PDA

Vis full versjon : Biltema -stålomspunnen bensinslange!(svar fra dsb og videresendt statensvegvesen)



lasse940
15/06/11, 20:01
ADVARSEL!!
Kjøpte biltemas ståomspunnen bensinslange, monterte denne i januar 2011
og bilen stod stille frem til mai 2011.
Merket sterkere og sterkere bensinlukt i bilen da jeg skjekket bensinslangene og ble sjokkert over hvordan de så ut da jeg røsket de ut igjenn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/2002.jpg

Ekren
15/06/11, 20:19
Er du overasket?

lasse940
15/06/11, 20:23
nja he he he... Ville da egentlig tro det var krav til en viss standard når det gjelder sånne varer hverfall :S

Daniel V
16/06/11, 15:17
Det der er faktisk direkte farlig. Håper du har dratt tilbake og sagt ifra?

lasse940
16/06/11, 15:34
Glemte slangen hejmme når jeg var innom der men skal sende de en mail i kveld med bilde!
EDIT: Ja rett og slett livsfarlig kjører minstemann til barnehagen daglig med bilen :S

smugen
16/06/11, 22:20
skjedde det samme med meg, fikk bensinsprut rett i panser og bilen tok fyr. heldigvis var det branslokningsapparat i garasjen.

Ekren
16/06/11, 22:25
Skulle ABSOLUTT ikke vært lov og selge slikt..?

Ola Moen
16/06/11, 23:09
Det har skjedd meg også. med vanlig bensinslange derfra.

lasse940
17/06/11, 05:43
Da har jeg sendt en e-post til biltema ang bensinslangene deres.
Blir spennende å se hva de svarer :)
Her er e-posten jeg sendte de!

Hei
Jeg handlet stålomspunnende bensinslanger med Art.Nr 52-451 hos dere i januar i år(2011).
Disse ble montert på bilen i januar 2011 og bilen ble ikke tatt i bruk før mai i år(2011), etter få mil (150km) begynnte det lukte sterkt bensin ved kjøring.
Begynnte feilsøking etter benisnlekkasje. Da jeg skjekket bensinslangene oppdaget jeg grove sprekker i benisnslangene med Art.Nr 52-451 (bilde av slangens tillstand lagt ved denne e-post).
Dette er rett og slett livsfarlig da denne kunne ha røket og sprutet bensin på varme motordeler som igjenn ville resultert i en alvorlig motorbrann.
Spessielt guffent er det å tenke på at dette kunne ha skjedd da jeg kjører min sønn til/fra barnehagen daglig med bilen.
Håper denne "Oppvekkeren" vill skjerpe deres kvalitetskontroller ved innkjøp av varer fra levrandører.
Vill legge til at det er kunn bensin 98 Oktan min bil går på ikke E85.

Ønsker tilbakemelding på denne e-posten om hva for tilltak dere gjør vedr sikkerhetskontroll.

Modalen
17/06/11, 06:27
Samme her, med helt plain bensinslange.
Bilen stod i ro ca 2mnd etter montering, på den tiden hadde slangen råtnet...

Dette er 3år siden. At de ikke har gjort noe med det ennå er bekymringsverdig.

lasse940
17/06/11, 06:39
ja det er helt utrolig. Kan jo ikke finnes sikkerhets/kvalitetskontroller av varer på biltema!

Ola Moen
17/06/11, 07:16
Er vel en grunn til at det blir kalt Feiltema...

lasse940
17/06/11, 08:26
Svar fra biltema:
Hej,



Vilken butik är det du handlat i?

Alla reklamationer sköts i butikerna, så jag vill sända ditt mail vidare till dem.



Med vänlig hälsning/ Best regards,

lasse940
17/06/11, 08:28
Hei annalena!

