PDA

Vis full versjon : "Spesialverktøy" til regreimbytte på B230F?



Motstand
16/06/11, 18:56
Morn!

Tenkte jeg skulle bytte regreim på min B230F. Så tenkte jeg skulle handle no
"spesialverktøy" så jeg slipper masse rare løsninger. Kjekt å ha er det å.

I Kodja sin guide ser jeg at han bruker et smart verktøy til å holde igjen reimhjulet på veiva. Hvor skaffes dette billigst?.

Er dette verktøyet btw:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1313.jpg

volvoRsport
16/06/11, 18:59
www.ipdusa.com

Motstand
16/06/11, 19:06
Glemte å si at jeg må ha den helst i morgen:/. Ellers hadde det blit fra ipd ja. Noen norske fysiske butikker som har no sånt?. Biltema kanskje?

kermitt
16/06/11, 19:21
bruk ett skrujern mot startkransen. funker fett.

Christian
16/06/11, 19:39
Hvis motoren står i bil kan du bare sette den i gir å holde bremsen inne mens en kamerat løsner.

B200T
16/06/11, 21:05
Du får også kjøpt det verktøyet på volvo.

TurboHansen
16/06/11, 21:40
Bruk elektrisk muttertrekker så er den av på et blunk :)

KE40155
16/06/11, 21:45
byttet regreim på bilen til mamma for en stund siden. brukte ikke noe spesialverktøy. dro bare på hådbrekket og satte bilen i gear. løsnet senter bolten med en stor latmann og fikk det av. var ikke noe problem med å bytte reim. husk å bytte løpe/stammehjul i samme slengen det lønner seg om motoren har gått et stykke.

Motstand
16/06/11, 22:02
Såklart. Har bare bytta reim på motorer som har vært ute av bil så tenkte ikke på at det bare var å sette den i gir med brems:p. Da gjør jeg det.

Dette er noe jeg kommer til å gjøre når den ryker, så trur ikke jeg har så flaks at den stopper rett ved en muttertrekker:p. Så må handle en latmann trur jeg. Teit at det store sette til Biltema mangler det..

Takk for alle svar!.

Motstand
16/06/11, 22:06
Edit: Dobbeltpost..

Men med det samma jeg er inne på temaet. Hvordan er reimene fra biltema?

Jeg pleier ALDRI å handle noe som helst av slitedeler på Biltema. Spesielt ikke den harske gummin.. Men jeg ser at reimene er lagd av Good Year. Så bør vel være greit?.

kermitt
16/06/11, 22:15
Om det er på ei rødblokk som ikke er B230K så skal vel det være greit å prøve.

Motstand
16/06/11, 22:35
Kjedelig om den ryker etter en mil igjen da. Da står man jo med skjegget enda lenger ned i postkassa enn da den første røyk. Og man er jo garantert 8 mil inn i Sverige når sånt skjer:p

Ola Moen
16/06/11, 23:05
Good year reima fungerer den:)

KE40155
16/06/11, 23:09
fant ut at det var på tide å bytte viftereima i samma slengen også. da den er mere utsatt for skader/ fuktighet i mange tilfeler. så i stad at på den elste bilen her hjemme så sitter det på en orginal goodyear viftereim fra den gangen bilen var ny i 1970. den er ikke sprekker eller skader på.

Teebob
20/06/11, 22:03
Bruk en latmansarm, legg den bortpå høyre rammevangen, og vri såvidt på tenninga..
Så slår starteren lett løs bolten for deg..

Ola Moen
20/06/11, 22:06
Bruk en latmansarm, legg den bortpå høyre rammevangen, og vri såvidt på tenninga..
Så slår starteren lett løs bolten for deg..
Ikke sant:p Det trikset har jeg prøvd:D Latmann glapp av, og lage høl i radiatoren:D

Motstand
20/06/11, 23:00
haha:p. Hvordan greide du det?

Ola Moen
20/06/11, 23:05
pipa glapp av:) Jeg har pleid å ta en annen løsning. Men den er det flere som synes er stygg. Jeg har skrudd ut plugg nr.1 puttet en topplokksbolt passe langt inn, så stemplet ikke klarer å gå helt opp. og løsnet reimhjulsbolten på den måten. ikke stikki den lenger inn enn at den akkurat havner på stempelkanten. ikke helt innpå midten. da kan det bli høl i stemplet:D Jeg anbefaler ingen å prøve det om det kan unngåes, men det har ikke gått galt for min del:)

Motstand
20/06/11, 23:14
Slo den seg gjennom viftekåpa?. Den siste der var stygg ja:p. Trur ikke jeg skal prøve på den.

Ola Moen
20/06/11, 23:17
viftekåpe og vifte var demontert:)

Motstand
20/06/11, 23:25
Aha, da skjønner jeg:p

T90
20/06/11, 23:57
lås reimhjulet fast med laste strammer
så er det bare å skru til!

Lars'ern
21/06/11, 23:30
Hvis du allikevel skal bytte den gamle viftereima, så kan du bruke den til å lage det et spesialverktøy, som kan være godt å ha til andre småjobber også :)

Du tar og kapper reima, slik at den ikke er rund lengre :) Så tar du et rør, omtrent 30cm langt, og en liten bit rund eller firkantstål, dette sveiser du 90grader på røret, i ene enden. Klem også røret litt flatt her, men ikke mere enn at reima løper greit igjenom. Deretter så trær du reima inn i røret, slik att du får en løkke på den siden som du har sveist på armen. Ene enden av reima fester du, den andre lar du være løs. Reima skal være løs på samme side som armen sitter.

