PDA

Vis full versjon : Spylerdyse tester på 900 serien



TeamBørnOut
03/03/10, 09:46
Tipper det er samme på 940 som 960(?)

problemet på orginal greiene er jo at de spyler litt i bunn av ruta hvis man kjører noe spess kjappere en 80.

Men når jeg fjerna lyktespylerne og kjørte slangen rett på motoren så ble de fine opp til 140kmt

http://www.youtube.com/watch?v=o_jayAyvyf0

Skal ta en ny test i kveld i høyere hastighet å se hvordan de fungerer i høyere hastighet.
V70 greiene som noen bytter til er fine i kø. og egner seg ikke for noe særlig hastighet.

Skal ta en titt på mazda 6 spylerdyser en dag ( hvis de er lette å få av panseret på en mazda 6) . de er VELDIG bra! 4stråler pr dyse.

Volvo_960_1995
03/03/10, 10:49
Hei.

Så den testen der og ble noe forundret....

På 960`en i ca 200 Km/t på Autobahnen så spylte de originale dysene fint, dog med 4-fire stråler.

Savnet mest det med "dysjstråle". og fikk kjøpt Volvo originale V70 dyser, men de spyler litt lengre nede enn de dysene som stod på før det.

Savner og bedre trykk på dysene, og er på "jakt" etter en pumpe som trykker mer, jeg har heller ikke lyktepusserne på min 960.

Følger spent videre med på testingen din.

Tenkte jeg skulle samtidig høre med dere på dette forumet om dere har testet dette produktet ?

http://www.alphathermusa.com/

Den varmer opp spylevæsken og gir selvsagt varmt vann på dysene / vinduene. Og derfor må / bør det skiftes pumpe til spylervæsken.

Har ikke prøvd produktet selv, men det ligger i handlelisten....

TeamBørnOut
03/03/10, 11:06
dusj er fint det. men fungerer ikke i fart. skulle hatt noen som dusja i lav hastoghet og gikk over til stråle i fart :D
Kanskje det fungerer å paralell koble 2 pumper? Det er jo uttak til det på tankene ( hvis man ikke har stv å må ha en til bakruta). Men da børr det kanskje monteres små klemmer eller strips på slangene så de ikke hopper av (skjedde med meg når jeg kjøpte bilen. sikkert billig frostveske som hadde fryst)

TeamBørnOut
03/03/10, 11:10
Tenkte jeg skulle samtidig høre med dere på dette forumet om dere har testet dette produktet ?

http://www.alphathermusa.com/

Den varmer opp spylevæsken og gir selvsagt varmt vann på dysene / vinduene. Og derfor må / bør det skiftes pumpe til spylervæsken.


jeg ville heller koblet spylervesken inn på et bremserør, rurra det rundt eksosanlegget en runde eller to og fått en enda bedre varme. helt gratis.

Da slipper du noe som trekker strøm fra bilen (som er viktig om vintern). Mindre deler som kan gå galt. og mindre som kan fryse i filler ved ektremt lave tempraturer og dårlig spylerveske

Swissman
03/03/10, 11:18
jeg ville heller koblet spylervesken inn på et bremserør, rurra det rundt eksosanlegget en runde eller to og fått en enda bedre varme. helt gratis.

Da slipper du noe som trekker strøm fra bilen (som er viktig om vintern). Mindre deler som kan gå galt. og mindre som kan fryse i filler ved ektremt lave tempraturer og dårlig spylerveske

Eksosanlegget er vel litt brutal varmekilde. Du skal jo ikke ha kokende vann heller. Men øvre radiatorslange eller slange til varmeapparat fungerer bra.
Husk at varm væske fryser raskere når den kommer ut i kulden.
50-60C maks på spylervæske.

TeamBørnOut
03/03/10, 11:28
den blir nok ikke så veldig varm av en runde eller to rundt eksosen. + at den kjøles ned litt på vei opp også. skulle hatt en tempmåler og testet med hva som er det "opptimale" :)
Men slangen til radiatoren er jo også fin som du sier. men litt vanskligere å få det pent kanskje?
Dette må man nesten teste :)

ChrML
03/03/10, 11:59
den blir nok ikke så veldig varm av en runde eller to rundt eksosen. + at den kjøles ned litt på vei opp også. skulle hatt en tempmåler og testet med hva som er det "opptimale" :)
Men slangen til radiatoren er jo også fin som du sier. men litt vanskligere å få det pent kanskje?
Dette må man nesten teste :)
Er vel ikke så lett å få spylevæskerør pent rundt eksosen eller? :p

Swissman
03/03/10, 12:03
den blir nok ikke så veldig varm av en runde eller to rundt eksosen. + at den kjøles ned litt på vei opp også. skulle hatt en tempmåler og testet med hva som er det "opptimale" :)
Men slangen til radiatoren er jo også fin som du sier. men litt vanskligere å få det pent kanskje?
Dette må man nesten teste :)

Bruk et stålrør tislvarende diameter som slangen for å lage sløyfen.
Blir pent det hvis kobberrøret er mykt nok, ved behov kan det glødes ut først. :)

TeamBørnOut
03/03/10, 12:10
Er vel ikke så lett å få spylevæskerør pent rundt eksosen eller? :p

jo. for det er jo langt bak i motorrommet. + at slangen til spylervesken går på den siden ( på 960n hvertfall ).

