PDA

Vis full versjon : Godkjenning av 400HK i 940?



regeli
23/06/11, 16:45
Har et prosjekt som glei litt ut og det ble fort 400HK i benk med datasprut.
Nå er alt så og si klart, men godkjenning hos BT gjenstår.

Er pr i dag montert 25mm stabstag framme og bak.
Karrosseri er stivet av med polyforinger overalt.
Gjenstår kun å sette på nye kraftigere bremser.

Mitt spørsmål er, hvordan kan jeg få godkjent dette på et rimelig vis mon tro?

turb00le
23/06/11, 19:01
Vel, du kan prøve tüv i tyskland, hos biltilsynet kan du bare glemme det. 238hk maks på 7/9 serie. Andre bremser hjelper ikke så lenge du ikke har noen papirer på noe som sier at bilen godkjennes med mere effekt.

Bilen er vel også for ny for datasprut pga avgasskrav.

turbostian
23/06/11, 20:00
biltrangsynet mener det at karosseriet er ikke ment for stort mer enn 238hk. men mener veldig sterkt det er en eller to volvo 240'ir som var på tuv i tyskland og fikk godkjent for litt åver 300hk i vognkort. rett meg om jeg tar feil.. for og si det sånn. TUV åvergår biltrangsynet så di kan ikke si noe om du har papirer fra dem.

regeli
23/06/11, 20:53
Ja, en TUV godkjenning er ikke billig :(

GeTReibeAktienGesellschaf
23/06/11, 20:53
biltrangsynet mener det at karosseriet er ikke ment for stort mer enn 238hk. men mener veldig sterkt det er en eller to volvo 240'ir som var på tuv i tyskland og fikk godkjent for litt åver 300hk i vognkort. rett meg om jeg tar feil.. for og si det sånn. TUV åvergår biltrangsynet så di kan ikke si noe om du har papirer fra dem.

Det er vel faktisk volvo som sier at 238hk og 310nm er maks effekt på chassiet.
Kode YV1 I1

Vil tro biltilsynet har det siste ordet uansett om man har papirer fra noen andre som egentlig bare forteller at sånn og sånn er det.

Men det hjelper helt sikkert å ha med sånne papirer på f.eks mer avanserte avgass tester enn biltilsynet kan utføre så er det dokumentasjon.

At man kan dra ned til ett institutt som driver med type godkjenning med en bil med 140hk mere enn det den antakelig allerede er type godkjent for, å tro at man kan få med en fullmakt på at man kan kjøre på offentlige veier med den høres for godt ut til å være sannt.

volvoRsport
23/06/11, 20:59
At man kan dra ned til ett institutt som driver med type godkjenning med en bil med 140hk mere enn det den antakelig allerede er type godkjent for, å tro at man kan få med en fullmakt på at man kan kjøre på offentlige veier med den høres for godt ut til å være sannt.

SS Performance har jo fått godkjent mange nokså "ekstreme" biler hos TÜV, så hvorfor skulle ikke det gå?

regeli
23/06/11, 21:04
Har snakket med SS og de sier at en TUV godkjenning er tingen, men vanskeligere med datasprut vistnok fikk jeg forklart.

For registrere 235HK i vognkortet foreløpig og heller oppgi reel effekt til forsikringsselskapet. Kan eventuelt på benket motor på lavere turbotrykk, da stikker den nok ikke av.

Disse "300HK" oppsettene er jo heller ikke helt lovlig viss man ser på det, men folk trikser vel med trykket her og?

GeTReibeAktienGesellschaf
23/06/11, 21:37
SS Performance har jo fått godkjent mange nokså "ekstreme" biler hos TÜV, så hvorfor skulle ikke det gå?

Har ikke sagt at ikke går ann å få godkjent biler hos TÜV, men at biltilsynet er automatisk nødt til å godkjenne bilen fordi man har papirer derfra er jeg ikke med på men at det er ett godt vedlegg i søknaden er klart.

Reagerer også på at det fremstilles som at TÜV er så runde i kanta at bare man har penger til å få dem til å se på bilen så godkjenner dem den.

Jeg lever i den tro at viss bilen er så bra ombyggd at den godkjennes hos TÜV så hadde biltilsynet også godkjent den viss de hadde vært utstyrt for testing av ombyggninger.

