PDA

Vis full versjon : Får kun strøm på 2 av dysene?



Andreas750
28/06/11, 12:26
Har just bytta motor i bilen min.
Den sviver meget kleint, så vi feilsøkte litt, viser seg att det ikke kommer strøm på dyse 1 og 2.
Så den sviver altså bare på 2.
Hvor bør jeg begynne å feilsøke nå?, hva kan være typisk feil?, brudd på ledninger?

Motronic nett på en b230et motor.

Jan-Einar Jenssen
28/06/11, 12:39
jordinga, og dysemotstand og brudd på ledninger til dyser kan være vert å sjekke.

Andreas750
28/06/11, 12:53
jordinga, og dysemotstand og brudd på ledninger til dyser kan være vert å sjekke.

Hvor er jordinga til dysene?


Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Jan-Einar Jenssen
28/06/11, 12:55
Hvor er jordinga til dysene?


Sent from my LG-P990 using Tapatalk

står vel ca midt på innsuget, mener jeg. mellom dyse nr 2 og 3 sett forfra

Ola Moen
28/06/11, 14:30
Det er Styreenheten som styrer jordinga til dysene. Alle dysene skal ha konstantstrøm mens tenninga er på. pulsen på dysene blir styrt ved at styreenheten "åpner" jordingspunkt. Jeg ville sett nærmere på formotstandene som deler fra 1 til 4 kabler. Det kan være to av motstandene er defekte, eller at det er kabelbrudd der.

Andreas750
28/06/11, 19:10
Det er Styreenheten som styrer jordinga til dysene. Alle dysene skal ha konstantstrøm mens tenninga er på. pulsen på dysene blir styrt ved at styreenheten "åpner" jordingspunkt. Jeg ville sett nærmere på formotstandene som deler fra 1 til 4 kabler. Det kan være to av motstandene er defekte, eller at det er kabelbrudd der.

Er formotstanden de 4 tingene som er festet i hverandre på siden av batteriet?, ser att de er koblet av og ledningene er klippet av gamle eier, kan det være fordi jeg har 968 dyser?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

ArneR
28/06/11, 19:57
Jepp, da trenger du ikke formotstandene nei, for -968 er høyohm..

Trond D.
28/06/11, 22:08
de dysene er faktisk mine :p du kan få de som ble kjøpt inn til bilen, tror det er på 1500. Grunnen for at kompisen min solgte bilen var at bilen aldri ble god etter motor overhaling, han var for sjip til å sette i Lh.2.4 eller sprut. Vi stramma gass vaieren for å få bilen til å svive på tomgang! Etter overhalinga sto bilen i nesten 3 år mens masse ble prøvd ut for å få den til å gå skikkelig uten hell. Derfor ble den solgt til han du kjøpte den av, og han gjorde ikke noe med bilen, kun kjørte med den, og derfor røk den nok. :)

Ola Moen
29/06/11, 04:08
montert 968 dyser på ET sprut? Uff.... sett på de orginale 355/357 dysene og la motor være helt orginal. å tulle med den Motronic'n sånn helt ut i det blå, er bare å be om problemer.

Andreas750
29/06/11, 16:22
de dysene er faktisk mine :p du kan få de som ble kjøpt inn til bilen, tror det er på 1500. Grunnen for at kompisen min solgte bilen var at bilen aldri ble god etter motor overhaling, han var for sjip til å sette i Lh.2.4 eller sprut. Vi stramma gass vaieren for å få bilen til å svive på tomgang! Etter overhalinga sto bilen i nesten 3 år mens masse ble prøvd ut for å få den til å gå skikkelig uten hell. Derfor ble den solgt til han du kjøpte den av, og han gjorde ikke noe med bilen, kun kjørte med den, og derfor røk den nok. :)

Nå gidder jeg ikke stresse lengre med motrinicet, nå blir det datasprut!:)

Ola Moen
30/06/11, 01:52
Smart valg:)

Andreas750
30/06/11, 02:19
Smart valg:)

Jepp, da kan jeg få litt fler hk også :)

