PDA

Vis full versjon : Min Volvo 850 stv 93 mod



Travellingman
10/06/11, 21:52
Ny mann på forumet her ;)

Har heller ikke hatt Volvo tidligere men har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en 850 som en slags bil nr 2 i heimen.

Har selvfølgelig lest meg opp på nett den siste tiden pluss daglige studeringer på finn.no :)
Hadde i utgangspunktet tenkt meg 95 mod eller nyere men ser att det finnes noen kurante GLT`er på markedet også.

Kriteriene er 2,4 10V/20V med automat, litt hips om happ om det blir sedan eller stasjonsvogn. AC/klima hadde også vært kjekt å ha men hvor godt funker det på biler som nærmer seg 20 år? Har selv hatt noen eldre biler med ac fra +- 90 tallet og da har det vært litt problemer med att klimagass lekker gradvis ut etterhvert. Er det slik med 850 også?

Har dere noen gode tips til hvilken modell jeg burde gå for så skrik ut i tråden her :cool:

mrstfu
10/06/11, 22:10
Såvidt jeg vet, er det ikke noe forskjell på ACsystem fra før og etter facelift, ei heller før og etter 96. I 96 kom det et nytt diagnosesystem på disse bilene, sånnsett vil jeg anbefale en 96eller nyere, på den andre siden, eldre biler hadde et diagnosesystem man kan feilsøke og lese av feilkoder på selv, uten verktøy. ACsystemet I seg selv er som med de fleste andre, må vedlikeholdes og fylle på gass innimellom (hvert tredje år pleier å være greit, har jeg inntrykk av), ikke noe det er mye generelle feil på. De motorene er det jo og masser av til salgs, s det du må bestemme deg for er hvilket diagnosesystem du er interessert I å ha (etter 96 må du ha verktøy eller på Volvo for å lese av feilkoder), og gå utifra det. Anbefaler å kjøpe en 95modell eller nyere, rett og slett av utseendemessige grunner. Faceliftfronten er noe penere I de flestes øyne. Andre vanlige feil kan du lese mer om I kjøpsguiden til 850 øverst I denne seksjonen av forumet.

lykke til med kjøpet!:;-)

Travellingman
11/06/11, 06:16
Takk for svar!

Har lest kjøpsguiden her og andre plasser og notert meg hvilke feil som er gjengangere. Dette med diagnosesystem er ikke så viktig for meg....

Jeg har kikket mest etter facelift modeller men utvidet søket litt i går og da dukket det opp noen pene GLTèr ;)

Har ikke nevnt noe om pris men ser for meg att rundt 40 tusen er maks.

Kan baksete på sedan legges ned? Er hengerfeste standard?

Er det forøvrig noe særlig forskjell på forsikring på en 10V kontra 20V?

MrX
11/06/11, 06:34
Hvorfor ikke turbo?

Grøftekanten
11/06/11, 08:04
Det er ikke noe særlig forskjell på 10V og 20V, dersom du bruker bilen normalt.
Kan legge ned setene i sedan ja.
Og, hvis valget faller på en under 95 modell, kan du enkelt få faceliftfronten, bare ved å bytte frontlykter + et rele, og evt støtfangere.

Travellingman
11/06/11, 08:57
Hvorfor ikke turbo?

Tja kanskje lavtrykksturbo? Koster vel mer å forsikre kanskje?

Men hvor mange turbo finner du til 40 tusen som ikke er "ihælkjørt"? ;)

Travellingman
24/11/12, 15:57
Har forandret tittel på denne tråden da jeg i sommer kjøpte meg en gammel "Boforskanon" :p Så jeg tenkte å fortsette å bruke denne tråden til litt spørsmål og svar jeg har om denne bilen.

Bilen er altså en 93 mod 850 2,4 GLE stasjonsvogn

Hvilken olje anbefales og hvor mange liter går det med? Samtidig vil jeg også gjerne ha tips om gode og rimelige verksteder med Volvo kompetanse på her i Oslo og omegn.

hammerpaal
24/11/12, 20:39
Har forandret tittel på denne tråden da jeg i sommer kjøpte meg en gammel "Boforskanon" :p Så jeg tenkte å fortsette å bruke denne tråden til litt spørsmål og svar jeg har om denne bilen.