MrX
23/06/11, 21:44
At TÜV godkjenning ikke nødvendigvis hjelper mot BT kan man jo se på at flere ikke har fått godkjent TÜV godkjente senkesett i vognkortet, pga markhøyde, plass i hjulhus eller lignende. Det er tross alt BT som har ansvaret i Norge, og det er de som bestemmer.

turb00le
23/06/11, 21:46
De vil ikke ta ansvar for det andre har gjort... Og det skjønner jeg egentlig godt så mye mygelmekk enkelte folk gjør.
Tror nok ikke jeg ville oppgitt at det satt 400hk i en bil som er godkjent for 238, da er bilen i prinsipp ulovlig langs offentlig vei.

turb00le
23/06/11, 21:48
At TÜV godkjenning ikke nødvendigvis hjelper mot BT kan man jo se på at flere ikke har fått godkjent TÜV godkjente senkesett i vognkortet, pga markhøyde, plass i hjulhus eller lignende. Det er tross alt BT som har ansvaret i Norge, og det er de som bestemmer.

Det skal i utgangspunktet ikke godkjennes bil med mindre enn 11cm bakkeklaring på laveste faste punkt. Hvis en får mangel på dette så er det bare å klage på resultatet, da bt ikke har noen paragraf å henvise til der det står 11cm blablabla... det latterligste er bakgrunnen: Fartsdumpene i norge, spesielt i bergen.

Hvis en slår opp i lovverket burde egentlig alle norges fartsdumper vært gjort om, for ingen er ihht standarden.

regeli
23/06/11, 21:51
Det skal i utgangspunktet ikke godkjennes bil med mindre enn 11cm bakkeklaring på laveste faste punkt. Hvis en får mangel på dette så er det bare å klage på resultatet, da bt ikke har noen paragraf å henvise til der det står 11cm blablabla... det latterligste er bakgrunnen: Fartsdumpene i norge, spesielt i bergen.

Hvis en slår opp i lovverket burde egentlig alle norges fartsdumper vært gjort om, for ingen er ihht standarden.

Jeg måtte fjerne mitt senkesett pga. fartsdumpere. Eksosanelgg var jo helt knekt i slutten og gadd ikke skape grus langs veien med fronten:(

Erlend Dystland
23/06/11, 23:58
Nå er det visstnok en egen TÜV avdeling i Oslo, slik at man slipper å dra til Tyskland:)

Ola Moen
24/06/11, 01:07
Tüv i Oslo?:) Tullinløkkas Über Værstinger:D Hehe:) Altså jeg ville ikke nærmet meg BT med en motor på 400Hk og 600Nm engang. Kjør fornuftig, og få brukt bilen litt godt der det er mindre sjanse for at det går gæernt, mtp BT, ulykker osv. Går også å late som ingenting:p Spill gjerne dum om du blir stoppet i teknisk:p ikke alltid de fra BT skjønner hva de står å ser på heller. Men skulle du være uheldig å invalidisere noen, som en direkte årsak av kjøringa, så er du gjeldsslave for resten av livet..

Lars'ern
29/06/11, 22:47
Nå er det visstnok en egen TÜV avdeling i Oslo, slik at man slipper å dra til Tyskland:)

Her trengs det mere info, evt på PM :D

The Sven
29/06/11, 23:22
Som det sies her oppe har Biltilsynet siste ordet, men det kan også bety at man tross alt kan få godkjent mer effekt enn Volvo anbefaler, leste en gang i Bilsport om en tuner her til lands som hadde fått godkjent en Audi S2 med nærmere 500hk i vognkortet, på hvite skilter.Sier ikke at det er en reell mulighet og at en kan forvente å få igjennom sånt, men systemet slik det har vært til nå har gitt kontrollørene ganske fritt spillerom. Når det nå utarbeides et fast regelverk slik de har i Sverige, bortfaller sånt. Fordelen er at det blir likt for alle.

regeli
30/06/11, 21:44
Det beste er nok å bare å kjøre med ved og ikke akuratt lade turbo utenfor naboen sitt hus og heller ligge litt lavt.

Borstad
01/07/11, 01:51
Ifølge siste utgave av Amcar Magazine har Norsk Motorcykkel Union (NMCU), NFSOK (Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy) og AMCAR (American Car Club of Norway) vert på stortinget og laget rabalder.

Da det skal innføres nye regler i forhold til ett nytt eu-reglemang (som de har i sverige og storbritania) skal reglene for amatørbygging kunne kopieres fra sverige og til norge :) Da har du muligheten til litt mer hester enn 238hk :)

http://www.bikefest.no/public.aspx?pageid=48094&newsid=4519

F.eks..

