PDA

Vis full versjon : Volvo 960 med mulighet for TRACS ?



Volvo_960_1995
03/03/10, 14:29
Hei.

På tidligere modeller av Volvo (200-700-900), så var det en eletrisk inn / ut kobbling av TRACS.

Finnes det "innebygget" noen plass på Volvo 960, 1995 ?

På selve Automaten er det W (Winter) S (Sport) E (Economy) programm, men bilen på programmet W (Winter) slipper fortsatt høyre bakhjul i spinn....

Så finnes det ?

Takk for svar.

Morgis
03/03/10, 15:14
Tracs har ingenting med girkasse å gjøre.
Tracs jobber kun med ABS systemet.
Tror neppe 200serien hadde dette.
Aldri sett dette på 700serien.
Vet 800 og x70 serien har dette.

Ville nå MYE heller satset på ei original sperre på bakakselen fremfor dette tracs halvbillige/halvkjipe systemet..

The Sven
03/03/10, 15:34
En fikk en form for tracs på 760 vet jeg...

Volvo_960_1995
03/03/10, 16:37
Tracs har ingenting med girkasse å gjøre.
Tracs jobber kun med ABS systemet.
Tror neppe 200serien hadde dette.
Aldri sett dette på 700serien.
Vet 800 og x70 serien har dette.

Ville nå MYE heller satset på ei original sperre på bakakselen fremfor dette tracs halvbillige/halvkjipe systemet..

Jeg vet at girkassen ikke har det, men det ble levert på mange av de andre modellene vet jeg, dog som tilbehør.

Jeg nevnte girkassen som ett eksempel på program som ligger inne.

Flere Volvo`er hadde dette som tilbehør, og var som riktig tilknyttet ABS`en.

Derfor lurte jeg på om det var blitt "gjemt" bort på 960`en :confused:

Håper på oppfølgning :)

Takk.

PS: The Sven har riktig info, har selv kjørt både 200-700 og 900 med TRACS.

The Sven
03/03/10, 16:55
Det tror jeg ikke stemmer, ifølge pålitelige kilder (gaupe;)) var det kun 760 som ble levert med en enkel form for elektronisk traction control i 86.

gaupe
03/03/10, 18:18
Det tror jeg ikke stemmer, ifølge pålitelige kilder (gaupe;)) var det kun 760 som ble levert med en enkel form for elektronisk traction control i 86.

Meinar denne gjekk på tenning og dyse nr 4, på 760 Turbo.

gaupe
03/03/10, 18:21
Meeeen! Det var Traction Control (Kanskje det faktisk heitte TRACS også) på 98 S90, samt parkeringssensor bak. Dette i følge ein skrytepdf frå Volvo, som inneheldt andre faktafeil, så ta dette med ei klype salt. Kan godt hende det berre gjaldt executive-bilane også.

ChrML
03/03/10, 19:57
Meinar denne gjekk på tenning og dyse nr 4, på 760 Turbo.
Dyse nr 4? Hvordan da?

TeamBørnOut
03/03/10, 20:00
for å herpe litt av kreftene i bilen sikkert. (slik man jukset til seg antispinn i F1 for noen år siden :D )

automat 6erne har noe av det samme. senker vell tenninga på 3 og 3 cyl ellerno (husker ikke i farten)

gaupe
04/03/10, 10:54
Dyse nr 4? Hvordan da?

Slik som BMW og mange andre har gjort, drep effekta på motoren for å senke momentet som går ut til hjula, og på den måten hindre hjulspinn. Var ikkje så mange år, men meinar at du finn dette på skjema på rundt 86 modell 760 Turbo.

TeamBørnOut
04/03/10, 11:17
Mins "antispinn" utifra volvos ekstrautstyr bare er slyngediff.. Mins det stod noe slikt i papira som fulgte med min 940 ( eller 960).

gaupe
04/03/10, 11:35
Mins "antispinn" utifra volvos ekstrautstyr bare er slyngediff.. Mins det stod noe slikt i papira som fulgte med min 940 ( eller 960).

Anti-spin har alltid vore diffsperre ja, i forskjellige variantar.

Morgis
04/03/10, 12:11
Slik som BMW og mange andre har gjort, drep effekta på motoren for å senke momentet som går ut til hjula, og på den måten hindre hjulspinn. Var ikkje så mange år, men meinar at du finn dette på skjema på rundt 86 modell 760 Turbo.
noe skikkelig dritt det der.
Har det på mors 05mod 3serie,. helt ubrukelig.
Naboen hadde dette på mondeoen også. Kveler motoren halvveis i bakken hele tiden.

Soulair
04/03/10, 16:48
Slik som BMW og mange andre har gjort, drep effekta på motoren for å senke momentet som går ut til hjula, og på den måten hindre hjulspinn. Var ikkje så mange år, men meinar at du finn dette på skjema på rundt 86 modell 760 Turbo.

Dette var vel også på 240 Gruppe A?

TeamBørnOut
04/03/10, 16:57
neppe. Det ble jo kjørt med dritt sprut på de bila.
kanskje de kuttet tenninga? men aner ikke..

