PDA

Vis full versjon : Trenger hastehjelp og veiledning på servosystem 1993 850



mrstfu
01/07/11, 14:03
For et års tid siden fikk jeg plutselig merkbart tyngre ratt, og på halvt utslag til begge sider hoppet rattet frem og tilbake (altså når du holder rattet på et visst punkt rundt en rundkjøring, virket det som om servoeffekten gikk av og på, så rattet beveget seg 5cm frem og tilbake).
Dette var dog kun merkbart i lave hastigheter, 30kmt og oppover var det ikke merkbart. Skjekket servooljenivå, etterfylte et kvart kjøkkenglass, og alt var brillefint igjen.

For et par måneder siden fikk jeg en del merkelige lyder fra under panseret når jeg vrei på rattet, som kunne minne om en motor som jobber mot en belastning den ikke klarer å bevege. fylte etter servoolje, med en liten dæsj, og alt var like fint igjen. ingen ulyder, og ingen merkbar forandring i oppførselen til bilen.

SÅ! jeg kjørte meg en tur til butikken her, parkerte, kjøpte det jeg skulle ha, og når jeg skulle dra igjen, var rattet så hardt at jeg såvidt klarte å dra det rundt med en hånd uten at det gjorde vondt. når rattet står i nullstilling, kan jeg bevege rattet ca 5cm til hver side, før det blir VIRKELIG hardt. etter ytterligere 10 - 15 cm bikker det over og blir det lett igjen, før det deretter blir like hardt. de harde "punktene" kommer ca to ganger per fulle omdreining på rattet, ca kl 12 og kl 6, pluss minus 5cm. oljenivået hadde sunket noe, etterfylte med en dæsh, som ikke har endret seg de siste 10 mil.

Forutsatt at rattstammen og tannstag er bygd opp sånn man logisk sett tenker på det (med tannhjul på rattstammen og tenner på tannstaget) virker det, for meg, som om det blir hardt i det man "vrir rattet" opp mot toppen av en tann, og blir lett igjen i det det bikker over og går ned tanna på andre siden. virker noe av dette logisk for noen som har kjennskap til systemet?

Dette må jo bunne ut i noe som er defekt, og da søker jeg litt informasjon om hvordan dette systemet er bygd opp. er servopumpa, som sitter under servooljetanken, kun for å lage trykk i servooljesystemet, mens en annen motor tar seg av selve servofunksjonen (gjør styringa lettere), eller er det servooljepumpa som skaper servoeffekten? hvor burde jeg begynne å feilsøke?

Kjøring er ikke noe problem i og for seg, det blir bare ekstra hardt i rundkjøringer og krappe svinger. det som bekymrer meg er i første omgang om jeg kan skade komponenter som fremdeles lever? for det andre har jeg noe økt tid på å svinge unna evt hindringer i veien, så bilen er per definisjon ikke skikket til å være på veien. har ikke mye valg, så jeg tar mine forholdsregler med avstand og hastighet, men still. det føles ikke helt safe, kan man si.

retningsstabilitet er som vanlig på 850, altså sånnn rimelig grei. vrir seg BIIITTElitt under akselerasjon og nedbremsing, kan legge til at begge demperene på høyre side er på kanten til grava (så deilig med masse feil på en gang:mad:).

da jeg ha inntrykk av at servo kanskje bidrar til å dempe påvirkningen hull og underlagsendringer har på retningsstabilitet, kan dette ha noe med at jeg i det siste har opplevd en mer ekstrem sporing på ujevnt underlag? ingen ujevn slitasje på dekk jeg legger merke til, på flat vei er den som sagt 95% snorrett, nok til at den seilet pent gjennom forrige PKK.

beklager skamlangt innlegg, men jeg er fan av å gi så mye info som mulig. om noen har en kjapp og billig midlertidig fiks for dette, settes det pris på, kontoen tillater ikke særlige krumspring akkurat nå. er uansett veldig takknemlig for all mulig informasjon og erfaring på emnet, begynner å bli lei av å bli støl i skuldra av å kjøre på butikken.:D

ola normann
01/07/11, 14:33
Ta en titt på leddene på rattstammen, mulig du må demontere for å finne ut om de er defekte, var borti "nøkkete" styring på en 740 og det var de leddene.

mrstfu
01/07/11, 18:45
nja, tror ikke det er det.... hvertfall ikke som forrige gang, da merket jeg klart at noe jobbet "imot" hendene mine.... skal sies at jeg vet ikke om selve servopumpa går....

faen, jeg er utdanna elektriker, og har ikke skjekka sikringa engang. pinlig.

ola normann
01/07/11, 19:24
Servopumpen sitter under tanken og blir drevet av multireimen, oljen går da derfra og til tannstangen og via en ventil (sitter inni tannstangen) som gir deg trykk i den retningen du svinger.

Daniel V
01/07/11, 19:51
Her var det mye å lese. Hvis jeg har forstått det rett høres det ut som symptomene naboen her har på sin Mercedes A-klasse. Den har fått påvist defekt servopumpe, som årsak til symptomene.

mrstfu
01/07/11, 20:27
Servopumpen sitter under tanken og blir drevet av multireimen, oljen går da derfra og til tannstangen og via en ventil (sitter inni tannstangen) som gir deg trykk i den retningen du svinger.

