PDA

Vis full versjon : knekte eksos bolter



melby
10/06/11, 22:34
morn morn, nå klarte jeg desverre knekke to av pinboltene på toppen, de har ikke knekt helt innat. har prøvd å dra di av med wise-grip og varma opp med en gass brenner men det gikk ikke, så da er spørsmålet har noen en annen ide på hvordan jeg kan få ut disse pinboltene

ArneR
11/06/11, 03:17
Om det stikker ut litt av dem kan du skru på en mutter med de få gjengene som er igjen, og sveise mutteren fast i pinnbolten, da bruker de å løsne.. Og nei, du skader ikke aluminiumen med dette.. :)

melby
11/06/11, 11:47
tenkte å gjøre det sånn (må bare få lånt et sveiseapparat) men lurte på om det var noen andre måter å gjøre det på, men da gjør jeg det sånn !

turbostian
12/06/11, 22:06
kan jo og borre ut lite hull og sette en slik en "grisepikk" inn og prøve og jenge ut. men anbefaler helst sveise på en mutter og vri den ut.

ArneR
12/06/11, 22:26
Grispikk er bare piss, det har jeg aldri fått til å bruke, dessuten har det skjedd ved flere anledninger at den har knekt inni skruen, og da har du ihvertfall en jobb framfor deg..

Så lenge skruen ikke er knekt et stykke inni, er det best å legge en mutter borti enden og fylle på med sveis, varmen vil hjelpe til med å løsne skruen..

JørnM_940
12/06/11, 22:27
Grispikk er bare piss, det har jeg aldri fått til å bruke, dessuten har det skjedd ved flere anledninger at den har knekt inni skruen, og da har du ihvertfall en jobb framfor deg..

Da har du ikke brukt en grisepikk av god kvalitet..

ArneR
12/06/11, 22:50
Kan hende det, men hvor mange penger skal man kaste bort på et slikt produkt, når man med letthet kan fikse det med litt sveis.

Jeg har prøvd flere typer grispikk, både "billige og dyre", same shit, different name.. :p

Njål Nilssen
12/06/11, 23:11
Sjokkjøling av bolten kan også funke ;) Man varmer hele området rundt bolten (og bolten) til du nesten ikke klarer å ta på den med hånda. Så bruker du -70 eller så kjølespray på pinnbolten og prøver å løsne den da. Da skader du hvertfall ingenting. Hvis ikke det går kan du som noen sa å sveise på en mutter, gi den et lite kakk med hammer så evt. korrosjon mellom bolt og topp rister løs og skru den ut.

Og når du har fått ut alle pinnboltene anbefaler jeg deg på det sterkste å investere i rustfrie gjengeinnsatser ("helicoil") og tillhørende gjengetapp, så slipper du slikk dritt igjen ;)

Kan også være lurt at før du løsner noe så strammer du pittelitt først... det blir da som ofte et lite "knepp" også kommer bolten lettere ut etterpå...

R.G
12/06/11, 23:14
helicoil er gull:):)

bruke det på jobb i støpehjerns former:) bolter er lett å ha med å gjøre da, varme og alt tærer ikke på det så det setter seg:)

Njål Nilssen
12/06/11, 23:16
helicoil er gull:):)

bruke det på jobb i støpehjerns former:) bolter er lett å ha med å gjøre da, varme og alt tærer ikke på det så det setter seg:)

Og eksepsjonelt bra i sammenføyninger hvor stålbolter skal skrues i mot alu. Sterkere og mere slitesterkt blir det også (altså man kan skru av og på grenrøret ca. 100x flere ganger enn uten gjengeinnsats)

R.G
12/06/11, 23:23
Og eksepsjonelt bra i sammenføyninger hvor stålbolter skal skrues i mot alu. Sterkere og mere slitesterkt blir det også (altså man kan skru av og på grenrøret ca. 100x flere ganger enn uten gjengeinnsats)

jepp:) bruke det på komponenter som er oppi mot 500-800 grader og kald og varm igjen haug med ganger og som må skrues på ofte. og er noe helt anna en gjenga gods hvor det er skrudd bolt rett i fast gods:)