PDA

Vis full versjon : Turbotrykk på 4000omd.... hjelp?



gnilrE
01/07/11, 16:55
Hei

Nå er skilta ute og skuta er blitt sjø satt. Har bytta turbo til t3t4 med 3'' eksos hus, bilen lader veldig sent men når den først kommer går den som en kule :), kjører med orginalt grenrør topp og innsug, kammen er vx3. Men tenkte og porte grenrør topp og innsug vil jeg da få ladetrykk fortere? Eller finnes det en enklere oppskrift? :)

Mvh gnilrE

Knallert
01/07/11, 17:55
Hva slags spesifikasjoner er det på den turboen da?
Fullt trykk ved 4000omdr. er jo ikke så uvanlig når man monterer en større turbo... (moderne er den heller ikke lenger)
Når har du positivt ladetrykk?

Har du trykktesta om det er tett fra turbo/rør/ic/spjeld til motor?
Wastegate tetter og er på stell?
Justerbart kamdrev?
Tenningskurve?

En sterkere grunnmotor vil normalt sparke igang turboen raskere (innenfor visse grenser sef.) så optimalisering av motor kan være til hjelp.

Vanskelig å svare konkret på et spørsmål med så lite å gå på...

gnilrE
01/07/11, 20:01
Har litt spekk på turbo her:

spec på turbo: Kompressor T04B 58mm inducer, turbinhus T3 A.R 63 m/ stage 3 turbinhjul
Std. glidelager og trusd. Det jeg ikke skjønner er at jeg har ustabilt ladetrykk selv med dyr WG som billig.. Motoren er ny overhalt med stempel ringer og alt mulig så skal være i go stand, har litt eksos lekk ved DP. men det skal vell ikke ha sååå mye og si? Får brukbart (1,4) ladetrykk på 3gir og da varer jeg ca. 4000+ omd. men da har jeg også 140+km/t....er litt kjedelig og måtte hente alt oppe i registeret. Så håper noen har en løsning vil ikke bytte turbo pgr. av dette :)

Knallert
02/07/11, 00:06
Utveksling og ladetrykk er to forskjellige ting :)

Burde ha fullt trykk litt tidligere med den turbinen.
Steg 5 aksel med 0.82 hus har fullt ladd like før 4k rpm,men like tidlig som en std. turbo kan man ikke forvente av en steg 3 heller.

Og eksoslekkasjer er aldri noe snarvei til et bra resultat.
Har du porta opp hullet til wastegateklaffen? (intern wg?)
Hvordan styrer du wg?

Sjekka timinga på kammen?

Datasprut eller modda org. sprut?

Vanskelig å servere svar på sølvfat når det er mange ting som spiller inn.

metrakit
02/07/11, 00:14
fortenning hjalp litt me ein kompis bytta om polane på svinghjulsføler da fårdu vell 3 grader fortenning..

men et grenrør er vell det som gir mest.

gnilrE
02/07/11, 08:53
Utveksling og ladetrykk er to forskjellige ting :)

Burde ha fullt trykk litt tidligere med den turbinen.
Steg 5 aksel med 0.82 hus har fullt ladd like før 4k rpm,men like tidlig som en std. turbo kan man ikke forvente av en steg 3 heller.

Og eksoslekkasjer er aldri noe snarvei til et bra resultat.
Har du porta opp hullet til wastegateklaffen? (intern wg?)
Hvordan styrer du wg?

Sjekka timinga på kammen?

Datasprut eller modda org. sprut?

Vanskelig å servere svar på sølvfat når det er mange ting som spiller inn.

Var vell ment bare for og gi litt info om hvordan den gikk :)
Men burde kunne begynne og få litt ladetrykk før du må gire veldig ketchup effekt. Har ikke porta noe som helst enda for ville vite hvordan det gikk først, nå skal jeg porte innsug, topp og sette på noe annet grenrør.
Nå har jeg brukt to WG begge som sitter på garret orginalt og skal da lade 0,7 men lader helt vil 1,4-0,8 det jeg ikke forstår at det skal være så ustabilt med en orginal WG.

Er orginalt LH 2.4 med turbotrimming steg 1 chip, folk sier at det skal fint funke til rundt 250hk og trur neppe jeg har mere en 200, men tror folk jeg vil få før ladetrykk med veldig mye porta topp, innsug, og et annet grenrør? :)

Knallert
02/07/11, 10:12
Litt porting og nye sportsligere vinkler på ventilseter og avstemt innsug evt. ombygd svanehalsinnsug + et bedre grenrør bidrar jo til en sterkere motor som igjen leverer mer effekt/eksos som vil få igang turboen tidligere.

Men det er ikke der problemet ligger,fordi det burde være mulig å få den turboen til å spoole tidligere uten å åpne motoren å modifisere.
Vet du av flere som har den turboen du kjører med?
Hva slags fabrikat?
Min erfaring med t3/4 hybrid hadde 54mm inducer på kompr. ser du har 58mm, noe som vil gjøre den litt mer tungdrevet.
Til gjengjeld hadde jeg større turbin/a.r da,så mulig det blir noe av det samme ang. spool up.

Er det ET grenrør eller 940 grenrør du kjører med?
Om det er ET så ville jeg byttet til et bedre, men om du har 940 rør så ville jeg latt det stå på foreløpig.

Bruk heller pengene på et datasprut og et justerbart kamdrev.
Med en mer optimal map og kam som er tima, så vil du få en hyggelig og kjørbar motor som er klar for evt. mere trimming.

Evt. kamdrev først
Sett kammen litt avansert,så får du mere bunndrag og motoren produserer mer eksos som vil få igang turboen kjappere.

