PDA

Vis full versjon : 230F turbo konvertering



ClassicTurbo
02/03/10, 02:25
Sitter å vurderer om jeg skal handle en 230fk/ft eller bygge om 230f som står i bilen, en 93mod 240

Hva må gjøres? Hvor mye må en regne i deler?

-Bytte stempler er jo en selvfølge.
-Regner med rådene er forskjellig(aldri åpnet en 230f)
-Veiven er vel lik?
-Toppen er vel lik bortsett fra kansje en annen kam på 230fk/ft.
-Dyser like greit å få i høyohm med en gang.
-Intercooler
-Hjerner, kansje like greit å få i gullbokser uannsett.
-Turbo og grenrør

Ellers er det jo slike ting som lager, pakninger og oljetilførsel/retur til turbo. Koster nok litt mer enn +/- 10 000kr som en betaler for en fk/ft, men de er jo også gått ca 200 000km.

Om noe har gode tips, eller om jeg har glemt noe så si gjerne ifra.

Modalen
02/03/10, 03:42
Hvorfor ikke bare turbokonvertere motoren du har uten å røre bunndelen? :)
Kommer jo litt an på hva målet for motoren er, men du kan få en finfin maskin ut av org b230f.

Bunndelen er akkurat lik en b230FK/FT fra samme årgang, sett bort fra stemplene (forskjellig komp.forhold)
Samme topp. Turbomotoren har spesielle saltkjølte eksosventiler, men det er ikke noe problem å bruke toppen fra en b230f.
Kammen er så og si lik (identisk hvis det er b230fd du har).

Du trenger eksosmanifold fra b230fk/ft, en skikkelig intercooler og hjerner fra b230fk/ft.
Oljetur/retur må også lages til.

ClassicTurbo
02/03/10, 04:10
Målet er ca 250hk så er vel greit å bytte stempel? Men hvilke råder er det i en slik mod? når kom de kraftige rådene?

Modalen
02/03/10, 04:38
Målet er ca 250hk så er vel greit å bytte stempel? Men hvilke råder er det i en slik mod? når kom de kraftige rådene?

Hvis du har budsjett som tillater det så skader det jo ikke, men 250hk tåler de så lenge du har kontroll på motorstyringa (jeg kjører med dette). Solide råder er sannsynligvis en bedre investering hvis man måtte velge.

Motoren din har de grove b230-rådene som dukket opp ca. 1989.
1993 og fremover b230 er absolutt de beste b230-maskinene.

ClassicTurbo
02/03/10, 04:53
Budsjettet tillaster det jeg vil:D Men ca 15 000kr

H-profil råder er vel heller ikke å forakte nei. Koster vel ca 5000kr? så stjeler jo en god slump fra budsjettet. Orginale stempler koster vel rund 3500kr? (tror jeg) Men kan vel like godt gå for noe bedre om de skal byttes.

ArneR
02/03/10, 06:42
Det er ikke så farlig høy komp i original B230F, så det hadde jeg ikke tenkt så hardt på.. Får jo mer sugemotoreffekt før turboen slår inn, samt at høyere komp gjør at du får litt mer trykk på eksosen.

Om motoren din har hatt et godt liv, hadde jeg konvertert den som den er. 200000km er jo ikke mye..

Konverterte min som hadde gått over 370000km, og det gikk helt flott det, men oljelampa ville blinke litt på tomgang etter litt inspirert kjøring, så lagrene var vel ikke helt på topp lenger..

15000 kroner er egentlig ingenting, det vil du merke når du skal kjøpe inn alle småting som følger en slik konvertering, som trykkrør og slanger, chiper til hjernene, turbo +++

Pengene får fort ben å gå på.. :p

Lgspeed.se selger h-profil sats, med nye lager og pakninger, koster 5990 svenske, men han kan ta vekk svensk moms og sende med lavere verdi om du spør..

Nye originale stempler koster vel ~890kr. pr. stk. til FT/FK og ~980kr. pr. stk. til ET hos Volvo.