Morgis
04/03/10, 17:02
var grom sprut den tid TBO. må ikke glemme det :)
Porsche 8-er K-jet eller noe (?).
Leverte saker den gang hvertfall

Men noe bensinkutt ville nok vært allt for tregt i et baneløp.

TeamBørnOut
04/03/10, 17:06
Joda, det var mye som var fint på den tiden hehe
Heldig vis har utviklingen gått riktig vei der :D

A.Finstad
05/03/10, 04:03
jeg veit det finnes en form for antispin til 740 for jeg og en kamerat av meg var å så på en hvit 740 turbo i drammen og den hadde alt av utstyr da mener jeg ALT! den hadde alt av elektriske dupeditter som el antenne, el vinduer, el takluke, ABS og en form for antispin som kunne skrues av med bryter og en sentral i høyre brønn baki bagasjen. bilen ble ikke kjøpt siden turboen var gåen! for å si det mildt så ut som vi hadde burna i en time når vi ga på :-/

Volvo_960_1995
05/03/10, 08:47
jeg veit det finnes en form for antispin til 740 for jeg og en kamerat av meg var å så på en hvit 740 turbo i drammen og den hadde alt av utstyr da mener jeg ALT! den hadde alt av elektriske dupeditter som el antenne, el vinduer, el takluke, ABS og en form for antispin som kunne skrues av med bryter og en sentral i høyre brønn baki bagasjen. bilen ble ikke kjøpt siden turboen var gåen! for å si det mildt så ut som vi hadde burna i en time når vi ga på :-/

Ja det har vært levert på mange av Volvo`ene, og jeg kan så vidt huske at det gjaldt mange av de som gikk til utlandet.

Har selv kjørt både 940 Turbo og 700 Turbo med dette systemet, men minnet er noe uklart på om ikke det var også på N/A motorer også. Da dette systemet jobbet med ABS enheten.

Takk.

gaupe
05/03/10, 08:51
Dette var vel også på 240 Gruppe A?

Stemmer, var vel noko testing på dei aller siste bilane.

gaupe
05/03/10, 08:52
jeg veit det finnes en form for antispin til 740 for jeg og en kamerat av meg var å så på en hvit 740 turbo i drammen og den hadde alt av utstyr da mener jeg ALT! den hadde alt av elektriske dupeditter som el antenne, el vinduer, el takluke, ABS og en form for antispin som kunne skrues av med bryter og en sentral i høyre brønn baki bagasjen. bilen ble ikke kjøpt siden turboen var gåen! for å si det mildt så ut som vi hadde burna i en time når vi ga på :-/

Huskar du kva årsmodell dette var?

A.Finstad
05/03/10, 14:28
husker desverre ikke det, men jeg kjenner igjen bilen når jeg ser bilde av den hvis den fremdeles er i samme stad selvsakt :p for den bilen var spesiel i mine øyne :p

TeamBørnOut
05/03/10, 15:27
jeg veit det finnes en form for antispin til 740 for jeg og en kamerat av meg var å så på en hvit 740 turbo i drammen og den hadde alt av utstyr da mener jeg ALT! den hadde alt av elektriske dupeditter som el antenne, el vinduer, el takluke, ABS og en form for antispin som kunne skrues av med bryter og en sentral i høyre brønn baki bagasjen. bilen ble ikke kjøpt siden turboen var gåen! for å si det mildt så ut som vi hadde burna i en time når vi ga på :-/


Det du tenker på er ETC.
Gammelt dårlig system :P
sitter en ekstra sensor på bakakselen (eller var det 2?). kan kobles inn og ut.
Litt som å kjøre med biltema tenningsdeler :P

TeamBørnOut
05/03/10, 15:37
zvein på BF har en bil med dette

Volvo_960_1995
09/03/10, 17:34
Det du tenker på er ETC.
Gammelt dårlig system :P
sitter en ekstra sensor på bakakselen (eller var det 2?). kan kobles inn og ut.
Litt som å kjøre med biltema tenningsdeler :P

Takk !! ETC eller Electronic Traction Control, det var det het før i "tiden", men som virket som "TRACS"....

Det systemet samarbeidet med ABS`en og strypte motoren sin effekt til hjulspinn opphørte.

Men finnes ikke det som en løsning nå da ? eller ?

Takk.

Morgis
09/03/10, 18:25
Tracs struper ikke effekt.
Tracs jobber kun med bremsene.. Bremser hjulet som spinner slik at effekten overføres til det andre hjulet..

TeamBørnOut
09/03/10, 18:39
Går vell bare et bremserør bakover på ABS volvo? hvordan får de da gjort dette?

Morgis
09/03/10, 18:48
kun framhjulene tracsen jobber med. hvertfall på 850.

TeamBørnOut
09/03/10, 18:58
Tenkte ETC som satt på noen bakhjulstrekkere :P

Morgis
09/03/10, 19:03
Tenkte ETC som satt på noen bakhjulstrekkere :P

jepp. var egentlig et lite svar til Volvo_960_1995 da tracs ikke bare er et annet navn for ETC :)
to forskjellige systemer.

