PDA

Vis full versjon : hydraulikk turslange står farlig nerme eksos! tips?



gnilrE
14/06/11, 19:46
Den skal tåle varme sa han som pressa den men aner ikke hvem klasse den er, men ligger på down pipen min har eksos bandage så blir jo ikke direkte stål på slangen men vil ha noe uttapå slangen, noen som har noe tips? Eller noen som har vert borti den strømpa til hydroscand? Og hvor dyr den er pr. meter? :)

Mvh

Ekren
15/06/11, 18:58
Hvorfor laga du den ikke lengre så du fikk den bort fra varme steder med engang?

gnilrE
15/06/11, 19:05
Regna ut hvor den skulle ligge men var ett eller annet som var i veien så fikk ikke lagt den der!. Men mulig jeg skal prøve og fløtte den litt, men har jeg ikke direkte varme på den så smelter den jo ikke på samme måten! :)

Øyvind G
15/06/11, 19:37
rund slangen kan du bruke sveise teppet. ser ikke så fint ut da, men det hjelper en god del.

eller, så kan du lage et varmeskjold på eksosen. dette hjelper også en god del og ser bedre ut enn sveiseteppe hvis du lager det litt ordentlig.

eventuelt gå for begge løsningene.

gnilrE
15/06/11, 22:00
Hørtes ikke dumt ut det du sier der! men sveise teppe? hva er det? og hva koster noe sånt? :)

Øyvind G
15/06/11, 22:04
veit ikke hva det koster og veit heller ikke det egentlige navnet på det. det er et brannsikkert teppe som man dekker ting til med når man skal sveise (for å feskytte mot sprut osv).

i mange tilfeller er dette teppet blankt som aluminiumsfolie, men veit også det finnes i blått (har det på jobben nå. det vi hadde før var blankt)

mulig biltema har dette? eller så har de det nok på butikker som selger sveise utstyr.

edit:

her fant jeg noen som selger:

http://www.frimann.no/main.aspx?page=article&artno=8300

Trond D.
17/06/11, 20:48
kjenner du en som er sveiser så får han tak i det gratis, sveise duk\brann duk. Vi har iallefall pallevis med det på jobb :p

gnilrE
17/06/11, 21:13
Fillern kjenner ingen som sveiser nei :(, Men var jo ikke det dyreste man kan kjøpe så er jo litt mere positivt da :)

kermitt
17/06/11, 21:27
Har sånne på jobb, 3-4 containere med det. De har det på tools. En ting å være obs på med disse teppene er at de tåler sprut, og de tåler 5-6++ grader stråle varme. men noe mer enn det som f.eks flammer, glødende metall osv. Så smuldrer det opp og blir som navle lo. Så å legge de mot manifold og turbo er nok ikke ideelt. Finnes strømper du kan tre uten på av sånn stoff ment for formålet.

Så på Linken og må si at min praktiske erfaring stemmer ikke med produkt beskrivelsen :p

Øyvind G
17/06/11, 21:40
du pakker jo ikke inn eksosrøret/manifolden/turboen. du pakker inn slangen.

gnilrE
17/06/11, 21:41
Aha, ja har vert inne på hydroscand sine sider (fordi jeg bor nærme) og dem selger strømpe som skal være til dette formålet. Det står på nette om den:

Pyrojacket er en beskyttelseslange
for slanger og kabler. Når slanger skal
lede varme medier fungerer Pyrojacket
som isolasjon. Slangen har innvendig
vevd glassfiber og utvendig silikon
gummi. Pyrosil tape brukes i overgang
mellom Pyrojacket og slange.
Temp. omr. -65°C - +260°C
Temporært (15 min.) + 1090°C

Mulig jeg har misforstått men, kan vell tåle varme utenifra også! :)

kermitt
17/06/11, 22:04
du pakker jo ikke inn eksosrøret/manifolden/turboen. du pakker inn slangen.

Såklart. Men de er ikke få fantastiske som beskrivelsen på linken. bare en liten touch med sprut fra skjærebrenner så er det grå og smuldrete.

Stikk innom hydroscand og forklar dem ;) Tviler på at den der fungerer like bra om du bruker den motsatt.

Øyvind G
17/06/11, 22:10
enig i det du sier, men det er verdt et forsøk :)

ville også lagd noen varmeskjold. det gjør utrulig mye det også.

på banebilen som jeg og martin bygger sammen så har vi sånt "sveiseteppe" rundt oljereturslangen til turboen og vi har også lagd varmeskjold. har ikke fått kjørt så mye med den bilen enda, men det har gått fint til nå (kjørte litt på rudskogen ifjord nårr VCCN hadde banetreff der).

har desverre ingen bilder av dette tilgjengelig nå.

Ola Moen
18/06/11, 01:19
Mine slanger har ligget 2 cm fra downpipe'n i et år nå. ikke skjedd noe med dem. i begynnelsen lå den ene litt inntil downpipe, og det ble et lite brannmerke i yttre belegget. men den tålte det helt fint. De hydraulikkslangene tåler mye:) men for all del, da på ei strømpe:)

http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/DSC01927.jpg

gnilrE
18/06/11, 08:39
Godt og høre at de tåler litt :), ja min ligger helt innpå DP men har eksos bandage den står imot på eksosen, men Må vell få ei strømpe av noe slag eller lage meg ett eller annet som gjør jeg får den litt bort hvertfall da :)

Ola Moen
18/06/11, 20:03
Har ikke brukt bandasje jeg. Det er ikke det på orginalbiler, så da ser jeg ikke helt hensikten med det på en orginalbil heller:) De slangene tåler mye. Hydraulikkolje blir veldig varm i et hydraulikkanlegg, og det slangene tåler over 180 bar trykk, så det skal mye til om standardpumpa di sprenger den slangen ihvertfall:) Jeg har brukt hydraulikkslanger til filterflytter og oljetrykkslange til turbo. det funker gull:)

gnilrE
18/06/11, 21:21
Har ikke brukt bandasje jeg. Det er ikke det på orginalbiler, så da ser jeg ikke helt hensikten med det på en orginalbil heller:) De slangene tåler mye. Hydraulikkolje blir veldig varm i et hydraulikkanlegg, og det slangene tåler over 180 bar trykk, så det skal mye til om standardpumpa di sprenger den slangen ihvertfall:) Jeg har brukt hydraulikkslanger til filterflytter og oljetrykkslange til turbo. det funker gull:)

Hadde på Eksos bandage fordi jeg bytta turbo, og da ble downpipen en del koretere. Så da la jeg på bandage ned og for at sveisen er ikke den peneste. Hva skal man forlange. Men ja skal Sjekke ut litt har ikke skjedd noe enda. så vi får se :)

Ola Moen
18/06/11, 22:08
Hehe:) har sveiset jeg også:) men skal ikke dra pokaler på Downpipe'n min:p