PDA

Vis full versjon : Oljeflekk under bilen



makoman
21/06/11, 18:49
Hei

har en volvo 850 2.0T 96 mod
Merket plutselig en dag at det lå oljeflekk der jeg parkerer bilen.
Har ikke klart å lokalisere hvor det drypper fra. Eneste jeg har funnet ut er at det lå 1 tynt lag med olje på undersiden av motoren.

Noen som har peiling på hva dette kan være?

mrstfu
21/06/11, 19:42
Helt vanlig med oljesvetting rundt underkant av motoren, men at det skal ligge en flekk på gulvet... Litt mer alvorlig. Jekk opp bilen, vask underkant skikkelig med klut og såpe, legg et par hvite ark under, og la den stå i det par dager. Finner fort ut hvor det kommer fra.

Vanlige steder er rundt tappepluggen (dog ikke mer enn noen drypp) og pakning mellom motor og girkasse.

Hva sier peilepinnen din?

Det kan og være servoolje, dette vil da sannsynligvis lekke rett i bakkant av girkasse.

makoman
21/06/11, 20:03
virker ikke som at den lekker mer enn 1 par dråper. byttet olje på motoren for ca 1.5mnd siden, men nivået nå ligger midt mellom min og max. Var på besøk hos svigerforeldrene mine 1 times tid idag og når jeg skulle kjøre etterpå kikket jeg under bilen. da hadde det kommet 1 liten oljeflekk ca rett under dynamoen

Eneste jeg kommer på i farten er at girkassa røyk på samme tid som jeg skiftet olje på motoren og på den peilepinnen viser den et stykke over max. Er også et lite hull i indre pakning (mansjett) på drivakslingen på høyre side framme. kan det komme noe olje ut herfra?

mrstfu
21/06/11, 21:45
kan komme olje eller fett derfra, ja, men med kun et lite hull er ikke det sannsynlig. om du bare drypper bittelitt, hadde jeg ikke bekymret meg altfor mye, jeg bruker en liter per 2000kmt:D