PDA

Vis full versjon : roarrr 945 LT-96



roarrr
02/03/10, 22:06
Etter å ha sjokk-solgt den forrige 945-93 nå i helga, så ble det rimelig hektisk aktivitet for å finne en erstatning. Jeg har lurt på å kjøpe en 945 LT lenge, men syntes prisene jevnt over har vært ganske høye. Etter sondering på FINN, så fant jeg en tilsynelatende fin bil fra -96 nede i Fredrikstad, ikke akkurat rundt hjørnet, men-men. Etter en telefon på søndag 28 feb. så ble det bestilt flybillett.
Typisk nok så var bilen ikke direkte strøken nei, på panseret var det flasset av mye lakk, pluss at bilen var søkkvåt i gulvet begge sider foran, hanskerommet manglet lås, og generelt var den ganske lurvete. Viften gikk på kun høyeste hastighet, typisk viftemotstand som har røket. Vel, etter forhandlinger om pris, så startet jeg på turen hjem, og det viste seg etter noen km. at temperaturen bare gikk opp noen mm, fikk aldri opp temperaturen inne i bilen. Da jeg kom hjem i halv tre tiden natt til tirsdag, var jeg temmelig nedkjølt, tok et døgn å få skikkelig varme i kroppen etter dette. Vel, skiftet termostat idag, og nå ligger tempen på det den skal. Nå blir det skikkelig opp-shining av bilen i ukene som kommer, og vil nok legge ut noen bilder av arbeidet etter hvert. Dette er en lavtrykksturbo, men er vel ganske enkel å chippe til mer effekt, kanskje noen av dere har gjort det samme ??

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/175.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/176.jpg

Soulair
03/03/10, 00:06
Fin 945 du har skaffa deg der.:) Garantert noen her som kan hjelpe deg med chiping osv. Er foresten volvoforum.no historie?

TurboHansen
03/03/10, 00:13
Ser fin ut :) anbefaler å chippe den, er mye sunnere og du får en bil som går helt greit :)

Testdriver
03/03/10, 03:01
Er vell mange som har chipet 940`ene sine her inne, så det blir sikkert ikke noe problem å få hjelp til det :)
Turbo trykk må da også oppjusteres noe.

Men dette ser jo ut som et greit utgangspunkt og skal følge med videre her ja.

roarrr
03/03/10, 08:55
Takker for innspill, Soulair:det gamle forumet lever fortsatt, men de fleste har vel flyttet over hit til vccn. Det ble vel mye havari på det gamle forumet, men nå er det vel opp til brukerne om det skal leve videre. Det første som skal gjøres på 945 blir nok å sette den skikkelig istand, shine den opp litt, for deretter å chipe den, så den går mer økonomisk og med adskillig flere nm.

Kodja
03/03/10, 09:13
ang chip: fikk anbefalt i helga av en annen forumbruker her at Ecotrim fra VikingChip er greit. for med Ecomax så fikk man visstnok betydelig mer forbruk L\mila. ellers har du jo scstyling.no på melhus som leverer bsr chip og det som trengs. usikker hvordan dette er jeg da men, liksom ikke så mange som har kjøpt bsr kontra vikinchip ser det ut til.

roarrr
07/03/10, 09:05
Nokså typisk, etter å ha kjøpt en ny bruktbil, så har det blitt reparert mange småting, som tidligere eiere har droppet. Det første jeg gjorde var å bytte termostat, ble veldig bra, det ble en orig. Volvo 92 graders.
Deretter så sto en viss rengjøring for døren, får ta det grundigere når det våres litt. Viften fungerte bare på siste trinn, så det måtte bli en ny viftemotstand, og nå blåser den på i alle trinn.
Under dashbordet så det ut som et rottereir, da bilen hadde et antikt handsfree system fra Nokia, de telefonene en kunne slå ihjel elger med, altså ganske store. Klippet vekk noen km. med kabler, så nå er det ryddigere.
Det sto en Philips radio/CD i bilen, som virket kun nå og da, ikke så rart, når jeg tok ut den så hadde antennekabelen forlatt spilleren, antagelig for leeeenge siden. Byttet den ut med en Sony fra Mekondomen, men ble ikke bra, da den manglet lavnivåutganger (sjekket ikke det)
Byttet igjen i en ny Clarion, heller ikke bra, da radioen er elendig, men nå blir det en Alpine 101, det er vel siste gang jeg får byttet hos Mekondomen. Videre så blåste jeg støvet av de originale trepanelene jeg hadde liggende, de er fra en -98 modell, og de passet rett inn, var både paneler til dashbord, pluss askebegeret i baksetet. I tillegg kjøpte jeg samtidig alle fire dørinnleggene fra den -98 modellen, typen med orig. trelist øverst, men har ikke montert de enda, da de gamle sitter godt, og jeg har villet redde clipsene på de som sitter der, noen tips ?
Videre ble det ny frisk Castrol helsyntet olje på motoren, kunne nesten høre at den koste seg etterpå. Den gamle oljen var svart som synden, så det var nok på høy tid.
Må si at jeg er utrolig fornøyd med dette kjøpet av bil, veldig bra pris, flott farge 606 mørk grønn, og lite rust. 606 er oppgitt som kun 850 farge i alle lister, noen som har denne fargen på 940 av dere ??
Jeg har en aktiv sub liggende, den flate typen, som skal under en av forsetene, men synes det er mistenkelig lavt under stolene, så hvordan dette skal gå vet jeg ikke. Er ikke så kjekt å mekke under førerstolen heller, da airbag greiene ligger der, klart til bruk ved bråstopp.
Neste steg var å kikke på bakpusseren, som ifølge forrige eier ikke hadde fungert på en 6-7 års tid, og dette har vi jo vært ute for før. Tok bort indre panel på bakluken, og ble overrasket over at dette panelet hadde original støydempingsmatter montert innvendig (når kom dette? )
Akselen til pussermotoren sto dønn fast, som ventet, så det var bare og demontere og spraye friskt med 5-56, og begynne å vri, og etter en times til, en vond høyre arm, og frisk språkbruk, så begynte armen (på bilen ) å gå lett og fint.
Den gamle pussermotoren hadde gjort sitt, så jeg satte dit en ny original motor som jeg kjøpte for 200 SEK på Tradera, og nå visker det som aldri før der bak, spyleren virker perfekt, en suksess !
Samtidig med oljeskift, så ble det en inspeksjon på understellet, og det virket friskt og fint, helt nytt eksosanlegg var montert til og med. Må nok skifte begge bærekulene, pluss støvdekslene til skivene foran, men ellers gulle god.
Neste steg blir å ordne stereoen, finne en plass til aktiv-suben, og å få tørket opp gulvet. Det er vått og ekkelt under matten venstre foran, venstre bak, og delvis høyre foran. Det viktigste er å finne kilden til lekkasjen, kanskje det berømte eks-ventilasjons dekselet ved venstre fot ? Utfordringene står i kø, men kjekt er det.....

