PDA

Vis full versjon : godkjenning av ocean mk 18

skogy
13/06/11, 10:26
Noen som har fått disse godkjent i vognkort?
Hva trenger man for å få de godkjent?

solan
13/06/11, 11:54
Ingen har eller kommer til og få disse godkjent noen gang.
Man kan gå maks 7,5mm inn og ut fra bilens orginale innpress.

turb00le
13/06/11, 15:24
Er vel strengt tatt få som har alternativ felgdim i vognkort. Skulle alle godkjent større felger måtte biltilsynet bygd på.

skogy
13/06/11, 15:34
Er vel strengt tatt få som har alternativ felgdim i vognkort. Skulle alle godkjent større felger måtte biltilsynet bygd på.

Fint å få ting godkjent, poitiet på Levanger er ikke kjente for å være av de snilleste. kan fort bli sendt til bt på kontroll. må vel bare bytte dekk viss jeg må inn da :P

Refinement!
13/06/11, 21:51
Ingen har eller kommer til og få disse godkjent noen gang.
Man kan gå maks 7,5mm inn og ut fra bilens orginale innpress.

Ikke umulig å få godkjent, men da med en til TUV i Tyskland og det er ikke helt gratis

Volvo-Power
13/06/11, 21:53
Hiv på et lånt sett med rondell 8,5x18 med den dekkdim du har, og gokjenn det. Sett deretter på ocean. De gidder ikke finne ut et alikevell, noe som heller ikke står på felga. Det skal jeg gjøre:)

Refinement!
13/06/11, 21:58
Det er nok den beste måten å gjøre det på, men et13 blir strengt tatt heller ikke godkjent på 7/900

Terje1
13/06/11, 23:03
Plassmessig er disse godkjent på 240 bak.

Men det hjelper vel lite når hverken kontrolløren hos biltilsynet vil godkjenne det+at men må jo ha felger foran også?

volvo godkjenner en sporvidde bak på 1390mm med orginal spacersats.

1390mm sporvidde bak utgjør et innpress på et2,5 uten nevnte spacere.
(Om jeg ikke har reknet feil)

så i teorien,burde disse felgene gå å få godkjent bak..:)

sunn fornuft (i mitt hode) tilsier at det er bedre med 1390mm sporvidde UTEN spacer..enn med..

turb00le
14/06/11, 05:02
Fint å få ting godkjent, poitiet på Levanger er ikke kjente for å være av de snilleste. kan fort bli sendt til bt på kontroll. må vel bare bytte dekk viss jeg må inn da :P

Hvis du spør hos ei dekksjappe, evt der du kjøpte hjula om de kan skrive en lapp du har med deg så er det stort sett i orden.

Jeg har en der det står felger dim blablabla med dekk 225/45-17 montert på 240, vi ser på dette som ett fornuftig valg mtp inpress, bredde osv.

Samma med eksos, jeg viste min med 3 tom JT, men fikk ikke noe i vognkortet selv om det var en mangel på det. Må ha med en lapp der det står:

JT art blablabla ihht til iso R362 støytest x antall db osv.

Refinement!
14/06/11, 20:26
Plassmessig er disse godkjent på 240 bak.

Men det hjelper vel lite når hverken kontrolløren hos biltilsynet vil godkjenne det+at men må jo ha felger foran også?

volvo godkjenner en sporvidde bak på 1390mm med orginal spacersats.

1390mm sporvidde bak utgjør et innpress på et2,5 uten nevnte spacere.
(Om jeg ikke har reknet feil)

så i teorien,burde disse felgene gå å få godkjent bak..:)

sunn fornuft (i mitt hode) tilsier at det er bedre med 1390mm sporvidde UTEN spacer..enn med..

Skyt meg hvis jeg tar feil, men dette gjelder vel kun opp til 16" felger hvis jeg ikke husker helt feil:confused:

turb00le
14/06/11, 20:39
Felgdia har ingen betydning(?) så lenge rulleomkrets er innenfor kravet.

Refinement!
15/06/11, 21:49
Nei, burde ikke det, men Volvo leverte maks 16" til 240

Popp
18/06/11, 12:49
Hiv på et lånt sett med rondell 8,5x18 med den dekkdim du har, og gokjenn det. Sett deretter på ocean. De gidder ikke finne ut et alikevell, noe som heller ikke står på felga. Det skal jeg gjøre:)

Akkurat samme plan har jeg med superstar felgene, låne meg ett sett rondell med den rette dekkdimmen slik at jeg får det stempla, men hjelper vel lite når man farter rundt med KL Racing 60/40 :p

skogy
18/06/11, 19:09
snakket med dekk1 i trondheim i går, å de sa at det er mulig å få taki tuv papirer til mk 18 felgene :)

Terje1
19/06/11, 12:44
snakket med dekk1 i trondheim i går, å de sa at det er mulig å få taki tuv papirer til mk 18 felgene :)

tuv papirer på felgene er sikkert mulig å få tak i ja,men om dokumentet sier at felgene er anbefalt godkjent på f.eks240 tviler jeg sterkt på..

og sier ikke dokumentet det,så er det totalt verdiløst.:)

