PDA

Vis full versjon : varsellampe for sprengt pære lyser..



Volvogeek
15/12/09, 21:42
Hei!

har et spørsmål angående varslingslampa for en gåen pære på min volvo 940. Nå er alle pærene på bilen min hele, men lampa i dashen som varsler at en/flere pærer er spreng lyser enda..har vært slik siden jeg fikk bilen for 1år siden men tenkte nå å prøve å ordne det. Noen som har vært borti noe lignende?

boman
15/12/09, 21:49
Ja dette har jeg (og flere) vært borti. Det stor fare for at det er glødetrådsvakta som er defekt. Altså det store grønne runde releet helt bakerst i el.sentralen.
Det kan også være at det er henta strøm til ett eller annet fra feks parklys. Da vil denne også si at det er feil, siden det da er en annen belastning en hva det skal være.

Men det kan være enklere en det også:
Sjekk at du har riktig lysstyrke på alle pærene ;)

Volvogeek
15/12/09, 21:58
Ja dette har jeg (og flere) vært borti. Det stor fare for at det er glødetrådsvakta som er defekt. Altså det store grønne runde releet helt bakerst i el.sentralen.
Det kan også være at det er henta strøm til ett eller annet fra feks parklys. Da vil denne også si at det er feil, siden det da er en annen belastning en hva det skal være.

Men det kan være enklere en det også:
Sjekk at du har riktig lysstyrke på alle pærene ;)
okei:) det hele starta med att det ble svakere og noen ganger kom helt bort når jeg bremsa, men nå lyser det konstant..

Volvo-Power
16/12/09, 17:50
Hei!

har et spørsmål angående varslingslampa for en gåen pære på min volvo 940. Nå er alle pærene på bilen min hele, men lampa i dashen som varsler at en/flere pærer er spreng lyser enda..har vært slik siden jeg fikk bilen for 1år siden men tenkte nå å prøve å ordne det. Noen som har vært borti noe lignende?

har du sjekka skiltlys? eventuelt om du har ettermontert vinge med lys i, så kan dette gjøre utslag. også om du har pærer med forskjellig watt-styrke.

The Sven
16/12/09, 20:40
okei:) det hele starta med att det ble svakere og noen ganger kom helt bort når jeg bremsa, men nå lyser det konstant..

Høres litt ut som du kan ha dårlig jording i et baklys?

Sjekk om f.eks parklyset bak blir svakere når du slår på blinklyset..

Morgis
16/12/09, 20:45
ler like godt hver gang jeg leser tittelen.
"Sprengt lyspære", hardt og brutalt, godt beskrevet tittel :D

Volvogeek
17/12/09, 18:05
Høres litt ut som du kan ha dårlig jording i et baklys?

Sjekk om f.eks parklyset bak blir svakere når du slår på blinklyset..skal prøve å sjekke dette:)

Volvogeek
17/12/09, 18:06
ler like godt hver gang jeg leser tittelen.
"Sprengt lyspære", hardt og brutalt, godt beskrevet tittel :D ja,det hender jo faktisk:P

JørnM_940
16/01/10, 14:25
Denne varsellampen for sprengt lyspære, den begynner vel å lyse når det er forskjellig motstand i pærene fra høyre til venstre? Derfor den begynner å lyse når det er forskjellig wattstyrke?

Skal montere vinge m/bremselys til våren, og da må jeg sikkert koble på en motstand i andre kretsen, som kompanserer for høyere motstand i den andre (der jeg kobler meg inn med vingen)? Sorry for at jeg låner tråden, synes ikke det var noe å lage en ny tråd for:P

TeamBørnOut
16/01/10, 14:34
Det enkleste er å fjerne pæra til denne lampa.. det er jo ikke så vanskelig å se om ei pære har ryki. og det er ikke alltid den reagerer heller om ei pære har ryki.
pæra reagerte ikke når jeg koblett opp min R vinge hvertfall. men den likte ikke LED pærene mine. å da tok jeg ut pæra og slapp å tenke noe mer over den irriterende lampa som kommer opp hvis noen pærer går

henrik940
16/01/10, 15:48
Den blir sur viss du bytter pærer til en annen wattstyrke og..

JørnM_940
16/01/10, 16:38
Det enkleste er å fjerne pæra til denne lampa.. det er jo ikke så vanskelig å se om ei pære har ryki. og det er ikke alltid den reagerer heller om ei pære har ryki.
pæra reagerte ikke når jeg koblett opp min R vinge hvertfall. men den likte ikke LED pærene mine. å da tok jeg ut pæra og slapp å tenke noe mer over den irriterende lampa som kommer opp hvis noen pærer går

Hmm er vel bare å røske ut da:) Du har forresten rett i dette, når jeg tenker meg om.. Reagerte ikke på parklys og skiltys til meg hvertfall...

A.Finstad
18/01/10, 01:30
den reagerer bare på nødvendige lys som bremselys og kjøre lys. min reagerte faktisk på at ene pæra i grøftelysa mine gikk så lurer litt på hvordan det er kobla for var sånn når jeg kjøpte bilen.