PDA

Vis full versjon : Oljetrykklampe lyser på 760. Lurer på konkret feil.



Mansarius
21/06/11, 14:48
Hei folkens.

Jeg fikset min Volvo 760 (B280E) for noen mnd siden, og kjørte den med et smil rundt munnen siden den gikk så fint. Forige uke la jeg merke til at abs-varsellampen begynte å lyse, men så forsvant den igjen neste gang jeg startet bilen. Sjekket sikringen, og den var ødelagt, så jeg byttet den. En annen ting er at baklysa tuller litt. Når jeg bremser går det ene baklyset vekk, men ikke når jeg kjører. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men kan være greit å oppgi.

Neste gang jeg startet bilen virket den greit, helt til jeg hadde kjørt noen minutter, så merket jeg at bilen plutselig døde litt i kanskje 1 sek før den fikk tilbake kraften. Den fortsatte slik noen ganger. Spesielt i oppoverbakker skjedde dette ekstra mye. Plutselig stoppet den helt konstant. Startet bilen igjen, så begynte oljelampen å lyse, og etter det har det vært tull.

Jeg kan starte den og den går javnt, men så fort jeg gasser begynner den og tulle. Oljelampen lyser heller ikke før den har gått litt, noe som tyder på at den reagerer på at oljen blir varm (tror jeg). Har sjekket haynes boka for feilsøking, og der står det at det kan være for lite olje (det er det ikke), oljepumpe, sil til oljen har tettet seg, feil oljetype, for varm olje (har nok med frostvæske), gående lager i veivaksel, eller gåen fjæring i oljepumpe. Oljepumpa er helt ny, så jeg vet ikke om det er den. Oljen har jeg jo kjørt med lenge før den begynte å tulle, så tror ikke det er den heller. Jeg mistenker gående lager, men min far tror det er noe elektronisk, selv om han ikke kan forklare hvorfor.

Jeg håpet på at noen her inne kanskje vet akkurat hva det er utifra det jeg har oppgitt nå, så jeg bare kunne skrudd opp og fikset det. Har skrudd så mye på bilen nå at jeg ikke orker å feilsøke over alt, hehe.

Hvis dere mistenker en feil, men at det mangler noe jeg ikke har oppgitt: si ifra, så kan jeg sjekke det opp!

Stoler på dere! :)

s4nd3r
21/06/11, 17:45
første du skall gjor, er og montere ett manuelt olje trykks manometer...
du skrur ut oljetrykks givern. eg har laga ett selv fra ett gammalt gass manometer. og bremse slanger fra volvo.. trur eg det var, mulig det var pajero...? trykke skall ligge mellom 3 og 5 bar med litt turtal...

og det elektriske, vil eg tippe er en jordfeil som er på laust med deg.. :)

Mansarius
23/06/11, 20:58
Takker for svar. Leste det, men glemte å svare, hehe :)

Uansett: kjøpte meg oljetrykkmanometer, men det passet selvfølgelig ikke.. Fikk fikset en annen ting da. Fant ut at det var et relè som gjorde at den stoppet, så nå står jeg igjen med det problemet at oljelampen lyser. Er vel stor sansynlighet for at det er oljen som ikke er bra nok for motoren da? Det høres jo ut som motoren går helt fint.

Hvis det er oljen, kan det skje at oljen plutselig blir for tynn eller lignende? Jeg tenker på siden oljelampen plutselig begynte å lyse.