Og følg det rådet tidligere i tråden om å bytte om polene så du får 3 grader mer fortenning.

Grunnen til at ladetrykket stiger er fordi wg.hullet ut av turbinhuset er for lite og klarer ikke å slippe ut nok eksos før turbinhjulet.
Port opp dette hullet.

kermitt
02/07/11, 11:27
Pælm den kammen, total ubrukelig sak. Få i en avstemt kam og skam port grenrøret.

Knallert
02/07/11, 13:05
VX3 er ikke optimalt, men ikke hovedgrunnen til seig spool.
Da jeg har kjørt med den selv og fått til ladetrykk på brukbar omdr.

Men fins helt klart bedre kamaksler.

Å skamporte og dermed senke hastigheten på eksosen kan vel neppe være løsningen på tidlig spool?
Er jo grei dim. på 940 røret innv.

Matchporte og pynte i inngangen til grenrør er vel en grei start.

Å porte opp til T3 flens vet jeg ikke om er verdt bryet,da det øker arelaet i kollektoren og senker gasshastigheten.

kermitt
02/07/11, 13:12
Nå vet ikke jeg noe om de teoriene du bruker. Men ut i fra erfaringer og praksis så hjelper det veldig mye å bytte ut den dritt kammen og porte manifolden skikkelig. Helst ett grenrør men det har han ikke så :p

Knallert
02/07/11, 13:28
Nå vet ikke jeg noe om de teoriene du bruker. Men ut i fra erfaringer og praksis så hjelper det veldig mye å bytte ut den dritt kammen og porte manifolden skikkelig. Helst ett grenrør men det har han ikke så :p

Teorier kommer vel fra andres erfaringer,de som vet såpass at de kan klare å bygge gode motorer og skrive en bok om det i tillegg.

Har praktiske erfaringer og prøver bare å hjelpe da jeg har skrudd mye bla. volvo,turbo og kjørt med lignende set-up.
Og går sikkert å forbedre spool med noen hundre omdr.,men den er jo litt større enn en std. snurre.

Og ja VX3 er ingen super kam,men den går jo å justere så den hvertfall fungerer litt bedre inntil han får skaffet seg en ny en.
Jeg hadde hvertfall brukbar tidlig spool med VX3,justerbart kamdrev og lignende turbo.
Men den drar ikke spes. langt på turtall.
Hvilken kam burde han sette i da?

Og ja det hjelper å porte grenrøret,men høres ut som du vil starte gruvevirksomhet
Og hvor skal han porte ? Hvor mye,nesten så d blir høl eller?


Istedet for å bare si at alt er bare dritt og halveis slenge med leppa, hvorfor ikke prøve å komme med gode konkrete råd backet opp av litt mer en enstavelsesord!?

kermitt
02/07/11, 13:42
Beklager om du oppfatter det som at jeg slenger med leppa, det var ikke meningen. Enkel sjel med enkle løsninger med enkle tanker. :p
Han kunne f.eks brukt V-kam i stedet for VX3 kammen som er en kam som er krysset med X på innsug og V på eksos og forskyvd 3 grader bakover på eksos.
Når jeg sier han skal porte så skal han grave ut det han tørr i flensen mot turbo og i flensen på turboen. Det har fungert som faen for meg.

metrakit
02/07/11, 15:11
bare å legge en t3 pakning på flensen å porte til du nesten treff pakninga

Knallert
02/07/11, 16:06
Han kunne f.eks brukt V-kam i stedet for VX3 kammen som er en kam som er krysset med X på innsug og V på eksos og forskyvd 3 grader bakover på eksos.
Når jeg sier han skal porte så skal han grave ut det han tørr i flensen mot turbo og i flensen på turboen. Det har fungert som faen for meg.

VX har vel V-profil på innsug og X på eksos...
Og hele kammen er vel retardert 3 grader vs en VX.

V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)

En A-kam er d jo fint bunndrag og m.register i,men den passer kanskje ikke en såpass "stor" turbo siden den ikke er så turtallsvillig som en V-kam.

Men nå er det ikke bare kammen som avgjør hvor tidlig spool man kan oppnå da :)

gnilrE
02/07/11, 16:54
Takker for litt diskusjon er ikke domt dette. Men kjørte med A kam før og var værre da gitt ble ladetrykk helt i topp men bra drag fra bunn men da hadde jeg ikke turbotrykk...

Men kan noen lage en spesific måte jeg skal prøve og få det til og virke en liste som jeg kan gå ut ifra, vil ha den til og funke nå.

Kan godt porte alt mulig bare jeg får vite hvordan og hvor. Går ikke dette bytter jeg turbo gitt :)

gnilrE
02/07/11, 17:53
Har laget meg en liten plan her

- Porte grenrør, samt eksoshus på T.
- porte WG hull
- Match porte topp
- porte innsug
- Vassere kam
- 1,5mm topp pakning

Det er vell det, og prøve og ligge på rundt 1,3kg i ladetrykk?

Kan noen forklare litt mere vist de har noe på hjertet?

Ekren
02/07/11, 18:04
intern wg?

sikker på at den ikke "tjuvåpner" ? :)

gnilrE
02/07/11, 18:07
Har to ting som er litt rart..

Ja er intern WG men prøvd 2 forskjellige og er likt på begge to og målte WG min når den satt der til 0,7 men lader myye mere en det! :(

Og til den andre tingen, jeg har prøvd flere dumper fordi det ikke er noe resirk på turbo og det virker ikke i det hele tatt alt går tilbake i filtere hva kan det være for noe? har brukt slappe dumper og pleier ellers og "korre" på 0,1kg i ladetrykk på 13c men her kommer det ikke en dritt..? :)