TeamBørnOut
02/03/10, 08:19
Kjøp et grenrør av ajden. kjøp en grei T04 turbo eller lignende (ikke mindre. du vil holde baktrykket vekk når du har sugemotorbunn). kjøp større dyser og 3" lmm. turbo hjerner, chip og en stor oljekjøler. så kommer slanger etc i tillegg. 15000 går fort når du skal ha eksos etc.
3-4" DP og 3" resten.
Blokka behøver du ikek tenke på. den holder :)

tennpluggen
02/03/10, 13:13
så det er mulig å bare smekke på turbo å manifoil å fixe olje til turbo å intercooler å eksos å bytte hjerner å tut å kjør?
mange som snakker om å dreie ned f stemplene 2mm.
motoren min har gått snart 400 da så kanskje ikke mye igjen av den:P

beklager jeg stjeler tråden din men:P

TeamBørnOut
02/03/10, 13:59
Det er så lav komp i F motorene fra før. så null stress! er morsommere å kjøre med også!

ClassicTurbo
02/03/10, 14:59
Motoren i bilen jeg får har blåst toppakning, ellers er den gått 226 000km og skal være bra. Men vet jo aldri.

Eksos var ikke tiltenkt i de 15 000kr og er ikke fastlåst på den summen. Men er det ikke andre forskjeller på stemplene enn komp? trodde turbo stemplene var smidde og tålte mer varme.

Poenget var om å bygge en 230fk/ft ville bli mye dyrere enn å kjøpe en. Med tanke på at man gjerne vil bytte turbo, intercooler og diverse andre ting uannsett og at den reelle prisen blir en del høyere en kjøpsprisen likevel. Og tilstanden vil jo være nesten som ny om stempel, lagre og pakkninger er byttet.

jonass
02/03/10, 15:04
Jeg synes det er dumt og bygge på fk/ft blokk, hvertfall hvis man skal ha større turbo anne cooler osv. Blir jo bare dyrt.

ClassicTurbo
02/03/10, 15:07
Jeg synes det er dumt og bygge på fk/ft blokk, hvertfall hvis man skal ha større turbo anne cooler osv. Blir jo bare dyrt.

Er det jeg og tenker. Om det i hovedsak bare er stempler og øljekjøler til turbo som er forskjellen så er det ett dyrt utgangspunkt.

Noen som vet pris på lagrene man trenger?

ChrML
02/03/10, 17:31
Men er det ikke andre forskjeller på stemplene enn komp? trodde turbo stemplene var smidde og tålte mer varme.
Kun kompen som er forskjellig. Stemplene er ikke smidde på verken B230F eller B230FK/FT.

Volvo gikk vekk fra smidde stempler som blandt annet sitter på B23 når de begynte å eksperimentere med "lavfriksjonsmotorer". De lettet delene som gikk rundt i motoren (stempler, råder, veiv) så mye som mulig på bekostning av holdbarheten for å få en motor som gikk lettere rundt og brukte mindre bensin.

Da satt de på vanlige stempler for å redusere vekta, vanlig veiv og begynte også å sette på de ræva tynne ET rådene. Rådene gikk de vekk fra igjen i 1989 tilbake til de mer solide rådene igjen (de fant vel ut at det var en dårlig ide), men de beholdt fortsatt de vanlige stemplene.

ClassicTurbo
02/03/10, 19:32
Takker for info.

Så da er det egentlig bare forskjellig komp på f blokka ellers likt. Noen som har formening på hvilket trykk man kan ha med disse stemplene? Altså ikke noe jalla motor, men skal være holdbart.

jonass
02/03/10, 19:34
Så lenge du velger turbo med omhu så kan du fint lade 1bar++.

TeamBørnOut
02/03/10, 19:37
trykket har ikke noe å si... er mengen luft som teller.. en liten turbo som en orginal FK turbo kan man kjøre på med 1.8bar... enda går de dårligere en hva en 740 turbo gjør på 1bar..
se etter en T04 ( IKKE TD04) turbo eller T4 turbo av noe slag. se etter en turbo med litt stort eksoshus(viktig at den puster godt)

TeamBørnOut
02/03/10, 19:37
Så lenge du velger turbo med omhu så kan du fint lade 1bar++.
Yes :D Og da har man fint over 200 ærlige krefter :)

ClassicTurbo
02/03/10, 19:45
Men målet var egentlig 250hk da og begynner vel å bli på grensen da. Kansje bare kjøre løpet ut å kjøpe smidde stempel og h-profil. Så er det klart til man går lei av effekten, hehe.