R.G
19/06/11, 14:36
spiller ingen rolle om er tuv papir på felger, (sikkert 80% av felg markede er ikke tuv godkjent, er ingen som ser på det under godkjenning) er kun om dem tilfredsstiler bilens krav.

er sporvidde, rulle omkrets, og om dem stikker utafor skjærmer, eller tar borti ting når bil evt fjører helt ned i bånd og om det tar borti ved fult rattutslag mens bil fjæres helt ned. er alt detta i orden så blir dem godkjent. akkurat som med alle andre kina felger

Terje1
19/06/11, 20:52
spiller ingen rolle om er tuv papir på felger, (sikkert 80% av felg markede er ikke tuv godkjent, er ingen som ser på det under godkjenning) er kun om dem tilfredsstiler bilens krav.

er sporvidde, rulle omkrets, og om dem stikker utafor skjærmer, eller tar borti ting når bil evt fjører helt ned i bånd og om det tar borti ved fult rattutslag mens bil fjæres helt ned. er alt detta i orden så blir dem godkjent. akkurat som med alle andre kina felger

Heldigvis er ikke bt så veldig strenge ang dokumentasjon på felger.

I dette tilfellet handler det om felger som volvo ikke anbefaler godkjent (på 240 f.eks) pga innpresset.

Hadde man hatt et tuv dokument som sa noe annet hadde det vært mulig å få de godkjent..Kan så godt som garantere at et slikt dokument ikke finnes.

"sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikaten eller godtatt av tuv i vest-tyskland for vedkommende
motorvogn.Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.
Dokumentasjon i form av abe for felg eller utdrag (kopi) av tuv raderkatalog
eller separat godkjenning godtas."

Det over er regelverket for biler registrert første gang i norge til og med 1995 men er vel noe lignende som gjelder nyere biler også.

r_style
20/06/11, 10:52
Heldigvis er ikke bt så veldig strenge ang dokumentasjon på felger.

I dette tilfellet handler det om felger som volvo ikke anbefaler godkjent (på 240 f.eks) pga innpresset.

Hadde man hatt et tuv dokument som sa noe annet hadde det vært mulig å få de godkjent..Kan så godt som garantere at et slikt dokument ikke finnes.

"sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikaten eller godtatt av tuv i vest-tyskland for vedkommende
motorvogn.Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.
Dokumentasjon i form av abe for felg eller utdrag (kopi) av tuv raderkatalog
eller separat godkjenning godtas."

Det over er regelverket for biler registrert første gang i norge til og med 1995 men er vel noe lignende som gjelder nyere biler også.

Sitter av en litt annen oppfatning ang godkjenning av felger, men dette varierer jo fra sted til sted...

Jeg har bistått ett par bekjente med innhenting av dokumentasjon på felger, etter at SV har gitt mangellapp på uorginale felger (19" med dim innenfor +/- 5%, riktig LI og ET innenfor 7,5mm). Gjengangeren er "dette står i ikke i vognkort, så dette må inn for godkjenning". Har nå 3 bekjente der dette er en gjenganger, alle disse kjører med 19" med rett dimmensjon osv. 3 stk har fått dette igjennom og i vognkortet (inkludert meg selv), mens siste mann har sendt inn klage på vedtak etter avslag ved visning med TÜV papirer og 4-hjuls måling.

Selv om vi har henvist til Kjøretøyforskriften kap.13 pkt 6.2, så står de fortsatt på sitt om at felger skal stå i vognkortet!

Kjøretøyforskriften kap.13 pkt 6.2;
Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Terje1
20/06/11, 17:01
Sitter av en litt annen oppfatning ang godkjenning av felger, men dette varierer jo fra sted til sted...

Jeg har bistått ett par bekjente med innhenting av dokumentasjon på felger, etter at SV har gitt mangellapp på uorginale felger (19" med dim innenfor +/- 5%, riktig LI og ET innenfor 7,5mm). Gjengangeren er "dette står i ikke i vognkort, så dette må inn for godkjenning". Har nå 3 bekjente der dette er en gjenganger, alle disse kjører med 19" med rett dimmensjon osv. 3 stk har fått dette igjennom og i vognkortet (inkludert meg selv), mens siste mann har sendt inn klage på vedtak etter avslag ved visning med TÜV papirer og 4-hjuls måling.

Selv om vi har henvist til Kjøretøyforskriften kap.13 pkt 6.2, så står de fortsatt på sitt om at felger skal stå i vognkortet!

Kjøretøyforskriften kap.13 pkt 6.2;
Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Er fullestendig klar over at dette praktiseres forskjellig..

Og grunnen er som følgende: Det står i kjøretøyforskriften ifra både 1990 og 1995 at dersom bilen endres/ombygges slik at den ikke lenger er i samsvar med vognkortet så skal den fremstilles for kontroll.

så her er det rom for personlig tolkning.

I dette tilfellet(som tråden handler om) så har felgene et et som bilprodusenten ikke godkjenner.Enkelt og greit.

Breide
20/06/11, 20:36
Då e det fint med orginale JP mk 18 stemplet som alternativ felg dim i vognkort:p

skogy
20/06/11, 21:24
Må se om jeg finner noen som låner meg 18'' hjul til godkjenning:-)