PDA

Vis full versjon : Fjern Gummilisten under bakruten. Hjelp!



Nilsebu
03/03/10, 20:42
Sitter nedi garasjen å prøver å fjerne gummilisten under bakruten

fra tips og triks fra volvoforum: http://volvoforum.no/tips_triks/850-bakrutelist.htm

Har seg sånn at listen har knukket i begge ender, og resten av listen er "limt" fast i glasset.

Hvordan bør jeg gå fram for å få tatt vekk listen uten å knuse bakruten?

Martin.S
03/03/10, 21:34
Pirk den vekk med en liten skrutrekker. Bare vær forsiktig med lakken bak pakningen. Men er du riktig heldig, er den limt med et lim du ikke får vekk.

jonass
03/03/10, 21:35
Prøv og varm

Nilsebu
03/03/10, 21:39
var ikke så veldig lett å pirke vekk.

Varme kan fungere får se på det en dag.

Klarte heldigvis å få dem like mye (ca 0,5-1 cm forskjell) vekk fra kantene så ser ikke noe sjenerenes ut.

FreddieAwD
03/03/10, 21:44
Listen sitter nesten garantert fast i rutelimen som glasset er limt inn med, og jeg tror det også sitter litt lim mellom glasset og inn listfalsen,men er ikke helt sikker, blir en stund siden eg har byttet bakruten på denne bilen.

Per Turbo
03/03/10, 21:45
Mye av listen kan sitte fast i limet som ruten er limt fast med..

En liten tynn flat skrutrekker bortover er nok beste løsningen. Så evt en tapetkniv eller lignende for å skjære bort limrester etc.

Så er det en liten vask og rens av all skiten som har samlet seg under der etterpå :)

locked
03/03/10, 22:40
kan vere en fordel å skjære ut ruta i stedet for å prøve å ødelegge den med skrutrekker...

Nilsebu
03/03/10, 22:57
Takker for svar og ideer ;) Som sagt fikk jeg til en midlertidig løsning.

Når det gjelder å sprekke ruta så hadde jo det vært kjedelig, men skal litt mer til enn en liten flat skrutrekker og div for å sprekke den. Ettersom det ikke har skjedd noe idag. Kan hende jeg treffer et svakt punkt når jeg fortsetter, men men.

De plassene den virkelig sitter så sitter den GODT, men klarte å fjerne noen cm på ca 3 timer så er ikke umulig, tar bare litt lengre tid, og noen plasser så sitter den dårlig.

Får ta tiden til hjelp ;)

Hehe, litt kjedelig.. alt begynte med at jeg kjøpte meg V70N bakrutevisker og jeg måtte selvfølgelig begynne å pirke i den lista :P

locked
03/03/10, 23:14
Skal ikke mye til for å knuse herdet glass dersom du har en skarp gjenstand eller tar kanten av glasset. Slår du derimot midt på en stor siderute skal du slå rimelig hardt med en hammer...

The Sven
03/03/10, 23:16
Bare du ikke kommer tilbake her og forteller at ruta på mystisk vis har sprukket i løpet av natta, slik som sist jeg las om noen som skulle ta av denne lista i nerkant av ruta.

Nilsebu
03/03/10, 23:21
Bare du ikke kommer tilbake her og forteller at ruta på mystisk vis har sprukket i løpet av natta, slik som sist jeg las om noen som skulle ta av denne lista i nerkant av ruta.

offameg... satser / så ut som om det gikk bra, så får jeg være ytterst forsiktig når jeg fjerner resten..

Skulle ruta knuse så er det eneste positive at jeg får nye varmetråder hvor alle fungerer :P

Ivar Hestø
04/03/10, 18:31
Apropo denne lista. Ingen som har delenummeret på den? Fundere på å lakke opp bakluka, å tenkte å være så kjip å sette på en ny en etterpå:p

Tore
04/03/10, 19:47
Min list var stygg og for ett par år siden kjøpte jeg ny for å bytte; Gikk greit å fjerne den gamle - jeg gjorde det riktignok på sommeren mens bilen hadde stått en stund i sola, var nærmest bare å trekke lista nedover og vips var den borte - og det ble så bra utenlist at jeg ikke gadd å sette inn den nye - så om noen trenger ei slik list og gidder å hente den her på Stjørdal så går den billig :-)

Tore
04/03/10, 19:49
Apropo denne lista. Ingen som har delenummeret på den? Fundere på å lakke opp bakluka, å tenkte å være så kjip å sette på en ny en etterpå:p

Delenummer 9483520 (3512403)

Ivar Hestø
05/03/10, 01:43
Å da skal du evt ha hvor mye for den? Skal et par turer forbi Stjørdal i nærmeste framtid, og hadde ikke vært umulig å hentet den da.