T90
07/03/10, 09:42
Gratulere med ny bil roar.
Skjelden farge på 940 dette.
Er der varmeaparat kranen som er defekt?
Eller har bilen ett hull i dørken?

henrik940
07/03/10, 09:43
Lite tips Roarrr:

Bruk avsnitt (http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.3077.4202&session_id=0&spraak=nn) :p

Agrostar
07/03/10, 12:16
Får sei som henrik, greitt med litt spredning :rolleyes: Du var jo meget flink før til å skrive "smalt" som eg kallte det, og det var lett å lese. Vil no ønske deg velkommen innpå dette forumet også. Kjenner deg ikkje så mykje, men veit at du har dreve på lenge og har fått inntrykk av at du gjer ting skikkeleg, så skal bli kjekt å sjå kva du finn på ;)

ChrML
07/03/10, 12:22
Lite tips Roarrr:

Bruk avsnitt (http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.3077.4202&session_id=0&spraak=nn) :p
Enig, jeg ga opp lesingen etterhvert, leste meg så ofte inn på feil linje :p.

Ellers ser den pen ut denne. Hvilken pris fikk du den til? Viftemotstander, spiller, varmeapparatkran og termostat er jo bare småplukk som kan bidra til å senke prisen mye og som er billig og enkelt å fikse. Det viktige er at forrige eier ikke har vært like dårlig med oljebytte og sånne ting.

roarrr
07/03/10, 18:34
Ooops, ser hvor tullete det ble, skal nok dele opp innleggene fremover.
T90: jeg tror også at dette er en ikke altfor vanlig farge på 940, brukes kanskje mer på 850 tydeligvis.
Turbohansen: jeg vil nok chippe den, men mest for å få ned forbruk, og for å få mer moment, har hørt at de går renere når de er mildt chippet.
De fleste minusene på denne bilen var bagateller egentlig, men panseret er litt mer alvorlig, må nok lakkes om, men uten metallic så går det vel greit.
Holder på å tørke ut gulvet nå, så blir det å finne lekkasjen, får vel ligge i gulvet, mens noen spyler bilen. Takk for innspill, det varmer.
Kodja & Bros kom innom idag, og forbarmet seg over skiboksen, Kjekt å få besøk av en annen entusiast.
Når det gjelder chip, så nevnte Kodja en Ecotrim chip, kanskje det gjør susen ??

Testdriver
07/03/10, 19:59
Ecotrim chipen er nok perfekt for deg siden du vil ha lavt forbruk.
Her kan du sjekke litt: http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm

roarrr
07/03/10, 20:23
Testdriver; Tror nok denne chipen er perfekt til mitt bruk. Synes faktisk bilen er råsterk som den er, for et bunnvrid, skjønner de som liker LT motoren, og har Caravan. Er Viking et bedre valg enn BSR ??

Kodja
08/03/10, 17:07
ja alltid trivelig med en liten prat vettu roar!
med tanke på forbruk så tror jeg nok det blir eco på meg også, selv om jeg helt sikkert får en ok pris på BSR uttpå melhus. virker som Ecochipen er vellprøvd :)

vet ikke om noen har svart enda, men de trepanelene og clipsene redder du om du tar av dørtrekka og dytter på klipsa bakfra dørtrekkene, på innsiden altså :)

Testdriver
08/03/10, 18:49
Testdriver; Tror nok denne chipen er perfekt til mitt bruk. Synes faktisk bilen er råsterk som den er, for et bunnvrid, skjønner de som liker LT motoren, og har Caravan. Er Viking et bedre valg enn BSR ??
Viking har vertfall lenge laget chiper til volvo rødblokker og er godt kjent og mange kjører med slike chiper og er førnøyd med det.
Hvilken chip som er best vet jeg ikke, men bsr er jo også flinke på chiper. Jeg hadde valgt chip fra Viking på grunn av at det er vellprøvde chiper og mange bruker dem. Viking er også billigere enn bsr

roarrr
08/03/10, 19:04
Tror du har rett Kodja, om jeg tar av dørtrekkene så kommer jeg til clipsene, og kan bruke de til trepanel-bitene. Eco chipen blir nok bra til mitt bruk, da jeg er ute etter vrid og økonomi.
Hvem selger Viking chiper i Norge, og er det bare å skifte chipen selv, eller lønner det seg å la en ekspert kikke på dette ?

T90
08/03/10, 19:05
Emilhetty her på forumet lager chipper.

