PDA

Vis full versjon : Automatkasse rykker ...



hgnubel
14/06/11, 10:18
Automatkassen i min V70R AWD rykker av og til når den girer ned, antagelig fra 4. til 3. Det merkes kun i motbakker, hvis det betyr noe.

Litt vanskelig å beskrive, men når det skjer så virker det som om den skulle ha reagert/giret nesten ett sekund tidligere, og så kommer det plutselig i steden for mykt. Akkurat dette gjorde at jeg mistenkte B4-ventilen.

Den rykker også av og til når den settes i D. Da "henger" den også og venter i ca ett sekund før det rykker.

Dette er en 5-trinns adaptiv kasse, AW50/51 AWD

Jeg har:


Flushet (skikkelig, hos Volvo)
Byttet B4-ventil, som nevnes her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17319
Byttet nedre/fremre girkassefeste/momentstag


Neste på listen min nå er å bytte bakre girkassefeste. Dette er visstnok spesifikt for denne girkassen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1881.jpg

Dette hadde jeg av i forbindelse med B4-ventilen, og så at gummien har begynt å slippe fra metallet i nedre del av festet, men virket ikke som om gummien var morken eller gammel.

Nå satt jeg og kikket på motorfester og det ser ut som bilen min også har en "Impulse limiter" som ser ut som det bare er en pad som festes i rammen (som en dørstopper...). Den bør jeg gjerne også ta en kikk på.

Høyre motorfeste ser helt og fint ut, de to andre foran og bak har jeg ikke fått inspisert selv...

Andre tips mottas med takk :)

gswede
14/06/11, 13:03
Det du kaller "skikkelig" flushing antar jeg er en powerflush hvor det pumpes varm ren olje gjennom kassa.

Mange vil kalle dette risikosport.

Sjansen for at du løser opp og pumper rundt avleiringer er stor.
Største faren oppstår om avleiringer delvis løsner uten at det kommer ut før man lukker systemet. Muligheten er da stor for at det løsner og blir en del av det sirkulerende system, helt til det blokkerer eller setter seg en plass man ikke vil det skal sette seg.

Nå spørs det selvfølgelig hvor langt denne kassa har gått, men i prinsipp; jo lenger, jo mer forsiktig skal en være.

Tøm og fyll er den absolutt sikreste måten å dilute til ny olje på. Billigere er det og.

Det høres uansett ut som en god ide å se på alle fester og kontroller i samme slengen alle motorfester.

hgnubel
14/06/11, 13:39
Kassen er gått 146000 km.

Om det var varm olje og noe mer pumping enn hva kassen gjør selv vet jeg ikke, men regningen var vel på 16 liter olje.

Risikosport eller ikke avhenger vel litt av hvordan man ser på det... Rykkingen var der fra jeg fikk bilen. Hvis jeg hadde prøvd dyreste løsning med en gang så hadde regningen blitt minst 30k for overhaling av kassen. Om en flushing til et par tusenlapper hadde gjort mer skade enn godt så vet jeg ikke om det hadde betydd noe for sluttregningen. Men jeg vil gjerne prøve det jeg kan før jeg begynner å kaste månedslønner på problemet :)

gswede
14/06/11, 13:57
Saktens enig med deg der.. var bare en heads up.

Kassen på min R røk pga akkumulert fukt i olja, ble byttet på 157k.
Den "nye" kassa har gått 30k og når jeg tøm/fyll tidligere i vår var ikke olja akkurat noe å skryte av. For øvrig ingen spor av fukt eller brent lukt.

hgnubel
14/06/11, 15:20
Jo takk for det :)

Hvordan merker man fukt i oljen? Kan det vise på peilepinnen?

Neste steg for meg blir som sagt det motorfestet, og etter det spørs det om ikke det blir å få tatt en diagnose hos en automatkasse-ekspert.

gswede
14/06/11, 15:53
Fukt i oljen vil ikke være synlig, såfremt det ikke er snakk om stor lekkasje inn fra kjølesystemet.
Den fukten som kommer i oljen, emulgeres til ørsmå dråper (ikke synlige dråper).
Disse dråpene vil da opptre som solide partikler og vil dermed være ødeleggene for oljens viskøse egenskaper.

Ved analyse kan dette kan kontrolles på flere måter:
-Oljens elektriske stabilitet forringes da emulgert vann i olje leder strøm og dette kan leses av med et voltmeter/es-meter.

-Destillasjon av et gitt volum olje vil fortelle antall % vann da emulsjon brytes og man klart kan skille vann og olje. Evnt fukt vil da fordampes først hvorpå oljen legger seg oppå. Det som da mangler etter destillerte f.eks 100ml vil være solide ikke fordampbare partikler.
% solids forteller deg om mekanisk slitasje. Disse partiklene vil bli liggene igjen i retorten (ustyret brukt til destillasjon) og kan igjen testes for innhold av forskjellige metaller og da nærmere angi hvilken mekanisk slitasje det dreier seg om.

Jeg har gjort det til en regel å be om prøver av oljer ved service av mine biler.
Da kan man om ønskelig få prøvene sendt inn for analyse, koster ikke allverdens men kan gi deg god indikasjon på evnt kommende problemer. Spesielt gjelder dette på motoroljen da svovelinnhold samt mettalisk analyse kan fortelle deg om f.eks veivlagers beskaffenhet.

Prosedyren for destillasjon kan med hell benyttes på kjøleveske for detektering av olje. Radiatorer varer ikke evig, de heller :-)