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Ola Moen
30/06/11, 02:24
Du får en motor som går optimalt ihvertfall:) og som får en helt annen karakter enn med orginalsprut:) merket godt på min. selv om det var klin orginal motor som gikk ganske greit, så var det bare moro å kjøre med skikkelig sprut. Da skjedde det lissom noe tvert:) Mye mer moment i bånn, lavere bensinforbruk, jevnere gange/drag. kort fortalt, som natt og dag:)

Andreas750
30/06/11, 02:31
Du får en motor som går optimalt ihvertfall:) og som får en helt annen karakter enn med orginalsprut:) merket godt på min. selv om det var klin orginal motor som gikk ganske greit, så var det bare moro å kjøre med skikkelig sprut. Da skjedde det lissom noe tvert:) Mye mer moment i bånn, lavere bensinforbruk, jevnere gange/drag. kort fortalt, som natt og dag:)

Digg!
Hva slags sprut har du?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Ola Moen
30/06/11, 02:48
DTA S60pro:) De selges billig på KL-Racing nå. Jeg kjøpte mitt i 2005. Har stadig oppdatert både software og firmware. og funksjoner som er laget i ettertid får jeg automatisk ved oppdatering:) kjekt å slippe å kjøpe nytt sprut bare fordi det er noen tillegsfunksjoner som man vil ha:)

Ola Moen
30/06/11, 02:55
Link til DTA's hjemmeside.
http://www.dtafast.co.uk/Downloads/Downloads_Index.htm

last ned software, kjør den i Offline modus, så kan du sitte å leke litt og bli kjent med funksjoner osv.

Det du skal laste ned, er denne:

DTASwin V61.00 PC Software for S Series.zip zip 4.3 MB 09-06-11

ArneR
30/06/11, 03:17
Men det er jo bare selve hjernen som er på salg da, hvor skaffer man resten? (Og hva er det man trenger i tillegg?)

Ola Moen
30/06/11, 03:47
Du trenger de to kontaktene som skal inn i sprutet, og com kabel mellom sprut og Pc. Resten er standard Bosch sensorer:) Det som er fint med dette sprutet. Det kommuniserer med mange standardsensorer. man klikker inn hvilken sensor man skal btuke til de forskjellige funksjonene, så går resten av seg sjøl.:)
Jeg bruker orginalsensorene som sitter på Volvomotoren.svinhjulsensor LH 2.4 60-2 med ca 84grader offset.(Skal legges inn i oppsettet på sprutet via pc) En dobbelcoil fra Opel Astra,
Gass-spjeld sensor fra 960.(kalibreres via pc.) Det må man ha isteden for den på LH 2.4 og motronic (Denne gir lineær 0-5V signal), og lufttempsensor. 2-300,- for denne. Bosch Map sensor 400Kpa. Sensorene får man kjøpt hos Boschforhandler, evt plukker ut av biler på skroten.ledningsnettet lager man selv av feks det gamle Motronicnettet:) Om man vil kjøre sekvensiell insprut, og singelcoil pr syl, så setter man på kamakselsensor. Det lagde jeg av en fordeler til B230A:) og Lambda. Der kan man kjøre med standard lambda om man vil, men jeg bruker innovate bredbåndslambda. Den reagerer tvert, og gir feedback kontinuerlig. (opptil 30 ganger i sekundet kontra smalbåndslambda som gir ca 2-3 ganger i sek.)

Om du kun skal bruke 4 syl motor, så kan du gå for S40Pro. den holder til det, men om en legger i noen hundrelapper ekstra, så har man S60, og straks mer muligheter:)

Men det er også flere sprut på markedet:) Jeg personlig liker dette, siden det er grei software å jobbe med i forhold til flere andre. Det er stadig nye oppdateringer som kan lastes ned, og firmware så man kan flashe ecu'n. trenger ikke åpne boksen og tulle med noe inni. boksen er vanntett.:) Da jeg lagde ledningsnettet og koblet det opp, så hadde jeg ikke holdt noe særlig på med dette før. Men om man leser den manualen og informasjon som er tilgjengelig, så vil jeg nesten tru alle klarer det uten for mye problemer:)

Frigstad Racing
03/07/11, 19:52
Dette hørtes intressant ut :)