Testdriver
08/03/10, 19:15
Tror du har rett Kodja, om jeg tar av dørtrekkene så kommer jeg til clipsene, og kan bruke de til trepanel-bitene. Eco chipen blir nok bra til mitt bruk, da jeg er ute etter vrid og økonomi.
Hvem selger Viking chiper i Norge, og er det bare å skifte chipen selv, eller lønner det seg å la en ekspert kikke på dette ?
Chipen sitter vell løst i 940 så da bytter man det selv. Gå inn på den linken som jeg la til lengere opp her og bestill derfra.

Som T90 sier så lager Emilhetty på forumet også chiper

TurboHansen
08/03/10, 19:20
Kjøpte selv chip til bilen min via "Emilhetty" og ikkenoe å klage på der :) boksen sitter på passasjer sia framme ved bena også skrur du bare ut 4skruer i framsia på lokket så ser du chippen ;)

roarrr
08/03/10, 19:42
Takker Turbohansen, får prøve å ta kontakt med han.
Liker bilen din SKARPT forresten, virker som du gjør ting grundig.

Børge Vikebø
09/03/10, 18:49
jeg har ecotrim fra Vikingchip selv, passer helt superb. Har fint drag i bilen, lader 0,95 på min uten tenningsbank elns. Jeg anbefaler den. på min brors bruk gikk den ned nesten 0,2 på milen, og det må sies å være bra!

TurboHansen
09/03/10, 18:51
Takker Turbohansen, får prøve å ta kontakt med han.
Liker bilen din SKARPT forresten, virker som du gjør ting grundig.

Takk for det :) grundig og grundig, prøver da å gjøre ting skikkelig :)

TeamBørnOut
09/03/10, 19:13
jeg har ecotrim fra Vikingchip selv, passer helt superb. Har fint drag i bilen, lader 0,95 på min uten tenningsbank elns. Jeg anbefaler den. på min brors bruk gikk den ned nesten 0,2 på milen, og det må sies å være bra!

Jeg kjørte med den chipen på store turbon min faktisk :D

Den gikk BILLIG da! motoren jobba utrolig lett!

Men ecoMAX gir jo bedre skyv i bilen.

roarrr
09/03/10, 21:55
Ser ut som Vikingchip blir svaret. Får prøve å finne Emilhetty, han var aktiv på VF, men han er nok her et sted.
Ikveld tok jeg ut hovedinstrumentet, fordi det var helt umulig å løsne lyspæren til utetempen under dashen. En krig som vanlig å løsne rammen rundt instrumentet, men det gikk da tilslutt.
Deretter skiftet jeg diverse defekte lyspærer ved lysbryter, og andre i hele rekken bortover mot vifteknappen. Det ser liksom bedre ut når alt lyser.
Så ble det å feilsøke koblingene ved stereoen, hadde ingen konstant 12V, men noen smartinger hadde feilkoblet det hele, så etter litt flytting av pinner, så fungerte alt.
Kjøpte en Alpine 101 idag, 1490,- ikke verst. !! Men den flate subben som skulle under et av setene, tror jeg ikke får plass, men skal forsøke å få passasjersetet litt opp...kanskje ??? Skiftet også alle pluggene ikveld, det satt BERU plugger fra før, men nå har jeg mine favorittplugger, NGK BPR6 ES.
Disse passer Volvo utrolig bra. Får vel ta noen nye bilder straks, men her oppe styrtregnet det i hele kveld, så det hadde nok ikke blitt så bra, bilen var rimelig møkkete.

T90
09/03/10, 22:24
det blir kanskje litt rart når ene setet er høyere enn det andre.
Du får plasere subben i sete ryggen:D
eller der folk brukere å plassere søppel bøtte eller defa varmer på passasjersiden, der på siden av Midtkonsollen.
Evt under hanske rommet, men da kan den bli utsatt før føttene til en passasjer igjen.

roarrr
09/03/10, 22:32
Mja, det blir vel kanskje bedre å skru den fast på baksiden av bakseteryggen, har jo HGV, så det burde gå. Blir nok bedre respons også, når den er skrudd solid i noe.

Kodja
09/03/10, 22:58
TBO: ecoMAX er det den fullpupp chipen? eller...?

ned 2dl Mila med Ecotrim chip? sinnsykt! må skaffe meg chip umiddelbart jeg! så jeg kanskje lander på 0,9-1liter mila på vogna mi også.... :/

volvoRsport
09/03/10, 23:01
TBO: ecoMAX er det den fullpupp chipen? eller...?

EcoTrim -> EcoMax -> Spesialchip. Det er alternativene fra Viking.

Kodja
09/03/10, 23:08
EcoTrim -> EcoMax -> Spesialchip. Det er alternativene fra Viking.

aaah right :) hva var linken til viking siden?

volvoRsport
09/03/10, 23:09
aaah right :) hva var linken til viking siden?

http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm

Daruu
09/03/10, 23:12
Ser og høres bra ut Roar :)

Kenneth R
09/03/10, 23:20
Bilen kan gå billig med ecomax også, den bruker bare mer på fullgass. Men vil tro at med ecotrim og 0,6-0,8bar ladetrykk så får du plenty med moment og ok forbruk. Med chip og ny actuator havner vel prisen på ca 2500, grei pris det for mye sprekere bil og lavere forbruk.

ChrML
10/03/10, 08:06
Emilhetty har ikke vist seg på forumet her siden han ble kritisert i tråden han opprettet hvor han argumenterte for at han burde kunne legge ut annonser med priser mye høyere enn alle andre uten at folk skal kommentere det ;).

Kodja
10/03/10, 11:47
Ecotrim er begrenset til ca 0,8 bar med 95 oktan (ca 0,9 med 98 okt). Kjører denne selv, og holder i massevis på familiebilen + fint forbruk på langkjøring/ 0,8 pr mil.

Med såpass lavt trykk kan du bruke boostcontroller/pyseventil, alternativt trykklokke med hardere fjær.

Ecotrim gir ca 180 hk v/ 0,8 bar og ca 200 v/ 0,9 bar.

