PDA

Vis full versjon : Ekstremt ripeømfintlig klarlakk, hva kan det skyldes?



volvoRsport
02/03/10, 18:14
Noen som vet hva det kan skyldes at klarlakken på bilen min er så ekstremt ripeømfintlig? Bare man sveiper lett over med en myk mikrofiberklut blir det masse stygge striper som ser ut som et helvete i sollys (er kun synlig i sollys eller annen konsentrert lyskilde). Man kan på ingen måte berøre lakken fysisk før det blir striper, er kjedelig å gå over med DA/ekstentermaskin etter hver vask for å få de bort, må også bruke det for å "buffe" av bilen etter voks/polering :rolleyes:. Bilen ble lakkert for 1,5 år siden, lakken som ble brukt er Standox.

Noen lakkere/folk med peiling som har noen formening om hva det kan være?

ChrML
02/03/10, 18:22
Noen som vet hva det kan skyldes at klarlakken på bilen min er så ekstremt ripeømfintlig? Bare man sveiper lett over med en myk mikrofiberklut blir det masse stygge striper som ser ut som et helvete i sollys (er kun synlig i sollys eller annen konsentrert lyskilde). Man kan på ingen måte berøre lakken fysisk før det blir striper, er kjedelig å gå over med DA/ekstentermaskin etter hver vask for å få de bort, må også bruke det for å "buffe" av bilen etter voks/polering :rolleyes:. Bilen ble lakkert for 1,5 år siden, lakken som ble brukt er Standox.

Noen lakkere/folk med peiling som har noen formening om hva det kan være?
Lakken min er også sånn. Skal ikke mye til for å lage små overflateriper som må poleres bort akkurat, men kanskje ikke fullt så ille som du sier. Det er vannbasert originallakk.

Vannbaserte lakken er fin den og bilen holder seg jævlig blank, men blir så fort overflateriper i den.

volvoRsport
02/03/10, 18:29
Lakken min er også sånn. Skal ikke mye til for å lage små overflateriper som må poleres bort akkurat, men kanskje ikke fullt så ille som du sier. Det er vannbasert originallakk.

Vannbaserte lakken er fin den og bilen holder seg jævlig blank, men blir så fort overflateriper i den.

Klarlakken er vel løsemiddelbasert, er vel ikke så utbredt med vannbasert klarlakk ennå?

ChrML
02/03/10, 18:35
Klarlakken er vel løsemiddelbasert, er vel ikke så utbredt med vannbasert klarlakk ennå?
Var ute å kikka nå. 421-42. Da er klarlakken løsemiddelbasert og basefargen vannbasert som du sier, ja :). Nvm det jeg sa da! :)

volvoRsport
02/03/10, 18:51
Var ute å kikka nå. 421-42. Da er klarlakken løsemiddelbasert og basefargen vannbasert som du sier, ja :). Nvm det jeg sa da! :)

Sjekka opp numrene i lakkoden min nå, siste nummeret (2) står for "Vannbasert metallic/pearl-klarlakk", men det er originalt. Originallakken var ikke ripeømfintlig i det hele tatt. Tror KBG Autolakk bruker løsemiddelbasert klarlakk. Kan det evnt. være noe med herdingsprosessen deres?

ChrML
02/03/10, 18:53
Sjekka opp numrene i lakkoden min nå, siste nummeret (2) står for "Vannbasert metallic/pearl-klarlakk", men det er originalt. Originallakken var ikke ripeømfintlig i det hele tatt. Tror KBG Autolakk bruker løsemiddelbasert klarlakk. Kan det evnt. være noe med herdingsprosessen deres?
Ah, hmm. Da har jeg vannbasert klarlakk jeg og da :D. Leste i feil tabell på numra mine :p, 4 er visst leverandør (IDAC/ICI) og 2 er visst Vannbasert metallic/pearl-klarlakk.

common
02/03/10, 23:17
Hvordan MF bruker du? Prøvd forskjellige?

Kodja
03/03/10, 09:20
kjør på med merchedes klarlakk som glir utover av seg selv etter hvert som det blir riper. koster visstnok noe inn i hampen...

Brynjar
03/03/10, 09:56
Er vel ikke Mercedes sin klarlakk du tenker på Kodja, men Toyota sin.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/199.jpg
Slik virker den "selvreparerende" lakken..
Det som er verdt å merke seg er at en slik lakk vil miste denne effekten over tid, og ikke minst ved maskinpolering hvor man fjerner øvre sjiktet.

Mercedes bruker PPG sin lakk og den er som regel ganske så knallhard. CeramiClear heter den som leveres på mange nyere 04->.. Apropo myk lakk, så har jeg et eksempel i fra helve#! som jeg holdt på med for et par uker siden:
http://www.detailersclub.no/forum/topic/5127-vw-polo-2010-modell/

Her tror nok dog lakkbehandlingen som bilen har fått før, har gjort noe med klarlakken og det var ingen firma som klarte å få en bra finish..
Vi prøvde vel over 30 forskjellige kombinasjoner og til og med DA maskin med fineste pute ga dårlig finish. Synest synd på eier som skal vaske bilen etter hvert da bilen ble knallbra når vi leverte den.