ChrML
02/03/10, 19:47
Men målet var egentlig 250hk da og begynner vel å bli på grensen da. Kansje bare kjøre løpet ut å kjøpe smidde stempel og h-profil. Så er det klart til man går lei av effekten, hehe.
Kan være like greit det, ja. Men husk bensintilførsel, tenning og motorstyringa er minst like viktig. Kan lett ta knekken på alle bunndeler hvis det er veldig feil ;).

TeamBørnOut
02/03/10, 19:54
Men målet var egentlig 250hk da og begynner vel å bli på grensen da. Kansje bare kjøre løpet ut å kjøpe smidde stempel og h-profil. Så er det klart til man går lei av effekten, hehe.

250 er ikke problem det heller.. ikke 350 heller :)
og fortsatt en holdbar motor.. skrev 200 fordi mange tror de har over 200hk med 13c turbo ;)

ClassicTurbo
02/03/10, 20:52
Kan være like greit det, ja. Men husk bensintilførsel, tenning og motorstyringa er minst like viktig. Kan lett ta knekken på alle bunndeler hvis det er veldig feil ;).


I første omgang blir det nok bare å bytte bensinpumper, dyser, lmm og hjerne med chip. Burde holde for mine mål.
Er ikke noe glad i kabler, så datasprut blir det nok ikke med det første siden jeg må få andre til å gjøre jobben og koster fort skjorta da.

TBO: overkant av 200hk går nok greit med den turboen også, men om det er sundt, eller effektivt er noe annet.

ClassicTurbo
02/03/10, 20:53
Forresten noen som har prøvd sten parner sine stempel og råde kit? god pris iallefall.

Sebbe
02/03/10, 21:31
girkasse er vel en lur ting å oppgradere før man begynner å øke effekten, det jeg har erfart er at du kan like godt kjøpe deler som holder til den effekten du har lyst på til slutt, for eksempel er det ikke noe lønnsomt i å kjøpe bensinpumpe som holder til 250 hk, fordi du kommer garrantert til å ville ha mer hester :P

rogern
02/03/10, 22:05
høres veldig overkill ut med en turbo i t4 familien for og lage 250hk :confused:


med 350hk i en uåpna f motor som har gått 200000+ hadde ikke jeg sovi godt om natta :p

ChrML
02/03/10, 22:06
Ingen vits å gå opp til T4 familien. T4 flensen er svær! Er jo først når man skal opp i 500 hk og mer at det er nødvendig, ellers blir det bare en ulempe mtp spool.

TeamBørnOut
03/03/10, 00:02
Tenkte på eksoshus størrelsen. Derfor jeg skrev T04 / T4. forklarte meg dårlig :)

PekaillVolvo
03/03/10, 00:05
Om man ikke er all verdens til å skru selv... Og om man har skaffet seg en turbomotor som står i et ellers dårlig karroseri og så videre og så videre...

Tas det mye for en som kan dette å skifte motor, eventuelt flytte over turbodelen til en annen bil? Jeg vet om folk som mer enn gjerne kjører til Sverige for å ta servicer og slikt på nyere biler iallfall... Er det noen som vet om svensker som kan dette og kan gjøre slike ting for en overkommelig pris der borte? Mulig dette er dumme spørsmål for folk som skrur selv, men når selvtilliten er liten på dette punktet må man bare spørre dumt... :)

Eller har vi noen her inne som ville gjort noe slik?

Og uansett hvem som måtte gjøre det: Om man starter en morgen... hvor lang tid bruker man for å sette på en slik ting om alle deler er på plass og så videre?

ClassicTurbo
03/03/10, 01:39
Hvilken motor er det å hva bil skal det inn i?

ChrML
03/03/10, 08:43
Om man ikke er all verdens til å skru selv... Og om man har skaffet seg en turbomotor som står i et ellers dårlig karroseri og så videre og så videre...