Fritt tilsendt kr 1000 (vinterpris ut mars) til konto 97132205071

Behøver 3 siste Boschnr på styreboks v/ bestilling. (0 280 000 xxx)

Mvh Kjetil

Børge Vikebø
10/03/10, 21:18
Det er denne jeg har Kodja, og jeg har meget greit drag/forbruk.
Jeg kjører med kuleventil og har stabilt trykk. Kjører riktignok 0,95, dette går faktisk fint, men er vel greit å holde seg til hva Kjetil sier.

roarrr
10/03/10, 22:09
Ser ut som denne chipen er den rette kanskje. Trenger vel egentlig ikke gjøre annet, enn å bytte chipen, kanskje bytte luftfilter til et som puster lettere. Fikk ikke med meg helt hvem Kjetil var......

Agrostar
11/03/10, 06:46
Du må på ein eller annan måte auke trykket ihvertfall. Kjetil er karen i Vikingchip.

Berg Performance
11/03/10, 09:36
Ecotrim gir ca 180 hk v/ 0,8 bar og ca 200 v/ 0,9 bar.

Mvh Kjetil

Nåja, selv om du sier ca fremfor hvert tall vil jeg påstå at opp 0.1 bar ladetrykk i teorien kan gi 10% effektøkning i forhold til sugemotorkraft (Grunnregel, men overhodet ikke rett med små snurrer, feil blanding osv) Da måtte denne motoren vært 200 hester sugemotoreffekt for å gå opp 20 hester på 0.1 bar ladetrykk( og 180 hester N\A effekt for å gå opp 18 hester på 0.1 bar =) Og toppeffekten her er vel mellom 180 og 200 hester med turbo.. =P

Kunne bare ikke holde meg, no offence! :p:rolleyes:

roarrr
13/03/10, 23:52
Det blir nok et Vikingchip, og får nok rådføre meg med Kjetil, hva jeg må gjøre foruten å bytte chipen.
Er ikke ut etter mye effekt, men lavt forbruk pluss økt moment, det gjør bilen lettkjørt. Er det noen av dere som visste at speilene på 740 og 940 er forskjellige ?? Høyre speil på min bil, har blitt byttet ut en gang i verden, og er et eldre speil, med høyere kant under, går ikke helt ned til kanten på døren, men på venstre side går det helt ned.
Får repetere her at jeg skulle ha hatt noen småting, virker ikke som at det er så mange som er innom ønskes kjøpt rubrikken.
Trenger følgende:

Et lite slitt originalratt gjerne Bison, men intet krav.
Skrapelisten innvendig til bakdør v.side
originale blinkers orange-hvite , bør være fine
Snow-cap
Et pent høyre speil manuelt
samtlige frontrute pyntelister
lykteviskere med motorer

Fikke tilbud om et Bison, men hørte ikke mer fra ham. Synd...liker det rattet. Imorgen blir det nok sliping av V70 vingen, og evt. lakking av den.

TurboHansen
13/03/10, 23:58
Jeg skal ha lykteviskernemotorene liggende :) viskerne ville jeg kjøpt nye da disse pleier å være steinharde og fæle om dem er brukte ;)

ChrML
14/03/10, 00:12
Et nytt Bison ratt koster 3000 kr på Volvo mener jeg å ha hørt. Var så heldig å fikk tilsendt et helt nytt i eske Bison ratt fra Sverige for 900 sek for ca et år siden :). Sjekk Blocket, hender det ligger noe sånnt ute der.

roarrr
14/03/10, 00:45
Turbohansen: kjøper gjerne motorene av deg, med armene, viskere kjøper jeg nye.
ChrML: bruker å tråle blocket, men magert med 900 deler jeg trenger.
Noen som vet hvorfor jeg har et minuspoeng i profilen min ????

TurboHansen
14/03/10, 09:30
Jeg vet ikke om jeg har armene, men motorene kan du få mot at du betaler frakt ;)

gaupe
14/03/10, 10:53
Er det noen av dere som visste at speilene på 740 og 940 er forskjellige ??


Er vel forskjell på året, var det 91 skal tru?

Soulair
14/03/10, 11:00
Turbohansen: kjøper gjerne motorene av deg, med armene, viskere kjøper jeg nye.
ChrML: bruker å tråle blocket, men magert med 900 deler jeg trenger.
Noen som vet hvorfor jeg har et minuspoeng i profilen min ????

Syns det er rart at du har minus. Jeg gav deg + poeng tidligere denne uka..

Børge Vikebø
14/03/10, 11:57
Får repetere her at jeg skulle ha hatt noen småting, virker ikke som at det er så mange som er innom ønskes kjøpt rubrikken.
Trenger følgende:

Et lite slitt originalratt gjerne Bison, men intet krav.
Skrapelisten innvendig til bakdør v.side
originale blinkers orange-hvite , bør være fine
Snow-cap
Et pent høyre speil manuelt
samtlige frontrute pyntelister
lykteviskere med motorer



Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal jeg ha et speil liggende, kan sjekke.
Skrapelist, er dette den som ligger mot vinduet på døren du tenker på?
Kan sjekke om jeg har noe av det andre også, har litt "rester" etter den gamle 940

roarrr
14/03/10, 12:34
Syns det er rart at du har minus. Jeg gav deg + poeng tidligere denne uka..

Plutselig har jeg 4 pluss, en får takke:)

roarrr
14/03/10, 12:38
Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal jeg ha et speil liggende, kan sjekke.
Skrapelist, er dette den som ligger mot vinduet på døren du tenker på?
Kan sjekke om jeg har noe av det andre også, har litt "rester" etter den gamle 940

Det hadde vært utrolig bra. Som sagt så er mine originalspeil forskjellige fra 740 iallefall, går helt ned til kanten oppe på døren. Det er den innvendige skrapelisten som er borte, uforståelig, den er nok bare klipset på plass.
Gi meg et vink om du finner noe, takker så lenge.