Det jeg ville gjort VolvoRsport på din, er å få polert bilen skikkelig opp, legg 2 lag med MG #21 for å få deg en hinne mellom lakken og når du vasker. Så er det bare å klaske på med voks oppå der etter ønske. MF har nok også noe å si. SV sine rosa kluter, Eurow MF og greenmonster er nok noe som du burde hatt for å unngå "streaking" fra MF'en.

volvoRsport
03/03/10, 16:52
Det jeg ville gjort VolvoRsport på din, er å få polert bilen skikkelig opp, legg 2 lag med MG #21 for å få deg en hinne mellom lakken og når du vasker. Så er det bare å klaske på med voks oppå der etter ønske. MF har nok også noe å si. SV sine rosa kluter, Eurow MF og greenmonster er nok noe som du burde hatt for å unngå "streaking" fra MF'en.

Har maskinpolert den uten noe hell, panseret er også delvis våtslipt. Har brukt mye forskjellig flytende voks (med pastewax blir det bare striper ved påføring/buffing) og sealere, beskytter ikke noe mot stripingen det heller. Den mest fluffy MF'en jeg har er Eurow Shagpile og den er rimelig skånsom, men kan nesten holde MF'en i ene enden å slepe den over lakken å det blir striper.

ChrML
03/03/10, 19:26
Vet du hva årsaken til ripeømfintlig lakk er, Brynjar? Må jo være noe med lakken? Er jo ikke så veldig vanlig at lakken skal være så ømfintlig.

Autotech
03/03/10, 20:24
Lakk i dag er ikke den samme som den var før i tida...mye lettere å få riper.

volvoRsport
03/03/10, 22:14
Lakk i dag er ikke den samme som den var før i tida...mye lettere å få riper.

Det er sant, men har aldri opplevd biler med så jævlig lakk før. Vet av to tilfeller til på biler som er lakkert hos samme lakkerer, den ene kom fra lakkering på mandag og den var like jævlig (Ganske lik farge som min), den andre er "-Fredrik-" på VF sin (Blackberry Pearl) der forskjermer og bakskjermer ble lakkert opp.

Autotech
03/03/10, 22:17
Åssen merke er klarlakken a?

volvoRsport
03/03/10, 22:18
Åssen merke er klarlakken a?

De bruker Standox, så regner med at både base og klarlakk er fra dem.

Autotech
03/03/10, 22:19
Okei,kan jo hende den er mer ømfintlig enn Feks : Spies hecker og PPG

tyggern
03/03/10, 22:40
Alle disse fabrikantene lager forskjellige typer klarlakk (lakksystemer) og disse har forskjellige priser.
speis hekker har f.eks 5 forskjellige klarlakker og alle disse har forskjellige hardheter. og prisen på de...
De blandes også forskjellig.
Et annet moment en pris er også desto hardere lakk jo lenger herde tid..
normalt er lakker klare fra boksen til "polering" etter ca 45min ved 60grader.
Ceramiclear som Brynjar nevner er knapt støvtørr etter 1 time ved samme temperatur.

også at de blir blandet helt korrekt med deler: lakk/tynner/herder. er viktig med tanke på herding og hardhet.
så tid og pris på lakkering er nok viktig med tanke på hvordan lakk du får igjen.

undersøk hvilken lakk serie og fabrikat de har brukt.

A.Finstad
04/03/10, 03:05
må bare ha en ting klart å det er at det ikke finnes vann basert klar lakk for salg eller bruk til bil enda da det ikke blir blankt nokk! dette lærte jeg på skolen og det sa også lakk levrandøren vår! dem driver å utvikler det JA, men det er ikke i bruk enda! vi på skolen bruker PPG og jeg syns det er en fin lakk og drive med, men klar lakken dems er tynn så den renner lett(noen i klassen fikk smertelig erfare dette)

SandemRacing
06/03/10, 23:19
Okei,kan jo hende den er mer ømfintlig enn Feks : Spies hecker og PPG

jeg jobber som billakkerer og har fagbrev , så kan en del..

Standox og Spies hecker er akkurat den samme lakken bare emballasjen på boksa som er forskjellen. blir laget på samme fabrikk. både klarlakk og basefarge.

standox har mange forskjellige typer klarlakk. (bruker standox selv på jobben)

blandt annet:

standox 2k - HS - clear
standox voc platinum clear (såkalt ripefast klarlakk)
standox voc top clear
standox voc premium clear
++

er flere også, men husker ikke alle:p jeg bruker for det meste Hs-clear.

har prøvd den såkalte ripefaste klarlakken til standox (på bilen til samboern) som vistnok skal reparere riper selv, men ble ikke overbevist.. syns ikke det ble noe mindre riper..

men lakken er ikke det samme som den var desverre etter at alle disse miljøkrava kom.. (voc)

http://www.standox.no/portal/no?page=2.1.1_Product_Categories_and_Details&category=Standocryl_VOC_Clear

sånne små riper som du ser i sola er omtrent umulig å unngå, vil jeg tørre å påstå, bilen kan se strøken ut inne i lyset på et verksted feks. men når du får den i sola så syns alt, selv om man aldri har vasket en nylakkert bil i børstevask, kun med ren svamp og spylet. så får man disse "ripene" i sola, har jeg lagt merke til på mine biler hvertfall..

