PDA

Vis full versjon : 95 mod T5 i 96 mod 10V?



Haugerud
23/06/11, 17:35
jeg skal hente meg delebil å bygge om til T5. har funnet meg en bil men den er 95 mod. altså den mangler diagnoseutaket som jeg har i dachen på min 96mod! er dette et problem når det gjelder å flytte over ell nettet, eller må alt byttes?

Steelseries850
24/06/11, 01:08
Det skal gå :D jeg holder på med det samme som du gjøre flytter over motor osv ! har godkjent fra statens vegvesen så lenge bilen er som en t5r så blir den registrert fra 10 ventiler til T5R :D alt skal være likt som på t5ren ! :D

kirkis
24/06/11, 17:24
jeg skal hente meg delebil å bygge om til T5. har funnet meg en bil men den er 95 mod. altså den mangler diagnoseutaket som jeg har i dachen på min 96mod! er dette et problem når det gjelder å flytte over ell nettet, eller må alt byttes?
Har gjort akkurat det samme selv, bare at jeg satte inn en 94mod t5 i en 96mod 10v.
Dette går helt utmerket hvis du skaffer deg ett annet ledningsnett. Du må ha ledningsnett fra en t5 med OBDII(dvs. nyere enn 96). Ledningsnettene er forskjellig der du kobler sammen kupénettet med motornettet (under dashbordet på førersiden). Ledningsnettene er også forskjellige ved tilkoblingen til ABS modulen, siden 96mod tar speedometersignalet fra ABS modul, og 94mod tar fra girkassa.
Her er 96mod kontakt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1454.jpg
Her er 94mod kontakt(lik som 95):
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2874.jpg

Det skal gå :D jeg holder på med det samme som du gjøre flytter over motor osv ! har godkjent fra statens vegvesen så lenge bilen er som en t5r så blir den registrert fra 10 ventiler til T5R :D alt skal være likt som på t5ren ! :D
Bilen kan bli godkjent med det største motoralternativet som er orginalt levert i den biltypen. Men for å få til det må du ha dokumetasjon på at alle delene er like på din bil som den orginale turbobilen. Du må også ha dokumentasjon på hvor du har skaffa motor etc.

Haugerud
24/06/11, 23:51
oki. så jeg må ha ledningsnett fra 96.

unasett er delebil innkjøpt i dag 1995 mod 855 t5.
ny overhalt motor og ok resten. inget smykke men bør duge

takk får hjelp

kirkis
25/06/11, 11:06
Kan vel også nevne at jeg måtte dele nettet i ECU-boksen og bruke 94mod nettet mitt derifra og ut på motoren. Men om dette var pga. feil på 96mod nettet mitt, ell om det er forskjell på nettene(noe jeg ikke tror) vet jeg ikke.

Folkvord
27/06/11, 00:46
skal det ikke vere nok med og sjifte bare motornet på en obd2 bil da?? x70 serien er hvertfall slik på mangen, har kansje noe med mod og slikt og gjere?? trude meste x70 serien og 850 med obd2 hadde samme el nett mesten??

Haugerud
27/06/11, 22:02
holder på å skjekke opp hvor jeg kan få tak i nett fra 96 eller nyere, noen som har noen tips?

Steelseries850
27/06/11, 22:22
Hør med han her skaffer deg dette lett !http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22857584

Folkvord
28/06/11, 15:56
blocket.se er og en finn plass;-)

Haugerud
28/06/11, 22:39
finner nok noe , skal skjekke med disse i morgen.
kom også til å tenke på dette med hjerner. er disse like på 95 og 96? å er det stor forskjell på nett fra manuell og automat? jeg kjører manuell.

Sebbe
30/06/11, 20:07
er det mye jobb å bytte ledningsnettet? eller er det bare å plugge det ut? trenger ikke splitte og koble eller noe? og hvor mye ga dere for motor/delebil? tenker å ta en harrytur til sverige å hente delebil i ferien, og hvilke ledningsnett passer i min 93 modell? alt fram til 95?

Haugerud
30/06/11, 21:00
er det mye jobb å bytte ledningsnettet? eller er det bare å plugge det ut? trenger ikke splitte og koble eller noe? og hvor mye ga dere for motor/delebil? tenker å ta en harrytur til sverige å hente delebil i ferien, og hvilke ledningsnett passer i min 93 modell? alt fram til 95?

tja, hvor mye jobb det er veit jeg ikke enda. men ser jo ut til at det bare er å plukke ut det gamle nettet komplett og inn med ett nytt:) bolt-on

hvis du har en 93 mod så er det vel alt frem til 95 etter hva jeg har forstått.
du kan jo evt kjøpe en 96 eller nyere og bytte nett med meg:) hehe

jeg ga 10 000 svenske +mva inn i norge får å kunne dokumentere hvor motoren er hentet fra til biiltilsynet.

