PDA

Vis full versjon : Får plutselig ikke start på B230FD



Larsgunnar
27/06/11, 01:36
Hei.
Hver dag etter jeg fikk min Volvo 240 1993, har jeg startet den og ruset litt, "for å se at den går som den skal".
Bilen står ikke på skilter, så den står i ro utenfor garasjen. Blir dessverre lite kjøring med den for øyeblikket.

Bilen fikk for mye bensin, så den holdt på å kveles til tider på tomgang.
Fikk tips om å koble av batteriet, skru på tenninga, gni ledningene mot hverandre, skru av tenninga, koble på batteriet med pluss først, og så starte opp å sjekke.

Dette funket i 2-3 dager. Det lyste ikke i lampa i dashen, bilen gikk stabilt på tomgang, og fikk rett blanding bensin/luft.

I går begynte lambdasonden å fuske igjen. Bilen begynte å gå surt igjen, og det lyste i lambdalampa i dashen.
Jeg prøvde gjentatte ganger å koble av batteriet, skru på tenninga, gni ledningene mot hverandre osv. men det hjalp ikke noe særlig denne gangen.

Skulle starte idag, og fikk start, men den fikk fortsatt for mye bensin.
Skulle ned til garasjen igjen å få sjekket om det var noen feilkoder, med det var det altså ikke. Skulle starte bilen igjen, og den gikk nesten ikke. Putra bare litt i potta på flat pedal.
Etter det ville den ikke starte.
Tenkte det kunne være lite bensin, så jeg dro ned å fylte en kanne med nesten 6 liter.
Dro hjem, fylte på, og ingenting skjedde. Motoren sto bare å filte når jeg skrudde på tenninga.

Fikk med meg noen kompiser ikveld, og vi skrudde ut hver enkelt plugg. De var nokså svarte ja. Så vi gjorde dem så rene som vi fikk dem med en fille ( Skulle bruke stålbørste, men det hadde vi ikke for hånda ). Startet forsatt ikke. Vi sjekket at det var gnist i alle pluggene, og det var det. Men vi la merke til at avstanden mellom der gnisten skal komme på en av pluggene var lengre enn de andre, så vi bøyde den lille tappen littegrann nærmere. Var gnist på alle pluggene.

Skrudde av fordelerlokket, og det var temmelig slitt ja, tilogmed i plasten.

Blir å dra innom Volvo å få nye plugger, fordelerlokk og rotor i morgen.

Om ikke det hjelper trenger jeg hjelp fra alle dere her ute med kunnskap om hva det kan være.
Setter stor pris på all hjelp!

Mvh. Lars Gunnar

Jan-Einar Jenssen
27/06/11, 01:40
jeg tror dette kan være tett katalysator. etter forklaringen din og dømme så er dette veldig likt noe jeg var bortig for en stund siden.
bytta det meste, før noen kom med ideen om å sjekke om katalysator var tett. og det var den.. bytta den og promblemet løste seg..

Larsgunnar
27/06/11, 06:31
Hmm.. Det hjelper ikke midlertidig å skru av halve eksosanlegget inklusivt katalysator da?
Bare for å få motoren til å gå, så jeg får kjørt den inn i garasjen?

Jan-Einar Jenssen
27/06/11, 07:42
Hmm.. Det hjelper ikke midlertidig å skru av halve eksosanlegget inklusivt katalysator da?
Bare for å få motoren til å gå, så jeg får kjørt den inn i garasjen?

tjo, viss dette er problemet så kan det hjelpe ja. men ganrantere ikke at det er det som er problemblemet. bare et forslag :)

Larsgunnar
27/06/11, 15:34
Okei. Skal få prøvd ut det. :)
Neinei, selvfølgelig. Det kan jo være hva som helst egentlig :p

Har kjøpt nye plugger idag, så jeg skal ned å teste.
Fordelerlokket og rotoren henter jeg imorgen på Mekonomen.

Hassel
27/06/11, 16:53
Vis du skal skru av eksosen for å få av lambasonden er det bedre og koble den av ;)

Larsgunnar
27/06/11, 20:53
Skulle skru av eksosen i tilfelle katalysatoren var tett.
Men jeg sitter nå i skrivende stund, i bilen min, som jeg praktisk talt elsker.
Den starter og går! Greased-lightning..
Fy faen for en gassrespons den fikk!

Men for å komme til poenget.
Det var pluggene som var hele feilen!
Skiftet plugger idag, kjøpt på mekonomen (Bosch).
Nytt fordelerlokk og rotor kommer på ila. morgendagen! :)

Takk gud! :D

Tråden kan stenges :)

Jan-Einar Jenssen
27/06/11, 22:37
bra det løste seg :)

Vegardb92
28/06/11, 16:21
hmm, kanskje jeg skal prøve det på min :) Har ikke problemer nå, men plages noe jævlig på vinterstid, ny lambdasond og eksosanlegg så blir vel min og bra satser jeg på

Larsgunnar
28/06/11, 21:32
Høres ut som en plan ;)
Jeg skal og ha ny eksos, men jeg må vel sveise på den gamle katalysatoren med lambdasonde. Får det vel ikke godkjent uten?