Roar

Børge Vikebø
14/03/10, 13:39
ja, listen "under" vinduet er lengre på 740 enn på 940, oppdaget dette på en av de andre bilene jeg har hatt innom..

roarrr
14/03/10, 22:45
Da ble det en runde med skruing ikveld også. Skulle montere innleggsbitene med originale trelister, og fant fort ut at det var best å demontere dørsiden, for å løsne det gamle.
Venstre trekk bak, har fått seg en omgang av en eller annen, skrapelisten innvendig er borte, skruen som holder døråpneren var borte, så jeg fikk improvisere, og sette i en skrue med skiver, til det blir noe originalt.
Fikk banke ut plastpluggene med kulehammer, de som holder panelene, og det gikk bra gett, kunne bruke de opp igjen, til trelist-panelene.
Nå er det vel på høy tid jeg tar noen bilder av vidunderet, skal legge de inn her.
Tok opp luftfilteret, og det hadde forandret farge fra skarp-gult, til bek-svart.
At ikke folk kan holde ting iorden, nå skal det bli filter iallefall, men verkstedet hadde ikke akkurat dette til B230FK, så det blir etpar dager uten filter, men håper det går bra.
Nå er det komplett treverk , der det er mulig på en 940, dashbord-askebeger bak, pluss i dørene.

Testdriver
15/03/10, 17:12
Er vell bedre å bare bruke det gamle filteret til du får tak i nytt, er bedre å ha noe der enn ingenting. Hvis du skal kjøre uten så får du krysse fingrene på at ikke turboen suger inn noe den ikke skal ha.

roarrr
15/03/10, 20:07
Det har du nok rett i, lar bilen stå, kommer nytt filter imorgen.

roarrr
20/03/10, 00:50
Filter montert, men det var sabla trangt å løfte av dekselet på LF boksen, men etter demontering av slanger og kabler så gikk det.
Var heldig idag, fikk kjøpt et sett med Galaxy felger med dekk, til en fantasipris, kommer nok med bussgods i neste uke. Det forrige settet solgte jeg, men angret i samme øyeblikk.
Holder på å lakke bakvingen nå, måtte lakke den i kjellerstua, pga. temperaturen, så nå ble den mye jevnere og blankere. Resten av interiøret i kjellerstua har nok et belegg også, men hva gjør man ikke.....
Skal ta noen bilder i helga, men bilen blir møkkete etter to meter i dette været, ikke den beste inspirasjonen til å ta bilder. Fikk en ide ikveld om å montere aktiv-suben i rommet under gulvet i bagasjen, det er jo bare basslyd som skal høres uansett...noen som har prøvd ?? Får takke Gaupe, Tholandsli og de andre, som antagelig har strevd fælt, for å få VCCN på føtter, og det på en ryddig og skikkelig måte, proft og effektivt. Medlemskontigenten er nok et glupt påfunn !

roarrr
24/03/10, 20:23
En ganske fin dag idag, plussgrader og oppholdsvær, så jeg dro på vasking, og fikk tatt noen bilder etterpå. Bilen går fint, men den jager litt ved jevnt gasspådrag, liksom den ladder litt mer, eller mindre av og til.
Får nok ta en gjennomgang av wastegate og turbo etterhvert. Etter bildene ble tatt, så monterte jeg hvite blink, fordi de gamle var litt matte. Neste steg nå blir en ordentlig shine av motorrommet, jeg liker å ha det rent og organisert overalt i bilen. Ønsker meg tørre veier, men det blir nok snart, pluss SOMMERDEKK OI OI !!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1768.jpg (http://s455.photobucket.com/albums/qq277/roarrr_album/?action=view&current=Volvo940LTT004.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1769.jpg (http://s455.photobucket.com/albums/qq277/roarrr_album/?action=view&current=Volvo940LTT005.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1770.jpg (http://s455.photobucket.com/albums/qq277/roarrr_album/?action=view&current=Volvo940LTT006.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1771.jpg (http://s455.photobucket.com/albums/qq277/roarrr_album/?action=view&current=Volvo940LTT007.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1772.jpg (http://s455.photobucket.com/albums/qq277/roarrr_album/?action=view&current=Volvo940LTT002.jpg)

jonass
24/03/10, 20:27
Var skikkelig fint med så mye "treverk". Ble seende litt dyrere ut da

roarrr
24/03/10, 20:31
Ja, det var bra jeg ikke solgte dette settet, hadde komplett liggende, både dashbord askebeger framme og bak, pluss dørlistene, og vips, nå fikk jeg bruk for det. Det var dyrt, men pent.

TurboHansen
24/03/10, 20:36
Skikkelig fin bil du har :) den fargekombinasjonen på interiøret og treværk i dash og dører er bare helt supert :)

roarrr
24/03/10, 20:52
Takker Turbohansen, skal også få montert V70 vingen, som jeg lakkerte forrige uke, men jeg syntes grønnfargen ble litt lysere enn bilen, så jeg ventet litt. Får vel teste imorgen igjen. Bilen blir nok penere etter at Galaxy felgene kommer på nå til våren.

940pearl
24/03/10, 21:27
Ser meget bra ut.
Bra noen er like nøye slik du er, bruker orignale skruer viss en ryker osv:)
Skal følge med videre!

roarrr
25/03/10, 16:30
Var skikkelig fint med så mye "treverk". Ble seende litt dyrere ut da

Synes "treverket" lyser opp litt, i en ellers en smule dyster innredning, det går i grått og svart overalt. Men smaken er som baken, det er ikke alle som liker det.