Volvo_960_1995
03/03/10, 14:32
Hei.

På de "gamle" Volvoene så gjorde vi det med å tvinne spyler slange rundt øvre radiator slange.

Men den på 960`en er så kort at det blir ikke noe varme ut av det.

Men den varmeren som jeg har linket til, er termostat styrt, slikt at den ikke suger strøm uten grunn.

Skal få bestillt en slik snart.

Skal gi tilbakemelding når det er på gang.

Ellers var det mange oppegående svar på hvordan løse det med varmt vann til dysene. Bra !.

Swissman
03/03/10, 14:38
Hei.

På de "gamle" Volvoene så gjorde vi det med å tvinne spyler slange rundt øvre radiator slange.

Men den på 960`en er så kort at det blir ikke noe varme ut av det.

Men den varmeren som jeg har linket til, er termostat styrt, slikt at den ikke suger strøm uten grunn.

Skal få bestillt en slik snart.

Skal gi tilbakemelding når det er på gang.

Ellers var det mange oppegående svar på hvordan løse det med varmt vann til dysene. Bra !.

Ikke for å være negativt til alt, men har noen bemerkninger til nevnte produkt.
- Synes det er et heftig strømtrekk, 50Amp er ikke noe småtteri å få som tilleggsbelastning rett etter oppstart. Etter start gir dynamo allerede maks for å lade batteriet, lys, vifte, pusser og oppvarmet bakrute og seter settes på.
Fungerer sikkert med er litt heftig.
- 75C varmt vann på en rute som holder kanskje -20C, blir nok lett sprekker av en liten steinsprut tenker jeg.

Ellers så er min erfaring at 50C varmt vann gir en veldig god renseeffekt på ruten, salt og søl løses lett opp.
Det er bare å håpe at ikke spylerdysene fryser. Hehe

ChrML
03/03/10, 15:10
50A strømtrekk på en bil er sinnsykt for noe så lite som oppvarming av spylevæsken! En frontlyspære trekker jo bare 5 ampere til sammenligning og dynamoen på nyere 940 lader 100A maks, noe som brukes godt til lading av batteri og andre ting.

Da er det bedre å varme dette på andre måter.

Volvo_960_1995
03/03/10, 16:31
50A strømtrekk på en bil er sinnsykt for noe så lite som oppvarming av spylevæsken! En frontlyspære trekker jo bare 5 ampere til sammenligning og dynamoen på nyere 940 lader 100A maks, noe som brukes godt til lading av batteri og andre ting.

Da er det bedre å varme dette på andre måter.

Det er litt feil, 50A strømtrekk ?.

Limer inn produsentens produktdata :

The AT-38OD operates in “On-Demand” mode.
The unit starts to operate when the ignition is on (engine running) and
the battery voltage level is higher than 13.0 volts. Once the unit is
activated, the washer fluid inside its heating chamber will be heated
and kept within pre-determined temperature limits (56 – 60°C). So
there is always hot fluid inside the unit’s heating chamber which can be
used by a driver for cleaning the windshield.
Each time the driver activates the factory installed washer system,
heated washer fluid is applied to the windshield for approximately the
first 3 seconds of spray. Three seconds of the spray delivers
approximately 50-60 cc of fluid that is considered sufficient amount of
fluid for one spray. The next portion of heated washer fluid is available
in 10-20 seconds (depending on ambient conditions).
The unit uses full power of 50 Amps for approximately 30 seconds to
heat the washer fluid to the pre-determined temperature limits (56 – 60°C) and minimal power to keep it within these limits. The unit’s
power consumption is less than 2 Amps per hour at ambient temperature of -18°C.
Once the unit starts to operate (engine is running), it will heat the
washer fluid in approx. 30 seconds. Driver operates the washer
system manually to spray the heated fluid onto the windshield.
Recommended duration of spray is 3 seconds. Driver can spray as
many times as he wants. Best results are achieved when time
intervals between sprays are approximately 20 seconds.

Så da er det overkommelig :) Både med tanke på Strøm og Pris.