Bilen er altså en 850 2,4 GLE stasjonsvogn

Hvilken olje anbefales og hvor mange liter går det med? Samtidig vil jeg også gjerne ha tips om gode og rimelige verksteder med Volvo kompetanse på her i Oslo og omegn.
*
Delsyntetisk olje, men helsyntetisk er å anbefale. Kjører selv på Valvoline SynPower 5w30, rimelig fornøyd med mitt valg.
Hvor bra stand motoren din er i spiller selvfølgelig inn. Har du noen historikk på hva den har brukt tidligere?

Mekonomen skal visst være bra merkeverksted med god kompetanse på Volvo.

Naske
24/11/12, 21:15
Hvitblokk = helsyntet. Pass på oljenivået, de gamle hvitblokkene bruker gjerne olje.

Det er alltid noe å fikse på en 850, blir dyrt med verkstedbesøk i lengden. Forøvrig er nettet fullt av DIY´er slik at du ordne det meste selv.

gswede
25/11/12, 02:08
Det er alltid noe å fikse på en 850, blir dyrt med verkstedbesøk i lengden. Forøvrig er nettet fullt av DIY´er slik at du ordne det meste selv.

som om jeg skulle sagt det selv, strålende enkelt!

Travellingman
25/11/12, 13:40
*
Delsyntetisk olje, men helsyntetisk er å anbefale. Kjører selv på Valvoline SynPower 5w30, rimelig fornøyd med mitt valg.
Hvor bra stand motoren din er i spiller selvfølgelig inn. Har du noen historikk på hva den har brukt tidligere?

Mekonomen skal visst være bra merkeverksted med god kompetanse på Volvo.

Er ikke sikker på hva slags olje den har brukt før, du sier den kan bruke delsyntetisk mens Naske sier helsyntetisk. Hva er korrekt? Bilen har forøvrig såvidt passert 250 000 km og bruker meget lite olje i den tiden jeg har hatt den.

Naske
25/11/12, 15:31
Motoren din tåler fint delsyntetisk olje, men hvorfor skulle man bruke en underlegen olje? Helsyntetisk multigradeolje er ofte tynnere ved romtemperatur enn sine mer primitive forgjengere. Den gir derfor lettere kaldstart og pumper bedre. Syntetisk olje smører bedre, bevarer oljefilmen lengre, og holder over lengre tidsintervaller før den mister sine egenskaper.

På molekylært nivå en fin analogi være at mineral/delsyntet er som en ertesuppe, mens en syntetolje er som rømmegrøt.

Vil du ta vare på motoren din, bruker du helsyntet.

hammerpaal
25/11/12, 18:37
Er ikke sikker på hva slags olje den har brukt før, du sier den kan bruke delsyntetisk mens Naske sier helsyntetisk. Hva er korrekt? Bilen har forøvrig såvidt passert 250 000 km og bruker meget lite olje i den tiden jeg har hatt den.

Delsyntetisk og helsyntetisk står oppført i instruksjonsbok. Men som Naske sier så er det klart at du burde bruke helsyntetisk. Delsyntetisk blir underlegen i forhold til helsyntetisk, men om bilen bruker en del olje så kan man redusere litt på det ved å velge delsyntetisk fremfor helsyntetisk.

Travellingman
26/11/12, 14:25
Så en tag på dørstolpen att det var brukt 5-40 olje sist gang....

Delsyntetisk trenger ikke være underlegen men den må selvfølgelig skiftes oftere.

gswede
26/11/12, 15:15
Så en tag på dørstolpen att det var brukt 5-40 olje sist gang....

Da fortsetter du med det, 5-40 gjerne helsyntet. Det er ikke på oljeskift du skal spare penger, de små kronene ekstra for helsyntet er vel verdt det..