Det finnes sikkert mer oppdaterte sider om denne saken :)

regeli
01/07/11, 08:04
Dette lover jo bra!
Skal sjekke dette opp mer :)

Daniel V
01/07/11, 10:48
Jeg ville skrudd ned trykket og gjort de endringene som må til for å få bilen lovlig i første omgang. Så ville jeg selvfølgelig godkjent det. Så kan du heller justere opp trykket og alt det andre du har gjort når du skal kjøre på bane eller noe annet.

Men for all del, ikke kjør med 400 HK når det ikke er godkjent. Onkelen til naboen min gjorde det for noen år siden. Han kjørte med 450HK i en BMW 5. Serie som ikke var godkjent for mer enn 250 et eller annet. Han skulle prøve bilen før han dro på godkjenning, og det resulterte i at han fikk sladd, og dro med seg en syklist som var 8 år.. Syklisten døde momentant. Han bledømt til 7års fengsel, og har mistet førerretten for alltid. Han må også betale 4 millioner i erstatning til avdødes foreldre, + en pen slant til forsikringsselskapet.

Husk at kjører du på noen, eller noen kjører på deg er du "in deep shit" med en bil på 160HK mer enn det som er godkjent pr. Dags dato. Hvis bilen din ikke er godkjent med annet enn originalmotoren er du i alle fall på dypt vann om noe skulle skje deg.

Håper historien over bekrefter det jeg snakker om. ;)

regeli
01/07/11, 11:02
Jepp, derfor jeg sier at en bør kjøre med vett i hue. Er heldigvis 5 år siden jeg var 18 og dum i hode selv, så har fått mine bøter de 5 årene!

Når motor er mappet 100% og det meste er i orden, så blir det godkjenning. Men i disse ferietidene er det nok vanskelig. Åpningstid fra 9 til 2 hos vegvesenet er jo og typisk :P

Devils
02/07/11, 07:09
Kan fortelle at her i mo i rana går det 2 opel kadett c.

1.kadett c coupe med c20let datasprut og masse snadder som den er godkjent som 150hk som er maks effekt i de men den har 2 mapp et vei mapp 148.5hk og et gatemap 650+ og det er biltilsynet klar over. er snakker vi 4link wat link volvoaksling, tremec kasse osv bur. radiator i bagasjrom denne bilen er ekstremt påkoster

2.kadett c sedan gatemapp 148hk banemap 386.5hk og det er og biltilsynet klar over.

turb00le
02/07/11, 15:11
En ting er at de er klar over det. Men det er fritt fram til å kjøre med hva som helst langs veien her i norge sålenge en ikke blir stoppa i teknisk eller på en annen måte blir innkalt til kontroll.
Det andre er om du måker ned en eller annen og gestapo finner ut at det var pga altfor mye effekt som bilen ikke var beregnet for.

Njål Nilssen
02/07/11, 16:45
Vel før det blir div. regelforandringer (som VIKELIG trengs) på dette berget, får man bare bite sammen tenna og kjøre rundt med maks 238hk og 310Nm... Hvem som gjør det er enn annen sak... men som noen har kommentert om uhellet skulle være ute er står man med drit til langt over øra...

Det jeg ville gjort hadde vært å mappa motoren ferdig og få papirer med effekt på inntil 238hk, og satt turtallsspærre der. så kan man heller "låse" opp mappet når man skal på bane... normaltsett har man jo ikke bruk for mere enn 238hk til vanlig kjøring, og man driver ikke å ligger oppunder rødstreken uansett ;) Turtallsspærre er litt lurt da man får full momentkurve også til kuttet, men trenger ikke to forskjellige map. osv. så slipper man å kjøre rundt med kvasi-innstilliger på tenning osv også, som motoren ikke har helt godt av...

Truckdriver
02/07/11, 20:47
Vel før det blir div. regelforandringer (som VIKELIG trengs) på dette berget, får man bare bite sammen tenna og kjøre rundt med maks 238hk og 310Nm... Hvem som gjør det er enn annen sak... men som noen har kommentert om uhellet skulle være ute er står man med drit til langt over øra...

Det jeg ville gjort hadde vært å mappa motoren ferdig og få papirer med effekt på inntil 238hk, og satt turtallsspærre der. så kan man heller "låse" opp mappet når man skal på bane... normaltsett har man jo ikke bruk for mere enn 238hk til vanlig kjøring, og man driver ikke å ligger oppunder rødstreken uansett ;) Turtallsspærre er litt lurt da man får full momentkurve også til kuttet, men trenger ikke to forskjellige map. osv. så slipper man å kjøre rundt med kvasi-innstilliger på tenning osv også, som motoren ikke har helt godt av...
For det første, man trenger verken å forandre tenning eller bensin for å få lavere effekt, man skrur rett og slett ned ladetrykket på en turbomotor :D
Da kan man kjøre med samme turtallsperre og bensin og tenning på både lav effekt og høyeffektmappen. Om man vil godkjenne med høyt ladetrykk og lav effekt så må man jo selvsagt forandre på bensin/tenning/turtallsperre.



For det andre, hva gjør man i en situsjon der man er så heldig å få godkjent en nyere bil enn overnevnte opeler med datasprut og sprutet i forbindelse med godkjenninga blir plombert? Noe som ikke er helt uvanlig, og spesielt med tanke på at det her snakkes om avgasskontrollerte kjøretøy. Har ikke vært med på ei slik godkjenning selv, så jeg vet ikke i hvor stor grad plomberinga er.

For det tredje, om man skal kopiere regelverket man bruker ved godkjenning i sverige, så er faktisk reglene der også ganske strenge når man leser de nærmere. Ved motorskifte for mer effekt skal det brukes en motor med katalysator, og motorstyringa skal ikke modifiseres. Andre alternativet for godkjenning av ombygde ombygde eller selvbygde kjøretøy setter vel ei kraftig begrensing på effekt/vekt forholdet.
Godkjenning av hjemmetrimmede motorer er vel rimelig vanskelig/umulig.

hgnubel
02/07/11, 21:50
En liten tur off-topic: Håper ikke noen tror man IKKE risikerer å bli gjeldsslave, miste førerretten for alltid og/eller sende barn i graven bare ved å la være å trimme bilen... 238hk/310Nm er mer enn nok til å ødelegge eget og andres liv hvis man kjører idiot.

Ikke for å moralisere, men det er idiotkjøring som er farlig, ikke hvor sterk bilen er.

Vet dette ikke er tråden for slikt, så tilbake til topic:

Det jeg husker fra tiden jeg abonnerte på norske amcar magazine som skrev en del om ganske omfattende ombygginger er at mye kan bli godkjent hvis man har en god dialog med BT. Rett og slett spørre dem hva som må til for å godkjenne, spørre dem om de har forslag til gode løsninger, hvordan de kan vurdere noe slikt som "godt nok", etc. Stiller man litt vanskelige spørsmål ender du sannsynligvis opp med å bli sendt videre til en som har erfaring med slikt... kanskje fordi han/hun har godkjent/jobbet med lignende før. Litt optimistisk gjerne, men hvis ikke DU tror at det er mulig så tror ihvertfall ikke de at du kan få det til.

Ola Moen
03/07/11, 16:57
En liten tur off-topic: Håper ikke noen tror man IKKE risikerer å bli gjeldsslave, miste førerretten for alltid og/eller sende barn i graven bare ved å la være å trimme bilen... 238hk/310Nm er mer enn nok til å ødelegge eget og andres liv hvis man kjører idiot.

Ikke for å moralisere, men det er idiotkjøring som er farlig, ikke hvor sterk bilen er.

Vet dette ikke er tråden for slikt, så tilbake til topic:

Det jeg husker fra tiden jeg abonnerte på norske amcar magazine som skrev en del om ganske omfattende ombygginger er at mye kan bli godkjent hvis man har en god dialog med BT. Rett og slett spørre dem hva som må til for å godkjenne, spørre dem om de har forslag til gode løsninger, hvordan de kan vurdere noe slikt som "godt nok", etc. Stiller man litt vanskelige spørsmål ender du sannsynligvis opp med å bli sendt videre til en som har erfaring med slikt... kanskje fordi han/hun har godkjent/jobbet med lignende før. Litt optimistisk gjerne, men hvis ikke DU tror at det er mulig så tror ihvertfall ikke de at du kan få det til.

Det du sier der, er ikke å moralisere, det er helt korrekt:) Kveste en person kan man strengt tatt gjøre med trimma moped også.

