PDA

Vis full versjon : Blå tykk røyk ved oppstart. Mistenker at turbo er sliten



PyrionZ
29/06/11, 19:49
Har slitt med tjukk blå røyk ved oppstart av bilen, er kun når den har stått litt at det skjer. røyken avtar med en gang, blir bare kasta ut av eksosen. Så, stempelringer er tvilsomt.

Har kommet fram til at det må være turbo som gjør dette, da alt annet er i orden. Så, er det noen stor jobb å overhale en turbo? Tenkte å handle rep-set til den fra ebay, da dette koster MYE mindre enn en ny en.

Om dere har innspill, så er det bare å komme med det.

Edit: Bilen har gått 281.000 nå, og går enda veldig godt.

Daniel V
29/06/11, 20:35
Rart! Min ble også sånn etter 281 000 km. Jeg byttet bare olje, og filter, så gav det seg. Bare pell av og sjekk om det er turboen som er gåen, om det er slakk i turbinen/skovelhjulet. at du kan dra det frem og tilbake er ikke farlig, men dersom du kan dra det opp/ned er det slark så det slipper gjennom olje.

Men hvis du finner ut hva det er er jeg veldig interessert i å høre hva det er.

Renset/byttet veivhusventilasjonen noen gang da? Det kan forårsake problemene du beskriver.

dwdrum123
29/06/11, 21:19
Har også et slikt problem på min V70XC. Frykter at det er turboen. Bilen har stått en tid. Skulle gjerne vist om andre ting som det kan være...

Daniel V
29/06/11, 23:01
Det kan være mye rart det. Hvis det ikke er turbo, eller veivhusventilasjonen, er sannsynligheten stor for at det er ventiltetningene. Men jeg antar du ikke bare får blårøyk ved oppstart, men også hvis du gir på skikkelig? Hvis turboen er ordentlig gåen vil du ikke se bilen bak deg engang i all røyken, men hvis den begynner å bli dårlig kan du se det når du gir på skikkelig. Peil olja ofte, gjerne hver dag, så ser du hvor mye den bruker på diverse distanser du tilbakelegger i løpet av en dag.

Men som sagt, lurer du på om det er turboen, så pell av slangen og kjenn på skovelhjulet om det er slakk i det (som nevnt i mitt forrige innlegg) :)

PyrionZ
29/06/11, 23:28
Takker for raske svar! Ventiltetninger kan det ikke være, da det ville ha vært konstant røyk av potta. Om veivhusventilasjon noengang er bytta veit jeg ikke. Dette tar jeg så fort jeg får råd. Røyken er som sagt kun ved oppstart, ved kickdown og høyt pådrag er det ingen røyk.

Bilen bruker kun olje ved småkjøring, til og fra butikken og sånt. ved lengre kjøring bruker den ikke en dråpe.

Daniel V
29/06/11, 23:52
Veivhusventilasjonen er en kjent feil på 850/tidlig V70. Rett og slett at de kokser igjen, noe som gjør at det blir trykk som blåser i stykker simringene mellom motor og girkasse, som fører til lekkasje der. Serviceintervallene på dem er på 90 000, så hvis din ikke er blitt byttet ville jeg anbefale deg å gjøre dette.

Er du smart kjøper du dette:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=24217

Han skal ha 1000,- for komplett ventilasjon til akkurat din bil. Det er BILLIG! Skulle egentlig kjøpe den selv, men jeg fant ut at den ikke passer på biler før 99, da disse har mekanisk motorstyring.

OlavS.
30/06/11, 01:01
jeg har også samme problemet. har ordna meg med en annen turbo nå, så jeg skal se hvordan det blir. min kan også blåryke kraftigom jeg gir brått på etter at den har stått på tomgang i si 10min++. er dette et typisk turbo tegn?

Daniel V
30/06/11, 01:20
Nei. Det typiske "turbotegnet" er at det kommer blårøyk i det turboen lader. Det du beskriver høres mer ut som redusert veivhusventilasjon kombinert med en litt sliten turbo.

Daruu
30/06/11, 01:21
Vet ikke om det er relevant, men gamlingen sin 850 (2.5 10v) som har dårlige ventiltetninger har veldig like symptomer...

Såvidt jeg vet er dette ett forholdsvis vanlig problem på femmerne.

Daniel V
30/06/11, 01:44
Nei. Det typiske "turbotegnet" er at det kommer blårøyk i det turboen lader. Det du beskriver høres mer ut som redusert veivhusventilasjon kombinert med en litt sliten turbo.

OlavS.
30/06/11, 02:54
er idet jeg ruser den så den lader at røyken kommer, og av og til når den stoppes etter å være kjørt hardt