PDA

Vis full versjon : Kaldere termostat til B230



Frigstad Racing
19/06/11, 00:58
Opplever at vannet blir veldig varmt ved hard kjøring, igår kokte det.
Fins det termostater med andre tempraturer å velge mellom sånn at den åpner tidligere? Eventuelt hvilke? Og noen som vet når den åpner på FK motoren?

Er ok temp ved vanlig kjøring. Å nei, jeg skal ikke kjøre uten termostat :p

R.G
19/06/11, 08:58
Opplever at vannet blir veldig varmt ved hard kjøring, igår kokte det.
Fins det termostater med andre tempraturer å velge mellom sånn at den åpner tidligere? Eventuelt hvilke? Og noen som vet når den åpner på FK motoren?

Er ok temp ved vanlig kjøring. Å nei, jeg skal ikke kjøre uten termostat :p

opplever detta du å ja, ser man rundt her på forumet så er det mange som har det problemet med 300hk oppsett, el mange og mange, par 3 til.

Wrasko
19/06/11, 09:36
Det er 2 stk som er å få kjøpt i Norge. Husker desverre ikke hvilke temperaturer de åpner ved, men den som er originalt i Norge åpner på noen grader høyere temp enn den andre.. Volvo har dem

GeTReibeAktienGesellschaf
19/06/11, 11:39
SAM har 82grader.
http://www.samsteffansson.se/PRODUCTS.ASP?ID=1031&LANGUAGE=SV

Meca står i web catalog med 82 grader i reklamen men ikke i utvalget.

http://catalog.meca.no/Upload/images_web/Triscan_Termostat/1430-1988.jpg

Frigstad Racing
19/06/11, 13:31
82 grader må jo være greit ja, men noen som vet hvor mange grader det er som står orginalt i FK maskinen?

jacobsen
19/06/11, 14:13
Er vel 92 originalt tipper jeg

Oldren
19/06/11, 14:47
87 og 92 trur jeg er det eneste Volvo selger

Frigstad Racing
20/06/11, 18:53
Men er det bare tull å sette inn en kaldere termostat egentlig?
Vil jo åpne tidligere, men vil det bli noe særlig kaldere?

Frigstad Racing
03/09/11, 22:12
Har bestilt termostat fra BCB som åpner ved 82 grader, får se åssen det funker.

Ekren
03/09/11, 23:51
finnes noe termostat fra penta som er 72 grader :)

Frigstad Racing
03/09/11, 23:56
kjekt å vite :) får se åssen det blir med 82 først nå, hvor kan man bestille penta termostat?

Daruu
04/09/11, 00:25
Åssen vifte kjører du med?

Frigstad Racing
04/09/11, 03:03
14" suge vifte fra kl-racing bak radiator, med varmeskjold i alu

skogy
04/09/11, 07:20
Når jeg var å hentet delebil tidligere i uken ble min motor varm, var bare å sette på varmeapperate på full skuv når jeg trakk tungt i motbakker. Temperaturen sank kraftig da. Dette er egentlig en tommelfingerregel ved hard kjøring.

Knallert
04/09/11, 11:00
En større radiator fungerer som regel greit også ;)

Fikk min ombygd hos Andersen radiator her i Oslo.
Satte på et større kjøleelement og brukte de org. tankene på siden.
Er plass for en rad ekstra på radiatorene som er laget i messing.
Blir vel som org. radiator for tropisk klima.

Gjorde det på den måten fordi jeg liker litt org. look, en alu. kjøler i samme størrelse er sef. mer effektiv.

Men den jeg har holder uansett for mitt bruk.

Ligger litt under midten på temp.måler ved vanlig kjøring på sommeren med 82grader termostat og går opp til midten ved hard kjøring.
Monterte derfor en litt varmere term. pga den ekstra kapasiteten for kjøling en større rad. gir.
Dette for å få en motor som går varmere ved vanlig bruk.

Går altså med andre ord litt for kaldt med 82grader termostat og landeveiskjøring.
Er jo også for gjort å bytte term. om man f.eks skal bruke bilen veldig hardt f.eks på bane.

Elementet som ble brukt i mitt tilfelle skulle være veldig effektivt,så om det er bedre enn tropisk utgave skal være usagt.

Men betviler ikke kompetansen hos Andersen radiator,sier de at det blir bra så blir det bra! :)

Ellers så er jo alu.kjøler et alternativ.

Er kanskje ikke så mye å gå på ved å bytte termostat på std. radiator og trimmet motor.
Blir til at den går unødvendig kaldt ved vanlig kjøring og såvidt klarer brasene når blyfoten brukes.
Blir litt nødløsning som funker bedre for 402m. enn lengre distanser.

Viktig at lokket på ekspansjontanken er i orden og gjerne av typen som tåler mere overtrykk enn std. spesielt når man trimmer.
Kokepunktet på kjølevæsken øker i takt med trykket på væsken.

Batland
04/09/11, 12:09
Opplever at vannet blir veldig varmt ved hard kjøring, igår kokte det.
Fins det termostater med andre tempraturer å velge mellom sånn at den åpner tidligere? Eventuelt hvilke? Og noen som vet når den åpner på FK motoren?

Er ok temp ved vanlig kjøring. Å nei, jeg skal ikke kjøre uten termostat :p
Dette betyr at termostaten fungerer som den skal, men ved hard kjøring er radiatorens kjølekapasitet alt for liten.
Det hjelper ikke å bytte ut en temostat som står helt åpen med en annen som står helt åpen. På hvilken temperatur de begynner å åpne betyr ingenting.

Du trenger større radiator eller lavere komp. slik at du kan kjøre høyere tenning og få en mer effektiv motor som ikke dumper like mye varme inn i kjølevannet. ;)

EDIT:

søkeord
penta
marine
termostat
74 graders termostat om noen lurer er penta nr: 875795-7
Streetracingteam, Meanhorse powertuning, mean team

Frigstad Racing
04/09/11, 13:01
Ekspansjonstank lokket mitt lekker litt, og det er bare på 75kpa. Har bestilt 150kpa.
Alu radiator får jeg vurdere da, må bare finne noe som passer :)
Nå skal jeg bytte topp og kam i vinter, så lavere komp er også en mulighet, men vet ikke hvordan jeg skal beregne hvor mye komp jeg skal kjøre på, er ikke dette ganske viktig i forhold til hvilken turbo og oppsett man kjører med? Har en topp som har blitt plana, men hvordan kan jeg finne ut hvor tykk toppakning jeg skal velge mtp. å få den riktige kompen?

Trond D.
04/09/11, 13:19
Virker som dette 300hk oppsettet ikke er så lett som enn skal ha det til, med tanke på varme og effekt resultat. Sliter selv med denne varmen, men får se hvordan det blir med litt endringer i vinter :)

Frigstad Racing
04/09/11, 13:38
Vil ikke kjøre 300 oppsett mer, vil ha datasprut :)

Batland
04/09/11, 14:54
Vil ikke kjøre 300 oppsett mer, vil ha datasprut :)
Motoren og drivstoffet forholder seg blindt til sylindertrykk, AFR og tenningstidspunkt. Tenningsbank driter 100% i om det er chip eller datasprut som styrer dysene og coilen. Datasprutet må mappes slik at tenningsbank unngås og med det samme drivstoffet, samme komp.forholdet og samme turbo så er det svært lite man kan forandre på. Tidligere tenning gir tenningsbank og senere tenning øker temp. ytterligere så hva kan man gjøre? Redusere ladetrykket? Nei!

Motoren og oppsettet må re-spec. slik at man får en større avstand til grensen for tenningsbank. Dette gjøres enklest med å kjøre vanninsprut, bytte til drivstoff med høyere oktan - eller med å dreie stemplene til lavere komp.

Batland
04/09/11, 14:57
Virker som dette 300hk oppsettet ikke er så lett som enn skal ha det til, med tanke på varme og effekt resultat. Sliter selv med denne varmen, men får se hvordan det blir med litt endringer i vinter :)
Det er fordi det originale komp.forholdet er valgt til en motoreffekt på maks. 200 hk på dagens bensin som har elendige turboegenskaper.
Dette må folk etterhvert begynne å forstå. ;)

Trond D.
04/09/11, 16:53
Fint at jeg ikke fikk med meg dette før motor bygg :p

Frigstad Racing
04/09/11, 17:00
Motoren og drivstoffet forholder seg blindt til sylindertrykk, AFR og tenningstidspunkt. Tenningsbank driter 100% i om det er chip eller datasprut som styrer dysene og coilen. Datasprutet må mappes slik at tenningsbank unngås og med det samme drivstoffet, samme komp.forholdet og samme turbo så er det svært lite man kan forandre på. Tidligere tenning gir tenningsbank og senere tenning øker temp. ytterligere så hva kan man gjøre? Redusere ladetrykket? Nei!

Motoren og oppsettet må re-spec. slik at man får en større avstand til grensen for tenningsbank. Dette gjøres enklest med å kjøre vanninsprut, bytte til drivstoff med høyere oktan - eller med å dreie stemplene til lavere komp.

Skal benytte samme turboen som jeg har, og kjøre 98 oktan.
Topp og kam skal oppgraderes, og sammen med datasprut. Kan jo få den til å gå kaldere da?
Får jo ikke mer enn 300hk ved å kjøre 300oppsett, derfor jeg vil ha sprut, vil ha mer :)
Å nei skal ikke redusere ladetrykket.