Naske
26/11/12, 20:00
Da fortsetter du med det, 5-40 gjerne helsyntet. Det er ikke på oljeskift du skal spare penger, de små kronene ekstra for helsyntet er vel verdt det..

Ja, 5w-40 er vel helsyntet, har ikke sett delsyntet med denne viskositeten på de normale bilrekvisitabutikkene.

Travellingman
26/11/12, 21:14
Hvor mange liter går det på oljeskiftet på denne motoren?

hammerpaal
26/11/12, 23:36
Hvor mange liter går det på oljeskiftet på denne motoren?

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1996/1996_850/96850_901.htm

6 - 7 liter skal vel være nok. :)

mrstfu
27/11/12, 00:36
5.2 mener jeg å huske. Noe mer om det er en turbomotor.

Naske
27/11/12, 00:59
Med syntetisk olje blir det så langt og lenge mellom intervallene at jeg alltid glemmer hvor mye jeg skal helle på.

Haynes sier følgende: Drain and refill including filter change: 5.3 litres +0,9 litres for turbo oil cooler - if drained

850GLTsilver
02/12/12, 19:05
Takk for svar!

Har lest kjøpsguiden her og andre plasser og notert meg hvilke feil som er gjengangere. Dette med diagnosesystem er ikke så viktig for meg....

Jeg har kikket mest etter facelift modeller men utvidet søket litt i går og da dukket det opp noen pene GLTèr ;)

Har ikke nevnt noe om pris men ser for meg att rundt 40 tusen er maks.

Kan baksete på sedan legges ned? Er hengerfeste standard?

Er det forøvrig noe særlig forskjell på forsikring på en 10V kontra 20V?

Baksete på sedan er delt 40/60 og kan legges ned individuelt eller samlet. Er i tillegg stor luke i midten (Der midtarmlenet er.)

Hengerfeste er på Volvo 850GLT IKKE standard. Forøvrig akkurat som absolutt alle andre biler på markedet.

Delkasko på GLT er Ca 300Kr./året dyrere enn på 10V.

850GLTsilver
02/12/12, 19:06
5.2 mener jeg å huske. Noe mer om det er en turbomotor.

4,7 inkl filter ;)

mrstfu
02/12/12, 22:41
4,7 inkl filter ;)

merkelig da at jeg alltid har helt på 5.2liter, og merket på peilepinnen blir helt perfekt?:-)

hgnubel
03/12/12, 01:04
Er to bunnpanner (og to lengder av peilepinner) ute og går mener jeg... Husker ikke helt hvem som har hva, eller hvorfor, men de som har størst bunnpanne skal ha mer olje.

Travellingman
16/12/12, 10:40
Og så over til noe annet :confused:

Jeg er mye ute og reiser og da står bilen ofte ubrukt i 2 til 3 uker og det er ikke helt gunstig på vinterstid. Har lagt merke til att batteriet sannsynligvis er noen år gammelt. Kom hjem fra en reise tidligere denne uka og fikk da start på bilen som vanlig, kjøpte også ett nytt batteri for sikkerhets skyld i tilfelle jeg skulle få startproblemer.
Og dagen etterpå fikk jeg akkurat det, startproblemer....det kom bare et lite klikk når jeg prøvde å kinne i gang motoren. Pga en ny reise(borte i tre uker) samme dag og liten tid prøvde jeg å starte bilen med det nye batteriet påkoblet med startkabler, men resultatet var det samme, kom bare et klikk når jeg prøvde å starte motoren.

Startmotoren går nok ikke rundt, det hadde jeg nok hørt. Kan legge til att jeg noen få ganger tidligere mens jeg har vært eier av denne bilen har opplevd det att starter ikke slår inn og begynner å kinne.
Jeg trodde jo i utgangspunktet att batteriet var ganske utladet, men skulle ikke det i teorien gått fint og starte bilen vha det nye batteriet og startkabler?

Hva kan da være galt?
Defekt starter?
Kortslutning i gammelt batteri?
Startrele?