Og som du også sier, så er et viktig å ha dialog med BT, og gjerne ha en plan med det man gjør. For å henvise til noe ekstremt bygg, så har Magnor Mydlan fra Moi en gateregisrert Ford Granada med en 700Cui Boss (Pro Stock motor?) med doble holset turboer fra Scania 143. Den yter vel grovt regnet 1500-1700Hk og teoretiske 2400Hk som max effekt. Han har bygd om hele bilen mer eller mindre, men som poenget er, det er godkjent. Siden Regeli som trådstarter her har et sånt spørsmål, så foreslår jeg at han henvender seg til Mydland og får noen tips om framgangsmåte, siden han bor en times biltur fra Moi:)

GeTReibeAktienGesellschaf
05/07/11, 19:30
Nå kan man jo få kadett C og granada som veteran biler og i det tilfelle viss jeg ikke har misforstått så åpner det noen muligheter.

La oss si at man har fått godkjent 400hk på 940`en, for at det skal være noe poeng så må man jo ringe forsikringsselskapet også.
Får man i det hele tatt kjøpt forsikring på dette hos alle selskaper?
Ikke bare gå inn risiko tabellen for å regne premie på det.

skjarlie
13/07/11, 20:41
Nå kan man jo få kadett C og granada som veteran biler og i det tilfelle viss jeg ikke har misforstått så åpner det noen muligheter.

La oss si at man har fått godkjent 400hk på 940`en, for at det skal være noe poeng så må man jo ringe forsikringsselskapet også.
Får man i det hele tatt kjøpt forsikring på dette hos alle selskaper?
Ikke bare gå inn risiko tabellen for å regne premie på det.

ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.

cossykiller
13/07/11, 20:54
ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.

problemet er at når du da evnt krasjer den og skal ha igjen for verdien i den, så vil du ikke få tilbake mer enn om det var samme motoren som stod i før du stappa oppi fken, mao har du en 518, bygger om til m5, og krasjer så får du penger igjen for en 518 i tilsvarende stand før krasjet

GeTReibeAktienGesellschaf
13/07/11, 22:14
ringte til forsikringsselskapet for å gjere om forsikringa etter bytte til b230fk med høgre ladetrykk. då fekk eg beskjed om at så lenge det var godkjent hos biltilsynet var det greitt. dei trengte ikkje noko informasjon. men mulig det blir noko værre med større effektuttak.

Ja spørrs om svaret hadde vært annerledes om du hadde presisert at det var 400hk, viss de ikke da føler seg trygge på biltilsynet ikke godkjenner sånnt.

Dessuten tror jeg den jevne "selger"(viss det var det du prata med) hos forsikrings selskapet ikke aner hva du prater om når du sier b230fk og kanskje ikke helt hva høyere ladetrykk er heller.

Selgerne sier ja til det meste, værre med de du prater med når uhellet er ute-.

skjarlie
14/07/11, 19:55
Ja spørrs om svaret hadde vært annerledes om du hadde presisert at det var 400hk, viss de ikke da føler seg trygge på biltilsynet ikke godkjenner sånnt.

Dessuten tror jeg den jevne "selger"(viss det var det du prata med) hos forsikrings selskapet ikke aner hva du prater om når du sier b230fk og kanskje ikke helt hva høyere ladetrykk er heller.

Selgerne sier ja til det meste, værre med de du prater med når uhellet er ute-.

ja, er nok litt forskjell. Men når eg ringte fekk eg kun sagt at eg hadde bytta til turbomotor, før selgaren sa at visst det var godkjennt hos biltilsynet, så var det i orden. men er jo godt mogleg det blir ein anna lyd visst det skulle skje noko :eek:

regeli
14/07/11, 22:23
Etter en dynotest, så hadde jeg 280HK på bakhjula med 0.7 i ladetrykk. Med 1.4 i ladetrykk, 345hk/500NM. Burde gå greit å godkjenne som "300HK Oppsett" så lenge de ikke måler avgass :P

Har fått finmappet programmet fra 1500-3000RPM og er nede i 1.0l/mil på blandet kjøring, 14-14.3 i AFR. Hadde 0.9 tidligere med sur chip. Ikke gale i forhold ka så e under panser spør du meg på en rødblokk.

kapli
14/07/11, 22:33
Etter en dynotest, så hadde jeg 280HK på bakhjula med 0.7 i ladetrykk. Med 1.4 i ladetrykk, 345hk/500NM. Burde gå greit å godkjenne som "300HK Oppsett" så lenge de ikke måler avgass :P

Har fått finmappet programmet fra 1500-3000RPM og er nede i 1.0l/mil på blandet kjøring, 14-14.3 i AFR. Hadde 0.9 tidligere med sur chip. Ikke gale i forhold ka så e under panser spør du meg på en rødblokk.

