PDA

Vis full versjon : Kompressor på rødblokk



Soulair
02/03/10, 11:44
Ser det er flere som kombinerer turbo og roots-kompressorer, men jeg tenker å kjøre kun 1 stk sentrifugalkompressor. Det jeg er mest bekymra over er om den takler den ekstra veivbremsen på lave turtall..:confused:

Hvordan tror dere det er å kjøre en rødblokk (B21ET) på ren kompressormating? Er det mulig å hente ut 300-350 hk med dette?:)

TeamBørnOut
02/03/10, 12:41
Jeg har en eaton jeg skal ha på en rødblokk. bare å regne ut hvor mye trykk du skal ha (liter luft pr min) og dreve om etter det.

Veivbremsen?

Soulair
02/03/10, 12:49
Hvordan regner jeg ut luftbehovet? Har du en formel jeg kan bruke?:)

Med veivbrems, mener jeg kompressoren...

TeamBørnOut
02/03/10, 12:59
Motorstyringa kompanserer for det.

Du må først finne ut hva kompressoren leverer på hvilket turtall etc.
så hvor mye luft motoren bruker.

leverer kompressoren 1liter pr omdreining og du har en 2 liters motor (som suger 1 liter pr omdreining) så må du dreve kompressoren 1:2 etc.
Litt googling så skjønner du hva jeg mener :)

metrakit
02/03/10, 13:00
Hvordan regner jeg ut luftbehovet? Har du en formel jeg kan bruke?:)

Med veivbrems, mener jeg kompressoren...

godt bundrag i volvo motorane da:P så skal vel gå bra:P

TeamBørnOut
02/03/10, 13:02
http://www.enem.se/lysholm.asp <-- der har du noen som forklarer det mye bedre en meg :D

Soulair
02/03/10, 13:24
godt bundrag i volvo motorane da:P så skal vel gå bra:P

Det var det jeg også tenkte! Også er jo veiva i B21ET solide saker:)


http://www.enem.se/lysholm.asp <-- der har du noen som forklarer det mye bedre en meg :D

Meget bra side du kom med der!:) Skal riktignok ha sentrifugalkompressor, men prinsippet er selvfølgelig den samme

TeamBørnOut
02/03/10, 13:59
yes :)

ChrML
02/03/10, 18:28
Kommer det noen prosjekttråd på dette med kompressormatet rødblokk, Soulair? Vært artig å sett igrunn, hørt mange som har spekulert i dette, men aldri sett resultatet gjordt i praksis.

Må kompressoren drives av tannreim eller kan dette drives av en vanlig reim type dynamoreim uten å slurre?

TeamBørnOut
02/03/10, 18:38
"multireim" av nyere type bruker jeg på min :)

ArneR
02/03/10, 19:32
Husker jeg fant en tråd en eller annen plass, med en svenske som hadde satt en B234F med kompressor i en 145 express.

http://www.youtube.com/user/145express

Hadde jeg bare husket adressen til forumet jeg først fant prosjektet på..

TeamBørnOut
02/03/10, 19:40
savarturbo ;)

DieselDriver
02/03/10, 19:55
Kan man ikke sette en kompressor som ikke trenger smøring mellom innsug og gasser på
b23? Da har man jo choke og alt det der.

TeamBørnOut
02/03/10, 19:58
kompressorene har ofte innebygd smøring. Joda. blir som de fleste med V8 gjør det :)
Men jeg skal ha sprut og få kjølt lufta gjennom en IC. Skal få tatt bilder en dag å lagt ut. det blir en av prøvemotorene til 66`n :D

ArneR
02/03/10, 20:18
Det var det ja!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16745&highlight=145+express

Dette var rått.. :D

TeamBørnOut
02/03/10, 20:19
blir som å kjøre en stor sugemotor :) gassrespons og reaksjon som tusen :D
4separate spjell i tillegg hadde vært deilig :)

ChrML
02/03/10, 20:28
Det var det ja!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16745&highlight=145+express

Dette var rått.. :D
Scheisse, det var et rimelig sykt bygg! Må være noe av det råeste jeg noen gang har sett! :o

gaupe
02/03/10, 21:39
Er ein tråd på dette på turbobricks, ein australier. Grusom lyd på den bilen :(

rogern
02/03/10, 21:55
men når har man fullt trykk med en reimdreven kompressor?
siden denne er avhengig av turtallet på motor må vel trykket øke med turtall og makstrykk er når motorn ikke varver mer?
eller drever man sånn at kompressor spooler fort igang iforhold til turtallet og har en slags wastegateløsning(selvfølgelig ikke som på en turbo) som regulerer makstrykk.

ChrML
02/03/10, 22:05
men når har man fullt trykk med en reimdreven kompressor?
siden denne er avhengig av turtallet på motor må vel trykket øke med turtall og makstrykk er når motorn ikke varver mer?
eller drever man sånn at kompressor spooler fort igang iforhold til turtallet og har en slags wastegateløsning(selvfølgelig ikke som på en turbo) som regulerer makstrykk.
Forstod jeg det riktig? : Kompressoren skal dytte dobbelt så mye luft per runde motoren tar som motoren kan ta til seg på normalt atmosfæretrykk hvis man skal ha "1 bar". Dvs trykket "bygger" seg ikke opp på samme måte som en turbomotor.

rogern
02/03/10, 22:15
hmm. men mener du at man har 1 bar så fort man starter motorn?
mener jeg her sett ladetrykk "kurver" på biler med kompressor hvor kurven øker med turtall?

en annen ting jeg leste i bilsport. var ett par med en s2000 som de hdde kompressorkonvertert. men de var ikke fornøyde og gikk over til turbo.
da fikk de tidligere ladetrykk. :confused:
derfor tenkte jeg kompressor kanksje er avhengig av turtallet.

