PDA

Vis full versjon : Bremseskiver og skruer?



Oxcyder
17/06/11, 12:29
Hvor viktig er skruen(e) som holder fast bremsekiva til navet?
Hjulmutrene går jo gjennom bremseskivene, men jeg innbiler meg at det kan bli noe slark?

gull pilen
17/06/11, 15:39
den er der bare for å holde skiven på plass under montering egentlig så ikke noe viktig.. kjører uten på begge mine biler for å si det sånn...

Christian
17/06/11, 15:41
Livsviktig er den ikke nei. Kan fint kjøre uten.
Flere felger krever at den fjernes også.

Oxcyder
17/06/11, 17:03
Åja, daså.
Var litt usikker her.
Etter at jeg fikk mine EBC bremser montert ble jeg kvitt ett problem, men fikk ett annet.
Ble kvitt småristing i rattet og lugging ved bremsing.
Men ved 120-140 kmt merker jeg små vibrasjoner i rattet, det er egentlig ikke så voldsomt, men nok til at lenkene i armbåndsuret "småklirret".
Men jeg kan ikke fysisk se at rattet beveger på seg.
Dette merket jeg ikke noe av tidligere, men duden som monterte på hjula brukte muttertrekker og stramma ferdig en mutter før han gikk til neste...
Blir å gjekke opp bilen og gå over å stramme manuelt senere i dag, håper det er dette som gjør at det vibrerer litt i høy fart.
Merker ingenting i 100kmt.

kermitt
17/06/11, 17:41
Folk som bruker muttertrekker på hjulbolter skulle vært gjelda med plast skei.

Lightyear
17/06/11, 17:47
Kjører uten noen skruer jeg også, ikke noe problem ;)

Testdriver
17/06/11, 17:50
Folk som bruker muttertrekker på hjulbolter skulle vært gjelda med plast skei.
Sålenge man bruker momentstav så er det ikke noe problem og bruke muttertrekker...

Oxcyder
17/06/11, 19:06
Denna duden brukte ikke momentstav, brukte muttertrekkern direkte, og skrudde ferdig en bolt før neste, og holdt muttertrekkern gående i hvertfall 5 sekunder etter at den var ferdig stramma.
Var på Biltema Odense og kjøpte meg gjekk og kryss og fikk gjekka opp og demontert/montert hjulene manuelt.
Får se om det blir no forskjell på vei hjem fra Danmark.
Går jo tross alt i 140kmt på motorveiene.

Takk for svar alle sammen.

Mvh. Thomas

kermitt
17/06/11, 19:08
Sålenge man bruker momentstav så er det ikke noe problem og bruke muttertrekker...

det forutsetter jo at man bruker den rett og. Mye enklere å ikke gjøre feil om man bare strammer til fort med fingrene og drar til med moment.

Testdriver
17/06/11, 19:48
det forutsetter jo at man bruker den rett og. Mye enklere å ikke gjøre feil om man bare strammer til fort med fingrene og drar til med moment.
Ja og det er der momentstaven kommer inn i bildet, da får du jo riktig moment. Det er jo heller ikke akkurat vanskelig og bruke en momentstav da.

s4nd3r
23/06/11, 22:37
Folk som bruker muttertrekker på hjulbolter skulle vært gjelda med plast skei.

JAA....... :mad::mad::mad::mad:
det går om man bruker hode.. er så klassisk etter en bil har vert på verksted, Pkk Og lignende... og hjul boltene sitter dønn fast...
rør på 1m på latmans arma, og står og hopper oppå for og få det til og løsne..
kan risikere att hjulboltene smeller av og om en treffer ett veihull i 80.