Sebbe
30/06/11, 21:06
tja, hvor mye jobb det er veit jeg ikke enda. men ser jo ut til at det bare er å plukke ut det gamle nettet komplett og inn med ett nytt:) bolt-on

hvis du har en 93 mod så er det vel alt frem til 95 etter hva jeg har forstått.
du kan jo evt kjøpe en 96 eller nyere og bytte nett med meg:) hehe

jeg ga 10 000 svenske +mva inn i norge får å kunne dokumentere hvor motoren er hentet fra til biiltilsynet.
hehe, det var ikke en dum ide faktisk :p om du gidder å vente en måned da, har ikke ferie før da.

fant du bilen på blocket.se?

Haugerud
01/07/11, 21:31
har ikke fått noen svar fra biltilsynet enda jeg. så er ingen hast får min del. hehe men kommer jeg over noe så kjøper jg det nok.

fant den på blocket ja, ligger mye der, men svensker er veldig skeptiske til å ta telefonen når man ringer fra norge tror jeg. jeg har prøvd å få tak i mange uten hel!

Sebbe
01/07/11, 23:04
har ikke fått noen svar fra biltilsynet enda jeg. så er ingen hast får min del. hehe men kommer jeg over noe så kjøper jg det nok.

fant den på blocket ja, ligger mye der, men svensker er veldig skeptiske til å ta telefonen når man ringer fra norge tror jeg. jeg har prøvd å få tak i mange uten hel!
skjønner det godt, er skeptisk til å ringe til sverige selv, takk gud for e-mail :p

Haugerud
06/07/11, 22:29
finner nok noe , skal skjekke med disse i morgen.
kom også til å tenke på dette med hjerner. er disse like på 95 og 96? å er det stor forskjell på nett fra manuell og automat? jeg kjører manuell.

ingen som vet om det er forskjell på hjernene?

kirkis
08/07/11, 13:46
ingen som vet om det er forskjell på hjernene?

Hjernene skal være like på OBD1 og 2. Men er forskjell på de med og uten startsperre tror jeg.

Haugerud
09/07/11, 21:51
Hjernene skal være like på OBD1 og 2. Men er forskjell på de med og uten startsperre tror jeg.

oki. må bare spørre. ODB1, er det de som har testlampe under panseret og ODB2 har kontakt inne i bilen?

er jo ikke noe problem å få tak i hjerne til 96 mod men hvis jeg ikke trenger den så aparer jeg jo ca 2500,-

kirkis
10/07/11, 14:43
oki. må bare spørre. ODB1, er det de som har testlampe under panseret og ODB2 har kontakt inne i bilen?

er jo ikke noe problem å få tak i hjerne til 96 mod men hvis jeg ikke trenger den så aparer jeg jo ca 2500,-

OBD1 har dioder under pansret ja. Mens på OBDII har du kontakta inne i bilen som du må koble på PC'n.

Tror jeg fant ut at hjernene var like. Skal ikke si det 100% sikkert, men mener det:) Jeg bruker hvertfall 94 modell hjerne på 94modell motor i 96 modell bil med 96 modell ledningsnett:)

Haugerud
10/07/11, 14:55
OBD1 har dioder under pansret ja. Mens på OBDII har du kontakta inne i bilen som du må koble på PC'n.

Tror jeg fant ut at hjernene var like. Skal ikke si det 100% sikkert, men mener det:) Jeg bruker hvertfall 94 modell hjerne på 94modell motor i 96 modell bil med 96 modell ledningsnett:)

oki. da prover jeg med kunn nett i første omgang:)
takk får hjelp

Haugerud
21/11/11, 20:18
jaja. da var motorbytte i gang. har byttet motor i helgen men får ikke start. mulig jeg har tolket det som står lenger opp i tråden her feil. fordi jeg har ikke byttet nettet fra cupe´n og ut. men bare fra ecu boksen og ut til motoren

spørsmålet er da om det er forskjell på det øvre nettet også på t5 og 10v?

jeg gjore et forsjøk før jeg tok ut 10v motoren på og sette i styreenhet fra t5´n og bilen sartet og gikk. riktignokk gikk den ikke pent pg feil blanding osv. men siden dette funket, så jeg for meg at det holdt og bytte derifra og ut. noe jeg nå ikke er sikker på lenger!

setter pris på all hjeøp jeg kan få:)

850GLTsilver
21/11/11, 21:59
jaja. da var motorbytte i gang. har byttet motor i helgen men får ikke start. mulig jeg har tolket det som står lenger opp i tråden her feil. fordi jeg har ikke byttet nettet fra cupe´n og ut. men bare fra ecu boksen og ut til motoren

spørsmålet er da om det er forskjell på det øvre nettet også på t5 og 10v?

jeg gjore et forsjøk før jeg tok ut 10v motoren på og sette i styreenhet fra t5´n og bilen sartet og gikk. riktignokk gikk den ikke pent pg feil blanding osv. men siden dette funket, så jeg for meg at det holdt og bytte derifra og ut. noe jeg nå ikke er sikker på lenger!

setter pris på all hjeøp jeg kan få:)

Det er store forskjeller på nettet i motorrom fra 10V til T5.
Du sparer deg for MASSE arbeide ved å bytte hele nettet med en gang.
Snarveier er som regel mere en blindvei enn en rask måte å få til ting på.

Ta for deg skjemaene på både 10V og på T5 så vil du se at det er mye som er endret mellom de to motorene.

Haugerud
21/11/11, 22:26
Oki. Så det du sier er at jeg også må bytte nettet fra styreenheten og inn I bilen. Altså til den kontakten som er avbildet lenger oppe I tråden?

julen
21/11/11, 22:28
OBD1 har dioder under pansret ja. Mens på OBDII har du kontakta inne i bilen som du må koble på PC'n.

Tror jeg fant ut at hjernene var like. Skal ikke si det 100% sikkert, men mener det:) Jeg bruker hvertfall 94 modell hjerne på 94modell motor i 96 modell bil med 96 modell ledningsnett:)

går å bruke 1994/1995 mod hjerne på 1996-1998mod som du sier ja, men da får du vel ikke til å lese av feilkoder via diagnosestikken...

850GLTsilver
21/11/11, 22:28
Oki. Så det du sier er at jeg også må bytte nettet fra styreenheten og inn I bilen. Altså til den kontakten som er avbildet lenger oppe I tråden?

Eneste trygge måten å få ALT til å fungere på ja. :)

julen
21/11/11, 22:34
Oki. Så det du sier er at jeg også må bytte nettet fra styreenheten og inn I bilen. Altså til den kontakten som er avbildet lenger oppe I tråden?

hvis du ikke finner deg nett helt inn under rattstammen trenger du ikke bytte.
biln går som ei klokke uansett. bytter du ikke fra hjernen å under rattstammen mangler du tilkobling til 2 ting, det er magnetventiln som ermed å styrer turbotyrkk( istede for den elektroniske orginale kan du bruke manul ventil) å du mangler til barometikpresursensorn(hvordan det nå skrives:P).

hvis du vil ha disse sensorene påkobla som det skal være orginalt er det bare å leite fram skjema på vadis så er det sattopp en enkel tabell, i den står det nomerert hvor man skal stikke ledningene rett i hjernen.
bruker da en 2leder ledning på hver sensor.

Haugerud
21/11/11, 22:35
Eneste trygge måten å få ALT til å fungere på ja. :)

Jaja. Kjøpte komplett nett I fra sverige. Men han dusten som solgte det til meg har bare klipt alle kablene rett under sikringsboksen. Så da får jeg prøve og få tak I et nytt nett.

The Sven
21/11/11, 22:36
Jeg har et noenlunde relatert problem:

94/95 modell 850 Motronic 4.3 ledningsnett i 96 modell Volvo 940? Gjør det noe om man har begge diagnosesystemene? Bare bruker OBD1 på motor og diagnosestikket i bilen på bremser etc?

Haugerud
21/11/11, 22:57
hvis du ikke finner deg nett helt inn under rattstammen trenger du ikke bytte.
biln går som ei klokke uansett. bytter du ikke fra hjernen å under rattstammen mangler du tilkobling til 2 ting, det er magnetventiln som ermed å styrer turbotyrkk( istede for den elektroniske orginale kan du bruke manul ventil) å du mangler til barometikpresursensorn(hvordan det nå skrives:P).

hvis du vil ha disse sensorene påkobla som det skal være orginalt er det bare å leite fram skjema på vadis så er det sattopp en enkel tabell, i den står det nomerert hvor man skal stikke ledningene rett i hjernen.
bruker da en 2leder ledning på hver sensor.

oki. det jeg da lurer på er hvorfor jeg ikke får start?

det som skjedde var egentlig bare att coilen stå å lagde en rar lyd og det gnistra fra enden på kabelen, så kutta det ut og siden har det ikke vært tegn til gnist. jeg har bensintrykk. men dysene åpner ikke. jeg målte litt i sta med hjelp av en kompis på tlf og fant da ut at coilen blir jorda konstant gjennom hjernen. så går ut fra at den nå har kvella:(

vassengen
21/11/11, 23:44
Jepp, lukter hjerne, som jeg sa istad, iogmed at coil får konstant 0v.
Sjekka også diagrammet litt grundigere nå, og du må som sagt over her legge opp kabler til map-sensor og evt el. Turbotrykkreg. Om du vil bruke det.

Folkvord
22/11/11, 14:58
er som 850GLTsilver sier, har byttet i 3 biler, og må bytte helle el nett inn till under rattstammen

Haugerud
22/11/11, 19:15
er som 850GLTsilver sier, har byttet i 3 biler, og må bytte helle el nett inn till under rattstammen

Ok, hvis du har gjort det før så stemmer det sikkert. men hvorfår sier noen at det går og andre ikke?

har også begynt å tenke på om det nettet jeg har kjøpt som skal være et 96 nett ikke er det alikevell. siden det har kontakten til hastighetsgivern på girkassa. den skulle vel egentlig ikke vært der siden 96mod tar signal fra abs giverne?

jeg må altså kjøpe komplett nett fra 96mod:) og evt 96 hjerne? eller er denne lik på 95?

850GLTsilver
22/11/11, 20:44
Ok, hvis du har gjort det før så stemmer det sikkert. men hvorfår sier noen at det går og andre ikke?

har også begynt å tenke på om det nettet jeg har kjøpt som skal være et 96 nett ikke er det alikevell. siden det har kontakten til hastighetsgivern på girkassa. den skulle vel egentlig ikke vært der siden 96mod tar signal fra abs giverne?

jeg må altså kjøpe komplett nett fra 96mod:) og evt 96 hjerne? eller er denne lik på 95?

Har oftest å gjøre med at folk som ikke vet sier noe mens folk som vet sier det som det er.

Når det gjelder årsmodellene, så er det akkurat det samme hele tiden:
NÅR er det 96-modellene var i salg? Var det i Juli 1995, August eller September? Så lenge Bilindustrien selv ikke engang klarer å holde rede på disse "modellene" sine, så er det eneste sikre å bestille for et gitt chassisnummer, eller grupper av disse. For der har de kontroll. Bilfabrikkene altså. Innfører de en endring på et gitt chassisnummer, så gjelder denne endringen som regel derfra og ut til neste endring.

Så skal man kjøpe kabelnett fra en -96-modell, så må man nesten få verifisert dette med å få vite hvilket chassisnummer kabelnettet kommer fra.

Når det gjelder hastighets-målersignalet så vil de eldre meterne gjerne ha det fra Girkassegiveren ja, men det er ingenting i veien for å få også dette til å akseptere signal fra ABS-modulen. Alt ligger tilgjengelig, og man behøver kun fjerne en ledning inn på instrumentet, samt å koble om en ledning i torpedoveggen. Vips, så har man "den moderne" løsningen.

Husker ikke om det var enda flere ting som var endret enn den hastighetsføleren, men det skulle ikke undre meg om det -95 nettet ville fungert på en -96 hjerne/motor. Men bruk litt tid på skjemaene før du setter i gang. Hastighetsføleren er det som sagt løsning på.

Folkvord
23/11/11, 15:29
Ok, hvis du har gjort det før så stemmer det sikkert. men hvorfår sier noen at det går og andre ikke?

har også begynt å tenke på om det nettet jeg har kjøpt som skal være et 96 nett ikke er det alikevell. siden det har kontakten til hastighetsgivern på girkassa. den skulle vel egentlig ikke vært der siden 96mod tar signal fra abs giverne?

jeg må altså kjøpe komplett nett fra 96mod:) og evt 96 hjerne? eller er denne lik på 95?

nei det lurer eg og på:P har selv en far som jobber på billia som har jobbet der i 32 år nå eller 31 år, og har selv spørt flere som jobber på bilia hva di sier, og alle sier du må sjifte helle el nette, har selv studert el nett som stod i min 144hk med turbonettet og det er ikke litt like.
en som jobber på billia slett i 3 månder med og få start etter motorbytte til turbo, han sjiftet helle el nette og svipp startet med en gang,
men det med at du kansje ikke har 96mod nett kan gått stemme etter det eg har erfart, så skal det ikke vere kontakt til hastighetsgiver, men hjernen menner eg du skal kunne bruke fra en 95mod

men han du kjøpte nettet av hadde klippet kontaktene under rattstammen, så hadde han ikke gjort det hadde du fort sitt om det var til obd1 eller obd2 da disse kontaktene ikke er like.

men som sakt er det noen som sier du ikke trenger og bytte helle, men har som sakt aldri fått det dokumentert på noe viss at det virker, så vile heller brukt 2 timer ekstra om noen bruker så lang tid på og bytte helle el nette for og ver sikker, og sleppe og feilsøke osv visst bilen ikke starter etterpå

Folkvord
23/11/11, 15:36
men dum som eg er så tenker eg ikke helt riktig, ser du har 96 mod, og har forståt det slik at du kun trenger og bytte motornett på alle biler som har obd2?? rett meg og eg tar feil, har ikke så god erfaring på obd2 da eg kun har byttet på obd1.
vett 2.5l 20 170hk har 2 hjerner på obd1 nette så veitt ikke hvordan det er på obd2 om dem har 2 hjerner der og visst dem har det, da må du bytte helle el nett der og da turboen bare har 1 hjerne, men isteden for og sitte her og lese og høre på alle som har feil og rett og prøve seg fram, så ringer du til han som driver sc styling og snakker med han så gjer han deg rett svar med en gang;-)

850GLTsilver
23/11/11, 16:56
men dum som eg er så tenker eg ikke helt riktig, ser du har 96 mod, og har forståt det slik at du kun trenger og bytte motornett på alle biler som har obd2?? rett meg og eg tar feil, har ikke så god erfaring på obd2 da eg kun har byttet på obd1.
vett 2.5l 20 170hk har 2 hjerner på obd1 nette så veitt ikke hvordan det er på obd2 om dem har 2 hjerner der og visst dem har det, da må du bytte helle el nett der og da turboen bare har 1 hjerne, men isteden for og sitte her og lese og høre på alle som har feil og rett og prøve seg fram, så ringer du til han som driver sc styling og snakker med han så gjer han deg rett svar med en gang;-)


B5254FS har to hjerner i 1996
B5202 og B5252 har en hjerne.

Samme sak i 1997.

Og å blande OBDII og OBDI er en øvelse kun de "flinkeste" lykkes i.

Haugerud
23/11/11, 17:22
B5254FS har to hjerner i 1996
B5202 og B5252 har en hjerne.

Samme sak i 1997.

Og å blande OBDII og OBDI er en øvelse kun de "flinkeste" lykkes i.


ok
men kort fortalt. bilen min er en 96 mod regga i 95. med odb2 altså kontakt fårran girspak!

det jeg må ha er komlett nett fra under rattstammen og ut til motoren med ecu og alt fra en 96 mod T5.
eller har jeg nå misfårstått totalt?

julen
23/11/11, 19:18
ok
men kort fortalt. bilen min er en 96 mod regga i 95. med odb2 altså kontakt fårran girspak!

det jeg må ha er komlett nett fra under rattstammen og ut til motoren med ecu og alt fra en 96 mod T5.
eller har jeg nå misfårstått totalt?

riktig:)
komplett nett fra 1996/1997 mod 850(obd2). du kan å bruke motornett opp til 1998 x70 å muligens nett til under rattstammen fra delinga under hjernen...
må ikke være fra t5! kan være fra 2.0T eller 2.5T å.

bruker du dette er du sikker på alt blir greit å du slipper noe hitmix!

men som jeg har sagt tidligere trenger du ikke bytte fra delinga under hjernen hvis du ikke fårtak i nett!( så lenge biln din er en 10v sugis i utgangspungtet, er biln din en glt som tidliger nevnt over har du 2 motorstyringer å må da bytte til under rattstammen).

finner du deg ikke nett til under rattstammen er det bare å legge opp ledningene til magnetventil å atmosfæretrykksensorn, dem er lett å legge opp hvis man sjekker en tabel i vadis dær det står sattopp nomerert hva som skal hvor:) har selv gjort dette!
om du å ikke legger opp disse ledningene vil å biln din starte å gå å være fult kjørbar.

Haugerud
23/11/11, 19:24
riktig:)
komplett nett fra 1996/1997 mod 850(obd2). du kan å bruke motornett opp til 1998 x70 å muligens nett til under rattstammen fra delinga under hjernen...
må ikke være fra t5! kan være fra 2.0T eller 2.5T å.

bruker du dette er du sikker på alt blir greit å du slipper noe hitmix!

men som jeg har sagt tidligere trenger du ikke bytte fra delinga under hjernen hvis du ikke fårtak i nett!( så lenge biln din er en 10v sugis i utgangspungtet, er biln din en glt som tidliger nevnt over har du 2 motorstyringer å må da bytte til under rattstammen).

finner du deg ikke nett til under rattstammen er det bare å legge opp ledningene til magnetventil å atmosfæretrykksensorn, dem er lett å legge opp hvis man sjekker en tabel i vadis dær det står sattopp nomerert hva som skal hvor:) har selv gjort dette!
om du å ikke legger opp disse ledningene vil å biln din starte å gå å være fult kjørbar.

oki. men det jeg ikke skjønner da er hvorfår den ikke starter nå? er det fordi motornettet og hjernen er fra 95 og at det da ikke stemmer overens med nettet som sitter orginalt i bilen?
sån at du mener det holder får meg og få tak i motorledningsnett fra styreenhet og ut fra 96 mod på 96 mod hjerne?

julen
23/11/11, 20:00
oki. men det jeg ikke skjønner da er hvorfår den ikke starter nå? er det fordi motornettet og hjernen er fra 95 og at det da ikke stemmer overens med nettet som sitter orginalt i bilen?
sån at du mener det holder får meg og få tak i motorledningsnett fra styreenhet og ut fra 96 mod på 96 mod hjerne?

hva skjer når du prøver å starte?
glemte helt å skrive om hjernen jeg:P
er ikke noe problem å kjøre med 1995mod obd1 hjernen bruksmessig.
eneste er at 1995mod hjernen ikke har startsperre noe som er en fordel, men er å en bakdel å det er at du ikke får lest ut feilkoder hvis du benytter 1995 hjernen.
men som sagt skal det ikke være noe problem å starte å kjøre med biln.

på min v70 1998mod 2.5t har jeg flere ganger benytta 1994/1995 850 styreenhet. biln går som ei klokke å like bra uansett. somsagt bare du mister mulihetn til diagnose.
har til å med starta opp turbobiler å flytta dem bare noen meter på gårsplassen med 10 ventiler 850 hjerne på v70(da går dem ikke reint:P)

du kan prøve å smette inn sugemotorhjernen din bare for å se om den fyrer med den.

Haugerud
23/11/11, 20:25
hva skjer når du prøver å starte?
glemte helt å skrive om hjernen jeg:P
er ikke noe problem å kjøre med 1995mod obd1 hjernen bruksmessig.
eneste er at 1995mod hjernen ikke har startsperre noe som er en fordel, men er å en bakdel å det er at du ikke får lest ut feilkoder hvis du benytter 1995 hjernen.
men som sagt skal det ikke være noe problem å starte å kjøre med biln.

på min v70 1998mod 2.5t har jeg flere ganger benytta 1994/1995 850 styreenhet. biln går som ei klokke å like bra uansett. somsagt bare du mister mulihetn til diagnose.
har til å med starta opp turbobiler å flytta dem bare noen meter på gårsplassen med 10 ventiler 850 hjerne på v70(da går dem ikke reint:P)

du kan prøve å smette inn sugemotorhjernen din bare for å se om den fyrer med den.

det som skjer ar vel egentlig ikke så mye. mengler gnist og dysene åpner ikke. men jeg har bensintrykk frem til railen. har skjekka hjernen i en annen bil og sett at den funker. så er ikke der poblemet ligger. jeg lurer litt på svinghjulsensor, men har målt den nå, og den virker til å være i orden.

men bare får å ha sagt det så er det motorledningsnett fra 95 mod, altså odbI som sitter i. å etter hva jeg har fårstått her nå så går ikke det overens med orginal nettet fra hjernen og inn som er fra 96 som er odbII. rett meg om jet tar feil.

men jeg ser også får meg att nettet fra rattstammen og ut bør funke på T5, siden 10V motoren startet med T5 hjernen. har også prøvd 10V hjernen nå uten at noe skjer.

jeg ser får meg at jeg nå må få tak i nett fra 96 mod med odbII styring fra hjernen og ut så bør det funke. mulig jeg tar feil?

Folkvord
23/11/11, 21:33
etter min erfaring så skal ikke motornett ha noe og si da alle er like slik som eg har sett, men visst det er svinghjulsensoren eller kamaksel sensoren, så mener eg alle er like på alle motorer så kan jo bare ta en fra den gamle og prøve.

men det var ikke en 2,5l 20v motor som stod i før??

850GLTsilver
23/11/11, 22:03
etter min erfaring så skal ikke motornett ha noe og si da alle er like slik som eg har sett, men visst det er svinghjulsensoren eller kamaksel sensoren, så mener eg alle er like på alle motorer så kan jo bare ta en fra den gamle og prøve.

men det var ikke en 2,5l 20v motor som stod i før??

Er vel lagt til variable kamtider også i 1996 vel?
Var en 10V som var utgangspunktet.

Folkvord
23/11/11, 23:34
visst du tenker på det der vvs systemet så kom ikke det før i 99 vel?

Haugerud
23/11/11, 23:39
etter min erfaring så skal ikke motornett ha noe og si da alle er like slik som eg har sett, men visst det er svinghjulsensoren eller kamaksel sensoren, så mener eg alle er like på alle motorer så kan jo bare ta en fra den gamle og prøve.

men det var ikke en 2,5l 20v motor som stod i før??

