PDA

Vis full versjon : Funderinger rundt kamaksel valg b230 8v turbo



Holck
14/06/11, 20:55
Hei

Lurte på om noen har noen ideer/funderinger på kamaksel valg til dette motoroppsettet:

B230FK Blokk 96,3 borr
531 topp uporta/urørt
8:1 i komp
Skal gå på 98 oktan handels bensin
Original fk innsug
940 grenrør portet til T3 størrelse ved flens til turbo
Garrett GT3076R med A/R 0.82 på eksoshus
Autronic SM4 styring

Har en Gruppe a T5 "race" kam(SAM) som jeg har kjørt med i gamle motorn, hadde tenkt å bruke denne men få den omslipt på innsug nockene for å få mere fart i sakene. Har sett flere 16v turbo motorer som kjører med slapp eksos kam/hissig innsug kam med veldig godt resultat, disse har da korte originale støpejerns turbogrenrør som 940 genrøret.
Alle svar mottas med takk!

Knallert
19/06/11, 16:05
En 531 tåler vel endel mer løft på innsug og eksos enn hva t5 race leverer, men virker som flødet på en uporta 531 stanser litt opp etter +12mm.
Blir bortkastet med mer løft hvis lufta slipper i den minste radien i kanalen og bare skaper mere turbulens.
Så med en uportet 531 så funker det med rundt 12mm løft.
Da det kan virke som Volvo lagde den for funke "optimalt" med det. Hvis man ser på kammene de blir levert med hvertfall.

En 16 ventilers volvotopp har veldig gode eksoskanaler i motsetning til 8v og der har det lite for seg å øke løftet osv. (Sef. avhengig av hvilken effekt man sikter etter)

Vet ikke hvor mye mottrykk turbinen i turboen vil gi (finnes vel to størrelser også)
Men T5 har jo lite overlap (116,5') for å tyne små turbiner (Grp.A 48mm)maks uten å få for mye eksos i retur inn i forbrenningsrom.
Nå vet jo ikke jeg hvor mye løft du skal slipe frem ekstra på kammen din eller om overlapen vil bli påvirket nevneverdig.


Så kanskje en k eller d kam med større overlap og durasjon eller en annen tilsvarende litt hvassere spesialkam.

Holck
20/06/11, 18:24
Takk for svar!

Det er den største eksos turbin( 60mm/84 trim) jeg tenkte å kjøre med, for å prøve å holde ned baktrykket så mye som mulig, da i kominasjon med A/R 0.82 eksoshuset.
Hvis jeg eventuelt skulle slipt fram en spesial kam, noen forslag da?

Knallert
20/06/11, 19:37
Jeg kjøpte en kam etter min setup (samme turbo som deg) men med portet 531 og større ventiler,annet innsug og grenrør.

Den har en effektiv durasjon på 284grader ved 0.40mm ventilspill.
112 grader overlap
straks over 12mm ventilløft

Ikke den kammen som gir mest bunndrag kanskje (ca.2800-7500rpm),men bygger man først på 405/531 så er vel det vel like greit å utnytte kanalstørrelsen.

Litt mildere kam og en 530 er kanskje mere bruksvennlig til daglig.

Holck
20/06/11, 20:08
Takk igjen!

Dette blir en "løps motor", men jeg vil gjerne ha så tidlig ladetrykk som mulig, dette blir jo alltid et kompromiss men med det registeret du skrev opp 2800-7500 er jo veldig bra, det hadde jeg vært veldig fornøyd med.
Hmmm, ikke et lett valg, hadde vært morsomt å sett hvordan det gikk ved bare å slipe om T5 kammen til 12mm løft på alle nockene kanskje, fått på litt mere durasjon men beholdt overlappet (116,5)

Knallert
20/06/11, 20:33
Kammen sine egenskaper som dikterer registeret jeg skrev.

Kan sikkert fungere bra med en omslipt t5 kam,kamsliperen vet sikkert hvilke egenskaper kammen vil få etter omsliping.
Men fungerer bedre om motoren får puste skikkelig når man først setter på en litt større turbin.

Turbosystemet er vel så viktig (turbo,grenrør,wastegateopplegg og veldimensjonert eksosanlegg osv.)
Kan sikkert få positivt ladd relativt tidlig 1800-1900rpm men begynner ikke å dra på litt før rundt 3000rpm og fullt trykk ved ca.4000rpm.

Helst et kurant grenrør og et must med stor ekstern wastegate styrt med mottrykk, enten elektronisk med ventil/ecu eller en man. justerbar trykkventil (industrikvalitet) :)

Så blir det til at man porter toppen og setter på annet innsug med uttregnede lengder på runners osv osv.... :D

Holck
20/06/11, 20:53
Hehe:D, det fins ikke grenser for hva man kan finne på;), men mangler jo selvfølgelig disse berømte penga. Blir nok omsliping for min del, er nok det "billigste" alternativet.
Hvilken effekt ble det i motorn din a? 400-450 hk?

Knallert
20/06/11, 21:05
Ble ikke bremset før den ble forsøkt stjålet/herpa,så den ble stallsatt.
Ulempen er at stallen er litt langt unna og at det virker vanskelig å finne et sted å skru nærmere Oslo. Skru på jobben medfører at den ikke kan bli stående også,litt kjedelig situasjon.

90% dutycycle på Siemens deca 55lbs/h (innstilt på 3,5 bar uten vaakum) ved1,5bar ladetrykk (98oktan)
Gir vel en pekepinn bare,men den drar da på rimelig godt :)

Blir større dyser en pumpe til og E85 før evt. bremsing.

Holck
20/06/11, 21:23
Hehe, bør få lagt litt lakriser med det der ja:D. Blir vel enda bedre med E85 og sintere tenning også kan jeg tenke meg;).
Vi får se hvordan "budget" bygge mitt går, blir om ikke annet spennende:p.
Lykke til!

Knallert
20/06/11, 21:42
takk for det.

Blir nok fornøyd du også får man håpe :)

Holck
20/06/11, 21:57
Håper virkelig det, har gått mange kr allerede;).
Var egentlig veldig fornøyd med gamle motorn, ET sprut, T3/T4 hybrid, viking chip og da T5 kammen. Gikk helt greit det på 0,7 bar, men den likte ikke at trykket "hoppet" til 1,1bar:D. Etter 6000 rpm fikk den ikke nok bensin, uansett hva jeg gjorde, AFR skøyt i været. Fant ihvertfall grensen til det sprutet:D.