Tas det mye for en som kan dette å skifte motor, eventuelt flytte over turbodelen til en annen bil? Jeg vet om folk som mer enn gjerne kjører til Sverige for å ta servicer og slikt på nyere biler iallfall... Er det noen som vet om svensker som kan dette og kan gjøre slike ting for en overkommelig pris der borte? Mulig dette er dumme spørsmål for folk som skrur selv, men når selvtilliten er liten på dette punktet må man bare spørre dumt... :)

Eller har vi noen her inne som ville gjort noe slik?

Og uansett hvem som måtte gjøre det: Om man starter en morgen... hvor lang tid bruker man for å sette på en slik ting om alle deler er på plass og så videre?
Det kommer jo veldig an på hvem som gjør det hvor lang tid det tar. Det er ikke mer enn kanskje 2 dagers rolig jobb hvis alt er på plass for en som kan det, mens en som ikke kan det og kanskje ikke har noe særlig bra med verktøy kan bruke en uke på dette.

Men alle må begynne et sted. Hvis du ikke kan skru så foreslår jeg igrunn at du lar være å bytte motor, eller kjøper en bruksbil med litt sprekere motor originalt, fex 940 turbo 1995 eller nyere. Så kan du ta motorbyttet i 240-en med god tid og lære mye :).

Sebbe
03/03/10, 16:56
jeg hadde skrudd minimalt på motor før jeg begynte, jeg leste på nettet og spurte om ting jeg ikke forstod, helt til jeg skjønte hvordan ting hang sammen. jeg skaffet også alle delene jeg trengte før jeg begynte. jeg bruker min bil til og fra jobb hver dag, så jeg gjorde så mye jeg kunne før jeg satte på selve turboen. monterte intercooleren, bytta bunnpanne og plugga hullet til oljereturen. så når jeg skulle gjøre resten så tok det ikke så lang tid. og noe jeg ikke gjorde som jeg kan anbefale er å prøvemontere oljeturen, jeg tok den fra forran på blokka, og jeg brukte mesteparten av tiden på å få ut pluggen som sitter der, den er veldig lett å runde, men det er bare å banke inn en større torx helt til den glipper :P

ett annet smart triks er å løsne alle muttrene på manifolden, disse brukte jeg også mye tid på å få opp.

så hvis du forbereder deg godt og skjønner hva du skal gjøre/hvorfor du gjør det og hvordan du skal gjøre det så kan du klare det på en helg/ett par dager, og jeg vil tro at å bytte motor er vanskeligere/mer jobb enn å bare putte på en turbo

lykke til :)

ArneR
03/03/10, 18:10
Bare vær nøye med å spraye inn rustne manifoldmuttre med WD-40 e.l. før du begynner å løsne på de.. Og det kan være lurt å skru de en runde tilbake når du har løsnet de et par runder, det tar litt tid, men det har berget mang en pinnbolt for meg..

jonass
03/03/10, 18:22
også smør på copaslip eller annen kobberpasta når du monterer igjen. Da løsner de neste gang du må av med og

rogern
03/03/10, 19:29
Tenkte på eksoshus størrelsen. Derfor jeg skrev T04 / T4. forklarte meg dårlig :)

ja, jeg og. trenger ikke t4 eksoshus.

kobberpasta på eksosdeler er kjekt ja.
løsner fint.

ArneR
03/03/10, 22:11
Nja, har brent vekk kobberpastaen jeg da, hver gang jeg måtte opp med downpipe var det fram med multisprayen..

jonass
03/03/10, 22:12
Da bruker du får dårlig kobber pasta, har aldri hatt problemer med det, og turboen har lyst opp godt

ArneR
03/03/10, 22:19
Hehe, mulig det.. Har en burk med pasta fra biltema jeg bruker til alt mulig, fra eksosbolter, hjulmuttre, istedenfor antiskrikbelegg til bremseklosser osv..

gaupe
04/03/10, 13:49
Hehe, mulig det.. Har en burk med pasta fra biltema jeg bruker til alt mulig, fra eksosbolter, hjulmuttre, istedenfor antiskrikbelegg til bremseklosser osv..

Der har du nok forklaringa, den du kjøper på bensinstasjonar er mykje bedre.

jonass
04/03/10, 14:01
hvem kjøper slikt på bensin stasjon koster jo skjorta der, men kjøp en boks med copa slip koster ikke mange kronene og da har du resten av livet.