PDA

Vis full versjon : V70 xc 2000 (1gen) - Startproblemer som kommer og går



MortenKr
13/06/11, 22:48
Har fått et problem med at bilen av og til ikke vil starte. Noen ganger tenner bilen overhodet ikke:mad:, andre ganger starter den helt normalt:). Bilen har gått ca 230' km, alle servicer er fulgt. Bilen var også nettopp på service.

Litt detaljer:
Har en mistanke til bensinpumpen! De gangene bilen ikke starter, hører jeg ikke summelyden som kan høres fra under baksetet (dvs. bensinpumpa). De gangene jeg får start, summer pumpa en stund, til antageligvis nok trykk er opparbeidet og pumpa stopper. Har forstått at et bytte av bensinpumpa er en omfattende operasjon og meget dyr :mad: dersom merkeverksted skal benyttes. Men det jeg lurer på er om det kan være noen andre feilkilder jeg må sjekke før jeg går i gang med et prosjekt å bytte pumpa. Mener jeg har sett noen har snakket om et rele her på forumet. Har litt mistanke til dårlig kontakt også, for startproblemet er ofte knyttet til at det har regnet eller et fuktig vær :confused:. Noen som har noen gode tips til hva jeg bør sjekke?

ola normann
14/06/11, 07:12
Bensinpumpe releet er også en trofast feilkilde, sitter under dekselet ved sikringene (husker ikke hvilket rele, men det ligger en oversikt over releer under howtoo delen av forumet). Det er ikke sikkert du kan høre at det slår, men du kan kjenne det.

MortenKr
14/06/11, 07:41
Bensinpumpe releet er også en trofast feilkilde, sitter under dekselet ved sikringene (husker ikke hvilket rele, men det ligger en oversikt over releer under howtoo delen av forumet). Det er ikke sikkert du kan høre at det slår, men du kan kjenne det.

Kan man gjøre noe med rele't eller er det bare å bytte det en gang for alle?

Tore
14/06/11, 08:40
Har aldri vært opp emed releet på disse så det aner jeg ikke. Hadde en Opel Vectra en gang i tiden og der var det mulig å åpne releet og lodde fast igjen pinnene som kommer ut og voila så var det bra igjen. Ser ikke bort fra at det er slik her også.

Mistenker releet ditt fremfor pumpa. Pumpa virker gjerne slik at den slutter å fungere for godt når den tar kvelden, mens rele-feil er mer typisk ustabile saker...

mrstfu
14/06/11, 09:14
Om releet er gåent, finnes det en kjapp men MIDLERTIDIG fiks på dette, som hvertfall funker på 850. Releet er grønt eller rødt, avhengig av når det ble byttet sist, og er merket med 103, med store svarte tall på toppen. Skru av dekselet rundt sikringslokket (3 eller 4 torx20skruer), du ser det med en gang. Få en eller annen til å vri om nøkkelen for deg mens du holder fingeren på toppen av releet, det klikker ganske godt i det det legger inn, og du burde merke om det legger inn eller ikke.

Om det ikke legger inn, dra det rett ut, og legg merke til hvordan polene til releet sitter. Det er fire poler (styrestrøm og hovedstrøm), hvorda det øverste og nederste er hovedstrøm, altså kl 6 og kl 12, sett forfra. Ved å legge en lask mellom disse vil du forbikoble funksjonen til releet, og gi strøm til pumpa. Altså slik:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/DSC00592.jpg

Dette gjorde jeg forrige gang releet mitt gikk i dass (ironisk nok utenfor Volvo Økern, ti over 4, altså delelageret var stengt:D). De gule ledningene går inn i kupeen til en bryter jeg hadde liggende, så jeg hadde da en egen bryter for å slå bensinpumpe av og på. Årsaken til at jeg hadde bryter og ikke bare en liten ledning mellom polene er at jeg mistenker muligens at pumpa vil stå og gå uten at nøkkelen står i, som for det første vil tømme batteriet ditt, og for det andre, muligens bygge opp trykk i bensinsystemet som på lang sikt ikke er så sunt for koblinger og slikt.

Dette er uansett ikke noe du burde ha stående på lenge (jeg kjøpte nytt rele dagen etter på, dette er rødt), de 4sekundene eller så pumpa står på før du starter bilen er nok tilpasset for å lage akkurat nok trykk i bensinsystemet. Og uansett hvor racingfølelse du får av å ha masse brytere som starter forskjellige ting, så er det fort gjort å glemme en liten ting som kanskje skader bilen din ytterligere:D

Dette funket på min 850, kan ikke garantere at det funker på din V70XC, men det burde i teorien være klin likt.

MortenKr
14/06/11, 10:01
Dette var veldig informativt, så takk takk :) Blir nok ikke en mellomløsning for meg, så jeg velger nok å få skaffet meg et nytt rele med en gang, så vet jeg at det er ok :).