Hva var oppsettet ditt?

regeli
14/07/11, 22:52
Kjapt oppsummert uten altfor mye detaljer.


- B230FK blokk (96), med underspyling, borret til 96,3mm
- Sten Parner stempler, h-råder, veiv (86mm, 2.5L)
- High Flow oljepumpe (Sten Parner)
- Volvo 531 topp, portet
- Spesial slipt kam av Wetterhus Racing/KVS Motorteknikk
- Dobble ventilfjører, nye ventiler, trykkere osv.
- Orginal innsugsmanifoil
- Turbo 8V Spesial Grenrør fra Tubotrimming (ekstern WG montert på)
- Precision turbo for ekstern WG (400HK turbo)
- Siemens Deca 3145 750 cc dyser
- EMS Stinger 4 datastyring, dual coil (wasted spark)
- BMW ZF girkasse fra 525TDS (94)
- Sach 763 trykkplate og 6 puck fjæra sinter lamell (228mm)
- JT 3” eksos hele veien + 200 cell racing katalysator
- Agip 10W-60 olje
- Kjører 98 blyfri
- 400HK/560NM i motor. 345HK/500NM på bakhjul. 1.4 bar ladetrykk.


Porting av toppen kunne jeg vært uten, da en kan hente ut 440HK med en 530 topp med datastyring. Måtte da ha spesialkam pga. dette :(

regeli
06/08/11, 22:20
Har nå fått justert datasprut "litt ned" og har 232HK ca på bakhjul.
Tenkte i disse tider å få det godkjent i vognkort.

Følgende har jeg nå:

- Bremsepapirer på 232HK fra et tuning firma.
- Papirer på JT3 eksosanlegget + 200 cell katalysator.
- Volvo sitt ark med godkjente ombygginger på 900 serien.

Nå gjenstår bare avgassmåling mener jeg.

Hva må til for en avgassmåling, er det ikke godt nok med bremsepapir liksom?

Siden turbo er byttet, så sliter jeg vel litt der og?

Kan jeg ikke bare fylle E85 på tanken og ta en avgass test hos et firma som er godkjent hos biltilsynet innen chiptrimming eller noe?

Spørs om datasprut takler E85?

Ola Moen
06/08/11, 22:36
Bland inn ca. 30% E85. ikke mer:) det går fint på standardmotorer.

regeli
06/08/11, 23:02
Hvor mye bedre co får en med 30%? Uansett, sikkert bedre en ingenting. Er jo kullsvart i enderøret :P

lowteck
06/08/11, 23:04
Kan fortelle at her i mo i rana går det 2 opel kadett c.

1.kadett c coupe med c20let datasprut og masse snadder som den er godkjent som 150hk som er maks effekt i de men den har 2 mapp et vei mapp 148.5hk og et gatemap 650+ og det er biltilsynet klar over. er snakker vi 4link wat link volvoaksling, tremec kasse osv bur. radiator i bagasjrom denne bilen er ekstremt påkoster

2.kadett c sedan gatemapp 148hk banemap 386.5hk og det er og biltilsynet klar over.

Har du reg.nr på disse 2 bilene?

Ola Moen
06/08/11, 23:09
du får mye bedre:) viste en 90' 240 med std F motor, den hadde for høy co som en av manglene. 0.64.(Skulle visst være maks 0,5 sa han)
Fiksa no småtteri og bestilte etterkontroll og den hadde C0 på 0,16:D
Han som tok kontrollen på bilen sjekka det flere ganger. kalibrerte måleren 2 ganger, for han fikk det ikke til å stemme at den gamle bilen skulle ha så lav CO. Jeg nevnte jo ikke at jeg hadde fylt på en 5 liter med E85:) hadde ca kvart tank bensin, og 5 liter E85.
Sa jeg hadde skiftet plugger og luftfilter bare:)

Espen-K
07/08/11, 11:36
Men vi har jo kadetten til Engelund, den skal jo være godkjent for endel flere hester enn originalt.

http://www.engelund-racing.com/kadett_c_v8.html

I følge han så er den tuv godkjent og da kan man kjøre lovlig i norge, står vel om den i ett bilsport fra 99 om jeg ikk ehusker feil.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/431.jpg

Svirre
07/08/11, 13:19
TÜV overgår vel BT i Norge?! Mtp at disse ligger høyere i autoriteten?

Hvis en også importerer en godkjent bil fra et annet EU land, så kan ikke BT nekte på å få godkjent den her i Norge heller.

