PDA

Vis full versjon : Ferie Hjelp



TraCo
30/06/11, 09:43
Hei
Sitter nede i Baskja (kroatsia) med min 850 -96 og et varsellys er kommet på:mad:
Desverre er ikke volvo et "normalt" bilmerke her nede så liten hjelp og få.
Lyset som lyser er det som står i mellom "Traks off" og " Service" lyset.
Er en grønntrekant med et symbol inni.
Var desverre ikke noen bok med bilen da jeg kjøpte denne og nå lurer jeg veldig på hva det kan hvære for noe.
Før jeg kjørte ned hit (2024km) fikk jeg skiftet register og Veihusventilasjons bokse samt kabler ( pga en olje lekasje i Simmeringen)

Skal til uken få fylt på veske til Airkondisen da denne ikke virker.. vell vifta går men det blir ikke kalt kan man si. Lurte litt på om lyset hade noe med denne og gjøre, men fraskrev det da den ikke har virket isden jeg kjøpte bilen.

Ellers sitter jeg og med denne feilen traks/abs, hadde tenkt og ta og skru og lodde litt i ferien ;) Merkelig nok var det en dag den virket :eek:
Om det kom av kvaliteten på veiene her nede eller varmen vet jeg.
Men en idetifikasjon på litt lodding sku fikse den er det nok.

Viktigst for meg nå er Hva betyr det lyset? Hva kan jeg gjøre

ola normann
30/06/11, 09:53
Det er vel lyset for feil med motor elektronikken, man bør få lest ut feilkoder for å slippe å lete på måfå...

Merker du noe galt med bilen?

Hva slags motor har du?

Oxcyder
30/06/11, 10:02
Det man får lest ut av feilkode på eldre biler får man ikke mye "matnyttig" informasjon av.
Det må søkes manuelt.
Kan være Lambda sensor, luftmassemåler...

Nilsebu
30/06/11, 12:34
Det man får lest ut av feilkode på eldre biler får man ikke mye "matnyttig" informasjon av.
Det må søkes manuelt.
Kan være Lambda sensor, luftmassemåler...

Slått deg i hode under fødsel?? :p

Kommer lyse på så leser du alltid ut feilkoder FØRST. Dette gir som regel svaret på hva som er galt, eller hvor det kan være lurt å lete.

Til trådstarter. Merker du noe forskjell på bilen? Hvis nei, så ville jeg prøvd å tatt av batteripolen i en times tid, og så sett igjen.

Hvis lyset fortsett er der, men du merker fortsatt ingen forskjell på bilen, så ville jeg bare kjørt videre til et verksted med mottak for Volvo dukket opp.

Erlend
30/06/11, 13:45
Den lampa er motorelektronikkfeil, lmm eller lambda sensor som får feil signal. Få lest ut koder. Hvor i kroatia er dette? I split har jeg sett volvo forhandlere før hvertfall:)

Oxcyder
30/06/11, 13:58
Slått deg i hode under fødsel?? :p


Det var i hvertfall ett liknende svar jeg fikk da jeg spurte en Volvo forhandler om å lese av feilkode hvor "Motorelektronikk"-lampa lyste.

Nilsebu
30/06/11, 14:24
Det var i hvertfall ett liknende svar jeg fikk da jeg spurte en Volvo forhandler om å lese av feilkode hvor "Motorelektronikk"-lampa lyste.

Retter da kommentaren min mot volvo verkstedet. De gangene jeg har fått opp lyset så jeg vertfall funnet feilen ved å lese ut feilkoden.

Robert H.
30/06/11, 17:08
Retter da kommentaren min mot volvo verkstedet. De gangene jeg har fått opp lyset så jeg vertfall funnet feilen ved å lese ut feilkoden.

Samme med meg.
Fikk opp lyset etter service, og feilkoden indikerte feil på vvt motoren.
Viste seg at verkstedet hadde greidd å klemme en ledning til vvt mellom pluggdekslet og kamakselhuset.
SÅ, å lese ut feilkoden vil være en god indikasjon i det minste.