vet ikke hvorfor desverre:p

A.Finstad
07/03/10, 01:10
den ripe frie skal reparere seg selv når overflata har fått en hvis temperatur ikke det at jeg husker den i hue nå, men det lakk leverandøren vår sa i hvertfall.

tyggern
08/03/10, 08:46
sånne små riper som du ser i sola er omtrent umulig å unngå, vil jeg tørre å påstå, bilen kan se strøken ut inne i lyset på et verksted feks. men når du får den i sola så syns alt, selv om man aldri har vasket en nylakkert bil i børstevask, kun med ren svamp og spylet. så får man disse "ripene" i sola, har jeg lagt merke til på mine biler hvertfall..

vet ikke hvorfor desverre:p

Tror nok ikke volvoRsport bruker noe "svamp" på bilen sin....
Vil du prøve å beholde lakken bra, bruker du en god såpe og ullmitt eller microfiber mitt og 2 bøtter....
vask og stell av bil kan dere lese mer om i "how-to" delen.

Men noen ganger så er lakken så myk når den kommer fra lakkverksteder.
Og noe skikkelig godt svar tror jeg ikke du får fra andre en de som har gjort jobben.......

volvoRsport
23/04/10, 12:00
En kompis som også sliter med det var å spurte lakkereren. Han mente det kom av at man la løsemiddelbasert klarlakk oppå vannbasert base. Grunnen til at den blir ripeømfintelig på grunn av dette vet jeg ikke.

_s90r_
01/06/10, 00:29
Er vell slik på alle biler... man merker det spessielt lett om bilen er nylakka, og man vasker med svamp feks.

Klarlakken er ikke vannbasert, hadde den vært det så hadde du spyla lakken av:)

A.Finstad
01/06/10, 00:41
dem driver å jobber med vannbasert klarlakk nå, men dem får ikke den glansen dem vill enda, men om noen år så kommer det nokk vannbasert klarlakk og skal du se :p

ChrML
01/06/10, 05:34
Er vell slik på alle biler... man merker det spessielt lett om bilen er nylakka, og man vasker med svamp feks.

Klarlakken er ikke vannbasert, hadde den vært det så hadde du spyla lakken av:)
Ifølge lakkoden min så er originale klarlakken min vannbasert? Det betyr bare at tørrstoffet er løst opp i vann istedenfor tynner før det herder. Det brukes jo vannbasert husmaling nå og, det spyler man heller ikke bort :).


Sjekka opp numrene i lakkoden min nå, siste nummeret (2) står for "Vannbasert metallic/pearl-klarlakk", men det er originalt. Originallakken var ikke ripeømfintlig i det hele tatt. Tror KBG Autolakk bruker løsemiddelbasert klarlakk.

Iversen
01/06/10, 17:41
Jeg har ikke hørt om vannbasert klarlakk ihvertfall. Mulig det er noe nytt nå?

ChrML
01/06/10, 18:04
Jeg har ikke hørt om vannbasert klarlakk ihvertfall. Mulig det er noe nytt nå?
Ifølge fargekode kartet på Volvoforum så har bilen min hatt vannbasert klarlakk siden den var ny i 1995.

volvoRsport
01/06/10, 20:37
Jeg har ikke hørt om vannbasert klarlakk ihvertfall. Mulig det er noe nytt nå?

Vannbasert klarlakk finnes, men er ikke så veldig utbrett blant lakkere, ihvertfall ikke ennå.

A.Finstad
01/06/10, 22:45
ChrML du har GARANTERT! ikke vannbasert klarlakk på din bil det som står det er at det er vann basert farge med klarlakk ikke at du har vannbasert klarlakk!
vannbasert klarlakk finnes, men som volvoRsport sier så er det ikke så utbredt enda å det er ingen som tar det inn til norge enda heller fordi det ikke er marked for det her siden den ikke har samme glans kvaliteten som løsemiddelsbasert klarlakk, men om et par år så får du ikke noe annet siden det ikke er lov til å sprøyte med løsemiddels basert lakk på verksteder lengere.

volvoRsport
03/06/10, 16:51
Polerte en Magic Blue Pearl V70II idag, like jævlig ømfintlig lakk på den. Ripet som et helvete med mikrofiber. Det var original fabrikkslakk.

A.Finstad
03/06/10, 20:29
det har ikke alltid med lakken kan hende du bruker dårlig mikrofiber også, men de fleste lakk typer blir det riper i på null komma niks :p

volvoRsport
03/06/10, 20:33
det har ikke alltid med lakken kan hende du bruker dårlig mikrofiber også, men de fleste lakk typer blir det riper i på null komma niks :p

Ikke brukt noe dårlig mikrofiber nei. Jobber med bilpleie så har vært borti de aller fleste lakktyper, og det er så og si ingen bilmerker som har like ripeømfintelig lakk, ikke engang i nærheten.