PDA

Vis full versjon : Alu-intercooler løsninger på Volvo 940 med AC



ChrML
02/03/10, 20:06
Tenkte å kjøpe meg en liten alu-cooler ala dette.
450x300x76 (http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=221&artnr=F1-3F2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Lista4)

Kikka først på 600x300x76 (hvor hele cooleren er 78 cm bred mellom tilkoblingene), men var ute å målte ista og ser ut til at det blir litt i overkant.

Tenkte å prøve å gjemme cooleren der den skal sitte originalt på 940 med AC, dvs under det svarte plastdekslet, og bruke vanlig enkeltfeste på radiatoren som kanskje må forlenges litt for å sette radiatoren 1.5 cm lengre inn i motorrommet hvis nødvendig for å få plass til cooleren.

Skal bruke bred radiator med elvifte og den vil jeg at skal havne der den skal være originalt ca, så jeg slipper å flytte catchtanken og. Da blir intercooleren også skjult noe som er en liten fordel mpt Biltilsynet.

Høres det ut som en plan?

Er interessert i å se andre løsninger og :). Hørte noen nevnte at det er plass til 600x300x76 cooler på biler med AC, men da må man isåfall sette den der intercooleren står originalt på biler uten AC og så sette radiatoren utapå der igjen nærmere motoren. Pga ellers vil den butte mot en del av karrosseristålet som går fra vangen og fremover mot lyktene.

Men da kommer jo uttaka langt borte ved batteriet der og er vel strengt tatt ikke nødvendig med så stor intercooler når kun 45 cm står der mesteparten av luftstrømmen er? Vil vel ikke tape noe særlig effekt på å montere 45x30x7.6 cm intercooler istedet, kanskje heller tjene litt respons?

rogern
02/03/10, 21:46
sandemracing på forumet har akkurat montert cooler i sin 940.
han har ac.
det var en sånn modeltilpassa sak. fikk den på plass der orginale står uten og modde for mye. trur han tok ut bitelitt i frontplata/seksjonen.
sett andre som setter radiator på skrå osv :confused:

ChrML
02/03/10, 22:02
sandemracing på forumet har akkurat montert cooler i sin 940.
han har ac.
det var en sånn modeltilpassa sak. fikk den på plass der orginale står uten og modde for mye. trur han tok ut bitelitt i frontplata/seksjonen.
sett andre som setter radiator på skrå osv :confused:
Men de modeltilpassa har kun 2.5" tilkoblinger som jeg har forstått det. Ønsker 3" hele veien, må nesten ha det når turboen blir såpass mye større som den skal bli ;).

rogern
02/03/10, 22:18
aha stemmer. da vet jeg ikke.
men du klarer deg vel med 2,5" trykkrør?

ChrML
02/03/10, 22:19
aha stemmer. da vet jeg ikke.
men du klarer deg vel med 2,5" trykkrør?
Er det ikke en fordel med 3" mtp senere utbygginger/effekt? Si maks 450 hk en lang stund i fremtiden :).

rogern
02/03/10, 22:25
vet ikke jeg.
er jo hauevis med diskusjoner ang dim på trykkrør.
viker som mange vil ha 3" bare fordi det er stor og ser gromt ut. også kjører de med org snurre.

sikkert ikke no prob med 3" men trur det går fint med 2,5" til 4-500hk.
tenkte det ble enklere for deg mtp coolern.
skal du kjøre org innsug? hvis du skal ha på no custom med 3" gasspjeld el
så er det sikkert fint med 3". hvertfall fra cooler til innsug.
kan jo ha en samco overgang ut fra cooler.

ChrML
02/03/10, 22:29
vet ikke jeg.
er jo hauevis med diskusjoner ang dim på trykkrør.
viker som mange vil ha 3" bare fordi det er stor og ser gromt ut. også kjører de med org snurre.

sikkert ikke no prob med 3" men trur det går fint med 2,5" til 4-500hk.
tenkte det ble enklere for deg mtp coolern.
skal du kjøre org innsug? hvis du skal ha på no custom med 3" gasspjeld el
så er det sikkert fint med 3". hvertfall fra cooler til innsug.
kan jo ha en samco overgang ut fra cooler.
Tror ikke det blir noe stort større problem å bygge 3" cooler. Røranlegget blir jo igrunn veldig simpelt, anslutningene kommer ut der de kommer ut på originale 2.5" AC intercoolern, bare litt lengre ut og at de stikker rett ut istedet for vinklet fremover. Så er det bare å bruke 90 grader silikon der og rett inn på turbo og få vinklet det opp til innsug på en eller annen måte på andre sia :).

Blir nok ikke heftig innsug i første omgang, men greit at alt er klart. Går nok med 2.5" til 4-500 hk, men kan jo hende det blir litt bedre med 3".

Men modeltilpassa intercooler er jo en annen løsning som kan brukes som du sier. Men tror ikke det blir det på denne bilen ;), koster jo dobbelt så mye og.

rogern
02/03/10, 22:32
hvis du får plass til 3" så er det jo greit. trudde kanksje det var litt knot jeg.
sparer jo penger på coolern og ja hvis du får plass til en "universal" sak.
org innsug holder ganske langt. og ser diskret ut.

TeamBørnOut
03/03/10, 06:53
Det er jo ikke akkurat liten plass til en ganske grei intercooler på en volvo 940 med AC. fjern fangern og mye av plasten forran så du ser hvor god plass du har. størst mulig ic er fint. blitt diskutert mange steder og tror de fleste ikke har merka en dritt på responsen. er ikke mye luft som er i en IC i forhold til hva motoren puster i seg.
Hadde stor alu ic på bilen til dama. den hadde jo også AC.

turb00le
03/03/10, 07:06
Det lå en tråd om det på tpc, de beregna vel at 2,5" skulle rekke til 500+ på en b230.
Jeg skal forhåpentligvis snart igang med samme prosjektet, kommer snart en 940 med ac som jeg skla pimpe opp litt og ha som brukis.

TeamBørnOut
03/03/10, 07:12
joda. men 3" fløder bedre :)

ChrML
03/03/10, 08:06
Det er jo ikke akkurat liten plass til en ganske grei intercooler på en volvo 940 med AC. fjern fangern og mye av plasten forran så du ser hvor god plass du har. størst mulig ic er fint. blitt diskutert mange steder og tror de fleste ikke har merka en dritt på responsen. er ikke mye luft som er i en IC i forhold til hva motoren puster i seg.
Hadde stor alu ic på bilen til dama. den hadde jo også AC.
Men er jo ingen vits med en intercooler som er 20 cm breiere enn der det strømmer luft? Dvs 20 cm på baksia lykter osv.. Da blir det jo bare et varmeregister istedet.

Hvis jeg skal ha intercoleren der den sitter originalt på biler med AC så er det ikke så god plass lenger. Pga det brakettene som er sveiset fast i rammevangen på begge sider som blandt annet holder lyktene butter. Mot de går det akkurat med 450x300x76 for å få plass til koblingene (hadde igrunn vært plass til 450x400x76 og hvis de hadde hatt det).

Hvis jeg setter den der radiatoren skulle stått på biler med AC så må radiatoren enda lengre inn i motorrommet, og det vil jeg ikke. Ser jo ikke så tøft ut når intercooleren er nesten like brei som bilen eller. Men da hadde det vært plass til 600x300x76.

TeamBørnOut
03/03/10, 08:18
Må du ha den forbi lyktene da :P
Tenker på i høyde. lett å fikse så man får stoor cooler. det er viktig med kald luft.

ChrML
03/03/10, 08:36
Må du ha den forbi lyktene da :P
Tenker på i høyde. lett å fikse så man får stoor cooler. det er viktig med kald luft.
Ah. I høyde er det god plass til 40 cm. En intercooler som er 450x400x76 med 63 cm mellom koblingene hadde igrunn vært ideellt da. Senteruttak på siden.

TeamBørnOut
03/03/10, 09:01
vi fiksa så intercooleren kom forran orginal festene. da kan du egentlig ha den så lang så den butter i bakken. husker ikke hvor langt ned vi tok den. finner ikke bilder av det heller. men uansett så fjern fangere og plastikk å dritt før du bestiller en cooler. mål å tenk ut hvor stor du får plass til. kald luft er et must :)

A.Finstad
08/03/10, 05:40
gå på nermeste lastebil værksted å spør om dem har byttet noen intercoolere i det siste skjer den i filler og lag deg en du syns passer også får du noen til å lage ende tanker til deg som kan å sveise alu! beste er selvsakt å sveise dette selv hvis man kan, men det er det desverre ikke alle som kan.
jeg sveisa en IC på skolen til en kamerat av meg fra en lastebil cooler som var litt skada å bare kappa vekk den skada delen og lagde noe som passa fint i bilen og sveisa det sammen :p tett var den også å den tålte 2 bar og den går enda, men bare med 1.3 bar :p