Takk for den, forklarte mye. Visste ikke om det var selve olja som bidro til svingforsterkeren, eller en egen elektrisk motor eller lignende.


Her var det mye å lese. Hvis jeg har forstått det rett høres det ut som symptomene naboen her har på sin Mercedes A-klasse. Den har fått påvist defekt servopumpe, som årsak til symptomene.



Permission to say Cock?

Høyst sannsynlig er det da defekt servopumpe... Alternativet kan jo være virkelig tette oljerør, uten at det er videre sannsynlig. Skal ta en skikkelig titt på det, kan jo som sagt hende det er en gåen sikring:rolleyes::o

Stig-Arne
01/07/11, 21:02
Kan også være tannstanga som har feilen.

Ligger jo ventiler som skal sørge for å holde rattet i midtposisjon, når du så vrir over til ene siden, skal pumpa hjelpe til med å vri rattet, for så å hjelpe deg tilbake.
Om olja er gammel, og mye slitt så kan du få heng på disse ventilene og dermed slite med de symptomene.


http://www.howstuffworks.com/steering2.htm

mrstfu
01/07/11, 21:24
Noen input på flushing og bytte av denne olja? Har hørt mye rart om luftingsproblemer og hvor man skal tappe dette, at det skal være et helvette og slikt... Solid info her støttes med smil og en virtuell, ikke seksuell, mandig klem.

MrX
01/07/11, 21:26
Noen sikring er det hvertfall ikke. Prøv å spray CRC belt grip på multireima, kan være noe så enkelt som at reimen glipper på drivhulet til pumpen.

Stig-Arne
01/07/11, 22:02
Noen input på flushing og bytte av denne olja? Har hørt mye rart om luftingsproblemer og hvor man skal tappe dette, at det skal være et helvette og slikt... Solid info her støttes med smil og en virtuell, ikke seksuell, mandig klem.

Skal ikke være annet enn å tappe av, fylle på ny olje. Ratte med fult utslag begge veier noen ganger. Da skal system lufte seg selv om alt fungerer slik det skal

Nilsebu
02/07/11, 00:46
Ville prøvd å bytte servoolje. Ikke dyre prosessen. Jeg brukte selv hevert metoden, fylte opp igjen oljen, dreide rattet begge veier ca 15 ganger, så alt om igjen. Gjorde dette 3 ganger.

NB: gammel servoolje smaker ikke godt!

TraCo
02/07/11, 05:52
For et par måneder siden fikk jeg en del merkelige lyder fra under panseret når jeg vrei på rattet, som kunne minne om en motor som jobber mot en belastning den ikke klarer å bevege. fylte etter servoolje, med en liten dæsj, og alt var like fint igjen. ingen ulyder, og ingen merkbar forandring i oppførselen til bilen.

:) har denne lyden og jeg når jeg svinger (mest til venstre)
får vell prøve og fylle på en Dæsj jeg ...(med servo olje?)

ola normann
02/07/11, 10:35
Her er det en metode for å bytte servo olje:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17501&highlight=servo&page=2

mrstfu
02/07/11, 18:31
:) har denne lyden og jeg når jeg svinger (mest til venstre)
får vell prøve og fylle på en Dæsj jeg ...(med servo olje?)

ja, matolje duger ikke i dette tilfellet:D

det er flere typer olje og, mener 850 skal ha en rød en...

TraCo
04/07/11, 20:02
:D Gått du sa fra, me ddenne grønne bølgen vat man jo aldri hva en usakkjyndig kan finne på og helle oppi = Hovedsaken at det er olje ;)

Finnes det foresten ett max/min merke og se etter?

Hvor har du foresten De lyktene dine i fra?
kunne tenkt meg noe slikt..

Sagen
05/07/11, 12:00
Opplevde at tannstanga hadde sprukket!! Se bilde. Hadde ingen lekasjer, og sprekken var håpløs å se så lenge tannstanga var innmontert. Tenkte det måtte være tannstanga det var noe feil med, så jeg måtte bare bytte for å teste. overraskelsen var stor når jeg så dette....

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/543.jpg

mrstfu
05/07/11, 18:44
:D Gått du sa fra, me ddenne grønne bølgen vat man jo aldri hva en usakkjyndig kan finne på og helle oppi = Hovedsaken at det er olje ;)

Finnes det foresten ett max/min merke og se etter?

Hvor har du foresten De lyktene dine i fra?
kunne tenkt meg noe slikt..

Står et merke på tappen i lokket på servotanken, mener jeg å huske.

Anyways, lyktene mine kjøpte jeg på Realcar i Oslo, du får dem på flere nettsteder og, som Hova.com, Realcar.com osv...

Vil dog ikke anbefale de så varmt, da det er en kollossalt evneveik patent på innstillingene av lysbildet. Det går ikke an å stille inn fjern ognærlys separat, så lysbildet blir alltid litt fucked. Har mine tivl på om de går gjennom en EUkontroll.