Når du skal løsne bolten, så legger du reima rundt reimhjulet og strammer den. Den løse enden av reima, legger du nedigjen langsmed røret, slik att du låser den over kanten på røret. Så holder du igjen røret men du løsner bolten. Det som er viktig når du setter på verktøyet, det er at du må ha armen på røret mot den siden du strammer, slik att du spenner opp røret på armen.

Er også fin til å løsne oljefilter, og holde igjen andre former for reimhjul.

Håper du skjønner forklaringen min, den er ihvertfall klinkende klar i hodet mitt :D :D :D

Ola Moen
22/06/11, 00:02
Eller kjøp det orginale verktøyet fra Volvo:)
Delenr: 999-5284 ca.370kr

CaRBoNE
22/06/11, 22:37
skiftet reg reim på min da motor sto i :).. pipe og latmannsarm og la den til rammevangen og vrei om nøkkelen, vips var den av, gjor det samme når eg skulle stramme den igjenn, bare på den andre rammevangen, og kjinnet litt,, super enkelt!

MrX
23/06/11, 07:10
skiftet reg reim på min da motor sto i :).. pipe og latmannsarm og la den til rammevangen og vrei om nøkkelen, vips var den av, gjor det samme når eg skulle stramme den igjenn, bare på den andre rammevangen, og kjinnet litt,, super enkelt!

Hvordan fikk du strammet på denne metoden?

Euro-96
23/06/11, 12:57
Hvordan fikk du strammet på denne metoden?

Han bytta om på batteripolene skjønner du vel!!!
Da går jo motorn baklengs.. lol

CaRBoNE
23/06/11, 13:43
nå ble det noe useriøst her men greit :)...

Nei det skal jeg si deg!. jeg la latmansarmen da på den andre rammevangen og kjinnet litt, dette må gjøres kjapt! :P jeg brukte ikke en gang locktite, skal egentlig bruke det, men det skal jammen noe til for at det skal løsne.. det tok mej 1.5 time og skifte regreim og strammehjul på denne metoden.. salig enkelt!.. B230E motor vel og merke :)

Tore
23/06/11, 14:00
Dette skjønte ikke jeg heller; Motoren går vel samme vei uansett hvilken rammevang du legger nøkkelen mot, så hvordan du strammer slik når du løsner slik skjønner jeg ikke, siden motoren alltid går samme vei....?

CaRBoNE
23/06/11, 14:03
glemte og skrive en ting:).. du har helt rett... du må stå på latmannsarmen under løysing... men under stramming legger du den bare nedpå rammevangen:)...

Euro-96
23/06/11, 15:11
glemte og skrive en ting:).. du har helt rett... du må stå på latmannsarmen under løysing... men under stramming legger du den bare nedpå rammevangen:)...

Det er mulig jeg er helt tett i hue,men for å få til det du beskriver MÅ nødvendigvis motoren snu dreieretningen.
Så derfor kan jeg igjen si at den metoden din ikke fungerer når det kommer til å stramme svingningsdemperbolten.

Tore
23/06/11, 15:12
Uansett; når du kjører motoren på starteren så går reimhjula samme vei alltid; om du står på latmannsarma for å holde den igjen, eller om du holder den igjen med en mekanisk sperre som rammevangen betyr jo lite når reimhjulet alltid går samme vei? Skjønner fortsatt ikke dette...:confused:

CaRBoNE
23/06/11, 15:22
var slik jeg gjorde det iallefall:).. men husker ikke helt om jeg sto på latmannsarmen når jeg løyste den opp eller strammet. men dette vet jeg går. har gjort det selv :).

CaRBoNE
23/06/11, 15:24
jeg lurer på om jeg stod på latmannsarmen både når jeg teitet den fast og løyste den.. men dette fungerer. har gjort det selv :).

MrX
23/06/11, 15:24
Uansett går det bare å bruke startmotoren til å løsne. Er helt umulig å gjøre det for å stramme den.

CaRBoNE
23/06/11, 15:27
eller om jeg la den på undersiden av rammevangen.. vet du jeg husker sannelig ikke:P. begynner å bli en good stund siden. høres sikker lite troverdig men jeg fikk det iallefall til

MrX
23/06/11, 15:35
ikke ved hjelp av startmotoren

CaRBoNE
23/06/11, 15:39
tok litt feil her:P. ved stramming plasserte eg latmannsarmen på undersiden av rammevangen og skubbet bilen bak :). slik var det hehe..

Joakim-G_R
26/06/11, 08:44
Muttertrekker og momentstav..

Tore
27/06/11, 09:18
tok litt feil her:P. ved stramming plasserte eg latmannsarmen på undersiden av rammevangen og skubbet bilen bak :). slik var det hehe..

Da er vi enige; startmotoren kun til løsning, og annen løsning for stramming. Startmotoren til begge delene er umulig... :)

Joakim-G_R
27/06/11, 11:08
Da er vi enige; startmotoren kun til løsning, og annen løsning for stramming. Startmotoren til begge delene er umulig... :)

Snu polene... :P

Tore
27/06/11, 11:11
Snu polene... :P
Hehe :)

Bendixdrevet bil vel ikke takle det særlig bra da; vanskelig å få skrudd ut drevet i revers...

Joakim-G_R
27/06/11, 22:11
Hehe :)

Bendixdrevet bil vel ikke takle det særlig bra da; vanskelig å få skrudd ut drevet i revers...

Bagateller.. :p