PDA

Vis full versjon : Kan jeg bruke garasje-jekk på originalt jekkpunkt?



Lightyear
23/06/11, 23:24
Jeg tok livet av originaljekken min ifjor og har bare en garasje-jekk nå.
Men jeg kan vel jekke opp bilen på de originale jekkpunktene for å løfte hele den ene siden?
Skal bare bytte om hjula foran og bak så det er ikke noe voldsom mekking det er snakk om men å løfte hjula på den ene siden gjør det uten tvil kjappere og enklere :D

cossykiller
23/06/11, 23:39
ja, om du er i tvil, legg en plan imellom jekk og jekkepunkt.. så får du spredd vekta litt mer

C.Erstad
23/06/11, 23:55
Hvis du skal bytte hjulene foran så ville eg jekka opp på avstiveren til motorramma...
Den trekanten som er rett innom hjulet på baksia...

Lightyear
24/06/11, 00:11
ja, om du er i tvil, legg en plan imellom jekk og jekkepunkt.. så får du spredd vekta litt mer

Jekkpunktet er jo bare en liten "pinne" i en brakett så planke vil ikke gjøre saken noe bedre ;)


Hvis du skal bytte hjulene foran så ville eg jekka opp på avstiveren til motorramma...
Den trekanten som er rett innom hjulet på baksia...

Bytte om foran og bak, hjelper meg ikke så mye å bare løfte i en ende av bilen da :p


Får se litt på det imorgen hvis jeg får tid, burde jo være helt safe å jekke der men...

Christian
24/06/11, 00:13
Det går helt smertefritt å jekke i jekkfestet. Det er jo akkurat det det er til for. Det er mye sterkere enn det ser ut til..

kermitt
24/06/11, 02:44
Bare ikke gjør som mange andre naut å jekk på falsen på kanalen. Folk som gjør sånt skulle vært dengt! Jekk på jekkfestet, det er derfor det er der.

Lightyear
24/06/11, 12:10
Bare ikke gjør som mange andre naut å jekk på falsen på kanalen. Folk som gjør sånt skulle vært dengt! Jekk på jekkfestet, det er derfor det er der.

Akkurat sånt jeg vil unngå, derfor jeg forhører meg med forumets kollektive kunnskap også.. Men så istad at den "koppen" på garasjejekken kanskje ikke er helt kompatibel med den teite "pinnen" som utgjør det originale jekkpunktet :rolleyes:
Prøver forsikig å løfte etterpå, hvis det ser ut som en dårlig ide så venter jeg til imorgen og tar det på verksted eller låner meg en originaljekk ;)

Kenboy
24/06/11, 12:13
Legg en trekloss eller gummikloss oppi "koppen" på jekken da vel....

hgnubel
24/06/11, 12:19
Jekkpunktet er jo bare en liten "pinne" i en brakett så planke vil ikke gjøre saken noe bedre ;)



Bytte om foran og bak, hjelper meg ikke så mye å bare løfte i en ende av bilen da :p


Får se litt på det imorgen hvis jeg får tid, burde jo være helt safe å jekke der men...

Jeg byttet om hjulene foran og bak på min her om dagen; jekket opp der C.Erstad anbefaler, satte en bukk under motorrammen rett innenfor festene til bærebro, og så var det bare å plukke med seg hjulet bak og jekke opp der :)

Nå er vi AWD-folk heldigvis velsignet med et veldig bra bakre jekkfeste (sitter omtrent der delta-link armen fester foran hjulet på FWD-bilene), men det burde gå greit å jekke opp bak uansett...

850en min jekket jeg av og til opp etter tverrbjelken på hengerfestet, men vet ikke om det egentlig er lurt. Gikk helt fint ihvertfall.

Cabrinha
24/06/11, 12:27
Kjøp orginaljekken.

Daniel V
24/06/11, 12:32
Går helt fint å jekke opp på jekkfestet med garasjejekk. Gjorde det selv for 2 uker siden. Selvfølgelig, man må ta sine forbehold - er jekkfestet gjennomrustent ville jeg nok latt det være :rolleyes:

hgnubel
24/06/11, 12:33
eller låner meg en originaljekk ;)

Originaljekk til noe annet enn å bytte et og et dekk er IKKE å anbefale. Det er å be om en seriøs "Å faen!" opplevelse. Det er ikke kødd de advarselene som står klistret på den drittjekken. Been there, done that: Gamlebilen min sto plutselig på bremseskjoldet bak en gang... Glad det er solide bremseskjold på de bilene der.