Slangene ble kjøpt på biltema skjetten. Men problemet ligger vell ikke hos hvilke butikk slangene er handlet?
Min mening er at problemet ligger hos dere generelt som en butikkkjede og deres kontroller av produkter dere innfører til deres sortiment i butikkene!
en enkelt butikk i deres kjede kan vell ikke stå til ansvar for deres sikkerhets rutiner!
Tror heller dere burde skjerpe deres sikkerhets rutiner betraktelig og tilbakekalle produktet før en alvorlig hendelse intreffer.
Og dere utsettes for et eventuellt søksmål.
Jeg sender ikke denne mail pga. En reklamasjon der jeg ønsker pengene mine tilbake, men som en advarsel om at her kan det intreffe en alvorlig ulykke der menneskeliv kan gå tapt grunnet en vare dere fører i deres sortiment.
Jeg selv føler jeg har hatt en god håndfull flaks at slangen ikke førte til at bensinen antennte, og tørr ikke tenke tanken på hva som kunnet skje om den faktisk hadde anntent når jeg kjørte min sønn på 4 år til barnehagen en morgen!

Ønsker videre oppdatering på hva dere gjør med saken videre!

lasse940
17/06/11, 10:00
kun brukt 98 oktan ingen tilsettning av noe slag!

cossykiller
17/06/11, 10:12
for noe jævla bullshit altså, at de i det hele tatt gir deg et slik svar som ovenfor der, viser jo at personen som svarte ga beng i det, det skulle ikke vært lov og solgt noe slikt i det hele, samma om slangen er morken for den har liggi lenge der, så sku den blitt kasta i søppelet, så uansett så er det noe de bør skjerpe seg på :)

lasse940
17/06/11, 10:26
Så over slangen før jeg monterte den også var ingen tegn til åt gummi var tørr eller sprukket.
Så om de ikke gir meg et bedre svar får jeg legge ut saken personlig i media!

Jan-Einar Jenssen
17/06/11, 10:33
gå til media med denne saken.. er jo rett og slett farlig dette!! har selv kjøpt slik slange hos di. morknet etter 3 uker.. krevde bare pengene tilbake, noe som gikk uten problem..

skkjønner ikke at dem har lov til å selge slikt..

cossykiller
17/06/11, 12:16
rat noen bedrifter (eksempelvis) nordsjøen, og leverandører til nordsjøen skal ha så jævlig strenge krav, men at en bensinslange som dette her, tydeligvis ikke har noen krav til sertifisering eller noe..

kermitt
17/06/11, 12:18
Grunnen til det er at de er dritt lei av ting som ikke funker så de taper penger og da har fått myndighetene på nakken fordi det er rett å slett farlig.

lasse940
17/06/11, 14:04
Fått svar på siste mail.

Hej Lasse

Vi har förståelse för din oro då läckage från bensin kan få stora konsekvenser.

Biltema säljer slangarna i stort antal och vår erfarenhet är att produkten hittills hållit god kvalitet.

Orsaken till att gummit torkar eller till och med smälter är att slangen monterats alltför nära en mycket het del av motorn.

Stålklädseln av slangen kan felaktigt uppfattas som ett värmeskydd vilket det inte är utan istället ett skydd mot nötning.



Vi tar förstås ditt brev på stort allvar och kommer vara särskilt observanta på eventuellt fler felanmälningar.


He he må le litt da de tror jeg har montert slangen nært varme.
Ene biten montert fra tankarmatur til første svivelkobling over bakaksel.
Neste er fra bensinfilter til fuelrail.

smugen
17/06/11, 14:38
er berre og gå til media med dette, ein slik feil kan ende veldig alvorlig. bilen min hadde brent opp hadde det ikkje vert for att eg hadde branslokningapparat veldig nerme, og bilen sto jo i garasjen som er i lag med huset.

lasse940
17/06/11, 16:03
Ja, eneste riktig er å gå ut i media med det for å advare andre mot å bruke disse slangene fra biltema. Tydligvis tar ikke biltema dette alvorlig nok!

Ekren
17/06/11, 17:59
Har samme erfaring fra dem vanlige bensinslangene dem har også.
morkner for ingenting! uten bruk til og med.
Gummiopphengene for eksosanlegg morkner uten bilen har vært i drift engang.

Handler ikke bildeler på biltema lengre.

Men du burde gå til media med dette, det er farlig - det er det ingen tvil om.

Pwrvolvo
18/06/11, 03:04
Prøvde slanger fra biltema i fjor en kort periode. Etter noen mnd der bilen sto mest i ro så de ut som på bilde ditt. Så er vel det som er vanlig levetid på slange fra dem.

