PDA

Vis full versjon : småfeil med 850 2.5 10v



Sebbe
19/06/11, 22:32
jeg kjøpte nettop en 850 med 2.5 10v automat som har gått 280 000. det er ett par problemer med den som jeg lurer litt på.

problem 1: den bruker endel olje, og det ryker blått(litt svart av og til) av eksosen når jeg gir på, men ikke på tomgang. da jeg kjøpte den sveiv den bare på 4 sylindere, så jeg byttet plugger og da sveiv den fint. da var 4 av de gamle pluggene sotet til og en var helt hvit. kan dette være ventiltetningene som er gamle og slitte? eller kansje stempelringer? har også hørt at oljeåndinga ofte tetter seg på disse motorene, kan det gjøre så det ryker kun når jeg gir på? det var også masse olje under dekselet til pluggledningene og rundt påfyllingslokket, kan dette være fordi oljeåndinga er tett så det kommer damp ut der eller er det mest sannsynlig bare forrige eier som har sølt litt?

problem 2: fikk feilkode på kamaksel sensor på hull 2 og 3. er dette bar å bytte eller kan jeg rengjøre den eller noe? motoren sviver fint, bortsett fra at den feiltenner av og til når jeg skal starte den, og den dauer også av og til når jeg stopper opp. tror jeg tar å prøver å rengjøre den i morgen, gidder ikke bytte den om jeg ikke trenger.

problem 3: vindusviskerene er veldig løse og står litt opp på ruta når de er av, er det noe jeg kan stramme eller noe for å fikse det? også står viskeren til ene lykta forran rett opp, men gjorde ikke det når jeg kjøpte den tror jeg, skal ta å skjekke dette litt mer i morgen. også virker ikke viskeren på bakluka tror jeg, det er den lille bryteren oppå hendelen til viskerene forran? er det vanlig at det blir dårlig kontakt i bakluka? den er hvertfall ganske rusten.

også ett spørsmål til, om det viser seg at stempelringene er gåen så gidder jeg ikke ta ut motoren og bytte de, da bytter jeg heller motor, og er det enkelt å bare sette i en litt sprekere motor da? t5 eller 20v fks? jeg regner med alt utenom ledningsnett passer rett over, men må ledningsnettet klippes og skjøtes eller er det bare plugger?

ble mye spørsmål nå, håper noen kan hjelpe litt :)

Kjetil Krømcke
20/06/11, 18:56
problem 1: det med at den kun tenner på 4 sylindre kan også være selge ledningene. greit å bytte de samtidig som du tar pluggene.

problem 3: du kan løsne på mutteren som holder viskerarmen og vri den til ønsket/normal stillig og stramme til skruen igjen, deretter teste og se om den tar hele felten som den skal;)

ekstraspørsmålet ditt: mener å ha lest at folk tar ut hele ledningsnettet.

Sebbe
20/06/11, 22:11
takk for svar, det at den sveiv på fire sylindere var før jeg bytta plugger, nå sviver den fint på alle.

skal se litt på viskeren og se om det hjeler å stramme den mutteren

også var det en ting til jeg kom på, fikk feilkode 1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS)
er det noe å bry seg om i og med at jeg ikke har tracs?

Kjetil Krømcke
21/06/11, 05:54
om du ikke er så hard på gasspedalen så slipper du å bremse så mye, som dermed medfører mindre varmgang i bremsene :p om du blir plaget med det er det jo en mulighet ventilerte skiver(bremseskiver med hull i).

mrstfu
21/06/11, 08:43
en mulighet som ventilerte skiver(bremseskiver med hull i).

FY!:D

Ventilerte skiver har han da allerede! Du mener borra skiver du, alternativt slissa skiver. Man lærer noe hver dag, vettu:D

Kjetil Krømcke
22/06/11, 22:18
FY!:D

Ventilerte skiver har han da allerede! Du mener borra skiver du, alternativt slissa skiver. Man lærer noe hver dag, vettu:D

Jeg mente selvfølgelig borra/slissa ja :p sånn blir det når man svarer før klokka 07:00 om morran, hehe:D