Tveite Performance
26/03/10, 06:48
riktig fin bil roar ;)

roarrr
26/03/10, 08:52
Takker for det Tveite. Igår kveld ble det tur til Storlien, for å hente Galaxy hjulene, pluss armstøtta med koppholdere. Fikk hentet alt, og deretter så ble det full kontroll på tollstasjonen.
Det gikk veldig bra, den ene tolleren var Volvo fantast, han sa at 940 var den beste Volvo noensinne, og syntes felgene var fine. Greie folk, og like før jeg var ferdig, så kom det en rød Golf, som bråsnudde, og kjørte tilbake til Sverige, det spørs om melsekken der var infisert, så tollerne kastet seg inn i V70`n og dro ivei etter de. Midtarmlenet var litt krakelert i bakkant, og jeg bytter gjerne i et grått, om noen heller vil ha svart.
Ikke problem i å bli stoppet når tollerne er greie, og liker Volvo i tillegg.
Her er et bilde av hjulene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1851.jpg

jonass
26/03/10, 09:22
Nydelige felger det der, bare synd jeg aldri kommer over noen slike.
Hva heter produsenten på de? Vet det er en volvo orginal felg, men er vel ikke volvo som produserte de

roarrr
26/03/10, 15:47
Er ikke helt sikker, vet at ATS produserte felger lenge for Volvo, deretter Fundo, noen modeller. Skal granske innsiden og se om det står noe der.

Kodja
26/03/10, 18:13
send meg noen bilder da roar av krakleringen! mulig jeg kan fikse det opp fort å gæli med skinnfargen jeg har vettu :)
evig bra med galaxy felger ja! :)

roarrr
26/03/10, 20:11
Skal sende noen, mulig det går å ordne ja, takker !!

Kodja
27/03/10, 14:08
alt kan fikses når det er skinn roar :D

roarrr
27/03/10, 19:05
Tror ikke det er skinn, det er nok vinyl, men nå er armstøtten hos sin ny eier Kvarminj, og han skulle se hva han fikk gjort.
Men takk Kodja, du er alltid hjelpsom.

Kodja
27/03/10, 20:42
flott det vettu Roar! en kar som deg skulle det vært flere av så "my pleassure" :)

roarrr
07/04/10, 19:08
Kanskje på sin plass med en liten oppdatering. Siden sist så har jeg revet av en sene i venstre hånd, ikke behagelig, men får vurdere operasjon eller ikke. Var en tur idag på Jämtlands Bildemontering, men det var skuffende med 940 der.
Det blir kanskje bedre når det har tørket opp litt der borte. Skulle kikke etter høyre speil, men de fleste var herpet, så det ble ingenting. Om noen av dere har et liggende, så ta kontakt !!
Fikk satt på sommerdekk på mandag 5 April, og det var en lettelse å ut og kjøre med andre hjul. Målte forbruket nå, på de siste to tankene, og kommer til eksakt 0,85 med vinterdekk, og litt blandet kjøring, er ikke så verst det. I tillegg tanker jeg i Sverige, og da blir det 10,98 pr. liter.
Skal gå igang med en skikkelig vår rengjøring straks, får ta det litt forsiktig med venstre hånd, men det går nok bra. Får ta en fotorunde etter shining.....

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/645.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/646.jpg

TurboHansen
07/04/10, 20:37
Galaxy er aldri feil på 940 ;) fin bil :)

JørnM_940
07/04/10, 22:18
Ble pent ja!:) Hvilken dekkdim har du der? 205/55-16?

roarrr
08/04/10, 07:10
Turbohansen: Galaxy er nok en av de bedre originalfelgene til Volvo ja, passer de fleste.
JørnM_940: Det er 205-55-16 ja, Bridgestone Turanza 3000, det virker som bra dekk, støyer lite.

jonass
08/04/10, 13:29
kommer du over ett sett til med galaxy så si fra, må ha meg slike

roarrr
08/04/10, 15:34
Utrolig nok, vet om et sett til 5 lapper, her i bygda, noen som fikk restskatt...
har du noen 940 deler, skal på Levanger imorgen.

Roar

roarrr
09/04/10, 18:58
Var heldig på nyåret, og skaffet meg en fin Volvo original mappe til papirene i bilen, det er den til høyre.
Den til venstre er en Volvo Filofax, der jeg noterer det meste. Nøkkelringen fikk jeg tilsendt fra Kverneland Bil forleden, tung og gedigen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/729.jpg

jonass
09/04/10, 21:20
En slik Filofax skulle jeg hatt, så jeg får notert ned alt jeg skulle ha notert.
Hodet er stappfullt for dagen

Kodja
09/04/10, 21:34
hvilken bil er mappa til venstre fra?? :)

Martin.S
09/04/10, 21:51
kommer du over ett sett til med galaxy så si fra, må ha meg slike

Jeg har to felger liggende hehe.

roarrr
09/04/10, 23:19
hvilken bil er mappa til venstre fra?? :)

Den er fra Volvo i Göteborg, skikkelig fin, i ekte skinn, og en bytter bare innholdet fra år til år. Kan prøve å skaffe, kan høre med han jeg handlet av..

Kodja
10/04/10, 09:50
Den er fra Volvo i Göteborg, skikkelig fin, i ekte skinn, og en bytter bare innholdet fra år til år. Kan prøve å skaffe, kan høre med han jeg handlet av..

sorry roar var litt trøtt... mente den til høyre :p hehe

roarrr
10/04/10, 20:22
Kjenner til når øynene blir segne:cool: den mappa til høyre ordnet de til meg hos Kverneland Bil i Trondheim. De skulle bruke en 8-10 mapper til noe spesielt, og da jeg spurte, så fikk jeg kjøpe en, utrolig !! Den er i skinn, fin mappe til papirene på bilen.

TurboHansen
10/04/10, 20:44
Den ser ganske lik ut den jeg har til 760n min den, bare at den er brunrød :)

Kodja
11/04/10, 10:42
skal sjekke ut den R mappa til nyere S60R\V70R jeg tror jeg :p lyst skinn\atacama lignende mappe :p må stå til de lyse delskinnsetene mine... hehe

Kenneth D
11/04/10, 13:49
Si fra om du klarer å skaffe en slik Volvo mappe som er til høyre på bildet. Fikk lyst på en selv:D

roarrr
11/04/10, 14:18
Skal sjekke Kenneth.

roarrr
12/04/10, 16:32
Skal sjekke Kenneth.
Ta kontakt på PM. Kenneth

roarrr
12/04/10, 16:38
Ble en tur til Trondheim idag, og kikket innom verkstedet til Stian708, og kjøpte et speil til 940`n, og en list jeg manglet.
Trivelig plass, fikk nesten frysninger når jeg så prosjektene der inne, ganske så profft. Artig å kikke innom hos slike entusiaster, dere får ha takk !!
Dro en tur innom Lakkspesialisten også, og fikk blandet en stor sprayflaske med Volvos 606 Classic Green. Stedet anbefales, rask service, de blander mens en venter.

jonass
12/04/10, 18:58
Hva er det som skal lakkes? Bra du fikk tak i speil, hadde helt glemt jeg sa jeg skulle innom grøneng idag. Ble så revet med av pussing idag

roarrr
12/04/10, 19:57
Skal lakke V70 vingen jeg har hatt liggende lenge, kjøpte lakk hos Mekonomen, men det ble mye lysere enn hva bilen var. Får prøve igjen, med lakken fra Lakkspesialisten.
Takker for tilbudet hos Tore G, men det ordnet seg idag.

roarrr
13/04/10, 20:07
Ikveld så skulle vi skifte bensinpumpen i tanken, og etter mye vri og bend, så kom hele tankarmaturen ut, men når pumpen skulle monteres, så var den forskjellig fra den gamle. Den var kortere og ca. 1 cm. tynnere i omkrets, så da var det bare å sette tilbake den gamle, og håpe at den varer noen dager til, tross brummingen i den. Kanskje -96 modellene fikk andre pumper ?? Kjøpte den andre brukt, og den var fra en -95 modell, men koblet den opp, og den hadde den rette myke lyden, så den er nok OK, men feil størrelse. Nå blir det bestilt en Volvo original, så jeg er sikker på at den passer.

JørnM_940
13/04/10, 20:15
Ikveld så skulle vi skifte bensinpumpen i tanken, og etter mye vri og bend, så kom hele tankarmaturen ut, men når pumpen skulle monteres, så var den forskjellig fra den gamle. Den var kortere og ca. 1 cm. tynnere i omkrets, så da var det bare å sette tilbake den gamle, og håpe at den varer noen dager til, tross brummingen i den. Kanskje -96 modellene fikk andre pumper ?? Kjøpte den andre brukt, og den var fra en -95 modell, men koblet den opp, og den hadde den rette myke lyden, så den er nok OK, men feil størrelse. Nå blir det bestilt en Volvo original, så jeg er sikker på at den passer.
Det som er skummelt med dårlige bensinpumper er hvis de brenner opp. Fort mer som kan begynne å brenne i den her sammenhengen... Brant opp på en 245 jeg hadde, da det var så mye vann i bensin at den frøys. Da vi demonterte pumpa og satte strøm på den sto den bare å durte uten å gå rundt, før det plutselig ble en smell og en flamme, så var alt svart:rolleyes: Men så lenge den får gå rundt så er det kanskje ikke så farlig.

ChrML
13/04/10, 20:55
Det som er skummelt med dårlige bensinpumper er hvis de brenner opp. Fort mer som kan begynne å brenne i den her sammenhengen... Brant opp på en 245 jeg hadde, da det var så mye vann i bensin at den frøys. Da vi demonterte pumpa og satte strøm på den sto den bare å durte uten å gå rundt, før det plutselig ble en smell og en flamme, så var alt svart:rolleyes: Men så lenge den får gå rundt så er det kanskje ikke så farlig.
Det der ville også skjedd med en ny pumpe som har vært dyppet i bensin. Du skal aldri ta en bensinpumpe ut av bensintanken og kjøre den. Da er det jo masse oksygen rundt og all bensina som er igjen i pumpa fordamper. Når du kjører pumpa da og børstene gnistrer blåser det opp i flammer.

Nedi bensintanken tar det ikke fyr uansett. Det trengs oksygen for at bensin skal brenne og ned tanken er det svært lite oksygen, veldig mettet bensinblanding. Bensinpumpa er beregnet på å ligge nedsunket i bensin, og inni bensinpumpa gnistrer det hele tiden. Det tar aldri fyr. Det er grunnen til at det brukes åpne koblinger nedi tanken og at det aldri er noe problem.

gaupe
14/04/10, 09:37
Ikveld så skulle vi skifte bensinpumpen i tanken, og etter mye vri og bend, så kom hele tankarmaturen ut, men når pumpen skulle monteres, så var den forskjellig fra den gamle. Den var kortere og ca. 1 cm. tynnere i omkrets, så da var det bare å sette tilbake den gamle, og håpe at den varer noen dager til, tross brummingen i den. Kanskje -96 modellene fikk andre pumper ?? Kjøpte den andre brukt, og den var fra en -95 modell, men koblet den opp, og den hadde den rette myke lyden, så den er nok OK, men feil størrelse. Nå blir det bestilt en Volvo original, så jeg er sikker på at den passer.


Har du ei eller to pumper? Meinte at det skulle vere ei pumpe frå 95, og då burde jo ting stemme.

roarrr
14/04/10, 11:34
Har en pumpe i tanken, og etter å ha snakket med Kverneland idag, så er det forskjellige pumper på -95 og -96 modell. Da ble det en ny original til 2395,- ikke billig, men er ikke så kjekt å kjøre med en pumpe som kan stoppe overalt heller.
Pumpen fra -95 modellen var adskillig slankere, og kortere av en eller annen grunn.

gaupe
14/04/10, 11:35
Har en pumpe i tanken, og etter å ha snakket med Kverneland idag, så er det forskjellige pumper på -95 og -96 modell. Da ble det en ny original til 2395,- ikke billig, men er ikke så kjekt å kjøre med en pumpe som kan stoppe overalt heller.

Husk at vi har medlemsrabatt på Kverneland. Du har nok rett, veit eg dreiv og så på dette for ei stund sidan, og det var ein del delar som forskjellig på 95 og 96.

Finn ikkje du slikt på ebay til ein meir fornuftig pris? Eller FCPGroton, der har vi også rabatt.

ChrML
14/04/10, 11:40
Har en pumpe i tanken, og etter å ha snakket med Kverneland idag, så er det forskjellige pumper på -95 og -96 modell. Da ble det en ny original til 2395,- ikke billig, men er ikke så kjekt å kjøre med en pumpe som kan stoppe overalt heller.
Pumpen fra -95 modellen var adskillig slankere, og kortere av en eller annen grunn.
Hmm, du får jo en Bosch pumpe med mye høyere kapasitet enn originalt for senere effektuttak til halvparten av den prisen hvis du leter litt på Ebay... Og sikkert en ny originalpumpe enda billigere :p.

jonass
14/04/10, 11:41
Har sett slike pumper på ebay til en slikk og ingenting, men man må forvisse seg om at det er bosch tenker jeg.

ChrML
14/04/10, 11:44
Har sett slike pumper på ebay til en slikk og ingenting, men man må forvisse seg om at det er bosch tenker jeg.
Yep, det blir solgt både kopier og originale Bosch. Man må også forvisse seg om at selger kan sende dette billig før man hiver seg på å kjøper og selvfølgelig at det er nye deler som selges.

Et eksempel på hvorfor man sjekker Ebay før man kjøper noe lokalt er pluggkabler. Har bestillt meg nye Bosch tennpluggkabler som kostet meg hele 150 kr med frakt :p. I Norge koster lignende 6-700 kr.

roarrr
14/04/10, 13:56
Husk at vi har medlemsrabatt på Kverneland. Du har nok rett, veit eg dreiv og så på dette for ei stund sidan, og det var ein del delar som forskjellig på 95 og 96.

Finn ikkje du slikt på ebay til ein meir fornuftig pris? Eller FCPGroton, der har vi også rabatt.

Du har nok rett i at jeg har spart penger på å kjøpe på Ebay, men med kun en bil på gården, og død pumpe, så ble det en ny, ekspress-sendt fra Trondheim idag. Pussig hvor mye en har bruk for bil, når den stopper !! Skal sjekke rabatten ja. Takker alle foreløpig for mange gode tips og råd.

Idag ble det lakkering av V70 vingen istedet, og rydding i kjelleren, greit å få gjort unna litt sånt også. Har nok liggende ca. 8-10 diverse bilstereoer, om noen er interessert, så selger jeg hele bunten for en tusenlapp.

roarrr
15/04/10, 20:15
Da ble det en ny original Bosch pumpe ikveld, ett døgn forsinket. Nå gikk faktisk bilen mye bedre, den svake nappingen som var før, er borte nå, så den gamle pumpen var nok ganske ferdig. Nå er det ikke så mye igjen å ordne, skal prøve å få montert V70 vingen snart, og så blir det nok salg av bilen, da jeg har planer om å kjøpe Amazon, så strøken som mulig.
Så om det er noen som kunne ha tenkt seg en -96 LT, der det meste er ordnet, så er det bare å ta kontakt. Jeg tenkte å kjøpe en fin Amazon,antagelig borte i Sverige, pluss en billigere bruksbil, evt 240/740 av noe slag.

roarrr
17/04/10, 19:06
Da er den lagt ut på Finn, så får vi håpe at det kommer en Amazon her etterhvert.

jonass
17/04/10, 19:17
Tjohei som du bytter biler, var det noe du ikke likte med 945en eller?

roarrr
17/04/10, 20:18
Tvert imot, likte den utrolig godt, men når en skal kjøpe en FIN Amazon, da rekker ikke småpenger til lenger. Idag kjøpte jeg en fin Volvo 745 i Trondheim, den får bli bruksbilen en tid framover, og kanskje legge ut en worklog på den også.
Regner med å bruke minst 30k på en fin Amazon, de har blitt styggelig dyre, men det er noe spesielt med de. Håper 945 får et godt hjem.

jonass
17/04/10, 23:33
Ja de er rimelig dyre ja, 100serien holder på og bli like dyre.

Kodja
18/04/10, 17:13
selger du bilen med trepanelene nå da eller?

Testdriver
18/04/10, 17:24
Det ser ut som det ja.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21892793

Jeg skal vertfall ha de med hvis jeg kjøper den :)

roarrr
19/04/10, 12:13
Ja, de sitter i bilen. Har satt pris uten Galaxy felgene, så kan evt. kjøper velge om han vil ha de eller ikke. Er litt fetisjist på akkurat de felgene.
Bilen fungerer veldig bra nå, har reparert alt som måtte gjøres, ble litt dyrt, men ingen vei utenom.

roarrr
02/05/10, 21:31
Da har 945`n fått nytt hjem, tilogmed her i bygda, det var kjekt.
Nå er det bare å kikke etter Amazon.

Kent o
02/05/10, 22:01
Da har 945`n fått nytt hjem, tilogmed her i bygda, det var kjekt.
Nå er det bare å kikke etter Amazon.

Blir nok bra denne nå skal du se:cool:

Autosnuskus
22/09/10, 19:58
Hei, kjøpt meg 945 selv jeg pusler litt med.

Endte du opp med å chip'e?

Du skriver om midtarmlene med kaffeholdere, hvor får en tak i sånt?