PDA

Vis full versjon : 940 m fkVond å starte ved rått/kaldt vær.



John Walley Racing
30/06/11, 12:00
jeg har en 98mod 940 som plutselig har blitt fryktelig vond å starte ved rått og kaldt vær.
har byttet plugger og rotor/fordeler lokk. regna med det var en eller annen form for kondens(pga har slitt med det i vinter) så har vært litt nøye med å ha helt full tank i det siste (ikke idag)
for å få startet den så må jeg ha på motorvarmer en times tid. da starter den fint.. men ikke ifra helt kald.
Noen som har forslag?
Skal på ferie tur neste uke,så hadde egentlig vært greit å finne hva som er feil.

Setter stor pris på svar.

helsing JWR

Mikmo
30/06/11, 12:52
jeg har en 98mod 940 som plutselig har blitt fryktelig vond å starte ved rått og kaldt vær.
har byttet plugger og rotor/fordeler lokk. regna med det var en eller annen form for kondens(pga har slitt med det i vinter) så har vært litt nøye med å ha helt full tank i det siste (ikke idag)
for å få startet den så må jeg ha på motorvarmer en times tid. da starter den fint.. men ikke ifra helt kald.
Noen som har forslag?
Skal på ferie tur neste uke,så hadde egentlig vært greit å finne hva som er feil.

Setter stor pris på svar.

helsing JWR


Har du leste av feilkoder?

Evt byttet tempsensor?

Mikkel

John Walley Racing
30/06/11, 14:12
har ikke lest av feil koder pga har ikke sånn duppeditt te å lese av med... hvor finner jeg den tempsensoren?
er det noe som er pes å bytte evt dyrt som f***??

John Walley Racing
30/06/11, 15:21
da har jeg bytta temp sensor(til hjernen) så er det vel egentlig bare å vente å se... til trolig i morgen...
knabba fra en annen 940 jeg har stående.... som jeg vet virker...

men om noen andre har noen andre forslag... så tar jeg gjerne imot... :)

John Walley Racing
01/07/11, 06:35
Prøvde å starte på morgenen idag igjen... og nei startet ikke... så er tilbake på scratch... er det noen som har noen gode forslag/veit hva som kan være feil? vet som sagt at den starter etter en times tid med motorvarmer på..

knt86
01/07/11, 11:28
Bytta du den temp.sensoren som står i toppen? Er den som gir signal til hjernen. Min 940 var ganske lik. Tung som f å starte når den var kald, men grei når den var varm. Å brukte bensin som f***. da var det den sensoren som sto på toppen. Under innsuget.

John Walley Racing
01/07/11, 13:39
sitter 2stk like ved siden av hverandre m 2 forskjellige kontakter.. jeg bytta den som sto lengst inn og ikke ga utslag på måleren inne i bilen.. regner med det er den til hjernen.? ingen av bilene var noe spes glad i å starte når jeg prøvde med den frakoblet..

tar gjerne imot flere forslag... da detta er sjukt irriterende.. litt for dumt å være avhenging av motorvarmer i juli lissom.. :)

knt86
01/07/11, 16:03
Kan det hende at du har byttet om ledningene på temp.sensor oh tomgangsregulator da? Har prøvd det og  er samme kontakten på de to.

John Walley Racing
01/07/11, 16:16
trur ikke det.. for bilen starter og går fint så lenge den er "varm" etter en time med motorvarmer... alt tyder liksom på at detskal være kondens i følge oppførselen på bilen... når det gjelder de kontaktene, så har jeg kunn hatt av de til sensorene og de 2 er veldig forskjellige utseende messig..
så såfremt det ikke er gjort før jeg ble eier av bilen så skal det være riktig kobla sånn sett.. det skal også nevnes at dette kom relativt plutselig i vinter så tanken da var kondens.. men når det ikke gir seg nå som det er "sommer" så lurer jeg selvsagt..
håper det er en eller annen form for forståelig logikk i det jeg skriver.. :/

Volvo_960_1995
02/07/11, 17:39
Kan være kondens, overslag på Gnistforsterkeren :-/

Sjekk den, på venstre side av forskjermen.

kermitt
02/07/11, 18:24
Ja, kjøp en boks knokefett og en rull grønn overledning og...
Han mener vel på tenningsmodulen, men da kutter den bare. finnes det ikke liv.
tempføleren i toppen så er det to stk en til instrumentet og en til styreenheten. Ellers er det jo greit å bytte tennings deler når man driver med feilsøking spesielt om de ikke er byttet siste 1-2 årene.

Volvo_960_1995
02/07/11, 23:03
Ja, kjøp en boks knokefett og en rull grønn overledning og...
Han mener vel på tenningsmodulen, men da kutter den bare. finnes det ikke liv.
tempføleren i toppen så er det to stk en til instrumentet og en til styreenheten. Ellers er det jo greit å bytte tennings deler når man driver med feilsøking spesielt om de ikke er byttet siste 1-2 årene.

Her prøver en å avhjelpe, å så kommer du med "kjøp en boks knokefett og en rull grønn overledning" :confused:

Hva mente du med det ?.

Nei, den trenger ikke å bare å virke / ikke virke, den ligger meget utsatt til og kan leve sitt eget liv ved fukt / kondens.

Har sjekket mange andre biler som har hatt den problemstillingen og da har det vært fukt / overslag der !.

Gidd å være hjelpsom sier jeg bare !.

Minge89
08/07/11, 15:37
Prøv en annen coil, hvis den ikke er helt med jokser den og til slutt ikke vil starte. Var sånn på 240 min, vi feilsøka i hue å ræva, bytte alt av tenningseler untat den, for vi hadde jo gnist, også prøvde vi for morroskyld å helle bensin på pluggen og da "slokkna" gnisten, viste seg å være coilen som ikke ga nok strøm.

John Walley Racing
15/07/11, 11:29
hehe... jeg fant feilen til slutt.... kvelden før vi reiste te det stoore utlandet... var pluggledningene som var dårlige.... av ren krampetrekning sjekket jeg dem extra godt og fant ut at det var irr inne i de... så slang på "nye" ifra en annen 940 jeg har stående... og da simsallabim så funka det... kjøpte nye når vi kom tilbake fra ferie turen... så nå er det i orden...
Men en kjempetakk for all hjelp og forslag... såvidt jeg kan skjønne så er det myyee som kan være årsak til de problemene jeg har hatt.. og ja jeg har sikkert byttet og prøvd mye unødvendig... men hva gjør en ikke for å få fiksa bilen... hehe... :)