Men det jeg alltids har lurt på, hvorfor kan ikke en Volvo ha mer enn 238hk, når Granada'n til ha Magne har 1700hk????!!

Sebbe
07/08/11, 13:24
TÜV overgår vel BT i Norge?! Mtp at disse ligger høyere i autoriteten?

Hvis en også importerer en godkjent bil fra et annet EU land, så kan ikke BT nekte på å få godkjent den her i Norge heller.

Men det jeg alltids har lurt på, hvorfor kan ikke en Volvo ha mer enn 238hk, når Granada'n til ha Magne har 1700hk????!!
fordi magne har vært hos tuv og godkjent den regner jeg med, om du blar opp mye penger så kan du få godkjent en volvo med 400 hk om du vil. og jo, vegvesenet kan nekte å godkjenne biler som er ombygd i andre land, de kan vel også nekte å godkjenne noe selv om det er tuv godkjent.

Njål Nilssen
07/08/11, 19:44
fordi magne har vært hos tuv og godkjent den regner jeg med, om du blar opp mye penger så kan du få godkjent en volvo med 400 hk om du vil. og jo, vegvesenet kan nekte å godkjenne biler som er ombygd i andre land, de kan vel også nekte å godkjenne noe selv om det er tuv godkjent.

SVV/BT har fullmakt i Norge til det, derfor bla.a mange "kit-cars" ikke er godkjete på vei i Norge. Feks får ikke veigodkjent en super-7 kit-car, selv om det går i ALLE andre land...

Edit: og noe av det komiske i det hele er at den er drittlett, og ikke trenger store motoren for å utklasse mange andre biler, er go er den også snill for miljøet... noe staten burdte like i disse tider, men problemet er vel at da kan de ikke håve inn så mye avgifter på den heller :rolleyes:

Lars'ern
07/08/11, 22:00
I utgangspunktet så er TÜV over BT, men BT KAN nekte å godta papirene fra TÜV. Det som er noe dritt når du har brukt noen 10k-lapper på en Tysklandstur.

rswinburne
08/08/11, 07:03
SS performance i skien har hjulpet folk med akkurat dette godkjennings styret så jeg ville kontaktet dem hvis jeg var seriøs. står litt om det på hjemmesiden deres også.

Soulair
08/08/11, 15:28
SS performance i skien har hjulpet folk med akkurat dette godkjennings styret så jeg ville kontaktet dem hvis jeg var seriøs. står litt om det på hjemmesiden deres også.

Var nettopp inne på sida dems. Altså.. hvis dem klarer å godkjenne V12 i en 316i karosseri, så er hvert fall effekt/moment og ikke minst VEKT ingen hindring!

En gammel Opel med Chevrolet V8 og twinturbo er jo ikke akkurat noe man heller trodde var mulig.:cool:

regeli
08/08/11, 15:59
Disse karene som får godkjent 200HK i vognkort osv med chip trim lurer jeg på litt hva dem gjør. Jeg fikk beskjed slik i dag:

De som tar en effektøkning på en bil som er over 88 modell, MÅ kjøre en syklustest på labratoriu for avgass/CO måling, eksempel TUV i Tyskland.
Koster mellom 30-50k.

Dette gjelder om bilen er 98 modell eller 2010 modell, da avgass er satt til hvert chassisnr/årsmodell. Spesielt viss turbo er byttet med uorginal, så er det enda vanskeligere.

De fleste som chiper i dag sier ingenting, gjelder egentlig ALLE. Dette diskuterte jeg med et lokalt chiptrim firma og var konklusjonen dem hadde.

Marius
08/08/11, 18:42
Disse karene som får godkjent 200HK i vognkort osv med chip trim lurer jeg på litt hva dem gjør. Jeg fikk beskjed slik i dag:

De som tar en effektøkning på en bil som er over 88 modell, MÅ kjøre en syklustest på labratoriu for avgass/CO måling, eksempel TUV i Tyskland.
Koster mellom 30-50k.

Dette gjelder om bilen er 98 modell eller 2010 modell, da avgass er satt til hvert chassisnr/årsmodell. Spesielt viss turbo er byttet med uorginal, så er det enda vanskeligere.