Er vel forskjell pga kontakten til hastighetsgiveren. den er hvartfall ikke der på 10v nettet.
Skal prøve å bytte giver I morgen, men det er ingen typ av justering på den. Tenkte litt på det. Pga at jeg har hatt svinghjulet til overhaling og det ble sannblåst. Mulig jeg er på jordet:-/

850GLTsilver
24/11/11, 16:18
visst du tenker på det der vvs systemet så kom ikke det før i 99 vel?

Ikke umulig det nei.

Folkvord
24/11/11, 21:23
sikker på at den kontakten ikke står på el nette og ikke motor nette? ja men den kontakten skall ikke ha noe og si uannsitt, da den kun gjer signal til speedometer

Haugerud
24/11/11, 22:33
jaja. kan da medela at jeg fikk start i dag:)

vil egentlig ikke si hva det var, men får vel bare krype til korset og innrømme sine feil;)
det var dårlig kontakt i jordingspungtet over startern.

menmen. bilen går og jeg er happy;)

Sollien
24/11/11, 22:57
B5254FS har to hjerner i 1996
B5202 og B5252 har en hjerne.

Samme sak i 1997.

Og å blande OBDII og OBDI er en øvelse kun de "flinkeste" lykkes i.

kan legge til at B5254S og har 1 hjerne..

SirKim
24/11/11, 23:15
hvor mange hjerner skal en B5234FT ha da? 2? Fra 94 mod. Når jeg handla motor, fikk jeg med 2 hjerner, mens en kompis sier det bare skal være en...


Å til dere som selv har skrudd ut el-netta fra en 850:
Jeg har motornettet fram til ecu boksen. Men der går jo kontakta i 2 deler (2 deler som blir 1 del inn til hjernen eller åssen jeg skal forklare det).. Altså jeg mangler halve kontakta da jeg bare har motornettet. Den halvdelen jeg mangler, går denne inn til coupe bare ?

Noen som har koblings-skjema for 94mod T5 ? Trenger hovedsakelig kun skjema over motornett å inn til hjernen(e), så jeg vet hva som skal inn i hvilken stikk
Hadde håpt å finne det skjemaet her inne for å sleppe å kjøpe Haynes boka for 850 :P



Å er det noen som har bilde av hvordan kontakten ser ut til den feilkode leseren? Fikk ikke med den når jeg handla nettet. Er det 3 stikk i den kontakta?
Å hvor sitter denne feilkodeleseren orginalt hen i 850 ?

Sollien
24/11/11, 23:53
hvor mange hjerner skal en B5234FT ha da? 2? Fra 94 mod. Når jeg handla motor, fikk jeg med 2 hjerner, mens en kompis sier det bare skal være en...


Å til dere som selv har skrudd ut el-netta fra en 850:
Jeg har motornettet fram til ecu boksen. Men der går jo kontakta i 2 deler (2 deler som blir 1 del inn til hjernen eller åssen jeg skal forklare det).. Altså jeg mangler halve kontakta da jeg bare har motornettet. Den halvdelen jeg mangler, går denne inn til coupe bare ?

Noen som har koblings-skjema for 94mod T5 ? Trenger hovedsakelig kun skjema over motornett å inn til hjernen(e), så jeg vet hva som skal inn i hvilken stikk
Hadde håpt å finne det skjemaet her inne for å sleppe å kjøpe Haynes boka for 850 :P



Å er det noen som har bilde av hvordan kontakten ser ut til den feilkode leseren? Fikk ikke med den når jeg handla nettet. Er det 3 stikk i den kontakta?
Å hvor sitter denne feilkodeleseren orginalt hen i 850 ?


på v70 er det hvertfall sånn at ledningene på ene halvdelen av kontakta til hjernen går til motoren og andre halvdelen går til sikringsboks, cupe, osv

SirKim
24/11/11, 23:59
da er det helt sikkert sånn oxo på 850.. Mangler den ene halvdelen jeg da.
Får stikke til en hogger eller finne en eller anna skrotnisse som har liggende :) Trenger den halvdelen + feilkodeleseren. For regner ikke med jeg kan bruke den fra 940n..

Men trenger fortsatt el-skjema hvis noen har.. :)

Sollien
25/11/11, 00:53
da er det helt sikkert sånn oxo på 850.. Mangler den ene halvdelen jeg da.
Får stikke til en hogger eller finne en eller anna skrotnisse som har liggende :) Trenger den halvdelen + feilkodeleseren. For regner ikke med jeg kan bruke den fra 940n..