Når jeg kommer hjem skal jeg ihvertfall sette i det nye batteriet, må også legge til att jeg parkere i gata og har ikke tilgang til batterilader, litt tungvindt å drive å skru på bilen osv...Og ikke minst så er det ganske kaldt i Oslo nå på vinteren :p

Travellingman
06/01/13, 13:05
Kom hjem fra utlandet i går, fikk børstet vekk litt snø og prøvde å starte bilen. Det gikk på første forsøk så det var liv i batteriet ennå :) Når jeg ikke fikk start for over 3 uker siden var temperaturen ned i 13-14 minus i går var det rundt null.

Så også att det var en del irr på + polen så jeg koblet fra og frisket opp begge polene og klemmene. Da blir dette batteriet stående i bilen inntil videre. Men lurer på en ting, hvordan er batteriet festet? Så ut som det var en slags plastklemme der, hvordan åpner man den? Skal den slides til siden eller "brytes" opp på et slags vis?

Svirre
06/01/13, 13:18
Forsikringsmessig er det minimal forskjell på 10/20v til biler med turbo og T5, men får man en R på bakluka så blir det dyrere. Undersøkte dette i banken jeg er kunde hos og forklaringa som kom da var at R var en sprekere bil enn de andre. Hu vart bleik da jeg sa at alle biler kan komme opp i store hastigheter, både med og uten turbo, men det er den som sitter bak rattet som bestemmer hvor fort bilen skal gå.

Har selv nylig forsikra (alder på snart 22år) en '97 V70 2,5t awd med 12.000km og delkasko med 20% startbonus. Endte på 9544kr hos Terra. Og 850'n med automat og 20v hadde kosta meg 8200kr med samme km-stand.

hgnubel
06/01/13, 15:07
Forsikringsmessig er det minimal forskjell på 10/20v til biler med turbo og T5, men får man en R på bakluka så blir det dyrere. Undersøkte dette i banken jeg er kunde hos og forklaringa som kom da var at R var en sprekere bil enn de andre. Hu vart bleik da jeg sa at alle biler kan komme opp i store hastigheter, både med og uten turbo, men det er den som sitter bak rattet som bestemmer hvor fort bilen skal gå.

Blir ikke dyrere hvis du eller samboer/kone kan forsikre den gjennom sykepleierforbundets forsikringsordning med DnB :)

Ulempen med R-bilene er vel omtrent som han NAF-mannen som tok kjøpstest på min sa: De har jo en tendens til å bli valgt av folk som liker å gi litt ekstra gass. Ikke alle naturligvis, jeg kjører jo som en prest :) Og med en liten sugemotor som jeg hadde før var jo faktisk gasspedalen ofte i bunn ved akselerasjon selv uten å kjøre svin. Med R-en kan jeg aldri gi full gass hvis jeg har samboer med, for da hyler hun og lurer på om jeg er gal... så du får litt raskere høy fart med turbobiler og særlig R.

Ikke-R biler kan jo naturligvis trimmes, og R-biler kan være daukjørt eller ha tekniske problemer, men sånn generelt for originalbiler i normal stand mener jeg.

Naske
06/01/13, 16:05
Kom hjem fra utlandet i går, fikk børstet vekk litt snø og prøvde å starte bilen. Det gikk på første forsøk så det var liv i batteriet ennå :) Når jeg ikke fikk start for over 3 uker siden var temperaturen ned i 13-14 minus i går var det rundt null.

Så også att det var en del irr på + polen så jeg koblet fra og frisket opp begge polene og klemmene. Da blir dette batteriet stående i bilen inntil videre. Men lurer på en ting, hvordan er batteriet festet? Så ut som det var en slags plastklemme der, hvordan åpner man den? Skal den slides til siden eller "brytes" opp på et slags vis?