Om releet er gåent, finnes det en kjapp men MIDLERTIDIG fiks på dette, som hvertfall funker på 850. Releet er grønt eller rødt, avhengig av når det ble byttet sist, og er merket med 103, med store svarte tall på toppen. Skru av dekselet rundt sikringslokket (3 eller 4 torx20skruer), du ser det med en gang. Få en eller annen til å vri om nøkkelen for deg mens du holder fingeren på toppen av releet, det klikker ganske godt i det det legger inn, og du burde merke om det legger inn eller ikke.

Om det ikke legger inn, dra det rett ut, og legg merke til hvordan polene til releet sitter. Det er fire poler (styrestrøm og hovedstrøm), hvorda det øverste og nederste er hovedstrøm, altså kl 6 og kl 12, sett forfra. Ved å legge en lask mellom disse vil du forbikoble funksjonen til releet, og gi strøm til pumpa. Altså slik:

http://forum.vccn.no/

Dette gjorde jeg forrige gang releet mitt gikk i dass (ironisk nok utenfor Volvo Økern, ti over 4, altså delelageret var stengt:D). De gule ledningene går inn i kupeen til en bryter jeg hadde liggende, så jeg hadde da en egen bryter for å slå bensinpumpe av og på. Årsaken til at jeg hadde bryter og ikke bare en liten ledning mellom polene er at jeg mistenker muligens at pumpa vil stå og gå uten at nøkkelen står i, som for det første vil tømme batteriet ditt, og for det andre, muligens bygge opp trykk i bensinsystemet som på lang sikt ikke er så sunt for koblinger og slikt.

Dette er uansett ikke noe du burde ha stående på lenge (jeg kjøpte nytt rele dagen etter på, dette er rødt), de 4sekundene eller så pumpa står på før du starter bilen er nok tilpasset for å lage akkurat nok trykk i bensinsystemet. Og uansett hvor racingfølelse du får av å ha masse brytere som starter forskjellige ting, så er det fort gjort å glemme en liten ting som kanskje skader bilen din ytterligere:D

Dette funket på min 850, kan ikke garantere at det funker på din V70XC, men det burde i teorien være klin likt.

mrstfu
14/06/11, 10:04
Det er det beste:D

Bare pass på at du får et rele som er likt utformet, når jeg kjøpte mitt, spurte jeg etter bensinpumperele til 850, men fikk et rele med bananpluggkontakter, altså ikke mulig å montere. Ta med det gamle inn og sammenlign, noe dritt å sitte der med to releer som ikke funker:D

MortenKr
14/06/11, 10:10
Godt poeng, mrstfu! Kommer til å sjekke det ut først ja, og ta bilde eller rett og slett ta det med! Må også bytte varmeregister i kupeen, og der fikk jeg feil type (til 2.gen) nå rett før pinse, så der venter jeg nå på rett type så jeg blir kvitt lekkasjen i kjølesystemet!

mrstfu
14/06/11, 10:26
som sagt, det burde være likt rele som på min, med fire hunn-kabelsko tilkoblinger i bunn av releet, uten at jeg kan garantere det.

MortenKr
14/06/11, 21:45
Da er nytt originalt relee montert og bilen startet nå på første forsøk. Blir spennende om det holder, spesielt når det blir fuktig vær igjen, men jeg har en optimistisk tro på at det var releet som kranglet. Skal melde fra dersom problemet med startvansker fortsetter :)

Tore
15/06/11, 19:26
Hva koster et slikt rele? Har du delenummeret?

mrstfu
15/06/11, 19:51
Til 850, med uspesifisert rabatt, koster det ca 400 kr. kan tippe drøyt 500 kr urabattert:D

VADIS sier selvfølgelig ikke noe om delenr, men spør du om et 103rele (til 850, vel og merke, mulig det er forskjell) burde du få riktig.

Tore
15/06/11, 20:13
Jeg fant jeg fant.. I VADIS :)

http://forumbilder.se/images/e85201191316Pee98.jpg

Får bestille et slikt - har hatt ett par feilslag der jeg prøver å starte uten at den vil gå, venter ett par sekunder, prøver igjen og den går utmerket... Virker som et typisk releproblem, for det er ikkenoe fjusk når den først går, hvilket tyder på at sensorer og slikt henger med som de skal. Heller ingen feilkoder.

mrstfu
15/06/11, 20:59
ah, du har på engelsk? jeg har på svensk, der heter den bare uspesifisert rele eller noe den gata:D

MortenKr
16/06/11, 08:35
Hva koster et slikt rele? Har du delenummeret?

506,- hos Bilia
Varenummer 9434225

Tore
16/06/11, 08:37
Fikk bestilt et slikt i dag tidlige så det skal være på plass (i bilen) i løpet av dagen. Kan se for meg (og håpe) at det er dette releet som jukser en gang i blandt på min bil også :)

MortenKr
16/06/11, 08:44
Fikk bestilt et slikt i dag tidlige så det skal være på plass (i bilen) i løpet av dagen. Kan se for meg (og håpe) at det er dette releet som jukser en gang i blandt på min bil også :)

Bare fryd og gammen her hos meg etter at jeg fikk skiftet releet :)