PDA

Vis full versjon : bakaksling, diffbrems eller ikke?



ben24o
12/06/11, 17:11
har kjøpt meg en dele bil og mistenker at det er sperre på akslingen hva er letteste måte å finne det ut på ?
og hvor finner jeg ut hvor mye utveksling den har på bakakslingen?
er snakk om en 245 86mod. med 4 trins girkasse og akslingen er en 1031.

Ben

Bolten91
12/06/11, 17:14
hvis den sviver, se om den legger igjen 2 striper :)

hvis ikke, skru av lokket på akslingen og se :)

ArneR
12/06/11, 17:21
Jekk opp bilen så begge bakhjulene står i luften, så snurrer du på det ene hjulet: Om det andre beveger seg i den andre retningen har du åpen, og om det beveger seg i samme retningen har du sannsynligvis en diff. brems.

Bolten91
12/06/11, 17:23
jeg har diffbrems, og mine hjul beveger seg i motsatt retning når jeg snurrer på det ene hjulet ;)

ben24o
12/06/11, 18:46
hmm, har jekka opp bilen og snurrer på det ene dekke så går det andre motsatt vei, men når jeg drar på i 1.gire så legger den igjen 2 striper:S

Sebbe
12/06/11, 18:51
jeg har diffbrems, og mine hjul beveger seg i motsatt retning når jeg snurrer på det ene hjulet ;)
selv om den er i fri? da har du meget slitt diff

Bolten91
13/06/11, 00:20
selv om den er i fri? da har du meget slitt diff

nei, alt er helt fint med den, tok hadde av lokket for ett par uker siden, og alt er helt fint:)

Bolten91
13/06/11, 00:22
hmm, har jekka opp bilen og snurrer på det ene dekke så går det andre motsatt vei, men når jeg drar på i 1.gire så legger den igjen 2 striper:S

da ville jeg regna med du har orginal diffbrems ja :)
vill du være ett hundre prosent sikker, så kan du skru av lokket å se :)
Men dette er slik min og er, og der har jeg hatt av lokket, og da så jeg det var en orginal diffbrems:)

Christian
13/06/11, 00:22
jeg har diffbrems, og mine hjul beveger seg i motsatt retning når jeg snurrer på det ene hjulet ;)

Da har du ikke diffbrems.


hmm, har jekka opp bilen og snurrer på det ene dekke så går det andre motsatt vei, men når jeg drar på i 1.gire så legger den igjen 2 striper:S

Selvom en bil spinner på begge så betyr det absolutt ikke at det er diffbrems i akselen. Kan like greit være en sliten åpen diff.

Bolten91
13/06/11, 00:25
Da har du ikke diffbrems.

Jo, jeg har diffbrems;) har som sagt hatt av lokket på bakakselen, og så med en gang at det var difbrems, og merker det utrolig godt når jeg kjører. :)

Sebbe
13/06/11, 00:25
da ville jeg regna med du har orginal diffbrems ja :)
vill du være ett hundre prosent sikker, så kan du skru av lokket å se :)
Men dette er slik min og er, og der har jeg hatt av lokket, og da så jeg det var en orginal diffbrems:)
kan godt være det sitter noen lameller og fjører inni bakakselen din, men det funker ikke som en diffbrems lenger

Bolten91
13/06/11, 00:30
kan godt være det sitter noen lameller og fjører inni bakakselen din, men det funker ikke som en diffbrems lenger

en diffbrems er lagd for at hvis det ene hjulet begynner å spinne skal det andre hjulet ta tak, slik at man kan få grep og slipper og spinne (eller gjør det lettere å spinne hvis man tar hardere i)

Min diff har lameller, og oppfører seg nøyaktig slik en diffbrems skal gjøre, og merket STOR forskjell når jeg byttet fra åpen diff, så jeg vet at jeg har diffbrems, og jeg vet at den fungerer 100% slik den skal ;)

Hvorfor hjulene beveger seg motsatt av verandre vet jeg ikke, men det er ingen tvil om at den fungerer som den skal ;)

Edit: det er ikke lameller jeg har, det er slyngdiff;) Vet ikke om det har noe å si?

Christian
13/06/11, 00:33
Hvorfor hjulene beveger seg motsatt av verandre vet jeg ikke, men det er ingen tvil om at den fungerer som den skal ;)

1+1=3?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/4.gif

Bolten91
13/06/11, 00:39
1+1=3?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/4.gif

som sagt, er slyngdiff, ikke lammel jeg har:) Vet ikke om det har noe å si men..

Christian
13/06/11, 00:40
Min diff har lameller


som sagt, er slyngdiff, ikke lammel jeg har:) Vet ikke om det har noe å si men..

Så si det da :p
Da blir det noe annet ja.

Bolten91
13/06/11, 00:43
vet, domma meg :P
Visste helt erlig ikke forsjellen utseendemessig før jeg googla det nå nettopp ^^
Så må nokk rette på meg der:)
Beglager feilen:P

Men da kan vi vell egentlig si oss enige;)

Men som sagt tidligere, kan det godt være han har org.sperre selv om hjulene går omvendt vei, slik som på min:) hvis han da har slyngdiff og ikke lameller:)

Christian
13/06/11, 00:44
Slyng på 240 er ytterst sjeldent, og det er hvertfall ikke orginalt. ;)

Bolten91
13/06/11, 00:50
det kan stemme ja:)

Kan jo sies at min er en 740 med 1031 aksling;)

christoffera
13/06/11, 13:35
Slyngdiff er bra til sitt bruk, altså på vinteren når du ikke skal sette deg fast.
Bra til sitt bruk, altså ubrukelig til sladding.

kermitt
13/06/11, 15:22
Sveisloddet og litt justeringer så fungerer den spærra bra til det meste.

Bolten91
13/06/11, 17:14
Slyngdiff funker helt topp til sladding, uten tvil:)
Aldri hatt noen problemer med å komme sidelengs eller rundt i ring noengang ;)

Soulair
13/06/11, 17:19
vet, domma meg :P
Visste helt erlig ikke forsjellen utseendemessig før jeg googla det nå nettopp ^^
Så må nokk rette på meg der:)
Beglager feilen:P

Men da kan vi vell egentlig si oss enige;)

Men som sagt tidligere, kan det godt være han har org.sperre selv om hjulene går omvendt vei, slik som på min:) hvis han da har slyngdiff og ikke lameller:)

En original diffbrems (ikke slynge) der hjula rotere hver sin vei er helt utslitt. I beste fall er det bare lamellene, men i verste fall er "krysset" knekt og da er det ikke lenge til ras.

christoffera
13/06/11, 17:54
Slyngdiff funker helt topp til sladding, uten tvil:)
Aldri hatt noen problemer med å komme sidelengs eller rundt i ring noengang ;)

lås, ikke lås, lås, ikke lås. Kommer å går som den vil, og låser ikke med høy hastighet på hjula.

kermitt
13/06/11, 18:34
lås, ikke lås, lås, ikke lås. Kommer å går som den vil, og låser ikke med høy hastighet på hjula.

Les hva som skrives da! Sveis loddet og juster på fjøra så funker den.

Bolten91
13/06/11, 18:47
aldri hatt problemer med min vertfall ;) godt mulig forige eier har sveist loddet og justert på fjøra :) jeg syns vertfall den er helt fantasisk, både til fornuftig bruk på vinteren og til leking på sommeren ;)

christoffera
13/06/11, 21:42
Les hva som skrives da! Sveis loddet og juster på fjøra så funker den.

Jaja, jeg snakker om når den er orginal, altså når man ikke modder den.