Det er lenge til sommeren, beste investering du kan gjøre er å skaffe batterilader. Vask det gamle batteriet med vann og bakepulver, sett inn batteripolene med silikonfett/vaselin/smørefett og rekondisjoner batteriet. Lar du et batteri stå med lav kapasitet får du sulfatering, noe som er det samme som å gi batteriet aktiv dødshjelp. Når du kjøper nye batterier skal de egentlig lades opp først før bruk med batterilader. Starter du etter boka med pluss-pluss og negativ pol til karosseri får du ofte enda dårligere strøm og bilen sier "klikk". Koble ++ og --, knallgassproblematikken er sekundær når man står og frustrerer med dau bil. Nesten alle biler har parasittisk strømdrag, og det er sikkert også smart å koble fra batteriet fra bilen når du lar den stå en lengre periode. Da er du sikker på å få start.

Svirre
06/01/13, 16:15
Blir ikke dyrere hvis du eller samboer/kone kan forsikre den gjennom sykepleierforbundets forsikringsordning med DnB :)

Ulempen med R-bilene er vel omtrent som han NAF-mannen som tok kjøpstest på min sa: De har jo en tendens til å bli valgt av folk som liker å gi litt ekstra gass. Ikke alle naturligvis, jeg kjører jo som en prest :) Og med en liten sugemotor som jeg hadde før var jo faktisk gasspedalen ofte i bunn ved akselerasjon selv uten å kjøre svin. Med R-en kan jeg aldri gi full gass hvis jeg har samboer med, for da hyler hun og lurer på om jeg er gal... så du får litt raskere høy fart med turbobiler og særlig R.

Ikke-R biler kan jo naturligvis trimmes, og R-biler kan være daukjørt eller ha tekniske problemer, men sånn generelt for originalbiler i normal stand mener jeg.

Sa også det at 200hk drar godt det også ;) Men er stort sett betegnelsen de ser på og åssen bilen ser ut for T5'n er like dyr for meg å forsikre som med den jeg har. R-en økte drastisk opp fra 16-22k alt etter hvor jeg skulle forsikre den...er helt bak mål mener nå jeg.

evolve
06/01/13, 16:45
Når det gjelder forsikring på 850 så har det lite å si om du har med eller uten turbo er mitt inntrykk. Har en 850 se 10v som er dyrere å forsikre enn t-5R'n jeg har.... De skiller med over 2000 ,- :-)

Svirre
06/01/13, 16:55
Når det gjelder forsikring på 850 så har det lite å si om du har med eller uten turbo er mitt inntrykk. Har en 850 se 10v som er dyrere å forsikre enn t-5R'n jeg har.... De skiller med over 2000 ,- :-)

Er vel heller omvendt? Hvis du ikke har lavere km-stand enn den uten turbo så.

evolve
06/01/13, 21:51
Kilometerstand er tilnærmet det samme på begge bilene. Han som beregna forsikring påsto at eneste årsaken til at t-5R'n ble så billig kunne være at det er så få produserte av t-5R'n.... ikke vet jeg men billig vart det :-)

hgnubel
07/01/13, 07:05
En viktig ting de ser på også er jo skadestatistikken for den aktuelle modellen. T-5R er/var vel oftere søndagsbiler, så det hjelper vel litt på, men snodig at det slår ut så mye :)

hgnubel
07/01/13, 07:11
Men lurer på en ting, hvordan er batteriet festet? Så ut som det var en slags plastklemme der, hvordan åpner man den? Skal den slides til siden eller "brytes" opp på et slags vis?

Plastklemmen skal dras rett opp for å løsne, så lirker du den helt bort, og skyver batteriet noen cm inn mot midten av bilen, så er det bare å løfte opp. Er en kant foran eller bak så du må vippe det litt, men det ser du fort..

Svirre
07/01/13, 15:57
Kilometerstand er tilnærmet det samme på begge bilene. Han som beregna forsikring påsto at eneste årsaken til at t-5R'n ble så billig kunne være at det er så få produserte av t-5R'n.... ikke vet jeg men billig vart det :-)

Høres lumsk ut. Sjeldne biler er som oftest dyrere å eie/forsikre. I tillegg til en god del hester så skal det mye til i mitt hue for at det skal bli billigere. Da er det jo like greit å gå å handle en Bugatti Veyuron siden det er så får produserte. Sånn satt på spissen :p