Swissman
03/03/10, 18:04
Jepp, du ser vel selv at den trekker 50Amp, riktignok bare i 30 sek, men allikevel mye strømtrekk rett etter oppstart.

jonass
03/03/10, 18:19
Er nå like greit og surre slangen rundt varme apparat slangen da. og koster maks 20kr for litt mer slange

Kodja
03/03/10, 18:44
får V70 dyser med eloppvarming av dysa!

ChrML
03/03/10, 19:36
får V70 dyser med eloppvarming av dysa!
Det er nok en bedre løsning. Å kun varme selve dysa enn å varme flere liter spylevæske hver gang bilen startes.

TeamBørnOut
03/03/10, 19:37
den varmer bare så det ikke skal fryse :P

Karlsen
03/03/10, 19:46
Vet hvertfall at Mercedes W124 har en kobberspiral i spylevæsketanken, der det sirkulerer kjølevann. Går jo som regel ganske fort å få temp på kjølevannet, så det syntes jeg er en go løsning på det.

ChrML
03/03/10, 19:51
Vet hvertfall at Mercedes W124 har en kobberspiral i spylevæsketanken, der det sirkulerer kjølevann. Går jo som regel ganske fort å få temp på kjølevannet, så det syntes jeg er en go løsning på det.
Yeah, det høres ut som en god løsning. Hvertfall frem til det eventuellt begynner å lekke kjølevann der og man får spruta det utover bilen en stund uten å vite om det :p. Men sikkert konstruert så ikke det kan skje ved noen lekkasjer i nærheten.

TeamBørnOut
03/03/10, 20:04
Vet hvertfall at Mercedes W124 har en kobberspiral i spylevæsketanken, der det sirkulerer kjølevann. Går jo som regel ganske fort å få temp på kjølevannet, så det syntes jeg er en go løsning på det.

grei løsning. men da får man ikke varmt vann på ruta så fort som hvis man drar det "innom" eksosen eller vannet på vei mot ruta.

Mene, den elektriske greia. Den hadde jo vært genial til å kjøre fuel gjennom (e85) på vinterstid da :) (hvis den ikke blir for varm).
Man trenger jo ofte litt bensin eller oppvarmet E85 til man får fyra kjærra.
Noen bruker glødeplugger til dette.

Swissman
03/03/10, 21:24
grei løsning. men da får man ikke varmt vann på ruta så fort som hvis man drar det "innom" eksosen eller vannet på vei mot ruta.

Mene, den elektriske greia. Den hadde jo vært genial til å kjøre fuel gjennom (e85) på vinterstid da :) (hvis den ikke blir for varm).
Man trenger jo ofte litt bensin eller oppvarmet E85 til man får fyra kjærra.
Noen bruker glødeplugger til dette.

Fyller halv tank med E85 nå og det er bedre start nå enn om sommeren. Tror det er mye bensin i E85 nå. Kr 7,94 for bensin er ok. :D

Volvo_960_1995
03/03/10, 23:13
får V70 dyser med eloppvarming av dysa!

Hvilket artikkel nummer har den ?.

Takk på forhånd :)

Volvo_960_1995
03/03/10, 23:16
Det er nok en bedre løsning. Å kun varme selve dysa enn å varme flere liter spylevæske hver gang bilen startes.

Ifølge produsenten, så varmer ikke den mer enn det som er i dens egen tank.

Men skal gå til innkjøp så snart jeg har lest alt om det produktet som det er å finne.

Og da kommer det en egen tråd, med bilder o.s.v

Takk. :)

Volvo_960_1995
03/03/10, 23:17
Jepp, du ser vel selv at den trekker 50Amp, riktignok bare i 30 sek, men allikevel mye strømtrekk rett etter oppstart.

Der går det ann å legge inn Relè som holder "igjen" etter oppstart, eller en annen form for kontroll av innslags tiden til den enheten.

Takk.

ChrML
04/03/10, 06:38
Der går det ann å legge inn Relè som holder "igjen" etter oppstart, eller en annen form for kontroll av innslags tiden til den enheten.

Takk.
Yep, du kan forsinke "på" signalet/driftspenningen til enheten med et tidsrelee på en enkel måte. Men det blir ikke billig, du må ha et relee som kan bryte 50A.

TeamBørnOut
04/03/10, 06:41
Ta rele fra en ABS enhet

flarssen
04/03/10, 08:57
Skjønner ikke problemet. Den trekker ikke strøm før spenninga er over 13V. Skulle være "delay" nok i seg selv. 50A i 30 sekunder (0,4 Ah) utgjør mindre enn 1% av normal batterikapasitet.
Hva de mener med "The unit’s power consumption is less than 2 Amps per hour at ambient temperature of -18°C." er mer uklart. 2 Ampere per time? Kanskje de mener 2 Amperetimer i løpet av en typsk kjøretur? 5 spruter?
Ser fram til testen.

Swissman
04/03/10, 09:43
Test i VG her. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=597840