Ellers så får vi rigge til en alu kjøler, og vifte styring via sprutet.

Trond D.
04/09/11, 18:10
Legger til denne http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1787

En kompis. Han kjører jo med 1.8 i trykk på chipper fra uniten, bør jo fint passere 300hk da :p

PVT
04/09/11, 20:16
14" suge vifte fra kl-racing bak radiator, med varmeskjold i alu

har aldri skjønt hvorfor dere bygger om til el vifter når den orginale er så mye bedre. flytter mye mer luft men nokk om det er vel noe el styrings funksjoner dere skal ha.

i tillegg så ser jeg i tråden din at du mangler plastikken som har sin hensikt å føre luft opp til intercoolern og radiatoren
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/330.jpg
denne. kan også ta den orginale skjære til og snu den og skru fast i undeliggern til radiatorne dette hjalp markant på min motor temperatur under kjøring, mot å ikke ha den der.
sammtidig kan du brette av den lista som sitter i plata forran frontruta som møter pansret da får du også bedre gjennomstrømmning av luft.

Ekren
04/09/11, 21:27
74 graders termostat om noen lurer er penta nr: 875795-7

Frigstad Racing
04/09/11, 22:46
har aldri skjønt hvorfor dere bygger om til el vifter når den orginale er så mye bedre. flytter mye mer luft men nokk om det er vel noe el styrings funksjoner dere skal ha.

i tillegg så ser jeg i tråden din at du mangler plastikken som har sin hensikt å føre luft opp til intercoolern og radiatoren
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/330.jpg
denne. kan også ta den orginale skjære til og snu den og skru fast i undeliggern til radiatorne dette hjalp markant på min motor temperatur under kjøring, mot å ikke ha den der.
sammtidig kan du brette av den lista som sitter i plata forran frontruta som møter pansret da får du også bedre gjennomstrømmning av luft.

Jeg syns den orginale slurevifta fungerer dårlig, i tillegg bråker den noe jævlig, å den vifta jeg har nå funker bra den.

Under kjøring blåser det jo masse luft inn, er vell helst under burning å sånt det blir varmt. Som sagt så har jeg feil trykklokk til ekspansjontanken å.

Å hvis du har sett i tråden min så ser du vell at intercooler ikke er orginal og ikke orginalt plassert, radiator står heller ikke i de orginale festene, alt er blitt flyttet litt. så den plastikken du snakker om vil ikke passe, men går jo ann å lage til noe, sånn at det kommer mer kaldluft inn til radiator. En slange eller to fra luftinntaket i front eller no, ei plate under alt som er bøyd opp på radiator!

Har god gjennomstrømming via panseret, men den lista kan jeg jo fjerne ja, bedre enn å heve panseret synsmessig hvertfall :)

Frigstad Racing
04/09/11, 22:51
Legger til denne http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1787

En kompis. Han kjører jo med 1.8 i trykk på chipper fra uniten, bør jo fint passere 300hk da :p

Kult det, men nå kom vi inn på noe helt annet :p
Er flere grunner til at jeg vil ha datasprut, men det er en annen sak, bare nevnte det.
Er varmen som er problemet her, å med en kam med høyere nockvinkel så vil den gå kaldere, samt lavere kompresjon. Men å hive inn en alu.radiator er jo ett greit alternativ. Hva står det på lokket i ekspansjonstanken din? hvor mange kpa? :)

Trond D.
04/09/11, 23:04
150kpa mener jeg at det er :) Chippene skal prøves ut da de er billige og at man kan bruke hvilke dyser en vil.

Må se på løsninger for mer kjøling jeg også, det første blir å fjerne spyler veskebeholder for å lage hull under der og få luft filter ned dit. Syns det er trangt, så en større radiator vil jeg ikke ha, men en model tilpasset i alu hadde hvert fint :)

Psycho-look
04/09/11, 23:05
Skal benytte samme turboen som jeg har, og kjøre 98 oktan.
Topp og kam skal oppgraderes, og sammen med datasprut. Kan jo få den til å gå kaldere da?
Får jo ikke mer enn 300hk ved å kjøre 300oppsett, derfor jeg vil ha sprut, vil ha mer :)
Å nei skal ikke redusere ladetrykket.

Ellers så får vi rigge til en alu kjøler, og vifte styring via sprutet.

Kjører du på 95 oktan nå?

Og med termostat på 82 får du vel problemer ved vanlig kjøring?

Er jo ikke bra vis motoren ikke blir god og varm.

Det beste er jo at den blir varm fort og holder seg der. Men er ikke bra den blir for varm heller. Men en stor radiator med god kjøling løser vel det enkelt?

Frigstad Racing
05/09/11, 15:50
kjører 98 oktan.
vet ikke har ikke prøvd 82 grader.
ja men er begrenset med plass, får se hva en finner på.