Ola Moen
18/06/11, 03:13
Buy cheap, buy twice..

_tormod_
18/06/11, 13:09
Må slenge meg på her. Gjelder ikke bensinslanger, men bremseslanger i de to tilfellene jeg har vært borti. Kundene hadde montert nye slanger foran fra biltema 4-5mnd før eu-kontroll- begge bilene fikk mangel på morkne bremseslanger foran.
Har også prøvd å snakke med de om dette (bare i butikken) men det er ingen som jobber der som har spesielt peiling på bil i det hele tatt, så fant fort ut at det var bortkasta å stå der å snakke til en 17-18åring som burde sittet bak kassa på kiwi.

lasse940
18/06/11, 14:17
Rimelig håpløst å komme noen plass og si fra om ting. Hverfall når man ikke kun ønsker pengene tilbake men også ønsker at de ser nermere på produktet.
Skremmende:eek:

Steffen91
20/06/11, 14:15
thumb's up lasse!
bra folk tar tak i sånt! :mad:

Lightyear
20/06/11, 14:24
Biltema har en håpløst dårlig kvalitet på endel ting, men slik som det er med bensin og bremseslanger så er det jo faktisk livsfarlig å kjøre med og burde vært fjernet fra vareutvalget.. :mad:
Er det ingen offentlige instanser som man kan si fra til om produkter som faktisk er farlige?
Jeg for min del kommer ikke til å kjøpe noe mer bremsedeler enn håndbrekksko fra biltema i fremtiden, har prøvd skiver foran og bak, og selv om de ikke er trafikkfarlige så er det skremmende dårlig kvalitet :eek: Er også skeptisk til andre bildeler fra Tema, og som i tilfellet med bremseskiver så blir det jo ikke billig når en skive er så skeiv at den ikke kan brukes etter bare noen mnd på bilen.

Jan-Einar Jenssen
20/06/11, 14:33
ta kontakt med forbrukerrådet :) og sette dem på saken. da blir det nok snart fjernet fra butikkene, hvis dem ikke kan garantere for sikkerheten når det gjelder slike deler

lasse940
20/06/11, 15:06
Mail sendt til forbrukerrådet!


I vinter kjøpte jeg bensinslange fra biltema. Dette ble montert på i januar 2011 og bilen ble ikke tatt i bruk før mai 2011.
Kjørte tilsammen 150 km da det begynte lukte sterkt bensin inni bilen, begynnte feilsøke dette og fant da til min store sjokk at bensinslangen var full av sprekker hele veien og lekket bensin.
Jeg henvendte meg til biltema's kunde behandlig og oppfordret de i å se nermere på saken da dette rett og slett er livsfarlig. Fikk tilbake melding om at de har solgt veldig mye av de slangene og ikke fått negativ tilbakemelding på disse. Etter jeg la ut en advarsels tråd på volvo car club norway's forum var det fler som hadde liknende erfaring med samme bensinslanger.
Hvordan er reglene vedrørende kavalitet på varer som dette?
Føler jeg ikke bare kan godta svaret jeg fikk av biltema "Vi skal følge etter på klager ang.Våre bensinslanger".
Vedlagt følger et bilde av sprekkene i bensinslange!

Jan-Einar Jenssen
20/06/11, 15:11
vil tro dem kommer med et mere fornuftig svar enn biltema :)

Lightyear
20/06/11, 15:15
Hvis andre har konkrete erfaringer med samme produkt så hjelper det helt sikkert at de også sender inn dette til "Rådet". Fint om slike elendige og farlige varer fjernes fra hyllene..
Hvordan ville evt. erstatningskrav mot Feiltema ved skader vært? Kan jo i verste fall brenne opp både bil og mennesker med slik kvalitet :(