ChrML
02/03/10, 22:17
hmm. men mener du at man har 1 bar så fort man starter motorn?
mener jeg her sett ladetrykk "kurver" på biler med kompressor hvor kurven øker med turtall?

en annen ting jeg leste i bilsport. var ett par med en s2000 som de hdde kompressorkonvertert. men de var ikke fornøyde og gikk over til turbo.
da fikk de tidligere ladetrykk. :confused:
derfor tenkte jeg kompressor kanksje er avhengig av turtallet.
Ah. Har igrunn ingen erfaring med kompressorladede biler jeg så aner igrunn ikke. Noen andre må nok fylle inn ;).

Trodde hele poenget med kompressor var å dreve for tidlig boost, og så clutsje den ut når turboen begynner å spoole ;). Kompressor må vel fort bli en veivbrems når man kommer litt opp på registeret.

Fighter
02/03/10, 23:13
Forstod jeg det riktig? : Kompressoren skal dytte dobbelt så mye luft per runde motoren tar som motoren kan ta til seg på normalt atmosfæretrykk hvis man skal ha "1 bar". Dvs trykket "bygger" seg ikke opp på samme måte som en turbomotor.

Er vel kanskje mer riktig å oppgi liter pr runde på en skrukompressor kontra en sentrifugalkompressor? Eller er jeg helt på bærtur nå?

Soulair
02/03/10, 23:17
Kommer det noen prosjekttråd på dette med kompressormatet rødblokk, Soulair? Vært artig å sett igrunn, hørt mange som har spekulert i dette, men aldri sett resultatet gjordt i praksis.

Må kompressoren drives av tannreim eller kan dette drives av en vanlig reim type dynamoreim uten å slurre?

Kan vel røpe at det er noe av specsa på neste prosjektet mitt.:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/197.jpg

TeamBørnOut
02/03/10, 23:56
ladetrykket følger turtallet ja. stjeler ikke så mye effekt fra motoren. kompressor er moro. men man får ikke turbo følsen.
Fattern har en fin csb med 2stk 4portere. stor presse og fin innmat (seff manuel). Respons bedre en R sykkler og det kan ikke beskrives med ord hvor innihelvette det flytter seg i en lett bil fra 1932 :D

DieselDriver
03/03/10, 00:04
V8 og manuell er ikke for nybygnnere

TeamBørnOut
03/03/10, 00:09
selv om jeg er 25år og gir full pupp på alt som finnes av leketøy på 2 og 4 hjul...
Så har jeg aldri turt å gi mere en MAX 10% gass på den bilen. Det trengs ikke.. skummel redskap.. slipper man gassen i en sving i regnvær så bremser den så jævlig at man får sladd...
Det er den eneste tingen jeg har respektfor :P

Soulair
03/03/10, 00:17
V8 og manuell er ikke for nybygnnere

Er da en viss sjarm med 4 trinns M-22 Muncie kasse som hyler som en kompressor?:D Vurderte en sånn på dieselåttern:cool:

qV4PjerYj-c&feature=related

ArneR
03/03/10, 03:42
Hehe, moro med slik kasse ja..

Soulair
03/03/10, 11:21
En annen ting jeg lurer på. Kompressorer flytter jo vanvittig mye luft, men har sin begrensninger m.t.p. ladetrykk. Skal jeg preppe toppen for mest mulig fløde? Hvilken kam ville vært kurrant for 300-350hk?

TeamBørnOut
03/03/10, 11:33
mer fløde = mer effekt :)
En A kam går det jo ann å teste med. ellers vet sikkert kamaksel guruene hva som lønner seg til kompressor. man får jo ikke noe baktrykk som med turbo. så er ikke sikkerpå hvordan designet blir da.

DieselDriver
03/03/10, 11:42
Skulle kjøpt en rallycrossmotor med et par 50 mm gassere, 2,7 liter maxporta topp med en rå kam, høy kom og satt en kompressor mellom gasserne og innsug. Da hadde man fått en sykt sprek motor.

ChrML
03/03/10, 11:51
Skulle kjøpt en rallycrossmotor med et par 50 mm gassere, 2,7 liter maxporta topp med en rå kam, høy kom og satt en kompressor mellom gasserne og innsug. Da hadde man fått en sykt sprek motor.
Hvorfor bygge noe som helst med gassere i 2010? Innsprøyting er jo bedre på alle måter!

TeamBørnOut
03/03/10, 11:57
så er det lurt å kjøle ned lufta også. 2.7 liter er vell borra også? Veggene er tynne nok fra før. så lurt å bare gå for 2.5 liter (veiv) og heller kjøre på litt mere trykk :)

DieselDriver
03/03/10, 12:19
http://www.garaget.org/video/9vykv8on4zyn

Soulair
03/03/10, 16:47
så er det lurt å kjøle ned lufta også. 2.7 liter er vell borra også? Veggene er tynne nok fra før. så lurt å bare gå for 2.5 liter (veiv) og heller kjøre på litt mere trykk :)

Jepp. Med kompressor så er det stort sett kompakte vann-til-luft kjølere som duger m.t.p. plass og utforminga inn/ut. Jeg mener det største du får av veiver er 2.7 veiv til 2.3 litere, men da må det files litt på innsiden av blokka for å få plass til rådelagerfestene.

Uansett så må 760n bli ferdig før jeg får begynt med dette, men kjekt allikevel å høre hva dere tror om kompressormata rødblokk:cool: