdf (http://www.spare-parts.dk/kataloger/katv70-nymodel.pdf)
Dette danske nett stedet anbefaler også å bytte de små festene ute på støtdemper toppene når motorfestet byttes. Jeg har ikke gjort det.
Det er normalt at dette staget skal kunne vippes noe frem og tilbake.
cortinaterje
06/07/11, 23:09
Har nå byttet denne slangen på innsuget. Det viste seg å være en 3-4 cm lang flenge på undersiden av slangen som laget denne lyden.
Pluss at slangen var veldig oppsvulmet.
Anbefaler alle å sjekke denne slangen.
Vet ikke om lyden er relatert til problemet ditt i det hele, men til tider får bilen min en insane dunkelyd på tungang, er så jævli at en skal tro ventilene skal skyte gjennom panseret som prosjektiler. Men når jeg gir litt gass forsvinner den, merkelig nok skjer dette bare når det har regnet veldig mye (dvs når jeg er på arbeid på vestlandet :p )
Sjekket slangen som du nevnte men kan ikke finne noen flerrer eller hull, hvertfall ikke som jeg ser eller kjenner, derimot er denne slangen så morkna at man likegodt kan bytte den, samt øvre motorfeste i samme sleng.
Hvor mye kostet denne slangen, har vel ikke ett delenummer på deg slik at jeg bare kan opplyse denne når jeg går nedpå volvo en dag?
På forhånd takk :)
cortinaterje
07/07/11, 20:08
Donelyd eller "lekk i eksos" lyd. Jeg klarte ikke helt å bestemme meg. Nå etterpå vet jeg at det var innsug lyd jeg hørte .
Slangen har nr. 30636854 og koster rundt tusenlappen.
Defekt IC slange har vært ett kjent problem på tidlige D5 motorer. Hadde lett for å ryke.
cortinaterje
07/07/11, 22:49
Defekt IC slange har vært ett kjent problem på tidlige D5 motorer. Hadde lett for å ryke.
Ja.
Er man borti disse bilene daglig er det lett å se hva som er gjengangere. Har man derimot bare en bil.........
Volvo kaller denne slangen for "friskluftslang" den sitter mellom luftfilter og turbo. Intercooler slangene er vel de som sitter på andre siden av turboen. Skjønt de sveller ut og svetter olje de også så det er vel like greit å ta hele linja under ett :)
Denne som røk nå sa farvel på 240k Slangen mellom IC og motor ble byttet på 100k og jeg ser det er en slange til under motoren som krever hyppig tilsyn.
Jeg har byttet konsollen med gummiforing to ganger på min D5. Siste gangen nå fikk jeg tak i et med nye utformingen på gummiforingen. Skal bli spennende å se om dettte holder bedre enn de 120 000 de andre har holdt hver. Om jeg orker å ha bilen sålenge da :)
http://http://www.spare-parts.dk/kataloger/katv70-nymodel.pdf (http://www.spare-parts.dk/kataloger/katv70-nymodel.pdf)
Dette danske nett stedet anbefaler også å bytte de små festene ute på støtdemper toppene når motorfestet byttes. Jeg har ikke gjort det.
Det er normalt at dette staget skal kunne vippes noe frem og tilbake.
Til meg så har motoren rørt såpass på seg at intercooler røret har tatt i trekket på panseret. Jeg fikset dette med å bytte de konsollene som holder "fjærbein" staget til helalu uten gummi fra IPD, dermed så fungerer det også som ett fjærbein stag. Byttet også det store øvre motorfeste til poly i sammeslengen.
Til meg så har motoren rørt såpass på seg at intercooler røret har tatt i trekket på panseret. Jeg fikset dette med å bytte de konsollene som holder "fjærbein" staget til helalu uten gummi fra IPD, dermed så fungerer det også som ett fjærbein stag. Byttet også det store øvre motorfeste til poly i sammeslengen.
korleis vart dette mtp. vibrasjonar og lyd i bilen?
merka du stor forskjell?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.