lasse940
20/06/11, 15:44
Hvis andre har konkrete erfaringer med samme produkt så hjelper det helt sikkert at de også sender inn dette til "Rådet". Fint om slike elendige og farlige varer fjernes fra hyllene..
Hvordan ville evt. erstatningskrav mot Feiltema ved skader vært? Kan jo i verste fall brenne opp både bil og mennesker med slik kvalitet :(
Ang. Erstattnings krav vill nok biltema påstått at bensinslangen var montert "feil" altså for nære en varmekilde, som de skrev i mitt siste svar fra bilteme litt lengre opp i tråden her. Jeg monterte selvsagt slangen der den ligger normalt fra bensinfilter og opp til fuelrail, og fra armatur til første svivvel kobling over bakaksel. slangene så feilfrie ut da de ble montert så helt klart de ikke tålte bensin/trykk og varmeveksling vi har i vårt klima her i skandinavia!
Blir spennende å se hva "rådet" svarer på min mail.
Så om dere andre som har liknende erfaring kan sende de en mail så hadde jo det vert kjempe bra :)
Tenkte også jeg skulle kjøpe 1meter tilsvarende slange og legge på et glass med bensin og se hvordan den tålte det!
Har tatt vare på alle slangene som morknet så jeg har konkret bevis å legge frem :)

Kodja
21/06/11, 14:16
gå til media som folk sier ja. glad jeg kjøpte bensinslanger og rør hos Tess jeg :) får håpe det holder bedre...

Kodja
21/06/11, 14:18
men det er ingen som jobber der som har spesielt peiling på bil i det hele tatt, så fant fort ut at det var bortkasta å stå der å snakke til en 17-18åring som burde sittet bak kassa på kiwi.

17åringer har ikke lov å sitte i kassa på kiwi om det selges tobakk å alkohol heller... så de må nok fint vaske kopper hjemme hos mor ;p

Christian
21/06/11, 14:27
Jo. :)

lasse940
21/06/11, 15:37
Da fikk jeg i dag en litt mer "seriøs" svar fra biltema om at de nå sender saken videre til produktavdelingen.
Legger ved hele henvendelsen til biltema Her så det blir litt mer oversiktlig.

Hei
Jeg handlet stålomspunnende bensinslanger med Art.Nr 52-451 hos dere i januar i år(2011).
Disse ble montert på bilen i januar 2011 og bilen ble ikke tatt i bruk før mai i år(2011), etter få mil (150km) begynnte det lukte sterkt bensin ved kjøring.
Begynnte feilsøking etter benisnlekkasje. Da jeg skjekket bensinslangene oppdaget jeg grove sprekker i benisnslangene med Art.Nr 52-451 (bilde av slangens tillstand lagt ved denne e-post).
Dette er rett og slett livsfarlig da denne kunne ha røket og sprutet bensin på varme motordeler som igjenn ville resultert i en alvorlig motorbrann.
Spessielt guffent er det å tenke på at dette kunne ha skjedd da jeg kjører min sønn til/fra barnehagen daglig med bilen.
Håper denne "Oppvekkeren" vill skjerpe deres kvalitetskontroller ved innkjøp av varer fra levrandører.
Vill legge til at det er kunn bensin 98 Oktan min bil går på ikke E85.

Ønsker tilbakemelding på denne e-posten om hva for tilltak dere gjør vedr sikkerhetskontroll.

Hej,



Vilken butik är det du handlat i?

Alla reklamationer sköts i butikerna, så jag vill sända ditt mail vidare till dem.



Med vänlig hälsning/ Best regards,

Hei annalena!

Slangene ble kjøpt på biltema skjetten. Men problemet ligger vell ikke hos hvilke butikk slangene er handlet?
Min mening er at problemet ligger hos dere generelt som en butikkkjede og deres kontroller av produkter dere innfører til deres sortiment i butikkene!
en enkelt butikk i deres kjede kan vell ikke stå til ansvar for deres sikkerhets rutiner!
Tror heller dere burde skjerpe deres sikkerhets rutiner betraktelig og tilbakekalle produktet før en alvorlig hendelse intreffer.
Og dere utsettes for et eventuellt søksmål.
Jeg sender ikke denne mail pga. En reklamasjon der jeg ønsker pengene mine tilbake, men som en advarsel om at her kan det intreffe en alvorlig ulykke der menneskeliv kan gå tapt grunnet en vare dere fører i deres sortiment.
Jeg selv føler jeg har hatt en god håndfull flaks at slangen ikke førte til at bensinen antennte, og tørr ikke tenke tanken på hva som kunnet skje om den faktisk hadde anntent når jeg kjørte min sønn på 4 år til barnehagen en morgen!

