PDA

Vis full versjon : Råd om innskruing av caliper bak XC70



caterham
19/06/11, 19:57
Hei

Driver på å skifter bremse skiver og klosser bak på min 2008 XC70II. Fikk greit (nok) skiftet på venstre side ved å skru inn caliperen, men på høyre side vil den ikke skru seg inn uansett hvordan vei jeg skrur den. Den roterer begge veier omtrent like tregt, men beveger seg ikke hverken inn eller ut. Noen råd? Noen som vet hvilken vei den skal skrus på denne modellen?

_tormod_
20/06/11, 16:04
Dette er med elektrisk håndbrems eller? Skal egentlig kjøres i serviceposisjon med VIDA disse når klosser/skiver skal byttes. Da er de bare å klemme inn. Det du kan gjøre er å sette 12v rett inn på stikkerne slik at de returnerer---->må samtidig klemme inn stempelet med ei tang. Prøv deg fram slik at du får stempelet rette veien

caterham
20/06/11, 16:53
Takk for svar. Ja det er med elektrisk håndbrems. bare sette 12V rett på kontakten på elmotoren på caliperen?

turboleif
20/06/11, 20:11
Det er ikke riktig så enkelt.
Man må inn med systemtesteren (VIDA) For og sette caliperene i Service stilling.
Først da er det mulig og presse inn stempelet.

_tormod_
20/06/11, 21:17
Jepp, ta av kontakta og sett 12v inn på stikkerne. Men du må som sagt ha med deg en med ei tang som presser etter stempelet. Har prøvd dette som nødløsning en gang da VIDA på verkstedet var nede, så måtte bare prøve. Men det fungerte :)
Det beste er selvfølgelig å få det utført hos volvo.
Må også kjøre ut igjen stempelet på samme måte da du er ferdig, men da må du bytte om pluss og minus fra 12v kilden du bruker (bare bytt plass på kablene inn på stikkerne)

caterham
20/06/11, 21:46
Takk for svar igjen. Fikk det til uten å koble til 12 V. Fant ut at det var å skru med klokka på begge sider. Men på grunn av at settet mitt for å skru inn kaliperen ikke hadde riktig adapter så fikk jeg ikke lagt på nok trykk. Så det var å skru noen omganger for så å dytte etter stempel. Håndbrekk funket og låste og slapp pent etterpå

Nå er eneste problemet at pedalen bånner når jeg starter opp.....skulle tro det var luft i systemet, men jeg har jo ikke hatt det åpent. Får pønske på det til i morgen tror jeg.

_tormod_
20/06/11, 21:51
Vil tippe du må på volvo en tur for å kalibrere opp igjen PBM (parking brake modul) ikke så greit det systemet der uten riktig utstyr til jobben Men gi beskjed også om du får det til uten :)

caterham
20/06/11, 22:04
hmmm, sitter her å tenker. Pga av en liten tabbe så skrudde den ene kaliperen seg helt ut. Da kom det frem litt bremseveske langs gummien, men det stoppet når jeg fikk skrudd kaliperen helt inn. Spørs om det kan ha kommet noe luft inn i systemet der som er problemet. Får prøve å lufte litt først. Som sagt så dro begge håndbrekkene til helt fint, så tror ikke det er der problemet ligger.

caterham
21/06/11, 21:24
Nå har jeg luftet begge sider bak grundig, og pedalen er steinhard når motoren er av, men starter jeg opp så synker den sakte til bunns under trykk. Skjønner ikke noe av dette.......

C.Erstad
21/06/11, 23:04
Av en merklig grunn så synker de sakte ned et nivå...
Hvis du har ok bremser så er det i orden! :)

angerman
22/06/11, 10:56
en taxi eier ville absolut skifte klosser selv bak, det resulterte i at den kom inn med viking og 2 defekte calipere som han hadde presset i stykker. han ble advart,men ville ikke høre. koster svin de caliperne der. dette var mens jeg jobbet i kristiansand.

caterham
23/06/11, 18:11
Snakket med Stenshagen i dag angående pedal. De mente at det var helt normalt at pedalen kunne tråkkes i bunn på disse bilene. Pga av lite vakum i manifolden så har disse dieselbilene en mekanisk vakumpumpe som er såpass kraftig at den klarer å "trekke" pedalen i bunn. De hadde skiftet en hovedsylinder på en bil, og det hadde ikke blitt noen endring. Var ute og prøvekjørte og fikk enkelt ABS til å låse seg uten å tråkke pedalen i bunn. Alle bremser fungerte (skivene ble varme). Stenshagen tilbudte seg å ta en bremsetest, så skal gjøre det for sikkerhetsskyld neste uke. Så da virker det som om alt er i orden, og lært noe nytt også......

caterham
30/06/11, 19:01
Bremsetest tatt og alt OK. Pålegg slettet:-)

Stig-Arne
01/07/11, 20:53
Hva koster en jobb med bytte av klosser på verksted da ?
Skulle jo tro det var en pakkepris på noe slikt.