Utrolig nok ingen annen skade den gangen enn at bremseskjoldet måtte bøyes litt ut igjen, men hjerteinfarkt? Faen ikke langt unna...

Kenboy
24/06/11, 12:52
Originaljekk til noe annet enn å bytte et og et dekk er IKKE å anbefale. Det er å be om en seriøs "Å faen!" opplevelse. Det er ikke kødd de advarselene som står klistret på den drittjekken. Been there, done that: Gamlebilen min sto plutselig på bremseskjoldet bak en gang... Glad det er solide bremseskjold på de bilene der.

Utrolig nok ingen annen skade den gangen enn at bremseskjoldet måtte bøyes litt ut igjen, men hjerteinfarkt? Faen ikke langt unna...

Stol aldri på noen som helst jekk. Skal du under bilen så bruk ALLTID bukk i tillegg selv om du "skal bare". Har sett garasjejekk ta kvelden med en kamerat under bilen og det vil jeg ikke se igjen.

kristiaj
03/07/11, 13:20
Og like viktig er det å sjekke at jekk/bukk faktisk har hold. Jeg hadde en nær-døden-opplevelse for noen år siden da jekken plutselig forsvant inn i delebilen mens jeg lå under. Jekkefestet viste seg å være gjennomrustet. Å kunne puste inn luft er sterkt undervurdert for å si det slik, det samme er en kamerat med en ekstra jekk! :eek:

Nilsebu
03/07/11, 16:18
Jeg har alltid brukt garasjejekk. Satt den på de originale jekkfestene. Funket fint i over 2 år nå.

Audun
03/07/11, 16:34
har aldri hatt noen som helst problemer med og bruke garasje jekk på jekkefeste, kanskje fordi det er nettopp det er til:p Men vær obs, rust osv i jekkefeste, så er det fort gjort og få heva gølve et par cm :p Bruk bukk :)

Lightyear
03/07/11, 17:02
For å flytte hjul fra foran til bak ser jeg ikke vitsen med bukk egentlig, men hvis jeg skal under bilen eller jobbe mer på den så er bukk meget lurt ;)

mrstfu
07/07/11, 02:10
For å flytte hjul fra foran til bak ser jeg ikke vitsen med bukk egentlig, men hvis jeg skal under bilen eller jobbe mer på den så er bukk meget lurt ;)

Nei da, det er ikke noe poeng i det, i utgangspunktet, men en del variabler dukker jo opp etterhvert. Jekken kan stå litt feil slik at den sklir oppe i koppen, evt sklir av jekkfestet. Det er diverse ventiler og møkk på disse jekkene, som plutselig kan gi seg.

Forrige jekken min (merkelig lik din, Lightyear:D), sånn gammel oransje Biltema-jekk. Tjente i god tro i flere år, før jeg hadde jekket opp bilen for å bytte tåkelyspærer. En kjapp og grei jobb, tenkte jeg, helt til fronten helt av seg selv begynte å senke seg ned med et par centimeter i sekundet. Etter det kunne ikke jekken heises, og var klar for søpla. En eller annen ventil var gåen, hørte en liten pusting når jeg "jekket".

Bruk bukker, gutt, de du har er jo så fine atte:D

Lightyear
07/07/11, 03:15
Har ingen bukker gitt :o

mrstfu
07/07/11, 03:32
Står da to stykker utafor garasjen din, såvidt jeg vet?

C.Erstad
13/07/11, 04:07
Går helt fint å jekke opp på jekkfestet med garasjejekk. Gjorde det selv for 2 uker siden. Selvfølgelig, man må ta sine forbehold - er jekkfestet gjennomrustent ville jeg nok latt det være :rolleyes:

Helt enig med deg, men som eg er opplært til så løfter eg bilen opp på trekanten foran og rundingen bak! :)


Tryggest det! :D