TraCo
30/06/11, 20:48
Takker takker :)
Er desverre i andre enden av Kroatsia.Rijeka er nermeste storby men uten volvo forhandler.Skal sjekke det med og koble av batteriet da bilen fungerer greit ellers.
Ingenting ulyder eller unormale saker....bilen går som ett skud ;-)
Er en -96 mof med 175hk 20v automat.
ODCII måleren var en av de saken jeg ikke tok med meg på ferie :(

ola normann
30/06/11, 21:13
Det må da finnes et verksted der som har obdII leser...

TraCo
30/06/11, 21:15
Skal få sjekket det.
Det er jo en gjengig måler for de fleste biltyper.
Skal se når jeg er og får fylt på litt veske på klimaen...

brynna
01/07/11, 18:17
Volvo i Kroatia har du i Zadar, Osijek, 2 stk i Zagreb, Rijeka.

Zadar er den lengst sør

TraCo
01/07/11, 19:21
Hmm Det var mer en kjent folk viste ;-)
Skal få sjekket dette opp og svinge innom på Mandag.
Har hatt av Batteriet men lyser fortsatt.
tok den ut på en prøvetur og testet det meste turbo/sportsgir/vintergir
Alt funket som det skulle så da er det vell Lambda sensor eller luftmassemåler som
har en skade men litt dyrere forbruk til jeg får fikset dette må jeg vell regne med.

Er ikke motorteknisk foranlagt men skyr ikke unna en svenskenøkkel så
jeg åpnet lokket fremme på bilen og kikket litt nedi :(
Viser seg at han der Østeriske Bensin gutten var litt for ivrig med og gi service
Da han fylte etter motorolje er slangen til Servostyringen kommet i ulage og lå opp mot manifoilen :( heldigvis bare nettingen som var smeltet.
Ellers hadde jeg av "turbo lufte boksen" da fant jeg ut at verkstedet jeg hadde til og
skifte veihusventilasjons boksen har vært litt kjapp i svingene og Slangeklemma til
denne lufte boksen var ikke skrud fast (hang og slang nede på røret og senter pluggledningen på fordeleren var nesten av (gikk in ett godt stykke da jeg trykte de inn) :(

jaja er vist en slik bli kjent med din volvo ferie jeg har i år ;-)

TraCo
04/07/11, 19:53
Man kan si mye om biler men at de har egen sjel, det er det ingen tvil om :-)
Kjørte in til Rijeka får og plukke opp svogern som viste kor Volvo verkstedet ligger.
Da jeg var nest fremme hos han måtte jeg stoppe før rødt lys. Ka skjer.
Abs og Track lys går av og track bryter fungerte helt fint.Motor elektronik problem lyset slokker også og kom ikke på igjen.Naja kjørte til verkstedet og kom in med en gang.
Kan bare skryte av de karene der, hadde hele 4 mekanikere som ordna/fylte opp airkondisjon og leste ut feil og samtidig festa panelet på bagasje luka :-)
Og alt dette for bare ca 1200 kroner...
Feil som ble utlest var=
3-1-1 ABS --Vet jo at boksen trengs en overhaling med loddebolten
1-2-1 MAF Sensor signal --Fikk forklart at det var noe med luftgjenomstrømning???
4-3-3 Rear Knock Sensor -- Kan kansje stamme fra den løse pluggledningen.

Fikk i allefall clearet boksen slik at nye feil er "nye".
Skal google litt på denne MAF dingsen da jeg ikke har peil på ka det er.
Verkstedet sa og det kunne være forurenset bensin som jeg kunne ha fått i tanken som
utløste den MotorEl varsel lampen.

Merkelig var det no at alle lampene sloknet rett før jeg sku på verksted, nesten som når jeg skal til tannlegen ;-)
ABS/Trac begynte og lyse igjen da jeg kjørte ut av verksted hallen....