PDA

Vis full versjon : Vannpumpe på B230 motor



-Shark-
03/03/10, 22:11
Ser at vannpumpa lekker litt, Er dette noe problem og fikse? Sitter det pakning der, eller er det pakning iform av RTV silikon eller lignende tettepakning?

Ser det kommer et rør inn på den og en tut ut fra toppen, det røret er det masse klin iform av tettepakning rundt, hva skal egentlig sitte her?

ArneR
03/03/10, 22:16
Det sitter en liten sylindrisk gummiring på det røret, hør med volvo..

-Shark-
03/03/10, 22:22
Ok. Men rundt resten av vannpumpa er det bare å bruke Silikon eller tettemiddel?

TeamBørnOut
03/03/10, 23:01
Lekker den "bak" eller lekker den i selve pumpa. de pleier å lekke når de er slitne.

Torra
04/03/10, 08:56
sitter en O-ring på toppen og en gummiring som ArneR sier på røret til kupevarmen. Ellers er det bare å bruke silikonpakningguffe.

Kristian s
04/03/10, 09:42
Han ene karen jeg deler verksted med jobba på Isbergs på 80-tallet og er en ræser på gammal Volvo.
Han sa at på Isbergs brukte de ikke pakningsguffe, men fett på pakningene på vannpumpa. Det er fordi den skal vris oppover mot toppen og da funker fettet som glidemiddel og pakningene går ikke i stykker.
Det funka på min. Lekker ikke en dråpe.

kermitt
04/03/10, 12:38
bruker fett jeg og. holder tett for vann og det klistrer ikke igjen kjølesystemet som slik pakningsguffe gjør om det løsner.

-Shark-
04/03/10, 16:15
Så jeg burde kjøpe nye pakninger, smøre de inn med hva slags fett? Kobberfett,hjullagerfett, SLEGGEfett,silikon fett til kontakter?

På selve annleggsflata mot blokka, skal det noe der? Eller er det bare at den er skrudd fast på den siden og er ikke åpen inn mot blokka?

TBS
04/03/10, 16:27
Pedersen tar vel 350 kr. for ei ny vannpumpe, så hadde jeg vært deg hadde jeg byttet den når du alikevell skrur ut den gamle. Nye pakninger følger med hvis jeg ikke husker feil..

-Shark-
04/03/10, 16:34
Pedersen tar vel 350 kr. for ei ny vannpumpe, så hadde jeg vært deg hadde jeg byttet den når du alikevell skrur ut den gamle. Nye pakninger følger med hvis jeg ikke husker feil..

Ja, men etter hva jeg så- så hadde ikke pedersen vannpumpe i katalogen/på nettsiden?

Mekonomen sin pumpe da? Funker den greit?

kermitt
04/03/10, 16:35
er ikke så nøye hvilket fett du bruker så lenge det ikke smelter og renner bort ved varme. jeg bruker grafitt fett.

-Shark-
04/03/10, 16:37
er ikke så nøye hvilket fett du bruker så lenge det ikke smelter og renner bort ved varme. jeg bruker grafitt fett.

ja, hjullager fett burde jo funke da.

TBS
04/03/10, 17:41
Ja, men etter hva jeg så- så hadde ikke pedersen vannpumpe i katalogen/på nettsiden?

Mekonomen sin pumpe da? Funker den greit?

Pedersen bestiller fra KG. De har vannpumpe til 345 sek. Pedersen pleier å ta samme pris, bare i NOK.. Når jeg kjøpte det sist hadde de liggende på lager..

Ligger link til KG-katalogen på sidene til pedersen:)

ArneR
05/03/10, 03:21
Fikk mail fra Heine på pedersens når jeg bestilte for et par dager siden, om at de har hatt en prisøkning, lamell LM-034 koster nå 995,- imot 895,-, og oljepumpa OP-144 koster nå 1695,- imot 1395.

Kan ikke si at jeg ble imponert, men må jo ha det..

-Shark-
05/03/10, 16:46
Bestillte vannpumpe fra Sørensen og balchen jeg, gjennom jobben. Ca 400,- ferdig levert, så slipper jeg dra annet enn på jobben.

Burde fungere greit den.

-Shark-
28/03/10, 18:47
Montert med pakningssement av noe slag, på pakningene. Dette var det han eldste på verkstedet annbefallte.
Og jammen, ble det potte tett også.