Takk !! ETC eller Electronic Traction Control, det var det het før i "tiden", men som virket som "TRACS"....

Det systemet samarbeidet med ABS`en og strypte motoren sin effekt til hjulspinn opphørte.

ETC minner mer om systemet som BMW og ford mye bruker.
Skikkelig drittsystem for å si det slik. :)

TeamBørnOut
09/03/10, 19:09
Er jo bra på glatt underlag. hjelper ikke å overføre kraft fra et hjul til et annet hvis det er glatt :D
er derfor nyere volvo også senker effekten :)

Morgis
09/03/10, 19:12
tro meg. du vil heller flytte effekten enn å kvele motoren i hver motbakke.
Kan tro jeg har nappet sikringer og brytere på diverse forder for å komme opp bakker om vinteren. bmw har heldigvis alltid brytere på dette så den står konstant avslått (med tilhørende irriterende varselsymbol blendende i instrumentpanelet :D

T90
09/03/10, 19:15
tro meg. du vil heller flytte effekten enn å kvele motoren i hver motbakke.
Kan tro jeg har nappet sikringer og brytere på diverse forder for å komme opp bakker om vinteren. bmw har heldigvis alltid brytere på dette så den står konstant avslått (med tilhørende irriterende varselsymbol blendende i instrumentpanelet :D

Senkes Motor effekten så mye at motoren kveles?
Når man skal opp en bakke på vinteren?
Da er jo systemet bortkastet..

TeamBørnOut
09/03/10, 19:15
Tenkte på i akselerasjon etc :) det med bakker vet jeg om :) muttern har jo dette på crvn sin. tungt lass og isete oppoverbakker kan jo være jævlig farlig.

TeamBørnOut
09/03/10, 19:16
Senkes Motor effekten så mye at motoren kveles?
Når man skal opp en bakke på vinteren?
Da er jo systemet bortkastet..

De gjør faktisk det ja. alle nyere biler med antispinn er av den typen :)
Det er fordi det er bedre å senke hjulspinn en å bare overføre den til et annet hjul hvor det kan være like glatt

gaupe
09/03/10, 22:34
De gjør faktisk det ja. alle nyere biler med antispinn er av den typen :)
Det er fordi det er bedre å senke hjulspinn en å bare overføre den til et annet hjul hvor det kan være like glatt

Nei, faktisk ikkje, er ikkje slik på min.

TeamBørnOut
09/03/10, 23:30
så når du gir full pupp opp en isete bakke så bare begynner den å spinne? isteden for å prøve å få grep med hjula?

Morgis
10/03/10, 08:36
De gjør faktisk det ja. alle nyere biler med antispinn er av den typen :)
Det er fordi det er bedre å senke hjulspinn en å bare overføre den til et annet hjul hvor det kan være like glatt
Det er ikke et faktum, men mest en smaksak :)
Motorkutt kan være fordel ved igangsetting fra stillestående, helst i kombinasjon med automatgir.
Men de gangene (som det somoftest er) det andre hjulet har bedre grep og man er under rullende forhold, så er det klart fordel at bilen holder samme skyvet og heller flytter effekt til det andre hjulet som har bedre grep for å holde farten fremfor å kvele motoren for så å la bilen miste all fart.
Så står man som en tulling midt i bakken med en bil som kveler seg selv fordi den ikke lar deg komme opp i hastighet :)
Gjort dette alt for mange ganger og jeg forbanner det systemet hver gang når det kveler motoren og bremser bilen opp bakkene :D

Naboen hadde kjøpt seg ny mondeo og var så missfornøyd for han kom aldri opp bakken hos oss om vinteren.
Han klarte ikke å få bilen opp i fart på den lille flaten før bakken da bilen bremset hver gang et hjul fikk spinn.
Skjedde gang på gang. Helt til en dag da jeg tok en kikk og fant ut det var mulighet for å deaktivere dette.
Kan tro han kom flygende opp bakken etter dette ;)

Akkurat samme greia med bmwen til foreldrene mine. Må slå av systemet hver gang dem skal opp bakker på vinterstid.
Og begynner man å spinne, så syntes jeg det er et vanvittig stort treghetsmoment i systemet etter motorkutt.
Går fort en 3sekunder før effekten henter seg gradvis tilbake. Da er man sikret at bilen rekker å stoppe helt opp i bakken før motoren prøver å igangstarte (med resulterende hjulspinn og motorkverk) ;)

TeamBørnOut
10/03/10, 08:47
Ja jeg kjenner til bmw og merce sitt der. litt bratte bakker med sving = leite febrilsk etter knappen

gaupe
10/03/10, 10:23
så når du gir full pupp opp en isete bakke så bare begynner den å spinne? isteden for å prøve å få grep med hjula?

Nei, traction control gjer jobben då, men ein har jo ikkje så stort behov for traction control på ein firhjulstrekkar, anna enn for å kontrollere litt hjulspinn på laust dekke. Men då har ein jo også ei hjerne. Eg stolar ikkje så mykje på elektronikken, sidan eg har det i ryggrada å køyre utan elektronikk.