Ønsker videre oppdatering på hva dere gjøre med saken videre!

Hej Lasse

Vi har förståelse för din oro då läckage från bensin kan få stora konsekvenser.

Biltema säljer slangarna i stort antal och vår erfarenhet är att produkten hittills hållit god kvalitet.

Orsaken till att gummit torkar eller till och med smälter är att slangen monterats alltför nära en mycket het del av motorn.

Stålklädseln av slangen kan felaktigt uppfattas som ett värmeskydd vilket det inte är utan istället ett skydd mot nötning.



Vi tar förstås ditt brev på stort allvar och kommer vara särskilt observanta på eventuellt fler felanmälningar.

Hei.
Slangen er montert der den skal ligge originalt på en volvo 945, Altså på motsatt side av eksos. Slangen ble montert fra bensinfilter midt under bilen ca og frem til fuelrail. Ble også montert slange fra tankarmatur til første kobling over bakaxel.
Så ingen av slangene er utsatt for høye tempraturer. slangene så også uskadd ut da de ble montert.

Hej Lasse

Tack så mycket för den förtydligande informationen, eftersom monteringen är utförd på korrekt sätt vidarebefordrar vi din information till vår produktavdelning.

Där tar man hänsyn till denna i uppföljningen av produkten.

Så da får man bare håpe de trekker tilbake bensinslangene og neste gang er nøyere på kvalitetskontroll av varer de tar inn.

lasse940
21/06/11, 16:02
Da fikk jeg svar fra forbrukerrådet!

Takk for henvendelsen.

Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer
på hvilke rettigheter du har.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:
a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde,
kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil
være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om
varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med
sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.
Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din
side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som
skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså
ditt eget ansvar.

b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til
selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager
innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og
selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister
for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt.
Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen.
Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn
to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler,
radio/tv-apparat, mobiltelefon og byggevarer.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:

1. Holde kjøpesummen tilbake, eller
2. Reparasjon, eller
3. Ny vare, eller
4. Prisavslag, eller
5. Heving av kjøpet, og/eller
6. Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren
selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er
begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er
umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører
selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at
dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene, må
du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. I øvrige tilfeller vil det
bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for
selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig
dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og
det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra
at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er
rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med
lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med
vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som
hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller
samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag
tilsvarende reduksjonen i varens verdi.
Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å
heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale
tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte
på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve
erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du
plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.


Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/reklamere?
Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke
kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til
selgeren.
Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og
eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no –
http://forbrukerportalen.no/klageguide

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

Svar tilbake!
Hei marianne!

Har ikke hatt noen probemer ved selve reklamasjonen på varen.
Saken er den at varen umulig kan oppfylle sikkerhetskravene gitt av myndighetene da bensinslangen ikke tåler bensin og sprekker, noe som kan resultere i en alvorlig ulykke da "bensinspruten" fra slangen kan treffe varm eksos/motor og antenne!
Nå vet ikke jeg hva sikkerhetskrav myndighetene stiller til bensinslanger, ei heller hvor jeg skal henvende meg for å få denne varen til å bli tilbakekalt og ikke solgt over disk lengre, da produktet er rett og slett livsfarlig!

lasse940
22/06/11, 20:24
Da fikk jeg svar fra forbrukerrådet!

Takk for henvendelsen.

Forbrukerrådet kan dessverre ikke gi konkrete råd eller behandle saker som
ligger utenfor Forbrukertvistutvalgets (FTU) myndighet. FTU behandler
forbrukertvister etter kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven,
håndverkertjenesteloven og angrerettloven.

Det er mulig Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap kan være rette
instans for slikt. Du finner de her: http://www.dsb.no

Håper det kan være til hjelp.

Med hilsen
Mariann Karstensen

Har nå sendt mail til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap!

Hei!