De fleste som chiper i dag sier ingenting, gjelder egentlig ALLE. Dette diskuterte jeg med et lokalt chiptrim firma og var konklusjonen dem hadde.

hvem har sagt dette? BT eller en lokal tuner?

regeli
08/08/11, 18:50
Lokal tuner/chip firma. Veldig anerkjent firma.

olavxxx
08/08/11, 19:33
Stemmer det han sier.. Man har ikke lov å modifisere sprut, turbo, innsug, m.m. på biler som har krav om katalysator. (89+), uten at man da utlyser krav om tüv/dekra måling av avgasser bla.a. (Dette er en test tilsvarende det bilprodusentene må gjøre, for å få godkjent motorer).

De kjører biler gjennom syklustester på rullende landevei, kald og varmstart, samler opp avgasser i store teflonballonger for labanalyse.

Njål Nilssen
08/08/11, 20:49
Stemmer det han sier.. Man har ikke lov å modifisere sprut, turbo, innsug, m.m. på biler som har krav om katalysator. (89+), uten at man da utlyser krav om tüv/dekra måling av avgasser bla.a. (Dette er en test tilsvarende det bilprodusentene må gjøre, for å få godkjent motorer).

De kjører biler gjennom syklustester på rullende landevei, kald og varmstart, samler opp avgasser i store teflonballonger for labanalyse.

Og derfor er det rævva å bo i Norge på akkuratt dette punktet, men heldigvis er det ikke SÅ mange trafikkstasjoner som følger dette slavisk...

De fleste nøyer seg med 238hk grensa (eller hva det måtte være. iht rammetype)

Er på høy tide at man får forandret reglene noe her til lands. Eks. krav om katalystor hadde vært nok...

Sånn som det er nå, legger de jo opp til at folk med litt over gjennomsnittet interesse velger gamle vrak som prosjektbiler... Ergo ender de opp med at teite regler som skal sørge for mere miljøvennlige biler, oppfordrer til å kjøre en gammel utrangert en...

Såfremst det er kvalitet over bygget, og den har katalystor, og ei motorstyring med en viss kvalitet og funksjonalitet, så kan en modifisert bil like gjerne forurense mindre enn originalen...

Men som alle vet så har alle som har med politikk og avgjørelser å gjøre, svære skyggelapper...

R.G
09/08/11, 14:54
over til noe lignende ang krav. pga skal jeg godkjenne 760n med rekke 6 turbo, krevde dem bremsepapirer. den er ok. men skulle også ha tuv på avgass. kom meg ikke unna den sa dem. og bilen min er en 1988 modell uten katalysator.

jeg har nektet avgass greiene via tuv, og bt sier jeg må ha det. er vel feil det? el har dem rett?

regeli
09/08/11, 15:12
Latterlig!

For mangen år siden, så hadde jeg motorbytte i en BMW 316i med sliten kam og mye rart. Fikk hjerne og en 318is motor godkjent i denne bilen. Stod kun effektøkning i vognkort og enda 316i :p

Ola Moen
09/08/11, 15:47
over til noe lignende ang krav. pga skal jeg godkjenne 760n med rekke 6 turbo, krevde dem bremsepapirer. den er ok. men skulle også ha tuv på avgass. kom meg ikke unna den sa dem. og bilen min er en 1988 modell uten katalysator.

jeg har nektet avgass greiene via tuv, og bt sier jeg må ha det. er vel feil det? el har dem rett?
Kan ikke Volvo dokumentere for avgass på motoren? de har jo levert omtrent tilsvarende motor som denne med dobbelturbo.
Og jeg er litt usikker hvordan det er med en 88 mod, men det er i 88'-89' det kom katalysator og nye avgasskrav.

Sebbe
09/08/11, 17:21
krav til testen er den samme uansett om du må ha katalysator eller ikke, og uansett årstall etter 1980, men kravene er strengere etter 89

R.G
09/08/11, 17:45
hmm, volvo viste ikke helt, men skal ta en prat med dem. hvis ikke har jeg ett lite ess i erme;)

Dan Bay-Johansen
09/08/11, 17:53
hmm, volvo viste ikke helt, men skal ta en prat med dem. hvis ikke har jeg ett lite ess i erme;)

Hive maskinen i 245`en ???? ;)

R.G
09/08/11, 17:56
Hive maskinen i 245`en ???? ;)

nai nai:) 245 for være diesel:)

Ola Moen
09/08/11, 18:48
nai nai:) 245 for være diesel:)
Eller så får du handle en av 75' modellene mine da vettu:D
242'n eller 244'n:)

R.G
09/08/11, 18:58
Eller så får du handle en av 75' modellene mine da vettu:D
242'n eller 244'n:)

nai nok biler:p skal godkjenne 760n med motoren sjø:)