PDA

Vis full versjon : LØST! :) "Min Volvo B230F starter plutselig ikke". LØST. :)



SRGjerseth
29/06/11, 13:20
Jeg stoppet bilen på nøkkelen, og dro på ferie i 2,5uker, å når jeg kommer hjem å skal starte bilen, så er det null respons.

Det er ikke gnist, og det kommer ikke bensin fram til innsprøytninga.

Har også sjekket det hvite relèet under dashbordet, og jeg mener det kommer klikkelyd fra det når jeg skruer på tenninga.

Er det noen som har idèer til hva jeg kan gjøre videre for å få gnisten og bensinpumpa igang igjen?
Må jo være en sammenheng når begge disse tingene ikke fungerer?

Setter enormt stor pris på evt. hjelp fra dere andre her inne!

volvo245gl
29/06/11, 19:08
Har du nok strøm på batteriet? Ikke noe som har stått å tappet det ned?

SRGjerseth
30/06/11, 01:46
Det er ikke feil med batteriet. Tørnet helt til det var tomt, å ladet det på nytt og tørnet til det var tomt igjen :P

Kan det være feil med det hvite relèet uansett om det slår inn?

Jeg har forøvrig sjekket alle sikringer også...

jacobsen
30/06/11, 03:14
hvor lenge kjinner du da? før batteriet går tomt?
mye bensin på tanken?

SRGjerseth
30/06/11, 11:46
Kjinner? Går ut ifra at du mener å vri på nøkkelen slik at startmotoren går :P
Jeg kaller det å tørne, jaja.

Det er ikke noe strømtyv som tapper strøm, så jeg tørner ganske lenge før batteriet er flatt, og det er halv tank med bensin.

Som sagt, så er det ikke gnist, og jeg har også hatt av bensinslangen som går inn på innsprøytninga, men det kommer ikke bensin ut av den når jeg setter på tenninga, eller når jeg tørner...

HJELP!!! :S

ArneR
30/06/11, 12:45
Da virker det som reléet er defekt ja, ta å se om du får prøvd med et som du vet virker..

SRGjerseth
03/07/11, 15:57
Har testet det hvite releet i en annen Volvo, og den startet, så da er det noe annet som er feil med min... :(

Det neste jeg tenker er jordinga på motoren. Jeg var engang borti en Opel Rekord som ikke startet pga det.

Tar gjerne imot flere tips :S

SRGjerseth
19/07/11, 19:50
Har feilsøkt videre, og det viser seg at det ikke kommer strøm til bensinpumpa. Har kjørt strøm dirkete på pumpa for å teste at den fungerer, å det gjør den.

Minner om at det ikke er gnist på pluggene, men coilen får strøm.

Har også prøvd en annen tenningsmodul uten hell.

Håper noen her inne leser dette og kommer med tips til hvordan jeg skal fortsette feilsøkinga.

Espen Hveding Nordgård
19/07/11, 20:28
Lest av feilkoder?
Fordeler full av vann/fukt?

SRGjerseth
19/07/11, 21:40
Ingen feilkoder, og fordeleren er helt fin.

Espen Hveding Nordgård
20/07/11, 02:04
Svinghjulssensoren har fått en kompis til å klø seg i ræva flere ganger på hans f'er, sjekka den?
Mener at han ikke hadde noen feilkoder, men fikk på ny sensor så starta den fint som bare det.

SRGjerseth
20/07/11, 07:02
Takker. Skal prøve å bytte den.

SRGjerseth
21/07/11, 19:01
Har ikke fått byttet svinghjulssensor, men er det slik at hvis den er defekt, så får man hverken bensin eller gnist?
Jeg plages med å få den løs. Er det bare å dra den ut med en tang, eller ødelegger jeg den hvis jeg klemmer for hardt?

Har prøvd å bytte begge hjernene, men uten hell.

Espen Hveding Nordgård
21/07/11, 20:33
Den sitter skrudd i to skruer, løsne de, så ramler den av :p var iallfall sånn på min.

ArneR
21/07/11, 21:01
1 skrue ihvertfall, du skal ikke løsne de to skruene som holder braketten den står i..

Ta en 10mm fastnøkkel og lirk den nedi der, og løsne den. Er du heldig kan du ta den med fingrene når den er løsnet.

Rasdaln
24/07/11, 14:30
Eg og har samma problemet!
Får ikkje straum til nokon av pumpane og ikkje gnist.

Tarell
24/07/11, 15:17
Hadde samme problemet på min 245 med B230F.
Byttet giveren, så staret den som ett skudd!

Hvis den giveren er defekt, gir den ikke signal til hverken styreboksen for innsprutningen eller tenningen, så derfor gir den ikke noe liv fra seg.

Slik jeg måtte gjøre på min, skru av brakkarten, sett den i en skrustikke.
Ha på rustløser/kjølespray/penetrerende smøring eller tilsvarende, så lirker du giveren ut av brakkraten.
Rengjør hullet, så setter du i den mye med et tynt lag med grease, så den ikke setter seg så hardt ;)

SRGjerseth
27/07/11, 21:35
It's a beautiful day! Problemet er løst. Det var svinghjulssensoren som var defekt. Takk til dere her på forumet som hjalp en Volvo-noob ,(meg), med feilsøkinga :)

Espen Hveding Nordgård
27/07/11, 21:42
Der ser du! :p Men du er ikke den eneste som har sliti med det problemet ;)

Husk å endre topic tittelen ;)

Tarell
27/07/11, 22:18
It's a beautiful day! Problemet er løst. Det var svinghjulssensoren som var defekt. Takk til dere her på forumet som hjalp en Volvo-noob ,(meg), med feilsøkinga :)

Bare hyggelig :D
Tro meg, tok meg endel timer med feilsøking da jeg hadde det problemet.
Iallefall da jeg var lærling ;)
Så det å hjelpe andre er jo bare morro :D

teo
24/04/13, 16:25
hva kan være problemet når jeg må stykke på speeden samtidig som jeg tørner motoren for og få den til og starte. kan det ha noe med at jeg får feilkode på lmm ?

Tom Olsen