I vinter kjøpte jeg bensinslange fra biltema med Art.Nr 52-451. Dette ble montert på i januar 2011 og bilen ble ikke tatt i bruk før mai 2011.
Kjørte tilsammen 150 km da det begynte lukte sterkt bensin inni bilen, begynnte feilsøke dette og fant da til min store sjokk at bensinslangen var full av sprekker hele veien og lekket bensin. Slangene ble montert riktig på, der de originalt er montert på en volvo 945. Bilen er heller ikke kjørt på annet en 98 Oktan.
Jeg henvendte meg til biltema's kunde behandlig og oppfordret de i å se nermere på saken da dette rett og slett er livsfarlig. Fikk tilbake melding om at de har solgt veldig mye av de slangene og ikke fått negativ tilbakemelding på disse. Etter jeg la ut en advarsels tråd på volvo car club norway's forum var det fler som hadde liknende erfaring med samme bensinslanger.
Hvordan er reglene vedrørende kvalitet på varer som dette?

Føler jeg ikke bare kan godta svaret jeg fikk av biltema "Vi skal følge etter på klager ang.Våre bensinslanger".

Vedlagt følger et bilde av sprekkene i bensinslange!


Så får man bare håpe dette fører frem :D

Sebbe
22/06/11, 20:35
opplevde det samme på min bil med vanlig bensinslange, den sprakk heldighvis inni tanken mellom pumpa og armaturet så bensinen kom ingen vei, men jeg mista jo bensintrykket og måtte taues hjem, utrolig irriterende. denne slangen hadde ikke stått på bilen mer enn ett par uker, men hadde ligget i garasjen i ett år kansje. har slanger fra hydroscan nå :)

Kodja
22/06/11, 20:55
Jo. :)

? femtgn

Lightyear
24/06/11, 22:44
? femtgn

1: J
2: o
3: .
4: :
5: )

;)

paal-andre
24/06/11, 23:25
hmm. kjenner jeg nå er skeptisk. kjøpte vanlige 8mm bensinslange på biltema nå i dag pga en lekasje.. kanskje ikke bytte ut den med biltema slange likevel ?=P

lasse940
25/06/11, 06:45
Jeg ville ikke stolt på slangen hverfall ;)
Om du velger å montere den burde du sjekke slangen daglig/flere ganger om dagen for å være sikker ;)
Ville heller brukt lit mer penger og kjøpt en på tess eller lignende :)

Jan-Einar Jenssen
25/06/11, 09:07
biltema bodø har satt salgsstopp på stålomspunnende bremseslanger og bensinslanger intill videre etter beskjed fra ledelsen. så ser nå ut til at biltema prøver å gjøre noe med saken. var der i går å pratet med dem, og det var visst et ganske høyt antall persjoner som har vert å reklamert på disse produktene..

lasse940
25/06/11, 09:45
Jøss ikke dårlig kanskje biltema virkelig undersøkte saken og stoppet salget etter jeg mailet med de :D

Jan-Einar Jenssen
25/06/11, 09:49
mulig mulig :) var visst over 100stk som hadde klaget på dette :eek:
så da er det vel på tide at det skjer noe.

lasse940
25/06/11, 09:56
Åh steike og jeg fikk til svar at de solgte mange av de og ingen negativ tilbakemelding :eek:

SirKim
25/06/11, 10:23
at en bensinslange skal tåle bensin er en selvfølge! Når den ikke tåler bensin er det bare å få det bort fra markedet! Enkelt å greit!

Blir det samme som om ringnes skulle solgt imsdal vann på ikke-vanntette flasker...

paal-andre
25/06/11, 10:23
var maasse drivstoffslangerslanger på biltema på kolbotn når jeg handla i går. ingen som sa noe til meg der :P ikke kommet rundt i hele landet enda tydeligvis

Jan-Einar Jenssen
25/06/11, 10:27
Åh steike og jeg fikk til svar at de solgte mange av de og ingen negativ tilbakemelding :eek:

var dette en ansatt der sa til meg. har en følelse av at det ikke skulle komme ut.. for da jeg spurte ledelsen, så hadde di aldri hørt om dette. men bekrefta at di holder tilbake salg av disse produkter. så dem sa vel litt mot seg selv da :rolleyes:

Jan-Einar Jenssen
25/06/11, 10:31
var maasse drivstoffslangerslanger på biltema på kolbotn når jeg handla i går. ingen som sa noe til meg der :P ikke kommet rundt i hele landet enda tydeligvis

va masse i hylla på bilteman her og, men da jeg skulle kjøpe slangen fikk jeg beskjed om at denne var defekt og ikke til sals.

og biltema fauske som er i nabobyen 6 mil unna, fikk jeg kjøpt begge disse produktene. så er nok ikke alle plasser det har skjedd noe

lasse940
25/06/11, 10:40
Får håpe biltema i hele landet stopper salget av de.. Kan jo hende de har blitt konntaktet av beredskap og sikkerhet jeg mailet også!

Jan-Einar Jenssen
25/06/11, 10:42
satser på at di får bort sjiten ja.

lasse940
21/07/11, 10:35
Svar fra DSB!

Takk for melding om drivstoffslange fra BILTEMA.



Du skriver at det gjelder en bensinslange fra biltema med Art.Nr 52-451. Dette er et bensinrør i kopper i følge Bilteamas nettside, men du mener kanskje 52-4004 som er en stålomspunnet drivstoffslange slik bildet du legger ved kan tyde på: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Slange/Bensin/Drivstoffslange1/





DSB er ikke eksperter på slike produkter, men antar at de skal testes etter ISO standard 7840 A1.

Du skriver ingen ting om hvor høy temperatur den armerte drivstoffslangen ble utsatt for. Dette er nyttig for oss å vite for å gå videre med saken.



Vi tar omgående kontakt med Biltema for å forespørre om dokumentasjon for dette produktet (art. nr.: 52403, 52404, 52405).

Kopi av Epost sendt til statens vegvesen!
Saken videresendes til Statens Vegvesen siden dette åpenbart er en bensinslange ment for bil.




DSB har fått inn en bekymringsmelding fra Volvo Car Club Norway/Lasse Fagernes som gjelder en bensinslange fra biltema med Art.Nr 52-451. Dette er et bensinrør i kopper i følge Bilteamas nettside, men det er trolig art. nr. 52-4004 (art. nr.: 52403, 52404, 52405) som er en ”stålomspunnet drivstoffslange” slik bildet vedlagt fra Fagernes kan tyde på: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Slange/Bensin/Drivstoffslange1/





ISO standard 7840 A1 er trolig en relevant standard.

Fagernes skriver ingen ting om hvor høy temperatur den armerte drivstoffslangen ble utsatt for.




Steinar Tegneby
senioringeniør

Produkter og forbrukertjenester

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DIREKTORATET FOR SAMFUNNSSIKKERHET OG BEREDSKAP (DSB)

Rambergveien 9

Postboks 2014, 3103 Tønsberg

E-post Steinar.Tegneby@dsb.no

postmottak@dsb.no

Telefon (+47) 33 41 26 58

Mobil

www.dsb.no



Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar

Krissmp
21/07/11, 13:35
Bra du tar deg tid til dette;)

lasse940
24/07/11, 09:37
Har gitt DSB et mer utfyllende svar ang. montering og hvilke type slange det er snakk om!
Hei steinar
Er bensinslange av typen stålomspunnen 8mm
Fra biltema det er snakk om.
Slangen ble også montert på motsatt side av eksos. Eneste sted de har blitt utsatt for varme over normal temp er ved fuelrail der er det ca 60 grader ved motor.


Fikk dette svaret tilbake!

Ja, det burde gi Biltema Norge, Biltema Nordic, Arbeidstilsynet og Konsumentverket i Sverige et klart svar på hvilket produkt det er snakk om.

God helg og kjør forsiktig!


STEINAR TEGNEBY
senioringeniør
Produkter og forbrukertjenester
-------------------------------------
DIREKTORATET FOR SAMFUNNSSIKKERHET OG BEREDSKAP (DSB)
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

turb00le
25/07/11, 05:29
Jeg har brukt de slangene der, bare uten stålstrømpe, til vakumslanger.
Etter ca 2 uker så fikk jeg plutselig ganske skaplig med ladetrykk. Poppa panseret og da hadde slangen rett og slett gått i to.
Så ut som den morkne du har på bildet.
Bensinslangene er dårlige, de som er påtenkt vakumslanger er enda dårligere.
Måtte bytte ut ett par slanger med gamle vindusspylerslanger fra en 79mod datsun cherry og de holder enda uten tegn til morken gummi.