Men trenger fortsatt el-skjema hvis noen har.. :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?14-Koblingsskjemaer-El-skjemaer

850GLTsilver
25/11/11, 10:44
hvor mange hjerner skal en B5234FT ha da? 2? Fra 94 mod. Når jeg handla motor, fikk jeg med 2 hjerner, mens en kompis sier det bare skal være en...


Å til dere som selv har skrudd ut el-netta fra en 850:
Jeg har motornettet fram til ecu boksen. Men der går jo kontakta i 2 deler (2 deler som blir 1 del inn til hjernen eller åssen jeg skal forklare det).. Altså jeg mangler halve kontakta da jeg bare har motornettet. Den halvdelen jeg mangler, går denne inn til coupe bare ?

Noen som har koblings-skjema for 94mod T5 ? Trenger hovedsakelig kun skjema over motornett å inn til hjernen(e), så jeg vet hva som skal inn i hvilken stikk
Hadde håpt å finne det skjemaet her inne for å sleppe å kjøpe Haynes boka for 850 :P



Å er det noen som har bilde av hvordan kontakten ser ut til den feilkode leseren? Fikk ikke med den når jeg handla nettet. Er det 3 stikk i den kontakta?
Å hvor sitter denne feilkodeleseren orginalt hen i 850 ?


Haynesboka er bare en vits, særlig på el-nett. Kun noen fragmenter som er med.
Ser du har fått link til skjemaene her på forumet alt, så jeg gjentar ikke den.

I 1994 fantes disse kombinasjonene motor/tenning/innsprøyting:

Fenix 5.2 på 10V motorer
Motronic 4.3 på turbomotorer
MFI LH3.2 + EZ129K på 20V sugiser

De to første har en hjerne, den siste har to.

Det er noen småforandringer mellom Fenix og Motronic, noen jordinger på Fenix som på Motronic går til automatkassa og slikt.
Kanskje noen orker å se over skjemaene for å se om det er noe å finne? Her er skjema for -1994 (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3903202_850_1994_wiring_diagrams_section_3_39.pd f) i alle fall.

Akkurat hvordan kabelnettet er del fysisk finner du også i skjemaet.

SirKim
26/11/11, 19:47
Takker så meget! Skal se nermere på skjemaene når jeg kommer meg hjem igjen :)

jeg fikk 2 hjerner med el-nettet til motoren, men motoren stammer fra bil med automat, så da er vel den ene hjernen til automaten ettersom jeg forstår? (motor å nett er fra 94 mod, B5234FT)

Da er det igrunn bare for meg å fjerne den ene delen da, siden jeg skal ha manuell uansett :)

850GLTsilver
26/11/11, 20:18
Takker så meget! Skal se nermere på skjemaene når jeg kommer meg hjem igjen :)

jeg fikk 2 hjerner med el-nettet til motoren, men motoren stammer fra bil med automat, så da er vel den ene hjernen til automaten ettersom jeg forstår? (motor å nett er fra 94 mod, B5234FT)

Da er det igrunn bare for meg å fjerne den ene delen da, siden jeg skal ha manuell uansett :)

Den andre hjernen er til automatkassa ja.
Og i tillegg til å fjerne den, så må du koble litt om for å få koblet til ryggelysbryteren.
Den er jo også på den store kontakta til automaten.
Har du kasse? I tilfelle ikke, så har jeg ei å selge.

SirKim
27/11/11, 14:57
Den andre hjernen er til automatkassa ja.
Og i tillegg til å fjerne den, så må du koble litt om for å få koblet til ryggelysbryteren.
Den er jo også på den store kontakta til automaten.
Har du kasse? I tilfelle ikke, så har jeg ei å selge.

Trenger manuell M90 kasse fra volvo 960 da jeg skal rett-stille motoren i en 940.
Er det det du har? Komplett? Hvor mye forlanger du da? Planen er igrunn å hente en hel delebil i sverige. Men om du har en billig kasse liggende, så kan jeg ta den :)

SirKim
27/11/11, 14:58
Takker forresten meget for link til el-skjema`ene! Akkuratt hva jeg trengte! :cool:

Folkvord
28/11/11, 08:10
det liger en link her inne om 2 ledninger så må kobles om for at bilen skal starte når du bygger om fra automat til mauel da den må vite om den står i p;-)

SirKim
30/11/11, 00:24
Gjorde det når jeg bygde om fra automat til manuell i bruksbilen :) Samt at jeg måtte lage noen nye ledninger til ryggelys da ryggelysbryteren var i spakestellet på automaten, mens den står på kassa på manuell`en :P så måtte forlenge 2 ledninger. Det pluss at jeg isolere 2 ledninger som gikk til OD lampa i speedo-clusteret :)