Sebbe
25/07/11, 16:51
Jeg har brukt de slangene der, bare uten stålstrømpe, til vakumslanger.
Etter ca 2 uker så fikk jeg plutselig ganske skaplig med ladetrykk. Poppa panseret og da hadde slangen rett og slett gått i to.
Så ut som den morkne du har på bildet.
Bensinslangene er dårlige, de som er påtenkt vakumslanger er enda dårligere.
Måtte bytte ut ett par slanger med gamle vindusspylerslanger fra en 79mod datsun cherry og de holder enda uten tegn til morken gummi.
er jo ikke så rart den sprekker om du tar av stålkappa på den

lasse940
29/07/11, 08:00
Da har jeg fått svar fra vegvesenet om et par spørrsmål ang slangen, hvilke biltema butikk den ble handlet og om mitt navn kan bli nevnt i saken med biltema, noe jeg ikke hadde invendinger mot.
Så blir spennende å se hva saken bringer videre.

Tarell
29/07/11, 09:25
Bare hold oss oppdatert.
Spennende dette.

Thomas242
29/07/11, 09:44
En av gutta kjøpte slange mellom torpedovegg og varmeapparat til en 242 på biltema. Slangen revna på langs under kjøring så han fikk kokende vann utover begge føttene og ganske stygge brannskader.

Slangen som skulle være armert hadde ikke spor av armering.....

Man får som regel det man betaler for.

Tarell
29/07/11, 09:59
Auch!!!!
Det er heller lite bra når slikt skjer....

lasse940
29/07/11, 11:44
Oppdaterer fortløpende etter som jeg får beskjeder videre i saken. Usj selvom man betaler en liten summ for produktet skal slike varer følge foreskriftene som er gitt.

cossykiller
07/08/11, 14:41
Oppdaterer fortløpende etter som jeg får beskjeder videre i saken. Usj selvom man betaler en liten summ for produktet skal slike varer følge foreskriftene som er gitt.

herlig at du tar tak i det, istedenfor og drite i det og kjøpe det et annet sted :)

larrizz
08/08/11, 18:00
Slangen er trukket tilbake

lasse940
09/08/11, 08:36
Så bra :) ikke fått noe tilbakemelding fra vegvesenet eller dsb ennå. Hvordan har du fått vite d er trukket tilbake?
Er hvertfall veldig bra de ikke selges lngre :) da var ikke tiden jeg har brukt vært forgjeves :D

larrizz
12/08/11, 20:26
Så bra :) ikke fått noe tilbakemelding fra vegvesenet eller dsb ennå. Hvordan har du fått vite d er trukket tilbake?
Er hvertfall veldig bra de ikke selges lngre :) da var ikke tiden jeg har brukt vært forgjeves :D

nei jobber på en biltema, så jeg så dem vart tatt ut til test

wilecat
16/08/11, 17:23
At denne bilen i saken bare ble fylt 98 på, er egentlig ganske urovekkende, da dagens 95 oktan inneholder bioetanol, som jo tørker ut sånne slanger enda mer..
Godt det ble trukket tilbake da..

Janne
24/07/13, 13:37
Nu är slangen tillbaka på marknaden till nedsatt pris..De ska väl tömma lagret..

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffslange/Drivstoffslange-524003/

ArneR
25/07/13, 14:54
Da synes jeg de burde blitt gjort oppmerksomme på at produktet ikke skal selges, men destrueres. Selv om de taper penger på det, er det uansett bedre enn dårlig pr og evt. søksmål.

lasse940
31/08/13, 12:40
Helt klart burde de blitt destruert.. skal gjøre dsb oppmerksom på at de er tilbake i sortimentet ril redusert pris!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

jacobsen
03/10/13, 15:38
Noen som har tatt på dette med Biltema/DSB/forbrukerrådet, at de har kommet tilbake?

Edit..ser nå at linken/artikkelen er borte